عصرایران- استیو دینان نامی شناخته شده در حوزه تیونینگ خودرو بویژه در ارتباط با برند ب ام و محسوب می شود. وی بالغ بر 40 سال با پروژه های مختلف خودرویی مخاطبانش را غافلگیر کرده و معمولا در مقالات از ترکیب "فلسفه دینان" برای نمایش اثرگذاری این فرد در صنعت تیونینگ استفاده می شود. دینان فعالیت خود را در سال 1979 از اوپلیکا(آلاباما/آمریکا) آغاز کرد.
استیو دینان
دینان طی 3 دهه بطور تخصصی به تیونینگ محصولات ویژه پیست و همچنین مدل های خیابانی ب ام و مشغول بود تا آنکه در سال 2015 طی معامله ای؛ کار و کسب خود را به گروه ای پی آر(متخصص تیونینگ فولکس واگن/آئودی) واگذار کرد.
در آن زمان این واگذاری از جانب دینان به تصمیمش برای بازنشستگی تعبیر شد. اما یک سال بعد(سال 2016) خبر بازگشت این مرد افسانه ای با یک کمپانی جدید با نام " کاربان" مورد تایید قرار گرفت. در این کار و کسب جدید؛ دینان مقداری از یار قدیمی خود یعنی ب ام و فاصله گرفته و به اجرای پروژه های شخصی سازی روی مرسدس بنز آ ام گ، پورشه، آئودی اس و مدل های آر اس مشغول شد.
در مطلب امروز سری به یکی از پروژه های جدید کاربان با نام « سی63 "جی تی اس" » خواهیم زد که روی یک مرسدس بنز آ ام گ سی63 اس کوپه مدل 2019 اجرا شده است؛ با ما همراه باشید:
در ابتدا بهتر است نگاهی به نمونه استاندارد این خودرو و ویژگی های آن داشته باشیم. مرسدس بنز آ ام گ سی63 اس کوپه در مدل 2019 برچسب قیمت 84600 دلاری برای مدل پایه را بر خود دارد. از منظر ابعاد؛ محصول مذکور 4.75 متر طول و (در عریض ترین قسمت) 2.01 متر عرض دارد. ارتفاع خودرو نیز برابر با 1.40 متر است.
در این مدل از یک تپنده 8 سیلندر 4 لیتری مجهز به توربوشارژ دوقلو استفاده شده که میزان خروجی آن برابر با 503 اسب بخار است. وظیفه انتقال نیرو نیز برعهده یک جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک توسعه یافته توسط آ ام گ است.
همانطور که در ادامه مشاهده می کنید، کاربان تغییرات خاصی در بخش بدنه این مرسدس نداشته پس طبیعتا آنچه روی داده ویژه پیشرانه خواهد بود. البته این به مفهوم نقص یا کاستی نیست زیرا آ ام گ سی63 اس کوپه در وضعیت استاندارد نیز یک اسپرت تمام عیار است.
این خودرو در نمای جلو زبان طراحی آشنای مرسدس را به نمایش می گذارد که شامل چراغ های جدی، گریل(جلوپنجره) توسعه یافته در عرض و لوگوی بزرگ در قلب آن می شود. بامپری(سپر) که برای این مدل انتخاب شده را باید یک نمونه کارخانه ای بسیار مناسب نام بگذاریم زیرا به رغم سادگی، زیبایی ها خود را برای یک خودروی اسپرت به خوبی نمایش می دهد؛ مجموعه ای با ورودی های بزرگ هوا و بافت شبکه ای تیره.
تنها کافی است اندکی به سمت کناری سی63 اس متمایل شوید تا چشم شما درگیر خط شانه بسیار قوی در بدنه این خودرو شود و با آن تا قسمت انتهایی فندر(گلگیر) عقب همچنان درگیر بماند!
انتهای بامپر(سپر) جلو در نزدیک ترین قسمت به زمین یک لیپ فیبرکربنی نیز به خودرو اضافه شده که این را می توان یک تغییر با نمونه استاندارد دانست.
یکی از تغییرات نمای جانبی به رینگ های آلیاژی 20 اینچی برند مطرح فورج لاین مربوط می شود. محصولات این برند در کشور آمریکا تولید می شوند و محبوبیت بالایی میان تیونرها دارند. برای این رینگ ها لاستیک برند میشلن(از خانواده » پرو اسپرت کاپ آر) استفاده شده که مجموعه ای فوق العاده را شکل می دهد. البته در این بخش کیفیت و زیبایی برای مشتری 10 هزار دلار هزینه بدنبال خواهد داشت!
کار بان عبارت "GT S" را روی فندر(گلگیر) این مرسدس اضافه کرده است.
در انتهای خودرو نیز اسپویلر استاندارد با نمونه فیبرکربنی تغییر کرده که بر زیبایی مرسدس در این بخش، افزوده است.
در آلبوم زیر تصاویر مربوط به فضای داخل کابین را مشاهده می کنید:
هدف اصلی پروژه کاربان را باید در این بخش جستجو کرد. دینان اینجا یک بستر بسیار فوق العاده را در اختیار دارد! یعنی موتور استاندارد 4 لیتری 8 سیلندر که امکان تغییرات خاصی را در اختیار تیونر قرار می دهد. کیت توربو با بروزرسانی ساختار تنفس موتور(تعویض توربوشارژرهای استاندارد با نمونه مدنظر تیونر)، اینترکولر جدید، کمپرسورهای بزرگ تر، بروزرسانی ایی سی یو و ... از جمله مهمترین تغییراتی است که آ ام گ سی63 اس پشت سرگذاشته است.
با اجرای تغییرات مذکور میزان خروجی موتور به 675 اسب بخار رسیده و گشتاور مجموعه نیز برابر با 666 پوندفوت است. کاربان همچنین محدودکننده سرعت کارخانه ای را از این خودرو حذف کرده بنابراین جی تی اس در تست سرعت موفق به ثبت 305 کیلومتر بر ساعت شده است.
هنگامی که درپوش موتور را بازکنید با منظره ای زیبای روبرو می شوید که وجود قطعاتی با ظاهر فیبرکربنی برجذابیت های این منظره افزوده است.
یکی از مهمترین تغییرات که کاربان روی این مرسدس اجرا کرده مربوط به سیستم تعلیق از نوع فعال می شود. در تعلیق فعال شاهد حضور مجموعه ای کاملا هوشمند و مبتنی بر تحلیل رایانه ای هستیم. سنسورها و دوربین ها در این مجموعه با فنر و کمک فنرهای هوشمند در هر چهارچرخ بصورت سیستماتیک تعلیق را مدیریت می کنند. رایانه سیستم تعلیق براساس برنامه پیش فرض و اطلاعات دریافتی بهترین عملکرد را انتخاب می کند.
برای درک بیشتر عملکرد ارزشمند این سیستم در خودرو یک مثال ساده خواهیم داشت: تصور کنید وجود یک چاله یا سرعت گیر در فاصله چند متری تشخیص داده می شود. در این زمان رایانه سیستم تعلیق با حجمی از دیتا شامل اطلاعات دوربین ها و سنسورهای مختلف و حتی وضعیت حرکت فرمان توسط راننده و ... مواجه می شود. سپس رایانه به سرعت اطلاعات را تحلیل کرده و پیش بینی می کند با سرعت فعلی، چرخ خودروی شما مثلا تا 15 ثانیه دیگر وارد چاله می شود. در این زمان رایانه به فنر و کمک فنر چرخ مورد نظر -با توجه به شکل مانع در مسیر- پیام ارسال می کند که از منظر زاویه و ارتفاع در چه وضعیتی قرار داشته باشد تا هنگام عبور خودرو از مانع، بدنه کمترین تکان و انحراف را داشته باشد.
جی تی اس در آزمون های رانندگی هندلینگ فوق العاده و نرمی خاصی را حتی در جاده های نه چندان همواره به نمایش می گذارد. هنگامی که پای خود را روی پدال گاز حتی به مقدار جزیی فشار دهید این موشک خیابانی با صدای غرش های خود که شباهت زیادی به خودروهای عضلانی آمریکایی دارد، شما را شگفت زده خواهد کرد.
همانطور که اشاره شده رینگ و لاستیک 10 هزار دلار برای مشتری این پروژه هزینه دارد. علاوه بر آن هزینه پکیج اسپرت کاربان برابر با 21890 دلار است که مجموعه حدود 32 هزار دلار می شود. البته اعداد اعلام شده بدون احتساب هزینه نصب این تجهیزات است!
مازیار دانیالی