اگر ثروتمندترین افراد و خانوادهها را کنار بگذاریم، معمولا اولین خودروی بیشتر افراد، بسیار جنجالبرانگیز است. درواقع بیشتر اوقات، خرید اولین خودرو با عوامل مختلفی غیر از علاقهی شخصی انجام میشود؛ شاید پول و شرایط بازار، محدودیتهای بزرگی در خرید اولین خودرو باشند. این مورد برای افرادی که به خودرو علاقه دارند، بسیار چالشبرانگیز است؛ حالا فرض کنید این شخص، امروز یکی از مشهورترین شخصیتهای دنیای خودرو باشد.
همهی ما در هر صورت با یک خودرو به این دنیا وارد شدهایم؛ این مورد برای افراد مشهور هم تفاوت چندانی نمیکند. در این مقاله، به گذشتهی افراد برجستهی دنیای خودرو نگاهی میاندازیم تا اولین خودرو هر شخصیت را شناسایی کنیم. برای مثال، جرمی کلارکسون که امروز پشت فرمان گرانترین و بهترین خودروهای دنیای مینشیند، چند دهه پیش چه مدلی در گاراژش داشت؟ قهرمانهای مسابقات فرمول یک با چه خودرویی رانندگی را شروع کردند؟ بیایید ببینیم که سلیقه و تفکر شخصیتهای مهم دنیای خودرو، تا چه حد تغییر کرده یا ثابت مانده است.
بنیانگذار برند تسلا که این روزها بهعنوان پرچمدار خودروهای برقی شناخته میشود، نیمنگاهی به آسمان و دنیای خارج از کرهی زمین دارد و توییتر را تنها نمیگذارد، در دوران جوانی رانندگی مستقل را شروع کرد. ایلان ماسک که امروز در بازار مدلهای برقی با خودروسازان بزرگ آلمانی رقابت میکند، اولین خودرویی که خرید، محصول بیامو بود. اولین خودروی ماسک مدل دستدوم از بیامو 320i سری E21 محصول سال ۱۹۷۸ بود؛ مدیرعامل تسلا، این خودرو را در سال ۱۹۹۴ و زمانیکه ۲۳ ساله بود خرید. ماسک که مدتی پیش به فضا خودرو فرستاد، زمان زیادی پشت فرمان بیامو نبود؛ پس از دو سال رانندگی با 320i، ماسک جهش بزرگی داشت و یکی از زیباترین خودروهای تاریخ، جگوار E-Type را با محصول آلمانی تعویض کرد. پس از رانندگی با چند مدل از اصیلترین خودروهای بنزینی، قطعا گاراژ این کارآفرین موفق در سال ۲۰۱۹ متفاوت است.
کلکسیون خودروهای قهرمان پنج دوره مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۱۹ شامل مدلهایی ارزشمند مثل مکلارن P1، فراری لافراری، لافراری اپرتا و مرسدس بنز 300SL است. لوئیس همیلتون که در یک قدمی ششمین قهرمانی جهان در فرمول یک قرار دارد، ۱۷ سال پیش پشت فرمان یک خودروی معمولی بریتانیایی بود. همیلتون در سال ۲۰۰۲ گواهینامهی رانندگیاش را دریافت و بهعنوان اولین خودرو، مدل دستدوم از مینی کوپر سال ۲۰۰۰ را انتخاب کرد. تصورش مشکل است، اما این رانندهی بااستعداد بریتانیایی که سالها با مرسدس بنز مسابقه میدهد، در سال ۲۰۰۲ با خودرویی دستدوم مجهز به پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۶ لیتری رانندگی میکرد.
جرمی کلارکسون مدتی پیش در گرندتور (The Grand Tour)، داستان اولین خودرو و علاقهاش به فورد را بیان کرد. عشق کلارکسون به فورد زمانی آغاز شد که پدرش را پشت فرمان مدل E کورتینا دید؛ در آن دوران، تمام بحث بچههای دبستانی بر سر مدلهای استاندارد و ویژه خودروها بود. کلارکسون بهخاطر خرید مدل E از کورتینا به پدرش افتخار میکرد و پس از اینکه بزرگ شد و به درآمد رسید، دقیقا همان نسخه از محصول فورد را خرید. این مجری و نویسندهی مشهور دنیای خودرو، سال ۱۹۷۷ آزمون رانندگی گواهینامه را باموفقیت پشتسر گذاشت و مدل ۱۹۶۹ از نسل دوم فورد کورتینا 1600E را بهعنوان اولین خودرو انتخاب کرد. البته خودروی کلارکسون با مدل استاندارد تفاوت داشت؛ چراغهای اضافی مهشکن، صندلیهای مسابقهای و تودریهای خز از تغییراتی بود که کلارکسون در کورتینا (Ford Cortina) ایجاد کرد.
جی لنو در دههی گذشته با برنامهی The Tonight Show و اجراهای کمدیاش معروف شد اما امروز در دنیای خودرو شهرت بیشتری دارد. لنو یکی از عاشقان واقعی خودرو است و یک گاراژ بزرگ از انواع مدلهای کلاسیک و مدرن دارد. مجری و کارشناس ۶۹ ساله آمریکایی، هر هفته در یوتیوب برخی پروژههای خاص را معرفی میکند و در گاراژ بزرگش با بیش از ۳۰۰ مدل خودرو و موتورسیکلت، میزبان بازدیدکنندههای ویژه است. اما اولین خودروی لنو چیزی جز یک مدل دستدوم ۳۵۰ دلاری از پیکاپ کلاسیک فورد محصول سال ۱۹۳۴ نبود. جی لنو در ۱۴ سالگی این خودرو را خرید و در تمام دو سال مالکیتش، مشغول تعمیر و دستکاری بخشهای مختلف پیکاپ قدیمی فورد بود.
باب لوتز یکی از باتجربهترین مدیرهای ارشد دنیای خودرو است؛ این تاجر و مدیر ۸۷ ساله در بزرگترین شرکتهای خودروسازی شامل فورد، جنرال موتورز، کرایسلر و بیامو فعالیت کرده است. لوتز در سال ۱۹۵۳ مدل دستدوم با پنج سال کارکرد از فولکس واگن بیتل را خرید و رانندگی را با این خودروی افسانهای آغاز کرد.
اندی گرین، خلبان مشهور نیروی هوایی پادشاهی انگلستان است؛ این خلبان ۵۷ ساله با ثبت رکورد سریعترین وسیله نقلیهی زمینی در دنیای خودرو مشهور شد. گرین در سال ۱۹۹۷ با خودروی سوپرسونیک ThrustSSC سرعت ۱۱۴۹/۳۰۳ کیلومتربرساعت را روی زمین تجربه کرد و این روزها برای ثبت رکورد ۱۶۰۰ کیلومتربرساعت با مدل Bloodhound LSR آماده میشود. اولین خودروی گرین، نسل اول فورد اسکورت بود که بهزحمت به یک دهم سرعت ThrustSSC میرسید.
جنسن باتن یکی از جذابترین چهرههای دنیای فرمول یک است که سال ۲۰۰۹، با تیم و خودروی منحصربهفرد براون (Brawn GP) قهرمان جهان شد. باتن که خودروهای ارزشمندی مثل فراری F40، مکلارن P1 و فراری 355 را در گاراژش دارد، اصلا از انتخاب اولش پشیمان نیست. این قهرمان ۳۹ ساله رانندگی را با مدل ۱۹۹۰ واکسال Cavalier 8V آغاز کرد؛ باتن سیستم صوتی، تعلیق، رینگ و تایر خودرویی را که بهقیمت ۲۰۰۰ پوند خریده بود (حدود ۲۵۰۰ دلار)، تغییر داد.
رالف لورن تنها در دنیای مد و لباس مشهور نیست. بهعنوان یکی از ثروتمندترین افرادِ دنیا، لورن کلکسیونی بینظیر و بسیار ارزشمند از خودروهای کلاسیک و مدرن دارد. ارزش کلکسیون خودروهای لورن بیش از ۳۱۰ میلیون دلار برآورد میشود؛ مدلهایی مثل مکلارن F1، بوگاتی Type 57SC Atlantic Coupe و فراری 250GTO در این مجموعه وجود دارند. اما لورن برای اولین خودرو، انتخابی بسیار متفاوت داشت؛ مورگان 4/4 محصول سال ۱۹۶۱ اولین خودرویی است که این شخصیت برجستهی دنیای مد انتخاب کرد تا کلکسیون بزرگ و گرانقیمتش با یک خودروی دستساز و کلاسیک انگلیسی آغاز شود.
مجری و نویسندهی پرطرفدار بریتانیایی که به جمع دیوانهبازیهای همکارهایش کمی منطق تزریق میکند، اصلا از خرید اولین خودرو انتخابیاش راضی نیست. جیمز مِی در سال ۱۹۷۸ اولین نسل از واکسال کَوِلیر را خرید و بارها از این خودروی انگلیسی گلایه کرد. اولین خودروی جیمز مِی مدل پایه L از واکسال کَوِلیر بود؛ کاپیتان کّند تاپگیر (Top Gear) و گرندتور پیش از حاضرشدن در جلوی دوربین، مشغول نویسندگی در مجلههای خودرو بود. مِی در مورد این خودرو نوشته بود که بهجای ساعت یک بخش پلاستیکی بژ داشت، رادیو هیچوقت کار نمیکرد و هروقت هم که باران میآمد، برف پاککنها مرخص میشد. قطعا جیمز می این روزها با مجموعه خودروهای فراری و پورشه، چنین مشکلاتی را ندارد، اما خاطرهی بد واکسال کَوِلیر همیشه با او خواهد ماند.
بازیگر و خالق سیتکامِ بهیادماندنی Seinfeld، یکی از عاشقان سرسخت دنیای خودرو است. جری ساینفلد را بیشتر با هنرپیشگی در سریال و اجراهای کمدیاش میشناسیم ولی از سال ۲۰۱۲ با مجموعهی Comedians in Cars Getting Coffee، طرفداران خودرو با این شخصیت ارتباط بیشتری برقرار کردهاند. ساینفلد یکی از متعصبترین هوادارهای پورشه است؛ کلکسیون این کمدین آمریکایی تا سال ۲۰۱۶ شامل ۴۳ دستگاه از خودروهای پورشه بود که بخشی از این مجموعهی ارزشمند را بهقیمتی حدود ۲۳ میلیون دلار حراج کرد. اولین خودروی ساینفلد 911 نبود؛ جری ساینفلد فولکس واگن بیتل، پدربزرگ محصولات پورشه را انتخاب کرد. ساینفلد با مدل دستدوم محصول سال ۱۹۷۷ به دنیای خودرو وارد شد.
استیو مککویین جملهی معرفی دارد:
مطمئن نیستم که من هنرپیشه هستم که مسابقه میدهد یا رانندهی مسابقه هستم که هنرپیشگی هم میکند.
مککویین قهرمان فیلمهای سینمایی ماندگار بود که علاقهی فراوانی به خودرو و موتوراسپرت داشت. این چهرهی دوستداشتنی هر زمانیکه در حال کار و هنرپیشگی نبود، در پیست مسابقه و پشت فرمان خودرو یا موتورسیکلت هنرنمایی میکرد. مککویین تنها برای سرگرمی مسابقه نمیداد؛ او در مسابقات استقامت ۱۲ ساعته سبرینگ (Sebring) سال ۱۹۷۰ در کلاس خودش به مقام اول و در مسابقات تورینگ بریتانیا در سال ۱۹۶۱ به جایگاه سوم رسید. معمولا خودروهایی که مککویین در فیلمها استفاده میکرد، در گاراژش پاک میشدند. مثلا مدل مسابقهای پورشه 917 از فیلم سینمایی لمان (Le Mans) خانهای بهتر از مجموعه خودروهای ارزشمند مککویین پیدا نکرد. اولین خودروی مککویین که هم در جاده و هم در پیست استفاده شد، پورشه اسپیدتر محصول سال ۱۹۵۸ بود. پس از مرگ مککویین در سال ۱۹۸۰، خودروهای او سرنوشت مختلفی داشتند اما پورشه اسپیدتر تنها مدلی است که هنوز هم نزد خانوادهی این هنرپیشهی برجسته نگهداری میشود.
اریک بانا، هنرپیشهی فیلمهای سینمایی معروفی مثل Hulk و Troy یکی دیگر از چهرههای مطرح هالیوود است که بهصورت حرفهای در موتوراسپرت و مسابقات مختلف شرکت میکند. اریک بانا عاشق اولین خودرواش است؛ او در ۱۵ سالگی، یک مدل دستدوم فورد فالکون XB با قیمتی حدود ۷۵۰ دلار خرید و تا امروز هنوز هم از آن استفاده میکند. علاقهی بانا به فورد فالکون بیش از اندازه است؛ درواقع این هنرپیشهی استرالیایی سال ۲۰۰۹ مستندی خوشساخت با نام Love The Beast در مورد احساس ویژهاش با این خودرو تولید، کارگردانی و بازی کرد. در این مستند دیدنی که جی لنو و جرمی کلارکسون هم حضور دارند، اریک بانا با در رابطه با پیوند جادویی بین انسان و خودرو توضیح میدهد.
پل نیومن، اسطورهی سینما و یکی از دوستداران موتوراسپرت بود. نیومن همیشه به دنیای خودرو علاقه داشت اما پس از بازی در فیلم Winning محصول سال ۱۹۶۹، شیفتهی موتوراسپرت و مسابقات اتومبیلرانی شد. بزرگترین دستاورد نیومن در موتوراسپرت، مقام دوم در مسابقات ۲۴ ساعتهی لمان سال ۱۹۷۹ پشت فرمان پورشه 935 بود. نیومن را باید یکی از بااستعدادترین هنرپیشههای تاریخ در رانندگی دانست؛ او در مسابقات مختلفی مثل SCCA، Trans-Am Series و دیتونا شرکت کرد. اولین خودروی نیومن، فورد مدل A محصول سال ۱۹۲۹ بود که او را با این دنیا آشنا کرد. نیومن ارتباط نزدیکی با خودروسازی نیسان داشت بهطوریکه مدل ویژه از اسکایلاین R30 بهنام او فروخته شد. برای آشنایی با پل نیومن و فعالیتهای ۲۵ سالهاش در موتوراسپرت، توصیه میکنیم مستند Winning: The Racing Life of Paul Newman محصول سال ۲۰۱۵ را تماشا کنید.
خواننده، ترانهسرا و آهنگساز بریتانیایی گروه جمیراکوای (Jamiroquai) مالک تنها مدل سبز رنگ از فراری لافراری است. البته شهرت جی کی در دنیای خودرو تنها به این دلیل نیست؛ علاوه بر شرکت در برنامههای مشهوری مثل تاپگیر، جی کی مجموعهای از خاصترین خودروهای اسپرت و لوکس کلاسیک و مدرن را دراختیار دارد. اولین خودروی جی کی، بیامو 1602 از سری 02 و پدر سری 3 اصلی بود؛ او این خودرو را در ۲۱ سالگی و پس از دریافت گواهینامه رانندگی انتخاب کرد. دلیل اصلی جی کی برای خرید این مدل در سال ۱۹۹۰، ارزانتر بودن بیمهکردن خودروهای کلاسیک بود؛ البته جی کی مدتی پیش دوباره این خودرو را خرید تا بهصورت دقیق و حرفهای بازسازی شود.
ستارهی بریتانیایی سالهای گذشته در فوتبال، یکی از طرفداران قدیمی دنیای خودرو است. دیوید بکام که این روزها گواهینامهاش معلق است و بهدلیل تخلف در سرعت و استفاده از تلفن تا ۶ ماه نمیتواند با خودروهای لوکسش رانندگی کند، در سالهای گذشته مدلهای متنوعی در گاراژش داشت. برای مثال، بکام مدتی با شورولت کامارو SS و جگوار F-Type Project 7 رانندگی میکرد که هر دو از خودروهای خوشصدا و قدرتمند هستند. اما اولین خودروی بکام، داستان جالبی دارد؛ دیوید بکام نسل دوم فورد اسکورت را زمانیکه در منچستریونایتد توپ میزد از همتیمیاش، رایان گیگز خرید.
آقای بین، یکی از دوستداشتنیترین شخصیتهای تلویزیون بریتانیا بود که بهلطف هنرنمایی دیدنی روان اتکینسون، خیلی زود به شهرت جهانی رسید. اتکینسون یکی از عاشقان سرسخت خودرو است، مجموعهای ارزشمند از مدلهای متنوع مثل مکلارن F1، بنتلی برکین مولسان، مرسدسبنز 500E و هوندا NSX دارد و بهصورت مستمر در مسابقات کلاسیک شرکت میکند. اتکینسون به خودروهای ساخت کشورش هم علاقهی فراوانی دارد؛ اولین خودروی مستر بین، مدل دستدوم از پیکاپ موریس ماینر بود که مادرش در ۱۲ سالگیاش به او هدیه داد. روان اتکینسون دوران نوجوانیاش را مشغول تعمیر و دستکاری این پیکاپ کلاسیک انگلیسی بود.
علاقهی وین دیزل به خودروهای عضلانی آمریکایی بر کسی پوشیده نیست. دومینیک تورتو در دنیای سریع و خشن (The Fast and the Furious) همیشه بهدنبال خودروهای قدرتمند آمریکایی است و درواقع نقطهی مقابل مدلهای ژاپنی و پل واکر قرار میگیرد. این بازیگر، کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامهنویس ۵۲ ساله، از دوران جوانی تا امروز تنها بهدنبال خودروهای آمریکایی بوده است. اولین خودرو وین دیزل، مدت دستدوم شورولت مونت کارلو (Monte Carlo) محصول سال ۱۹۷۸ بود که در یک حراجی خرید. دیزل بارها اعتراف کرده است که این خودرو در همان روز اول جان داد، ولی علاقهی او به خودروهای آمریکایی بیشتر شد. در طول سالهای گذشته، وین دیزل خودروهایی مثل دوج چارجر (تلفظ صحیح انگلیسی داج)، پیموث رود رانر (Road Runner)، پونتیاک بانویل (Bonneville) و پیموث باراکودا را در مجموعهاش داشته است.
سِر استرلینگ ماس بهعنوان برترین رانندهی جهان که هیچوقت قهرمان جهان مسابقات فرمول یک نشده است، شناخته میشود. این رانندهی مشهور بریتانیایی که مدتی پیش ۹۰ ساله شد، در تمام سطوح موتوراسپرت مسابقه داده و از ۵۲۹ استارت، ۲۱۲ پیروزی کسب کرده است. استرلینگ ماس بهواسطهی ارتباط نزدیکش با مرسدسبنز، میراثش را به خودروهایی مثل W113 و SLR مکلارن هم رسانده است. اولین خودروی این شخصیت برجستهی تاریخ موتوراسپرت بریتانیا، آستین 7 بود که پدرش در ۹ سالگی به او تقدیم کرد. استرلینگ ماس با این مدل کلاسیک انگلیسی و تمرین رانندگی در زمینهای کشاورزی اطراف خانه، به دنیای خودرو وارد شد.
دوک یازدهم ریچموند که هر سال میزبان علاقهمندان در جشنوارهی سرعت گودوود است، یکی از ثروتمندترین افراد بریتانیا محسوب میشود. چارلز گوردون-لنوکس این روزها با رولز رویس فانتوم رانندگی میکند اما در ۱۶ سالگی با سهچرخه مورگان و گواهینامهی موتورسیکلت، مجوز ورودش به دنیای خودرو را دریافت کرد. البته سهچرخه مورگان در کلاس خودروهای ارزانقیمت قرار نمیگیرد.
دیوید کولتهارد، رانندهی سابق تیمهای ویلیامز، رنو و ردبول در فرمول یک، مدتی پیش یک دستگاه از ابرخودروی موردانتظار مرسدس AMG One را سفارش داد. کولتهارد ۴۸ ساله و بریتانیایی که این روزها کارشناس و مجری برنامههای فرمول یک و سفیر مورداعتماد برند مرسدس بنز است، خودروهای ارزشمندی مثل SLS AMG و 280SL را در گاراژش نگهداری میکند. کولتهارد پیش از اینکه اولین خودرواش را بخرد، رانندهی حرفهای مسابقات بود؛ اولین خودروی DC، یک دستگاه رنو 5 بود که در ۱۷ سالگی پشت فرمانش نشست.
کریس هریس پیش از آنکه به تیم جدید تاپگیر اضافه شود و جلوی دوربین دربارهی خودروها صحبت کند، برای بسیاری از نشریهها و وبسایتهای معتبر بریتانیا مثل اتوکار (Autocar)، ایوو (Evo) و جالپونیک (Jalopnik) مقاله نوشته و آزمایش جادهای و حرفهای انجام داده است. هریس در موتوراسپرت هم فعال است؛ کار کردن برای چند نشریه و اجرا در تاپگیر، فرصتی طلایی برای هریس بود تا رانندگی با خاصترین و برترین خودروهای جهان را تجربه کند. اولین خودروی این نویسندهی ۴۴ ساله، مینی کلاسیک بود که سال ۱۹۹۱ خرید. البته هریس پیش از آنکه گواهینامهی رانندگیاش را دریافت کند، مینی را خرید و به صندلی مسابقهای و اگزوز اسپرت مجهزش کرد.
سالها تلاش برای مدیریت بهتر فرمول یک، به برنی اکلستون که امروز ۸۸ سال سن دارد، ثروتی بیش از ۳ میلیارد دلار داده است. قطعا اکلستون بهعنوان یکی از معروفترین شخصیتهای دنیای موتوراسپرت، خودروهای ارزشمندی در گاراژش دارد؛ البته بخش زیادی از کلکسیون دیدنی اکلستون را مدلهای فرمول یک و افسانهای تشکیل میدهد. اکلستون بارها گفته است که علاقهی فراوانی به خودروهای جادهای و تولیدی دارد؛ اولین خودروی این مدیر بریتانیایی باسابقه، سهچرخه مورگان بود.
کرول شلبی یکی از اسطورههای دنیای خودرو است که همه به او و میراثش افتخار میکنند. خودروهای AC Cobra و موستانگ شلبی (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ) جایگاهی ویژه دارند و بخشی از تاریخ خودروسازی آمریکا را تشکیل میدهند. شلبی علاوه بر مهندسی خودرو، در موتوراسپرت هم فعال بود و حتی در دههی ۱۹۵۰ در هشت مسابقه فرمول یک شرکت کرد. با اینکه شلبی در فرمول یک هیچ امتیازی کسب نکرد، اما در مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۵۹ پشتفرمان استون مارتین DBR1 به مقام اول رسید و فراری را شکست داد. این پیروزی اهمیت زیادی برای شلبی داشت، چرا که پیش از این فراری پیشنهاد رانندگی او را رد کرده بود. اولین خودروی شلبی مدل ۱۹۳۴ دوج بود که پدرش به او هدیه داد.
طرفداران دنیای رالی، دریفت و بدلکاری، با تنر فاوست، مجری سابق برنامهی تاپگیر آمریکا کاملا آشنا هستند. تنر فاوست که قهرمانی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ فرمولا دریفت (Formula D) را در کارنامه دارد، رانندهی اصلی صحنههای جذاب در فیلمهایی مثل Fast & Furious، The Dukes of Hazard و Bourne Legacy هم بوده است. اولین خودروی این رانندهی بااستعداد و ۴۶ ساله، استیشن هوندا سیویک مدل ۱۹۸۳ بود؛ فاوست در ۱۸ سالگی با این خودرو تصادف کرد و استیشن ژاپنیها را هفت بار روی سقفش فرود آورد. فاوست این روزها با خودروهای قدرتمند پورشه مثل 911GT3 رانندگی میکند.
سِر جکی استوارت، قهرمان جهان در سه دوره مسابقات فرمول یک (سالهای ۱۹۶۹، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳) و ملقب به «اسکاتلندی سریع»، برخلاف بسیاری از افراد این فهرست، اولین خودرواش را صفر کیلومتر خرید. جکی استوارت پیش از آنکه به موتوراسپرت وارد شود، در گاراژ مکانیکی پدرش کار میکرد و با ذخیرهکردن دستمزدش، در ۱۷ سالگی یک دستگاه صفر کیلومتر آستین A30 خرید. جکی استوارت که مهمترین شخصیت در افزایش و جلب توجه مسئولان برگزاری مسابقات به ایمنی فرمول یک بود، امروز ۸۰ ساله است.
مری بارا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیرهی جنرال موتورز، یکی از طرفداران سرسخت دنیای خودرو است. بهعنوان اولین مدیر زن در یک شرکت خودروسازی بزرگ، او از ۱۰ سالگی با دیدن شورولت کامارو عاشق خودرو شد. بارا برای اولین خودرو، پونتیاک فایربرد را انتخاب کرده بود اما بهدلیل هزینههای تحصیل و دانشگاه، مدل ارزانتر شورولت شوت (Chevette) را خرید. مری بارا چند سال با شوت رانندگی کرد و سپس پشت فرمان پونتیاک فیِرو نشست. این مدیر موفق، از ۱۸ سالگی به شرکت جنرال موتورز وارد شده است.
قهرمان جهان در فصل ۱۹۷۸ فرمول یک، یکی از موفقترین رانندههای تاریخ در موتوراسپرت است. ماریو آندرتی که در ایتالیا متولد شد و سپس به آمریکا مهاجرت کرد، دومین رانندهی موتوراسپرت تاریخ است که در فرمول یک، ایندیکار (IndyCar)، سری جهانی قهرمانی خودروهای اسپرت (World Sportscar Championship) و نسکار (NASCAR) پیروزی کسب کرده است. اولین خودروی این رانندهی ۷۹ ساله و باسابقه، مدل دستدوم از شورولت بلایر (Bel Air) بود که برادرش به او داد. بلایر مدل ۱۹۵۷ با رنگ قرمز بدنه و سقف سفید، خودروی پدر آندرتی بود که درنهایت در خانواده دستبهدست شد. آندرتی امروز ریشهی ایتالیاییاش را با سبک زندگی آمریکایی ترکیب کرده است و با خودروهایی شامل لامبورگینی اونتادور و شورولت Z06 رانندگی میکند.
خالق سری بازیهای ویدیویی گرن توریزمو (Gran Turismo)، رانندهی مسابقه و مدیرعامل استودیوی پولیفونی دیجیتال (Polyphony Digital) تنها به رانندگی در دنیای مجازی علاقه ندارد. کازونوری یامائوچی که پس از سالها تلاش، بالاخره توانست رؤیای تبدیل شدن گیمر به رانندهی مسابقه در دنیای واقعی را به بسیاری از علاقهمندان بازی گرن توریزمو تقدیم کند، هر از چندگاهی پشت فرمان خودروهای قدرتمند و مسابقهای هم مینشیند. یامائوچی شیفتهی پیست نوربرگرینگ است که از سال ۲۰۰۹ بارها در مسابقات ۲۴ ساعتهی جهنم سبز شرکت کرده است. اولین خودروی این شخصیت دوستداشتنی، تویوتا کرولا محصول سال ۱۹۸۲ بود؛ یامائوچی با این خودرو اساس رانندگی رقابتی و فیزیک رانندگی را درک کرد.
نیکو رزبرگ یکی از بااستعدادترین رانندههای فرمول یک بود که پس از ۱۰ سال رانندگی و بالا بردن جام قهرمانی جهان، خیلی زود بازنشسته شد. اولین خودروی این رانندهی فنلاندی-آلمانی آئودی RS6 بود که پدرش، کِکِه رزبرگ قهرمان سال ۱۹۸۲ فرمول یک، پس از دریافت گواهینامهی رانندگی به او داد. نیکو رزبرگ پس از بازنشستگی از فرمول یک، به موناکو رفته است و در کنار خانوادهاش و خودروهایی مثل مرسدس بنز SLS AMG، 280SL مدل ۱۹۷۰، G63 AMG و GLE زندگی میکند.
هاکان سامئلسون، مدیرعامل ۶۸ ساله و سوئدی واحد خودروسازی ولوو است که این روزها با همکاری چینیها فعالیت میکند. اولین خودروی ساموئلسون، فولکس واگن بیتل مدل ۱۹۵۸ بود که برای آبوهوای سوئد چندان مناسب نیست.
طراح برجستهی خودروهای فرمول یک مکلارن و برابهام و البته ابرخودروی افسانهای مکلارن F1، چند ماه پیش شرکت مستقلش را بهراه انداخت. گوردون موری بهعنوان اولین خودرو، آستین هیلی را انتخاب کرده بود: اما همانطور که همهی ما بارها تجربه کردیم، انتخاب بهمعنی خرید نهایی نیست. گوردون موری هم بهدلیل مشکل مالی نتوانست خودروی انتخابیاش را بخرد و درعوض بهسراغ مدل ارزانتر هیلمن مینکس (Hillman Minx) محصول سال ۱۹۶۴ رفت. این شخصیت معروف دنیای خودرو تنها ۶ هفته پس از خرید مینکس که محصول شرکت تولیدکنندهی اصلی پیکان ایران هم بود، تصادف کرد. موری این روزها با خودرو اسپرت فرانسوی الپین A110 رانندگی میکند و در تلاش است تا سوپراسپرت جدیدش با کد T.50، پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل، وزن بسیار پایین و ظرفیت تولید محدود به ۱۰۰ دستگاه را در سال ۲۰۲۲ عرضه کند.
برایان جانسن تنها در دنیای موسیقی و گروه AC/DC مشهور نیست؛ این خواننده و ترانهسرای انگلیسی، یکی از علاقهمندان سرسخت خودرو هم محسوب میشود. جانسن خودروهایی مثل لولا T70 محصول سال ۱۹۶۵، بنتلی 4/12 و فراری 458 را در گاراش داشته است. فیات 500 آبارث هم یکی دیگر از خودروهای این خواننده بوده که نشاندهندهی آگاهی و دانش بالای او از این صنعت است. اولین خودروی برایان جانسون، فورد پاپیولر (Ford Popular) مدل سال ۱۹۵۹ بود که پدرش برای او خرید. جانسن در چند مصاحبه اشاره کرده که تجربهی اولین خودرواش، وحشتناک بوده است.
ستارهی جاودانهی دو دههی پیش فرمول یک، از ۷ سالگی در برزیل و مزرعه کشاورزی خانوادگی، رانندگی را شروع کرد. ایرتون سنا که با سه مقام قهرمانی جهان در فرمول یک ماندگار شده است، تا سال ۱۹۹۴ و مرگش پشت فرمان خودروی تیم ویلیامز-رنو، کلکسیون بزرگ و ارزشمند خودرو نداشت. درواقع اولین خودروی سنا هم عبارت درستی نیست؛ جیپ کلاسیک برای پدرش بود که تنها برای آموزش رانندگی به سنا قرض داد. جالب این است که سنا روش حرفهای تعویضدنده بدون کلاچگیری را با همین جیپ قدیمی فرا گرفت.
کیمی رایکونن، آیسمن فرمول یک، هنوز هم در ۴۰ سالگی پشت فرمان خودروی مسابقه مینشیند. رایکونن که از جذابترین شخصیتهای فرمول یک است، کلکسیونی ارزشمند مثل خودروهای رولز رویس Wraith Black Badge، فراری انزو و فراری 488 پیستا را دراختیار دارد. اما اولین خودروی رایکونن، سواری سرسخت روسی لادا بود؛ تشخیص حرفهای جدی و شوخی رایکونن بسیار مشکل است اما او در یک مصاحبه گفت که لادا بسیار کماستهلاک و عالی بود.
ریچارد هموند پیش از اینکه به تیم تاپگیر بپیوندد، گویندهی رادیو بود. هموند هم مثل دو همکارش در گرندتور، تجربهی اخراج از چند سازمان را دارد. این مجری مشهور بریتانیایی که علاقهی زیادی به خودروهای عضلانی آمریکایی، مدلهای متفاوت انگلیسی و پورشه 911 دارد، پس از کار کردن بهعنوان مسئول روابط عمومی رنو، به تاپگیر اضافه شد. خودروهایی مثل فورد موستانگ کلاسیک، دوج چلنجر SR-8، مورگان آئرومکس و انواع محصولات پورشه از 911SC تا 911GT3 RS در گاراژ هموند محافظت میشوند. اما اولین خودروی ریچارد هموند، مدل دستدوم از تویوتا کرولا لیفتبک محصول سال ۱۹۷۶ بود. هموند برای اینکه کرولای معمولیاش را از حالت خستهکننده خارج کند، با چسب مشکی دو نوار مسابقهای روی کاپوت، روی شیشهی عقب شکل عقاب و روی سقف هم طرح پرچم ژاپن را چسباند.
مارک وبر ۹ سال در فرمول یک رانندگی کرد و به ۸ پیروزی گرندپری رسید. این رانندهی استرالیایی با اینکه در فرمول یک قهرمان جهان نشد، اما پس از پیوستن به تیم موتوراسپرت پورشه، در مسابقات استقامتی ۲۴ ساعته خوش درخشید. همانطور که میتوان حدس زد، کلکسیون خودروهای مارک وبر را مدلهای مختلف پورشه تشکیل میدهند اما اولین خودروی این رانندهی ۴۳ ساله، تویوتا کرونا محصول سال ۱۹۶۹ بود. مارک وبر از اولین انتخابش راضی بود و به محصول تویوتا اطمینان داشت؛ بهطوریکه در دوران جوانی به دوستانش اجازه داد کرونای قدیمی را به آتش بکشند. همانطور که وبر روی محصول ژاپنیها حساب باز کرده بود، تویوتا کرونا از این آزمایشِ اعتماد سربلند بیرون آمد.
توماس ایننلت یکی از مهمترین دلایلی بود که خودروهای ولوو طراحی متفاوت و بهتری پیدا کردند. ایننلت که درحال حاضر مدیرعامل شرکت پلاستار (Polestar)، برند زیرمجموعهی خودروسازی ولوو است، پیش از این در گروه فولکس واگن مشغول بهکار بود. این مدیر آلمانی فارغالتحصیل رشتهی طراحی خودرو از کالج سلطنتی هنر لندن است؛ خودروهایی مثل اشکودا یِتی (Yeti) و رومستر (Roomster) با قلم ایننلت طراحی شدهاند. اولین خودروی مدیرعامل پلاستار، نسل اول فولکس واگن پولو بود که ایننلت با واژههایی مثل «خراب» از آن یاد میکند.
اولین خودروی مدیرعامل آلمانی رولز رویس، هیچ ارتباطی با مدلهای لوکس و گرانقیمت ندارد. تورستن مولر-اتووش پس از خرید مینی 850، بیشتر اوقات مشغول تعمیر این خودروی کلاسیک بریتانیایی بود. جالب این است که تورستن مولر-اتووش با مینی 850 در خیابانهای مونیخ و سایهی کارخانهای بیامو رانندگی میکرد؛ پس از اینکه بیامو برند مینی را دراختیار گرفت، این مدیر آلمانی به احیای محصول جدید و نسل مدرن این خودروی انگلیسی ماندگار کمک کرد.
اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین است که بهتازگی در مورد اولین خودرواش و فولکس واگن پولو صحبت کرد. پالمر بریتانیایی و ۵۶ ساله اولین خودرواش را از مادرش خرید.