کد خبر: ۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
خدشه "کم بودجه ای" بر "سرمایه گذاری اقتصادی" با وعده‌ها نشان می دهد
یکی از مهمترین بخشها در پیشرفت کشور توسعه زیرساختهای حمل و نقل است و دولت‌ها آمدند و رفتند و هر کدام وعده‌هایی برای توسعه فضای سیستم حمل و نقل جهت رونق اقتصاد دادند ولی تا کنون این موضوع محقق نشده است .از ابتدا ،دولت یازدهم نیز برای توسعه این بخش عزم جدی از خود نشان داد .

روزنامه تجارت- مریم بهنام راد؛ حال پس از گذشت بیش از 20 ماه از عمر این دولت هنوز معضل شرایط نامطلوب جاده ای بر سر جای خود ثابت مانده است .دولت یازدهم تصمیم ویژه ای برای توجه به زیرساختهای جاده ای کشور و افزایش توان بخش خصوصی جهت بکارگیری دربهینه سازی زیرساختهای موجود حمل و نقل کشور دارد.در مدت سپری شده از دولت یازدهم تا کنون مقرر گردیده چند آزاد راه احداث شود .وجود شریانهای اصلی در کشورنشان دهنده موضوع توسعه اقتصادی ازگذشته کلید خورده است و این نشان می دهد که توسعه بخش زیر ساختها از الزاماتی برای توسعه بخش اقتصاد و همچنین کنترل ترافیک جاده ای در مواقع اوج تردد و جابجایی مسافران می باشد .در حال حاضر حدود ۲۴۸ هزار کیلومتر راه شریانی در کشور است که ۷۵ درصد حمل و نقل ایران در این راهها انجام میگیرد که بیش از 40 درصداين شبکهها در وضعيت نامناسبي قرار دارند، و اگر فکري به حال انتقال حمل و نقل جادهاي به حمل و نقل ريلي نشود، هر سال وضعيت آنها بدتر خواهد شد. در حال حاضر نياز است که نگاهها به حوزه حمل و نقل‌‌ کشور تغيير کند زيرا اگر شاهداين اتفاق نباشيم، امکان حمل و نقل سريع و مطمئن در کشور ميسر نخواهد شد.اگر تصور کنيم که ميتوانيم با رشد وسيله نقليه شخصي جادهها را توسعه دهيم تصور درستي نيست، بنابراين رفتن به سمت کنترل نقليه شخصي پاسخگو نخواهد بود و حمل و نقل عموميراهکار حل مشکلات است.

ضرورت افزایش سهم بودجه

در سال گذشته اعتبار وزارت راه و شهر سازی رقمی معادل یک هزار و 100 میلیون تومان بود که این رقم در سال 93 به 2 هزار و 500 میلیون تومان رسید که افزایش بیش از 100درصد داشت. به گفته وزیر این وزارتخانه بر اساس برآوردهای انجام شده برای نگهداری راههای کشور سالانه 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در این باره با کمبود اعتبار مواجه هستند .از سوی دیگر افزایش تعداد ماشین آلات راهداری از 8 هزار به 9 هزار ماشین در سال و همچنین افزایش 25 درصدی تعداد راهداران در کل کشوردر سال گذشته ،به 12 هزار نفر رسیدکه درمجموع این اعتبارات باز نیاز به تقویت زیر ساختهای عمرانی و جاده ای از ضروریات بشمار می آید. مشکلات وزارت راه برای بهبود وضعیت جاده ای زیاد است یکی از آنها کمبود بودجه است که دولت برای سال 94 بودجه ی وزارت مسکن وشهرسازی را 36 درصد افزایش و به رقم 6327 میلیارد تومان رسانده است. که حال باید دید وزارت راه می تواند پروژههای ناتمامی مثل اتوبان شمال کشور را بعد از سالها به پایان برساند یا نیاز است که اعتباراتی غیر از بودجه دولتی در اختیار بگیرد. ولی هرچه هست انتظار از وزارت راه برای بهبود ضعیت جادهها به ویژه برای رسیدن به استاندار جهانی بالا است.

از گسترش راهها تا فعالیتهای بازرگانی

استفاده از موقعيت جغرافيايي كشور در افزايش ميزان ترانزيت كالا و مسافر و توسعه همكاريهاي منطقهاي و بينالمللي از طريق تعريف وايجاد دالانهای حمل و نقل بينالمللي و تجهيز پايانههاي مرزي بمنظور رشد حمل و نقل ترانزيت و نیزايجاد بستر مناسب حقوقي و قانوني براي خصوصيسازي و جلب مشاركت سرمايههاي داخلي و خارجي به فعاليتهاي مختلف حمل و نقل ازاولویتهای لازم برای توسعه بخش جاده ای و حمل و نقل کشور محسوب می شود .از سوی دیگر برای به روز شدن با استاندارهای جهانی و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی كاهش هزينهها، اقتصادي نمودن فعاليتها، افزايش بهرهوري، توسعه كيفي منابع انساني و ارتقاء كيفيت خدمات در بخش حمل و نقل از جمله مسیری است که در امتداد توسعه بخش راهداری کشور محقق می شود .گسترش فعاليتهاي بازرگاني و بازاريابي در حمل و نقل جادهاي درسرلوحه تمام این اقدامات قرار دارد.

تاسف از وضعیت جادهها

متاسفانه با بیان این مطالب بالا و به گفته وزیر راه و شهرسازی هنوز وضعیت جاده ای کشور در وضعیت بیش از ۴۰ درصد جادهها در وضعیت بد و خیلی بد قرار دارند.روز گذشته عباس آخوندی در نخستین همایش سیستمهای حمل و نقل هوشمند جادهای با بیان اینکه امیدواریم به سمت مدرنسازی حمل و نقل ایران در همه شقوق برویم، گفت: اصلیترین مساله ما توقف شاهراههای حرکتی است.

وی با بیان اینکه هنگامی که راجع به جابهجایی صحبت میکنیم، گزارشهای مختلفی از ترافیکهای ایستا داخل شهری داریم، مبنی بر اینکه بزرگراه ساخته شده اما در عمل هیچ تفاوتی نکرده است. گاهی ایستایی در بزرگراههای داخل تهران سرعت را به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت کاهش میدهد، در واقع ساخت بزرگراه هیچ تاثیری بر سرعت خودروها نداشته است.

دوری از ابزارهای مدرن

وزیر با اشاره به اینکه ما وارد عصر مدرن شدهایم اما ابزار مدرن نداریم، بیان کرد: در دهه ۷۰ کل خودروهای ایران کمتر از ۵ میلیون خودرو بود اما امروز به ۱۷ میلیون خودرو رسیده است و پیشبینی میشود تا ۲۰ سال آینده به ۴۰ میلیون افزایش یابد.آخوندی با بیان اینکه ما دچار یک تناقض در موضوع جابهجایی هستیم، گفت: باید راهی پیدا کنیم برای خروج از ناکارآمدی، در غیر این صورت به کاهش خط سرویس جادهها میرسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراهها و بزرگراهها تبدیل به توقفگاه شدهاند و دیگر سودی ندارند، اظهار داشت: اولین اصل بسیار مهم این است که در حوزه مدیریت به آنچه که داریم، بپردازیم، زیرا برای ایجاد این مقدار جاده که در کشور داریم، باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری کنیم.متاسفانه در ایران وقتی راجع به شاخص توسعه راه صحبت میکنیم، به این سمت میرویم که چقدر راه جدید میسازیم در صورتی که نگهداری راهها اهمیت بیشتری دارد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با احداث راه جدید مخالف نیستم، بیان کرد: ۱۰ کریدور توسعه ملی ایران را پیشبینی کردهایم که حداقل برای احداث آن نیاز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری جدید در کشور داریم.وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که آیا با توسعه شبکه حمل و نقل جادهای میتوان جابهجایی و حرکتپذیری را افزایش داد، گفت: سرعت رشد وسایل موتوری بسیار بیشتر از سرعت احداث جادهها است، بنابراین برای توسعه جاده نیاز به انگاره دیگری داریم تا مدیریت شبکه حمل و نقل را مدرنسازی کنیم.متاسفانه تعلق سازمانی تبدیل به مانعی برای افزایش کارآمدی و بهرهوری مدیریت شده است.

کنترل تردد خودروها به 6 برابر افزایش می یابد

آخوندی گفت: با نصب دوربینهای جدید و سیستمهای هوشمند کنترل تردد خودروها در راههای کشور به 6 برابر افزایش پیدا می کند. راهداری وحمل نقل جاده ای با نصب 1800 دوربین کنترل سرعت ثابت و خرید 1000 دستگاه تصویربردار متحرک، سرعت خودروها را در راههای کشور کنترل می کنند. خرید و نصب دوربینها و سیستمهای هوشمند بیشتری در دستور کار قرار گرفته تا تمام نهادها، سازمانها، پلیس و مردم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. با نصب سیستمهای هوشمند درصدد هستیم همه شهروندان به اطلاعات مورد نیاز راههای کشور دسترسی پیدا کنند.وی گفت : تلاش می کنیم مردم از طریق اینترنت به اطلاعات مربوط به هواشناسی، وضعیت زمین و جاده، لغزندگی و میزان ترافیک راهها در کمتر از 2 دقیقه دست یابند.


نام:
ایمیل:
* نظر: