به گزارش الف، تولید محصول پراید از سال 1372 در ایران و توسط شرکت سایپا آغاز شد. شاید آن زمان هیچ کس تصور نمی کرد تولید خودروی پراید در مدل های مختلف سریعاً به پرفروش ترین خودروی داخلی در دهه های بعد تبدیل شود و در عین حال سهم بالایی از جان باختگان تصادفات جاده ای را به خود اختصاص دهد.در حال حاضر از خودروی پراید به عنوان نمادی از عدم توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور شاهد مثال آورده می شود.
توقف خط تولید پراید در سال های اخیر بارها از سوی مسئولان نیروی انتظامی مطرح شده اما هیچ گاه این خبر رنگ واقعیت به خود نگرفته است. در نهایت نیز همه توپ را به زمین رانندگان می اندازند که می باید «بیشتر موارد و نکات ایمنی را به خصوص هنگام رانندگی در جادهها رعایت کنند».
البته در طول این سال ها، شرکت سایپا تلاش کرد تا با انجام برخی تغییرات از جمله قرار دادن ایربگ و ... به افزایش ایمنی آن کمک کند اما مشکل اصلی به عدم استحکام سقف و بدنه پراید برمی گردد که در طول دو دهه گذشته هیچ فکری برای آن نشده است.
دیروز سید نواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: خودرو پراید رتبه نخست را در انحراف فرمان و گازهای آلاینده دارد. وی دلیل آمار بالای جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی سوار بر خودروی پراید را بیشتر به دلیل نقص انحراف فرمان و ترمز دانست که در کوچکترین واکنش، فرمان خودرو از دست راننده خارج میشود. بر اساس آماری که نیروی انتظامی چند روز قبل منتشر کرد 34 درصد جانباختگان تصادفات مربوط به خودروی پراید بوده است.
در این بین دقیقاً مشخص نیست چرا پلیس اصرار دارد هر سال وعده عدم شماره گذاری خودروهای بی کیفیت علی الخصوص پراید را به مردم اعلام کند اما هنگام فرارسیدن عمل به وعده از گفته های خود عقب نشینی کند. بدون شک چنین وعده هایی می تواند به کمرنگ شدن اعتماد مردم به نهاد پلیس منجر شود. البته ممکن است کارشکنی هایی نیز جهت ادامه فعالیت خط تولید پراید وجود داشته باشد (مثلاً فشارهای شرکت سایپا بدلیل سودآوری آن)که ضرورت دارد پلیس صراحتا و آشکارا اعلام کند کدام سازمان یا نهاد اصرار به ادامه تولید خودروی بی کیفیت پراید دارد.
برخی اظهارنظرهای مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور را در این باره بخوانید:
*سردار کمال هادیانفر، رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی روز 16 مرداد ماه 1398 در نشستی در اصفهان با اشاره به جان باختن 17 هزار و 138 نفر و معلول و مجروح شدن بیش از 365 هزار نفر بر اثر تصادف در سال گذشته، خودروی پراید را از وسایط نقلیه ناایمن در جاده های کشور دانست و تاکید کرد: پلیس راهور ناجا در مکاتباتی خواستار توقف تولید پراید از اواخر سال 98 تا 99 شد.
*سردار هادیانفر در 19 تیرماه 1398 در رزمایش بزرگ گشتهای نامحسوس در دانشگاه علوم انتظامی امین نیز با اشاره به تعداد بالای کشته ها و مصدومان تصادفات رانندگی اظهار کرد: امروز سهم خودروسازها کم نیست، ارابه مرگ تولید میکنند، پراید و پژو RD نباید در جادههای کشور تردد کرده و خودروسازها باید خودروی ایمن تولید کنند.
*سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روز 26 تیرماه 1398 در تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا پلیس راهور نظر مشورتی خود را در خصوص ناایمن بودن خودروی پراید به سازمانهای ذیربط ارائه نمیدهد، اظهار داشت: واقعیت این است که چند اشکال در این خصوص وجود دارد؛ وقتی چنین خودرویی با این امکانات و در این سطح ایمنی وجود دارد باید خودروسازان واقعیت را به مردم بگویند و نباید بگویند که سایپا مطمئن است؛ برای خودرویی مثل بنز نیز مطرح میشود که مطمئن است اما نمیشود که پراید مثل بنز برود.
سردار مهماندار به اشکال مختلف خودروی پراید که در کشور تولید میشود پرداخت و گفت: هر وقت که من در مورد پراید صحبت میکنم دوستان میگویند که آن خودرو پراید نیست؛ مثلاً تیباست با اینکه هیچ فرقی نکرده و فقط چراغش گرد و مستطیل شده است؛ همه اینها پراید است و باید رانندگان حواسشان باشد.
* سردار موسی امیری، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در تاریخ 11 مهر 1393 با اشاره به شمارهگذاری پراید و نیسان اظهار کرد: پراید و نیسان با توجه به اینکه مجوز جدید استاندارد را دریافت نکردهاند، فعلا شمارهگذاریشان متوقف شده تا مجوز جدید را برای ادامه شمارهگذاری از این سازمان دریافت کنند.
*سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی 28 خرداد ماه 1390 از مهلت یک ماهه به خودروی پراید برای نصب کیسه هوا خبر داد و گفت: در صورتی که شرکت خودروساز تا یکماه آینده نسبت به نصب کیسه هوا بر روی خودرو پراید اقدام نکند، از شمارهگذاری این خودرو جلوگیری میکنیم.
*سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور کشور 1 شهریور 1391 گفت: ما این موضوع را به شرکت خودروسازی سایپا اعلام کردهایم و خواستار تجهیز خودروی پراید به کیسه هوا برای سرنشینان جلو شدهایم. در صورتی که پراید تا آخر شهریور ماه به کیسه هوا مجهز نشود دیگر شمارهگذاری نخواهد شد.
*سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا 8 آذر 1393 در نشست خبری گفت: پراید و وانت نیسان دیگر نباید شمارهگذاری شوند و بارها برای رفع نواقص فرصت داده شده است.
البته در این بین می توان به موضع دو گانه سازمان استاندارد نیز اشاره کرد که به عنوان مثال نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران 27 مهر سال 1395 عنوان کرده بود: در راستای برنامهای که براساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از 10 سال تولید را در خود دیده است، خودروهایی مانند پراید یا پژو 405 نیز از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهد شد.
اما پیروز بخت در 15 اردیبهشت 1398 نظر متفاوتی ابراز کرده بود و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تولید پراید در سال جاری متوقف میشود یا خیر، اظهار کرد: این مسأله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است.
بنا به گفته سید نواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، اولین خودروی پراید در سال 1988 در شرکت فورد آمریکا تولید شد که پس از یک سال به دلیل غیراستاندارد بودن، خط تولید آن به کره فروخته شد. آنها نیز دو سال پس از تولید باز هم به دلیل غیراستاندارد بودن این خودرو، خط تولیدش را به ایران فروختند اما خودرویی که در کشورهای آمریکا و کره تنها سه سال تولیدشده، در کشور ما بهرغم تمام اظهارات کارشناسی در غیراستاندارد بودن این خودرو بیش از 30 سال است که تولید میشود و تولیدکننده قصد توقف تولید آن را نیز ندارد.
به گزارش الف،تعرفه بالای واردات و وجود انحصار در بازار خودرو موجب شده که خیال خودروسازان از قبضه بازار آسوده باشد و هیچ تلاشی جهت ارتقای کیفیت و افزایش ایمنی خودروهای خود نداشته باشند. البته با توجه به وعده های مداوم مسئولان این انتظار ایجاد شده که خودروی پراید در پایان سال جاری بالاخره از رده خارج شود و کلاً برنامه ای اساسی از سوی خودروسازها برای ارتقای محصولات تولیدی شان پیش بینی و اجرایی شود.