کد خبر: ۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
یک استاد تاریخ گفت: در نوشتن مقالات علمی پژوهشی قوی شدیم ولی در نوشتن کتاب‌های تاریخی قوی نیستیم.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ اصغر محمود آبادی اظهار کرد: به اعتقاد بنده خوشبختانه در دو دهه اخیر با ورود جوانان به مراکز علمی، رشته علوم انسانی رشد داشته و در کنار آن رشته تاریخ نیز در کشور پیشرفت کرده است.

وی با بیان اینکه تصور این است که ایران در علوم انسانی و تاریخ در جهان کشوری مهم محسوب نمی‌شود، افزود: در نگاهی واقع گرایانه باید گفت ما در این رشته قوی نیستیم، اما نگاهمان در سال‌های اخیر به رشته علوم انسانی و تاریخ بازتر و کنجکاوتر شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: ایران این روزها در همه زمینه‌ها و رشته‌های دانشگاهی در نوشتن مقاله و مقالات پژوهشی قوی است، اما در نوشتن کتاب ضعیف است. اگر بخواهیم این مورد را در خصوص علوم انسانی و تاریخ بررسی کنیم، در می‌یابیم که کار پژوهشی و تاریخی برای نوشتن کتاب به شدت ضعیف بوده است. البته ذکر این نکته مهم است که ایران در علوم ریاضی و فیزیک جلوتر از علوم انسانی و تاریخ است و این بسیار حائز اهمیت است.

محمودآبادی در خصوص تاریخ ایران گفت: آنچه در ابتدای بررسی تاریخی از ایران برداشت می‌شود، این است که ایران در سراسر تاریخ، کشوری با میراث فرهنگی و غنای فرهنگی بالایی است و همواره سرآمد کشورهای جهان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر ایران را بررسی کنید، در می‌یابید که این کشور از همان ابتدا با افکار مذهبی روبرو بوده است، افزود: این نشان می‌دهد که مردم ایران همواره اندیشه‌های معنوی و ارزش‌های دینی را همراه خود داشته و آنچه امروز در مردم متبلور است، ریشه در گذشته این دیار دارد.

نویسنده کتاب " مثلث یونانیان، رومیان و اشکانیان " اضافه کرد: تاریخ ایران کهن سراپا نصیحت و ارزش‌های معنوی است، که این ارزش‌ها از لالایی مادران شروع و به تمام لایه‌های جامعه وارد می‌شود. شاید به جرات بتوان گفت فقط کشورهای محدودی هستند که چنین غنایی در تاریخ خود دارند و آنها هم از ایران عقب هستند. برای مثال فقط می‌توان از کشورهایی چون هند و چین نام برد که با بررسی دقیق‌تر می‌بینیم ایران از آنها هم در این زمینه پیش بوده است.

محمودآبادی با اشاره به اینکه تاریخ ایران تاریخ بسیار دشواری است چراکه هیچ‌گاه منظم نبوده است، ادامه داد: سیر تاریخی ایران را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که همواره مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نگذاشته‌اند، این کشور به اوج فرهنگی تاریخی خود برسد، چراکه همواره یا درگیر جنگ بوده و یا به هجوم‌ها پاسخ می‌داده است. البته این نشان از جنگ طلبی ایرانی‌ها نیست، بلکه دلیل اصلی موقعیت مهم و حیاتی کشور ایران بوده است.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه و دانشگاه دو اتفاق مهم در کشور است که توانست اندکی مردم را نسبت به وضعیت خود آگاه کند و روند تاریخی ایران را به خصوص در دوره معاصر تحت تأثیر قرار داده و تغییر دادند. هر آنچه در تاریخ معاصر کشور اتفاق می‌افتد، حتماً یکی از رشته‌هایش به این دو مکان باز می‌گردد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: