به تازگی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از ارائه پیشنهاد چارتری شدن پروازهای مشهد به سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده است. اسعدیسامانی در اینباره گفته است: مسیر هوایی مشهد به دلیل اینکه سفری زیارتی است و تقاضای بالایی برای سفر با بسته سفر دارد، مناسب است تا در حوزه مسیرهای چارتری قرار بگیرد.
این در حالی است که نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تلاشها برای چارتری شدن پروازهای مشهد گفت: با این کار مخالف هستیم و اجازه انجام آن را نخواهیم داد.
سیدامیرحسین قاضیزاده یادآور شد: یکبار پروازهای مشهد چارتری شد و مردم را بدبخت کردند.وی ادامه داد: زائران امام رضا (ع) باید بتوانند بلیت پروازهای مشهد را با قیمت مناسبی خریداری کنند، از این رو با چارتری شدن پروازها مخالف هستیم.
وی با یادآوری اینکه قبل از دوره وزارت اسلامی پروازهای مشهد چارتری بود، افزود: با پیگیریهای فراوان توانستیم پروازهای چارتری مشهد را حذف کنیم و دیگر اجازه این کار را نمیدهیم.
پروازهای چارتری همواره یکی از مصائب مسافران در حملونقل هوایی کشور بوده است.
وزیر راه و شهرسازی ۱۰ بهمن سال گذشته در حاشیه آغاز عملیات اجرایی پروژههای زیرساختی مسکن مهر پردیس در پاسخ به پرسشی درباره قیمتهای سرسام آور بلیت پروازهای داخلی و فروش چارتری آن گفته بود: فروش بلیط پروازهای برنامهای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد میکند.
دو روز پس از سخنان وزیر، معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه ۲۰ درصد بلیت پروازهای داخلی چارتری است گفته بود: بلیت پروازهای داخلی همچنان به صورت چارتری فروخته می شود که به دلیل نداشتن ساختار توزیع و فروش بلیت چند ایرلاین است.
علی عابدزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از اول بهمن ماه فروش بلیت برنامهای به صورت چارتری بر اساس اظهارات وزیر راه وشهرسازی ممنوع شده، اما همچنان فروش بلیت چارتری سازمان هواپیمایی چه اقداماتی را برای جلوگیری از فروش چارتری بلیت انجام داده است، اظهار کرد: چند شرکت هواپیمایی ساختار توزیع و فروش بلیت به صورت سیستمی ندارند و باید به این ایرلاینها فرصت بدهیم تا فروش چارتری را به حداقل برسانند. این ایرلاین بیشتر فروش بلیت چارتری خود را به سمت شبکه پروازی قشم و کیش شیفت کردهاند تا بتوانند پروازها را چارتری بفروشند.
وی افزود: اکثر شرکتهای بزرگ مانند هواپیمایی آسمان، ایرانایر، ماهان و زاگرس تقریبا بیشتر بلیت را به صورت سیستمی عرضه میکنیم و اصولا نمیتوانیم پرواز چارتری را در شبکه به طور کاملا قطع کنیم. قسمتی از مسافرتها به صورت گردشگری انجام میشود که باید به صورت چارتری باقی بماند و موضوع تعریف شده در دنیاست. تلاش میکنیم قسمتهایی که توانایی بیشتری دارند بتوانند به شرکتهایی که ساختار ضعیفی دارند، کمک کنند تا بتوانند کل شبکه فروش بلیت را سیستمی کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که چند درصد از بلیت پروازهای داخلی به صورت چارتری فروخته میشود، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد پرواز چارتری در کشور داریم که باید به سمت سیستمی برود.
عابدزاده در عین حال با بیان اینکه باید کیش و قشم را از این موضوع جدا کنید درباره چرایی آن گفت: اصولا صنعت هواپیمایی در دنیا سود نمیبرد و در ایران هم همینگونه است و دنبال سود نگردید. قشم و کیش به دلیل ساختاری که در اسکان دارد معمولا مردم سعی میکنند در این دو جزیره هتل رزرو کنند. مسئولان این دو منطقه میخواهند بلیت پروازها چارتری باشد و مردم با برنامه سفر کنند.
وی با اشاره به اینکه به سمت عرضه و تقاضا حرکت میکنیم، گفت: شبکه پروازی ایران گسترده تر از آن است که داریم خدمات میدهیم. در برخی مسیرها رقابت سنگین است و قیمت خیلی کاهش مییابد. مانند مسیرهای مشهد، شیراز و کیش. قیمت بلیت را شرکتهای هواپیمایی تعیین میکنند اگر روی شبکه بروند حداکثر نرخ مشخص است. فروش بیشتر این نرخها اگر به شرکتها گزارش شود آنها پیگیری میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی که نقش سازمان هواپیمایی در این ماجرا چیست، افزود: سازمان هواپیمایی بازرسی میکند، توصیه میکنیم مردم از قیمت واقعی بلیت پروازها از طریق شبکه شرکتهای هواپیمایی مطلع شوند.
هماکنون نرخ بلیت پرواز مشهد-تهران-مشهد به مرز ۲ میلیون تومان نزدیک شده است. با وجود آنکه این مسیر پروازی چارتری نیست در ایام پیک سفر قیمتها به صورت سرسامآوری افزایش مییابد. حال با توجه به این مسئله و البته کمکاری سازمان هواپیمایی در نظارتها قطعا با چارتری شدن پروازهای مشهد باید در انتظار شکستن رکوردهای قیمت بلیت در این مسیر بود.