کد خبر: ۸۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
مسئول اجرایی نمایشگاه بیوکل با تاکید بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم‌های قوی برای کسب سهم از بازارهای هدف صادراتی می‌گوید شرکت‌های فعال در تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی باید دست به دست هم دهند و با ایجاد کنسرسیوم‌های قوی زمینه افزایش صادرات را فراهم کنند.

ضرورت ایجاد کنسرسیوم‌های قوی برای کسب سهم از بازارهای هدف صادراتی

مسئول اجرایی نمایشگاه بیوکل با تاکید بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم‌های قوی برای کسب سهم از بازارهای هدف صادراتی می‌گوید شرکت‌های فعال در تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی باید دست به دست هم دهند و با ایجاد کنسرسیوم‌های قوی زمینه افزایش صادرات را فراهم کنند.

حمید شیرخدایی، مسئول اجرایی نمایشگاه بیوکل در نشستی خبری با اشاره به مشکلات و دشواری‌های تولیدکنندگان در صنعت لوازم آرایشی، بهداشتی و سلولزی گفت:‌ نمایشگاه مواد شوینده، پاک‌کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین‌آلات وابسته از 26 تا 29 آذر 98 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 53 شرکت داخلی فعال در زمینه تولیدات صنعتی بهداشتی و آرایشی در این نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ برگزاری این نمایشگاه متاثر از ناآرامی‌های اخیر با ضعف در اطلاع‌رسانی و دعوت از مخاطبان مواجه شد و استقبال شرکت‌های خارجی از برگزاری نمایشگاه کاهش یافت.

شیرخدایی عنوان کرد: در ابتدا سه سالن نمایشگاهی برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شد که به دلیل مشکلات قطع اینترنت به دو سالن کاهش یافت و اکنون نیز بخشی از ظرفیت این دو سالن خالی است.

وی با اشاره به حضور کم‌رنگ شرکت‌های مطرح داخلی در نمایشگاه پیش‌روافزود:‌ مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس انجام شده است تا در طول برگزاری نمایشگاه فرصتی برای بررسی و طرح مشکلات و مسائل تولیدکنندگان صنعتی فعال در این حوزه فراهم باشد.

مسئول اجرایی نمایشگاه بیوکل اظهار کرد:‌ در طول روزهای برگزاری نمایشگاه مصاحبه‌هایی با دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان نمایشگاه انجام می‌شود و در تلویزیون‌های شهری مستقر در نمایشگاه با پخش این برنامه‌ها این مسائل را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد:‌ تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید، قطعات، تجهیزات و تکنولوژی‌های به روز تولید به دلیل شرایط ناشی از تشدید تحریم ازم مشکلاتی است که تولیدکنندگان فعال در زمینه محصولات بهداشتی، آرایشی و سلولزی با آن مواجه هستند.

شیرخدایی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه فرصتی است تا زمینه صادرات محصولات این شرکت‌ها به کشورهای هدف صادراتی فراهم شود، گفت:‌ از تجار کشورهای تاجیکستان، عراق،‌ سوریه، آسیای میانه، گرجستان، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای دیگر برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است تا زمینه برای صادرات به این کشورها فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان وابستگی به واردات مواد اولیه برای تولید مواد آرایشی و بهداشتی اظهار کرد:‌ در مواد آرایشی وابستگی به واردات مواد اولیه بالا است. شرکت‌های فعال خوبی در این زمینه وجود دارند و فعالیت خود را آغاز کرد‌ه‌اند اما هنوز هم وابستگی به واردات بالا است.

شیرخدایی عنوان کرد:‌ در کارخانه‌ای در خراسان از زعفران 154 ماده تولید می‌شود که در مواد آرایشی، بهداشتی و غذایی کاربرد دارد اما هنوز به بهره‌برداری و تولید انبوه نرسیده است.

وی با اشاره به مشکلات بسته‌بندی مواد آرایشی و بهداشتی در کشور اظهار کرد:‌ قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است اما با استانداردها و تکنولوژی روز دنیا در این زمینه فاصله قابل توجهی وجود دارد. وزارت صمت باید سامانه اطلاعاتی برای فعالان این بخش داشته باشد.

شیرخدایی با بیان اینکه بیشتر کارخانجات بهداشتی و آرایشی تنها با 50 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، گفت:‌ دانش فنی تولید در اختیار هست اما تکنولوژی به روز تولید به دلیل موضوع‌های ناشی از تحریم و سودی که ناشی از واردات رسمی یا غیررسمی این محصولات وجود دارد این اجازه که تکنولوژی و تجهیزات به روز تولید به کشور وارد شود داده نمی‌شود.

 

وی با اشاره به مشکلات شروع کسب‌وکارها در کشور گفت:‌ این مشکلات در هنگام صادرات نیز با شدت بیشتری ادامه دارد. سوریه بازار مناسبی برای تولیدات بهداشتی و آرایشی ایران است و ترکیه نیز رقیب ایران در این بازار است.

شیرخدایی با تاکید بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم‌های قوی برای کسب سهم از بازارهای هدف صادراتی اظهار کرد:‌ شرکت‌های فعال در تولید مواد شوینده باید دست به دست هم دهند و با ایجاد کنسرسیوم‌های قوی زمینه افزایش صادرات را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها محلی برای معرفی توانمندی‌های صنایع مختلف کشور است، گفت:‌ معرفی تولیدکنندگان، بررسی موضوعات و مشکلات مرتبط با تولید و فراهم آوردن زمینه‌ای برای صادرات از جمله اهدافی است که برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

شیرخدایی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه‌ها از اتاق اصناف مجوز اخذ شده است، گفت:‌ نمایشگاه‌های مرتبط نمی‌تواند بیش از یک بار در سال در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود به همین دلیل از محل برج میلاد برای این نمایشگاه استفاده شده است.

وی با انتقاد از بروکراسی‌هایی که در مورد زمان برگزاری نمایشگاه‌ها وجود دارد، گفت:‌ یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها این است که محصولات تولیدی داخلی به بازارهای خارجی معرفی شود و زمینه‌ای برای صادرات فراهم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: