کد خبر: ۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
سندی محرمانه که به تازگی افشا شده نشان می‌دهد برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ایمیل‌های کاربران از سال‌ها قبل تحت کنترل اف بی آی بوده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تک اسپات گزارش 231 صفحه‌ای مایکل هوروویتز بازرس وزارت دادگستری آمریکا که در سپتامبر سال 2012 تهیه و به دست نیویورک تایمز افتاده نشان می دهد که اف بی آی از سال 2008 در این برنامه جاسوسی دخالت می کرده و هویت افرادی را که در قالب برنامه استراق سمع پریسم آژانس هدف قرار می گرفتند کنترل می کرده تا مطمئن شود این افراد آمریکایی نبوده اند.

بر طبق قوانین آمریکا، آژانس امنیت ملی این کشور تنها حق جاسوسی از افراد خارجی و غیرآمریکایی را دارد و جاسوسی از آمریکاییان توسط نهادهای دیگری صورت می‌گیرد. البته افشاگری‌های ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که حتی این کنترل‌ها هم جلوی قانون شکنی آژانس را نگرفته و این نهاد به طور گسترده از آمریکایی‌های مقیم در داخل و خارج از ایالات متحده جاسوسی کرده است.

اف بی آی تحلیل ارتباطات آژانس و جاسوسی های ایمیلی آن را از اکتبر سال 2009 آغاز کرده و از آوریل سال 2012 آدرس های ایمیل و شماره های تلفن خارجیانی که باید تحت کنترل قرار می گرفتند را مشخص کرده است.

اگر چه این سند نشان می دهد که بازرس وزارت دادگستری آمریکا معتقد است اف بی آی در انجام این وظیفه و کسب اطمینان از خارجی بودن اهداف جاسوسی آژانس موفق بوده، اما اسناد منتشر شده توسط اسنودن در یک سال اخیر این مساله را تایید نمی‌کند.

در سند منتشر شده بسیاری از مطالب و جزییات و از جمله مباحث مربوط به برنامه جاسوسی پریسم حذف شده و این در حالی است که ادوارد اسنودن از قبل در مورد آنها به طور مفصل اطلاع رسانی کرده بود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار