وی ادامه داد: ما نمیتوانیم برنامههای کاهش آلودگی هوا را به صورت ضربتی، آنی و شتاب زده انجام دهیم بلکه برای رسیدن به نتیجه باید صبر، تلاش و هماهنگی برقرار شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچگاه نباید انتظار داشت که در خصوص برنامههای کاهش آلودگی هوا نتایج آنی صورت گیرد، افزود: با ساز و کارهای مناسب و تشکیل کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و همکاری 16 دستگاه در این خصوص ما شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود و تاثیرگذاری برنامه را در وضعیت موجود شاهد خواهیم شد تا مدیریت راهبردی در خصوص کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.
ابتکار با اشاره به اینکه در کلانشهرها برنامه اختصاصی در خصوص کاهش آلودگی هوا داریم، گفت: خوشبختانه کارگروه منسجمی در راستای کاهش آلودگی هوا تشکیل شده است که 12 جلسه ملی برگزار شد؛ انسجام و هماهنگی بیشتر در برنامههای کاهش آلودگی هوا باعث وضعیت بهتر خواهد شد و اگر هر کدام از دستگاهها کندتر عمل کرده یا جهت گیری درستی نداشته باشند ما به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
ابتکار با اشاره به اینکه ما شاهد همراهی شهرداری و شورای شهر بودیم که این خود بسیار مهم است، گفت: همراهی سازمانهای مردم نهاد به صورت بسیج اجتماعی در کاهش آلودگی هوا امر کلیدی است و ما میتوانیم در خصوص کاهش آلودگی هوا شاهد اقدامات موثر باشیم.
به گفته ابنکار، وزارت نفت اقدام مهمی انجام داد که شامل حذف بنزین آلوده و توزیع استاندارد یورو 4 در جایگاههای سوخت بود و این خود یکی از دستاوردهای مهم محسوب میشود همچنین کاهش میزان گوگرد و گازوئیل از اموری بود که ما انجام دادیم که در گذشته 7000 میلیون گوگرد امروز به 150 ppb رسیده است.
ابتکار با اشاره به اینکه همراهی وزارت صنعت و معدن قابل توجه بوده است، اظهار داشت: بعد از 9 سال خودروسازان استاندارد یورو4 را پذیرفتند که از مهر امسال اجرا شد. همچنین ما در هفته گذشته شاهد اقدامات خوبی از جمله توقف خودروهای آلاینده بودیم.
ابتکار با بیان اینکه باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند که ما در این زمینه رشد خوبی را شاهد بودیم، گفت: در راستای توسعه حمل و نقل و اتوبوسرانی باید اقدامات کلیدی صورت گیرد تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوع منابع ثابت و متحرک در آلودگی هوا موثر است، گفت: محیط زیست به صورت جدی و با بازرسیهای شبانه در راستای کاهش آلودگی هوا ورود کرده است و مماشات نمیکند که در این خصوص حتی صنایع بزرگ نیز همکاری خوبی داشته که این خود در کاهش آلودگی هوا موثر است.
ابتکار در خصوص گرد و غبار نیز افزود: این موضوع یکی از مولفههای غیرقابل انکار در بحث آلودگی هوا است. در حقیقت گاهی گرد و غبار و گرد و خاک از غرب کشور وارد میشود و گاهی نیز به دلیل منابع داخلی وارد کشور میشود که خوشبختانه ما در این خصوص برنامههای ملی داشته و ستاد مقابله با گرد و غبار را داریم و همچنین در استانها نیز به صورت استانی برنامههای خاص در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: امیدواریم فردا در شورای عالی محیط زیست برنامهها حتی در خصوص گرد و غبار ارائه شود تا ما شاهد بهبود لازم باشیم. ارتقای استاندارد، توسعه حمل و نقل و مشارکت مردم در بحث کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است و ما نیز باید به دنبال کاهش تقاضای سفر باشیم و ترافیک را نیز کاهش دهیم؛ امیدوارم با این سرعت و جهت گیریهای مناسب بتوانیم وضعیت هوای کلان شهرها ارتقا یابد و ما شاهد هوای سالم و پاک باشیم.
ابتکار در ادامه در جمع خبرنگاران گفت: 35 میلیون نفر در شهرهای بزرگ درگیر آلودگی هوا هستند و همچنین طی یک سال و نیمی که از دولت یازدهم و هشت ماه از مصوبه کاهش آلودگی هوا میگذرد، ما شاهد گامهای موثری در راستای کاهش آلودگی هوا هستیم.
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم برنامههای کاهش آلودگی هوا صورت گیرد؛ اقدامات خوبی با همکاری وزارت نفت و صنعت در راستای حذف بنزین پتروشیمی، استاندارد یورو4 و حذف گوگرد از گازوئیل صورت گرفت.
ابتکار بیان کردم در سال گذشته، 90 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد و اقدامات خوبی در این راستا انجام گرفت.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل در آلودگی هوا ذرات کمتر از 2.5 میکرون است، افزود: یکپارچه سازی معاینه فنی از اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست به همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدام خواهد کرد.