کد خبر: ۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران از مثبت شدن تراز تجاری گاز ایران در سال 2014 میلادی خبر داد و گفت: صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز می‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، عزیزالله رمضانی با اشاره به این‌که در سال 2014 میلادی مجموع صادرات گاز ایران 9 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب و میزان واردات شش میلیارد و 328 میلیون متر مکعب بوده است، تاکید کرد: محاسبات نشان می دهد که تراز تجاری گاز ایران در سال گذشته سه میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بوده است.

آغاز صادرات گاز به عراق از اردیبهشت 94

وی به آغاز عملیات صادرات گاز به عراق با شروع روزانه چهار میلیون متر مکعب در روز اشاره و خاطرنشان کرد: این رقم در نهایت به 25 میلیون متر مکعب رسیده که تا 35 میلیون متر مکعب در فصول گرم قابل افزایش است.

رمضانی همچنین به انجام مذاکراتی به منظور صادرات گاز به بصره به میزان روزانه 25 تا 35میلیون متر مکعب در روز اشاره و تصریح کرد: مدت قراردادهای با عراق شش ساله پیش بینی شده و اگر خوش بینانه نگاه کنیم میزان صادرات گاز به عراق تا 70 میلیون متر مکعب در روز قابل افزایش است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران قیمت گاز را در قراردادهای صادرات را منحصر به شرایط هر قرارداد اعلام و تصریح کرد: قیمت گاز به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تضمینی وجود دارد که عراق مانند پاکستان به مفاد قرارداد عمل نکند و اقدام به احداث زیرساخت‌های لازم در خاک این کشور کند، گفت: در مورد قرارداد عراق با استفاده از تجربه پاکستان به موازات احداث سیستم‌های داخلی اجرای زیرساخت‌های طرف مقابل مانیتور می‌شود و در مورد بصره که هنوز قراردادی منعقد نشده احداث زیرساخت‌ها از ایران جلوتر است.

مطالعه خطوط صادرات گاز به عمان

رمضانی با بیان این‌که مذاکرات اولیه‌ای در راستای صادرات گاز به عمان انجام و تفاهم نامه امضا شده است، گفت: نحوه طراحی خط و مطالعه آن در حال انجام است که اگر به نتیجه برسد قرارداد صادرات گاز به عمان به میزان روزانه 28 تا 30 میلیون متر مکعب منعقد می شود.

وی با بیان این‌که ایران در دادگاه شکایت ترک‌ها که اعلام شده بود ایران از زیرساخت‌های لازم برای صادرات گاز برخوردار نیست پیروز شده است، افزود: شکایت دیگری درباره قیمت گاز وجود دارد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: طبق قرارداد صادرات گاز به ترکیه دو طرف می توانند براساس شرایط بازار گاز جهانی تقاضای تجدیدنظر در قیمت گاز صادراتی کنند که در این راستا پیش از بروز بحران در بازار نفت ترکیه مسائلی را مطرح کرده بود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته رمضانی ، با توجه به این که ترکیه شریک تجاری ایران است سعی کردیم که مشکل را از طریق مذاکره حل کنیم.

وی با اشاره به این‌که شرکت بوتاش ترکیه خریداری خوش حساب است، گفت: فعلا بهای گاز براساس قرارداد اولیه دریافت می‌شود.

دریافت خسارت از پاکستان طبق قرارداد

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران درباره دریافت خسارت و جریمه از پاکستان به دلیل اجرا نکردن خط لوله به منظور واردات گاز از ایران، اظهار کرد: طبق قرارداد باید صادرات گاز به ترکمنستان از ماه دسامبر انجام می شد اما این امر انجام نشد و طبق مفاد قرارداد عمل خواهد شد.

مطالعه اروپا برای واردات گاز از ایران

رمضانی به انجام مطالعاتی از سوی اروپا به منظور متنوع کردن مسیرهای انتقال گاز اشاره و خاطرنشان کرد: 12 کشور علاوه بر روسیه توسط اروپا مطالعه شده که در این مطالعات به کشورهای ایران، ترکمنستان و آذربایجان اشاره و اعلام شد که ایران توان صادرات روزانه 25 الی 30 میلیون متر مکعب گاز به اروپا را در درازمدت دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار