کد خبر: ۸۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

رنج شرکت ها از مدیریت کوته بینانه

ندا قلی زاده

کارشناس مالی

مدیران کوته بین (یا دارای دید محدود در مورد مسائل) در شرکت ها جهت بهبود وضعیت کوتاه مدت شرکت ، از آینده بلند مدت شرکت هزینه می نمایند و به عبارتی وضعیت کوتاه مدت شرکت را فدای آینده بلند مدت آن می نمایند. در این قبیل شرکتها با وجود موفقیت های مالی و داشتن فرصت و منابع لازم...جهت سرمایه گذاری در دارایی های بلندمدت ، از این کار امتناع می کنند. بنابراین شرکت هایی که به طور همزمان بازدهی (سودآوری) بیش از حد معمول و هزینه های بازاریابی و تحقیق و توسعه ای کمتر از حد انتظار را گزارش می کنند به احتمال زیاد مشمول مدیرت کوته بینانه خواهند بود .

متاسفانه در ایران مدیران و سرمایه گذاران تمایل به کوته بینی و دید کوتاه مدت دارند و خود سرمایه گذاران ، مدیران را به کوته بینی تشویق می کنند که این منجر به معضل سازمانی ، دید کوتاه مدت مدیران و به چالش کشیدن توانایی بازارهای مالی و در عین حال ارزش شرکت می گردد . مدیران به منظور دریافت پاداش بیشتر و پست بهتر سود آوری را با روش های مختلف در کوتاه مدت افزایش می دهند ، پاداش خود را دریافت می کنند ، ترفیع می گیرند و به شرکت بهتر و بزرگتری می روند و دوباره همین روند کوتاه مدت بازدهی و سودآوری را تکرار می کنند.

شاید تصمیمات کوته بینانه مدیریت در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت داشته باشد ولی در بلند مدت تاثیرات منفی بر ساختار مالی و عملکرد شرکت خواهد داشت نمونه این امر را می توان در صرفه جویی مدیران در هزینه های تحقیق و توسعه جستجو کرد . این صرفه جویی در هزینه ها اگر چه در کوتاه مدت بر عملکرد شرکت تاثیر مثبتی خواهد داشت اما در بلند مدت به علت از دست رفتن فرصت های سودآوری ، باعث کاهش چشمگیری در عملکرد شرکت خواهد شد.

لذا به مدیران توصیه می شود از عواید کوتاه مدت این نوع از تصمیمات پرهیز نمایند و در کنار آن به سرمایه گذاران توصیه می گردد که عملکرد آتی شرکت را در افق گسترده تری بررسی و رصد نمایند.

 

آخرین اخبار