کد خبر: ۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
يك كارشناس بورس در گفت و گو با تجارت:
يك کارشناس بورس در گفت و گو با تجارت با اشاره به اينكه در حال حاضر خیلی از بانک ها هنوز با دریافت مبلغ زیادی،سود بیش از 22 درصد پرداخت مي كنند،اظهار داشت: در حقیقت 10 درصد سود اعلام شده براي سپرده ها اجرایی نشده است و این10 درصد فقط برای پول های معمولی است.
سیروس ایوبی در گفت و گو با تجارت اظهار داشت: گفت:کاهش حجم معاملات در بورس نشان دهنده این است که نقدینگی از بورس خارج شده و اعتماد از بین رفته است، در واقع به نوعی  پول وارد بورس نمی شود.

وی در رابطه با معاملات انجام شده در بورس خاطر نشان کرد:کل حجم در بورس نشان می دهد که  اگر معامله ای هم انجام می شود، همه فروشنده هستند و اعتماد در بازار سرمایه از بین رفته می رود و همچنین موجب نگرانی خریداران می شود.

ایوبی در ادامه افزود: پول هایی که از بورس خارج می شود،ممکن است به بخش های دیگر مانند دلار و مسکن وارد شود که تورم زا خواهند بود،البته در حال حاضر آنچه که مشاهداه می شود هدایت پول ها به سمت اوراق مشارکت و سپرده های بانکی است.

یک کارشناس بورس تاکید کرد: در حال حاضر خیلی از بانک ها هنوز با دریافت مبلغ زیادی،سود بیش از 22 درصد می دهند،که در حقیقت 10 درصد سود اعلام شده براي سپرده ها اجرایی نشده است و این درصد فقط برای پول های معمولی است.

وی در ادامه افزود: بعضی از بانک ها با دریافت بیش از 500 میلیون، سود بالای 23 درصد می دهند. اما اگر سود 10 درصد واقعا اجرا شود و سود سپرده ها پایین بیاید،بر بورس تاثیر گذار خواهد بود، البته با این راهکار وضع بورس خوب خواهد شد  و پول ها به سمت بورس هدایت می شوند ولی نه به صورتیکه معجزه ای در بورس اتفاق بیافتد زیرا بازهم خیلی ها در اوراق مشارکت سرمایه گذاری می کنند و یا روز شمار 20 درصد سود می گیرند.

ایوبی یکی از راه های پیشنهادی برای بورس را رفع ابهامات اقتصادی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر خیلی از حجم معاملات بورس مربوط به پالایشگاهی هاو پتروشیمی ها است که ابهامات اقتصادی در رابطه با نرخ خوراک و سهم صندوق توسعه ملی و مالیات صادرات ان ها همچنان ادامه دارد.

این کارشناس افزود:در حال حاضر هر روز یک بخش نامه ای برای هر بخش ارجاع می شود،مثلا از آلایندگی ها درصدی از سودشان را از سال 91 طلب می کنند که بعد از مدتی اعلام می کنند،منتفی شده و باید  مربوط به سال 92 را بدهند،که در حال حاضر اعلام شده تا سال 96 منتفی است.

وی در این رابطه افزود: ابهامات در تمام بخش های اقتصادی کشور وجود دارد که سود سپرده ها یکی از انها است، که 10 درصد شنيده مي شود،اما 22 درصد هم پرداخت مي شود،این ها همه باعث از بین رفتن اعتماد سرمايه گذاران میشود و اعتمادی هم که در بورس وجود دارد از بین می رود و سوالي برايشان به وجود مي آيدكه آیا سودی که در بورس اعلام شده دریافت  خواهم کرد؟!

ایوبی یکی دیگر از عوامل اثر گذار بر بورس را مسائل سیاسی دانست و بیان کرد:مسائل سیاسی بر نوسانات بورس دامن زده و تاثیر گذار شده است  وتا توافق صورت نگيرد اينگونه است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: