عصرایران- گریت وال یکی از نام های شناخته شده صنعت خودروی چین در ایران است. محصولات خانواده شاسی بلند هاوال از مهمترین تولیدات این گروه خودروسازی است که همواره جز پرفروش ترین تولیدات بخش داخلی صنعت خودروسازی چین نیز بوده است. هاوال در مقایسه با سایر چینی ها در جلب اعتماد مخاطبان خودروی چینی عملکرد موفقی داشته است. سابقه تاسیس گریت وال موتورز به 1984 میلادی باز می گردد.
یکی از تولیدات متفاوت گریت وال به زیرمجموعه این کمپانی با نام وِی(WEY) مربوط می شود. خط تولید WEY در واقع شامل شاسی بلندهای لوکس یا بهتر بگوئیم "باکیفیت تر" این خودروساز چینی می شود.
در این مطلب سراغ مدل VV5 می رویم تا نگاه دقیق تری به این محصول که طراحی متفاوتی به عنوان یک خودروی چینی دارد، داشته باشیم.
VV5 در همان نگاه اول نقاط مشترک خود با پلتفرم جدید هاوال در نسل دوم مدل اچ6(از 2017 تا کنون) را به نمایش می گذارد. ظاهرا گریت وال سعی داشته تا همان خودرو را با معیارهای لوکس برند WEY روانه بازار کند.
اچ 6 نسل دوم
چنانچه اتهامات مربوط به کپی کاری و رویکرد چینی ها در این حوزه را یک لحظه کنار بگذاریم، قطعا طراحی وی وی5 برای لحظاتی می تواند مخاطب را درگیر خود کند. به عبارت دیگر باید بگوئیم محصولی که در برابر مخاطب قرار دارد خودروی زیبایی است اما به هر ترتیب اگر دنبال ردپای برندهای مطرح جهانی در وی وی5 باشیم؛ چینی ها بازهم ما را ناامید نخواهند کرد!
پیش روی ما یک خودرو با ظاهر تهاجمی قرار دارد که از چراغ های جلوی کم ارتفاع و توسعه یافته به سمت گریل(جلوپنجره) استفاده می کند. این سبک طراحی می تواند ظاهری مرموز برای هر خودرویی ایجاد کند. در وی وی5 خبری از گریل بزرگ که معمولا در شاسی بلندها و کراس اوورها مشاهده می کنیم، نیست اما این گریل در هماهنگی با بامپر(سپر) جلو، نمای زیبایی را شکل داده است. با درنظر گرفتن برجستگی های بامپر، درپوش موتور و زوایایی از فندرها (گلگیر) که از نمای جلوی خودرو مشاهده می شود باید گفت یک طراحی عضلانی در این قسمت پیش روی مخاطب قرار دارد.
در این قسمت وی وی5 شباهت های زیادی با مزدا سی اکس5، ب ام و اکس1 و همچنین ب ام و اکس4 دارد. اگر به بامپر ب ام و در مدل های مذکور دقت کنید مشخص می شود خودروساز چینی دقیقا همان الگو را برداشته و در WEY قرار داده است.
ب ام و اکس 4
ب ام و اکس 1
مزدا سی اکس5
اگر شباهت های مورد اشاره را بپذیریم آنگاه شاید بتوان چراغ های جلو را نیز معجونی تغییر یافته از همین خودروها دانست که روی وی وی5 نصب شده است.
هنگامی که در مقابل نمای جانبی خودرو قرار می گیریم بازهم همه چیز به خوبی در جای خود قرار گرفته تا وی وی5 به شکل یک شاسی بلند چابک و در عین حال عضلانی دیده شود! زوایا و خطوط نیز کاملا در خدمت طراحی مذکور قرار دارند.
وی وی5 برابر با 4462 میلیمتر طول دارد. فاصله بین دومحور 2680 میلیمتر است. عرض خودرو 1857 میلیمتر و ارتفاع 1638 میلیمتر اعلام شده است.
برجستگی ها به ویژه در قسمت درب، فندر(گلگیر) و بخش کناری بامپر(سپر) یکپارچه عقب نیز در جلب نظر مخاطب، مجموعه موفقی را شکل داده اند. در قسمت عقب نیز شرایط مشابهی وجود دارد و با یک طراحی حجیم اما ساده و جذاب روبرو هستیم. دیفیوزر و دو خروجی سیستم اگزوز انتظار از عملکرد موتور وی وی5 را به شدت افزایش می دهد!
کمپانی سازنده روی کیفیت بالای مواد بکار رفته در کابین وی وی5 تاکید ویژه ای دارد. کنسول جلو طراحی ساده و البته مناسبی دارد. در قسمت زیر نمایشگر خودرو سه خروجی دایره ای هوا مشاهده می شود. نمایشگر لمسی خودرو با اندازه 9 اینچ از اپل کارپلی و بایدو کارلایف پشتیبانی می کند و تنظیمات سیستم سرگرمی خودرو نیز از طریق آن انجام می شود. در تیپ ارزان وی وی5 نمایشگر اطلاعات آمپر آنالوگ است البته غیر از یک بخش کوچک که در مرکز نمایشگر قرار دارد اما در گرانترین تیپ از یک نمایشگر آمپر 12.3 اینچی کاملا دیجیتال استفاده شده است.
این محصول از موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با 197 اسب بخار خروجی و گشتاور 355 نیوتن متر استفاده می کند. نمونه مورد بررسی مجهز به جعبه دنده دی سی تی(دوکلاچه) 7 سرعته است. تپنده وی وی5 از فناوری تزریق مستقیم بنزین بهره می برد که به عملکرد بهتر آن کمک می کند. بر این اساس میزان مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی برابر با 7.8 لیتر برای هر 100 کیلومتر گزارش شده است. همچنین باک گنجایش 57 لیتر بنزین را دارد. ترمزها در قسمت جلو و عقب دیسکی هستند و اندازه رینگ ها و تایر در قسمت جلو 235/55 R19 و در قسمت عقب 245/45 R20 است.
این محصول از 21200 دلار تا 24000 دلار با توجه به آپشن قیمت دارد.(قیمت ها دقیق نیستند)