کد خبر: ۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
رییس کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران همچنین درباره‌ی نقش تجارت الکترونیک در وضعیت اقتصادی مقاومتی و شرایط تحریم تصریح کرد: می‌توان گفت نه تنها تجارت الکترونیک، بلکه صنعت IT می‌تواند به عنوان یک پیشران اقتصادی به حساب بیاید که می‌تواند در تمام صنایع به شدت موثر باشد.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛پویا محمودیان اظهار کرد: مدل‌های صنعتی کسب‌وکار با ورود فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای آنلاین می‌تواند متحول شود.

رییس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران با اشاره به این‌که ایران می‌تواند به عنوان پست تجارت الکترونیک در منطقه شناخته شود گفت: دولت باید با تصویب قوانین و افزایش دسترسی و سرعت اینترنت تجارت الکترونیک را در کشور گسترش دهد.

او با بیان این‌که نیروی انسانی سرعت و دسترسی به اینترنت و زیرساخت‌های لجستیک کشور از جمله عوامل موثر در تجارت الکترونیکی است، اظهار کرد: زیرساخت‌های لجستیک شامل حمل‌ونقل و پست می‌شود. ایران از نظر نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد و برای گسترش تجارت الکترونیک لازم است دسترسی و سرعت اینترنت افزایش پیدا کند.

وی دسترسی و سرعت کم اینترنت در کشور را یکی از نقاط ضعف تجارت الکترونیکی دانست و تصریح کرد: از طرف دیگر شرکت پست و بخش حمل‌ونقل باید در رابطه با زیرساخت‌های لجستیک شرایط بهتری را ایجاد کنند.

رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره‌ی نقش دولت در توسعه تجارت الکترونیکی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که گسترش تجارت الکترونیکی از جمله مشکلاتی است که سال‌ها ایران با آن دست و پنجه نرم کرده است و در برنامه‌ی چهارم و پنجم توسعه نیز به آن اشاره شده است.

محمودیان با تاکید بر این‌که نباید بحث تجارت و دولت الکترونیکی را به یکدیگر پیوند زد، افزود: در هر زمانی که بحث گسترش تجارت الکترونیک مطرح شده، به دولت الکترونیکی هم گریزی زده شده است با این حال باید توجه داشت تجارت الکترونیکی مربوط به بخش خصوصی است و دولت تنها باید به گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز آن بپردازد.

وی افزود: دولت الکترونیک مقدمه‌ متفاوتی از تجارت الکترونیک دارد و بنابراین این دو بحث کاملا از یکدیگر مجزا هستند.

نقش رگولاتور در توسعه تجارت الکترونیک

رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران با اشاره به اهمیت قانون‌گذاری در حوزه IT اظهار کرد: برای بهبود وضعیت تجارت الکترونیک در کشور بحث مجوز‌ها و قانون‌گذاری بحث با اهمیتی است با این حال تا به حال هیچ کار یکپارچه‌ای در این زمینه انجام نشده بود.

محمودیان دراین باره تصریح کرد: اگر در جایی هم دولت به قانون‌گذاری اقدام کرده است بخش خصوصی را در آن دخیل نکرده با این‌که بخش خصوصی بازیگران اصلی گسترش بازار تجارت الکترونیکی هستند و لازم است نقطه نظر آنها در مورد نیازها برای گسترش این بازار تامین شود.

وی با اشاره به این‌که دولت به تنهایی به تصویب برخی قوانین در حوزه تجارت الکترونیک اقدام کرده است، گفت: اما این کار بعضا بدون این‌که نگاه دقیقی به بازار و بخش خصوصی شود انجام شده است و در جهت دولت الکترونیک بوده اما اثرات مثبتی نداشته است.

رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران همچنین ‌یکی‌دیگر از عوامل منفی در حوزه تجارت الکترونیک را رقابت بخش‌های دولتی با بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: موضوع دیگر در حوزه تجارت الکترونیک این است که گاهی برخی سازمان‌های وابسته به دولت در این حوزه به رقابت با بخش خصوصی پرداختند که این امر تضعیف‌کننده این بازار بوده است.

محمودیان افزود: کاری که دولت برای تقویت تجارت الکترونیکی بتواند انجام دهد تصویب قوانین و همچنین افزایش دسترسی مردم به اینترنت است.

سهم IT در افزایش تولید ناخالص ملی

وی همچنین با اشاره به نقش تجارت الکترونیک در افزایش تولید ناخالص ملی گفت: در حال حاضر سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشور‌های دنیا مربوط به تجارت الکترونیکی می‌شود در حالی که شرایط در ایران متفاوت است.

رییس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران در این باره تصریح کرد: این در حالی است که ایران با توجه به وضعیت فرهنگی قابلیت این را دارد به عنوان پست تجارت الکترونیکی منطقه شناخته شود.

محمودیان این امر را نیازمند تغییر نگاه دولت به حوزه تجارت الکترونیک دانست و افزود: دولت باید نگاه بهتری به این امر داشته باشد و اهمیت تجارت الکترونیک را در زمینه‌های مختلف درک کند.

وی ادامه داد: تجارت الکترونیکی می‌تواند نقش موثری را در کاهش مصرف سوخت و مشکلات زیست محیطی و انسانی ایفا کند که گسترش آن نیازمند مشارکت دولت با بخش خصوصی در این حوزه است.

او همچنین درباره‌ی نحوه استفاده کشور از پتانسیل‌های بازار تجارت الکترونیکی تصریح کرد: مشکل بزرگی که در این حوزه وجود دارد این است که این حوزه هیچ متولی واحد برای اندازه‌گیری دقیق ندارد.

محمودیان افزود: ابعاد حجم بازار تجارت الکترونیک باید در نظر گرفته شود و تعیین شود این بازار چقدر امکان گسترش دارد، اما چون این حوزه متولی واحدی ندارد امکان این رصد و پایش نیز در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدارترین عناوین