کد خبر: ۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان گفت: سرانه پایین درآمد روستاییان گیلان و افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی از نقاط ضعف استان است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، محمدحسین اصغریان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، خاطرنشان کرد: سرانه درآمد پایین مردم به خصوص روستاییان گیلان، محدودیت اراضی، پایین بودن راندمان بهره‌وری آب، نرخ بالای بیکاری و کوچک بودن اراضی شالیزاری و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی از نقاط ضعف استان است.

معاون برنامه ریزی استانداری گیلان ادامه داد: تهدیداتی چون کاهش ذخایر خزر، آلودگی رودخانه‌ها و تالاب انزلی، برداشت‌های بی‌رویه از رودخانه، دریا و جنگل، آسیب‌های ناشی از سیل و خشکسالی و واردات بی‌رویه برنج از جمله عواملی هستند که استان را رنج می‌دهد و در تدوین برنامه ششم استان، کاهش این تهدیدات و مقابله با آنها در اولویت برنامه‌ریزی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: گیلان از موقعیت‌های جغرافیایی خوبی برخوردار است. وجود تالابها، خدمات گمرک، برخورداری از امکانات متنوع برای تولید انرژی برق، برخورداری از امکانات حمل و نقل نظیر حمل و نقل جاده‌ای مناسب و حمل و نقل ریلی در آینده‌ای نه چندان دور و منطقه آزاد انزلی از نقاط قوت استان است.

اصغریان با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از آن است که در برخی از حوزه ها خوب کار نشده است، تصریح کرد: ما برنامه ریزی می کنیم تا گیلان در سال 1414 استانی باشد توسعه یافته، نوآور و آینده نگر که جایگاه ممتازی در منطقه دارد. گیلان در سال 1414 دارای سازه‌های محکم و مقاوم در برابر حوادث طبیعی است و کالاهای رقابتی در دنیا تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: این استان در سال 1414 قطب تجاری لجستیکی و ترانزیتی شمال کشور خواهد بود و در بخش گردشگری خدمات مطلوب به مسافرین ارائه خواهد کرد. همچنین ارائه دهنده خدمات پیشرفته درمانی در کشور خواهد بود.

وی افزود: برای تعادل بخشی به پهنه فضایی و عدالت آمایشی در برنامه ششم، سیاست‌های سازمان برنامه ریزی کشور با 30 محور ابلاغ شده است. استانهای کشور به 9 منطقه تقسیم شده‌اندو گیلان با استانهای مازندران و گلستان در منطقه یک کشور قرار گرفته‌اند.

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: باید آمارهای شفاف از استان گیلان به سازمان برنامه ریزی کشور فرستاده شود تا در تدوین برنامه ششم برنامه ریزی‌های بهتری برای استان انجام شود. باید برای اشتغال و اقتصاد گیلان برنامه‌ریزیهای گسترده‌تری صورت گیرد و رسیدگی به پسماندها و آب و فاضلاب شهری که وضعیت اسفباری دارد در اولویت کار و برنامه ریزی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید برنج در دو استان گیلان و مازندران برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، ادامه داد: باید برای بخش آب و افزایش راندمان آب در این بخش برنامه‌ریزی مشخصی وجود داشته باشد.

نجفی گفت: در سد سفیدرود بیش از یک میلیارد مترمکعب آب نمی‌توان ذخیره کرد. باید تکمیل سدهای در دست ساخت استان روند سریعتری به خود بگیرد.

وی از سازمان برنامه‌ریزی خواست با توجه به جمعیت فراوانی که هر ساله برای گردش از سراسر کشور به گیلان می‌آیند برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری را برای صنعت گردشگری گیلان انجام شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در سواحل استان اصلا پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: در دنیا از پتانسیل آب در بخش گردشگری درآمدهای خوبی کسب می‌شود اما گیلان از این درآمدها بی‌نصیب است. برخورداری استان از این درآمدها نیاز به همکاری دستگاه‌های مربوطه دارد.

دکتر نجفی اضافه کرد: وضعیت اشتغال گیلان بهتر شده اما هنوز خوب نیست، هرگاه در رتبه 15 رسیدیم شاید رضایتمندی خود را اعلام کنیم.

وی از سفر معاون اول رئیس جمهور به استان گیلان خبر داد و گفت: بهره برداری از سد آیت الله بهجت در شهر بیجار و کارخانه MDF فومنات، بازدید از تالاب انزلی و منطقه آزاد و برگزاری جلسه شورای اداری با حضور معاون اول رئیس جمهور برای سفر یک روزه دکتر جهانگیری برنامه‌ریزی شده است. در این سفر یک روزه که سه شنبه 30 بهمن انجام می‌شود جمعی از معاونین رئیس جمهور و تنی چند از وزیران دولت معاون اول رئیس جمهور را همراهی می کنند.

استاندار گیلا افزود: مسائل کلان استان از جمله مباحث اشتغال، وضعیت کشاورزی استان، پروژه‌های زیست محیطی و پسماند، آب و پتروشیمی، راه آهن و بزرگراه‌های استان از مسائل مطروحه در این سفر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار