کد خبر: ۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه نرخ خوراک پتروشیمی ارتباطی با قیمت نفت ندارد، بیان کرد: تنها دلیل ورود مجلس به تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، استفاده این صنعت از ثروت عمومی بوده، لذا مجلس به منظور صیانت از منافع ملی، چارچوب هایی را تعیین می کند، اما بازهم قوه مقننه نباید در قیمت گذاری دخالت کند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از خانه ملت؛علی محمد احمدی در ارتباط با تاثیر کاهش قیمت نفت در نرخ خوراک پتروشیمی ها، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی، تابع نوسانات نفت نبوده و تنها از قیمت های منطقه ای تاثیر می گیرد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: فرمولی هم که در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی آمده بر اساس برآورد شرکت نفت و پتروشیمی ها بوده و به هیچ عنوان نرخ خوراک پتروشیمی، ارتباطی با نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی ندارد.

وی ادامه داد: اکنون نیز نرخ خوراک پتروشیمی در منطقه ثابت بوده و دلیلی برای بازنگری قیمت آن در ایران وجود ندارد، اما اگر شاهد تغییر قیمت در منطقه بودیم، بطور حتم ما هم در نرخ ها بازنگی خواهیم داشت.

نایب رییس دوم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با دلایل گرانتر بودن خوراک پتروشیمی در ایران، نسبت به کشورهای منطقه نیز بیان کرد: در واقع نرخ تمام شده محصولات پتروشیمی، تنها در گرو خوراک آنها نیست، بلکه نرخ بازده داخلی هم در قیمت تمام شده محصول تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: بطور مثال ممکن است که کارخانه های پتروشیمی در خارج از ایران از نرخ خوراک کمتری بهره مند باشند، اما بازدهی نیروی انسانی و سرمایه در آن کشور کم باشد، پس عوامل بسیاری در نرخ تمام شده محصول تاثیر گذار هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آیا موافق ورود مجلس به نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها هستید نیز اظهار کرد: من به هیچ عنوان موافق قیمت گذاری مجلس برای محصولات نیستم.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس با تاکید بر اینکه قیمت گذاری از مکانیزم خاصی برخوردار است، گفت: تنها دلیل ورود مجلس به تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، استفاده این صنعت از ثروت عمومی بوده، لذا مجلس به منظور صیانت از منافع ملی، چارچوب هایی را تعیین می کند، اما بازهم قوه مقننه نباید در قیمت گذاری دخالت کند و من مخالف این موضوع هستم.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: