به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، قطعهسازان در ژاپن که نیاز خودروسازان جهانی را تامین میکنند اقدامات پرهزینهای را برای عمل به استانداردهای کیفیت بینالمللی بالاتر در پیش گرفتهاند و امکانات ایمنی بیشتری را در طراحیهای قطعات خود معرفی کردهاند و تجهیزات بازرسی بیشتری را خریداری میکنند.
به دنبال فراخوانهای گسترده سال گذشته برای نواقص مرگباری مانند سوییچ احتراق معیوب جنرال موتورز و کیسههای هوای تاکاتا که در خطر انفجار و پرتاب ترکش وار تکههای فلزی قرار دارند، قطعه سازان میگویند چاره دیگری در این خصوص ندارند.
خودروسازان بیش از 60 میلیون خودرو را سال گذشته در آمریکا مورد فراخوان قرار دادند که دو برابر رکورد سال 2004 بود. سازمان ملی ایمنی بزرگراه آمریکا وعده داده است تحقیقاتش را در سال جاری میلادی افزایش دهد. به این ترتیب معطوف شدن مجدد رگولاتورها به مسئله کیفیت به هزینههای تولید اضافه میکند و به نوبه خود باعث میشود مصرفکنندگان هزینه بیشتری را پرداخت کنند.
به گفته تحلیلگران خودرو، ریسک فراخوانها در آینده بیشتر خواهد شد زیرا در ساخت خودروها قطعات برقی بیشتر و بیشتری استفاده میشود و پیچیدگی بیشتری پیدا میکنند.
هوندا که سومین خودروساز بزرگ ژاپن است، پس از فراخوان بیش از 13 میلیون خودرو از سال 2008 به دلیل استفاده از کیسههای هوای معیوب تاکاتا در تولید آنها، اعلام کرده روند ساخت را مورد دقت بیشتری قرار میدهد و خواستار حمایت قطعه سازان شده است.
تاکاتا و خودروسازان سرگرم تحقیقات برای پی بردن به ریشه نواقص کیسه هوا هستند که تاکنون عامل چهار کشته در آمریکا و یک کشته در مالزی شناخته شده اند.
سخنگوی تاکاتا اظهار کرده است این شرکت ایمنی و کیفیت را اولویت شماره یک خود قرار داده و به سرمایه گذاری برای طراحی فناوری جدید و بالا بردن استانداردهای کیفیت ادامه میدهد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات شرکت فوجیموری که پس از تویوتا فولگس واگن بزرگترین مشتری آن است، میگویند اگر پیش از این برخوردار بودن از استانداردهای ایزو برای قطعه سازان ژاپنی مایه افتخار بود، اکنون تقریبا اجباری شده زیرا خودروسازان از شرکتهایی که مطابق استانداردهای کیفیت فعالیت نمیکنند، خرید نخواهند کرد.