چند روزی است که بازار خودرو شاهد افزایش قیمت چشمگیری است و برخی از فعالان بازار معتقدند این روند قیمتی به دلیل کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور رخ داده است.
با وجود اینکه در چند ماه گذشته شاهد کاهش قابل توجه نرخ ارز به ویژه در هفتههای اخیر بودیم؛ اما خودرو این کاهش قیمت را به خود ندید و چه بسا شاهد افزایش قیمتی بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در برخی از مدل ها بود.
به گفته کارشناسان صنعت خودروسازی، موضوع کاهش عرضه با بهانههای مختلف، به رویه همیشگی افزایش قیمت این محصول تبدیل شده است و با توجه به اینکه بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده اما انحصار در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت این کالا می شود.
قیمت خودروهای پرفروش در ۱۳ مهر ۹۸
آخرین قیمت خودروهای پرفروش در ۲۱ مهر ۹۸
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت افزایش قیمت خودروها در بازار، اظهار کرد: هفته گذشته، به علت عرضه کم خودرو از طرف خودروسازان قیمت این محصول افزایش یافت. این اتفاق در حالی میاُفتد که بعضی از خودروسازی ها از جمله سایپا و ایران خودرو قیمت خودروهای خود را افزایش دادند.
بیشتر بخوانید: جزئیات قیمت خودرو در ۷ مرداد ۹۸ / بازگشت قیمت به آگهیسایتها تبعات منفی در بازار دارد
موتمنی معتقد است اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت برخی تولیداتشان باعث شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمتها در بازار باشیم.
او با اشاره به اینکه کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو باعث شد تا بازار طی روزهای گذشته آرام باشد، ادامه داد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای برای خریداری این کالا باعث شد قیمتها نیز روند نزولی را طی کند اما متاسفانه در این شرایط این اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات، باعث شد تا بازار خودرو دوباره روند افزایشی به خود بگیرد.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، زمانی که قیمتهای داخلی افزایش قیمت داشته باشد بطور قطع میتواند در نرخ خودروهای وارداتی تاثیر گذارد.
امرالله امینی کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر، اظهار کرد: به طور کلی سیستم فعلی صنعت خودروی کشور وضعیت چندان مناسبی ندارد. مدیران و مسئولان فعلی این حوزه، تمایلی به ایجاد تغییر و اصلاح مدیران، ساختار، عملکرد و هزینه تراشیهای خودروسازان ندارند.
او ادامه داد: هزینههای ناشی از عملکرد ضعیف و خرجهای اضافی خودروسازان بر قیمتهای مصرف کننده سرشکن میشود و کار به جایی میرسد که امروز خودروهای داخلی به چند برابر قیمت تمام شده فروخته میشود.
امینی درباره علت اصلی افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر، گفت: با توجه به فعالیت شرکتهای انحصارگر در حوزه خودرو، یکی از سادهترین راهها برای افزایش قیمت، کنترل عرضه است.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: موضوع کاهش عرضه با بهانههای مختلف به رویه همیشگی خودروسازیها تبدیل شده است که بارها همین روند را تکرار کردهاند و با توجه به ثبات نسبی بازار خودرو و انحصار آنها در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت شده است. کاهش نسبی تعداد تحویل خودروها به راحتی میتواند افزایش قیمت خودروها را به همراه داشته باشد.
او بیان کرد: متاسفانه وزیر جدید صمت هم تغییر چندانی در مدیریت خودروسازان اصلی کشور ایجاد نکرده است؛ مدیران فعلی آن افراد با نفوذ و با سابقهای هستند که برای مدتها در آن مجموعه قدرت داشتند و زیر بار حرفهای دیگران نمیروند.
امینی ادامه داد: برنامهای در گذشته مطرح شد که موضوع مدیران جهادی و مدیران انقلابی را مطرح میکرد؛ امروز صنعت خودرو به چنین مدیران و طرح هایی نیاز دارد.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور، خودرو سازان امیدی به سرمایه گذاری خارجی ندارند پس بدون تلاش برای بهبود عملکرد این حوزه و برای منفعت طلبی شخصی اقدام به افزایش قیمتها میکنند. خودروسازی کشور برنامهای برای تحول ندارد و این بیبرنامگی منجر به اسیر شدن در روزمرگی و بستن دید افراد میشود.
او با تاکید بر این که قصد و نیت خودروسازان از افزایش قیمت، دستیابی مجدد به سود مد نظرشان است، گفت: امروزه جای فعالیت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در مقابل فروشندگان خودرو، خالیست و شاید باید عنوان کرد که سازمان حمایت عملکرد مناسبی در این حوزه نداشته است.
حسین کاکائی کارشناس خودرو نیز در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: اکنون با توجه به اینکه مدتی است قیمت ارز ثابت مانده تنها مقداری قیمت خودرو کاهش یافته است اما مجدد شاهد افزایش قیمت برخی از خودروها نیز بوده ایم.
به گفته کاکایی افزایش قیمت خودرو را میتوان نوعی هیجان بازارها دانست که دلیل آن خروج خودروهای تولیدی از بازار عرضه است.
او بیان کرد: چندی پیش خانم پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در مورد خروج خودروهای غیر استاندارد توضیحاتی مبنی بر بازنگری تولید برخی از خودروهایی که نتوانسته اند استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو را دریافت کنند مطرح کرد. همچنین مطرح کردند که پراید و پژو ۴۰۵ باید از رده تولید خودرو کشور خارج شود، صحبت های این مقام مسئول نشان می دهد سال آینده این نوع خودروها دیگر فروش ندارند، به نوعی این صحبتها را نیز می توان عاملی در افزایش قیمت خودرو دانست.
کاکائی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو را میتوان یک هیجانسازی توسط بازاریابان هم دانست، اگر در روزهای آینده مردم نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اما اگر مردم با تصمیمات عجولانه به سمت خرید خودرو روی آورند مجدد شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.
این کارشناس خودرو افزود: هماکنون طبق تحلیلهای انجام شده باید در یک رکود قیمت خودرو قرار گرفته باشیم و خرید و فروش به یک سطح تعادلی رسیده باشد. حدس زده میشود که این افزایش قیمت توسط فروشندگان اعلام شده و تقریبا خرید و فروش در بازار صورت نمیگیرد.
کاکائی با اشاره به اینکه در هفتههای گذشته عرضه خودرو تغییری نکرده است، گفت: تولید خودرو همچنان طبق گذشته است و عرضه خودرو را نمیتوان دلیلی بر افزایش قیمت این کالا دانست، اما اگر این جوسازیها ادامه داشته باشد هیجان افزایش قیمت خودرو نیز بیشتر خواهد شد.