کد خبر: ۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مذاکرات ژنو مفید و جدی بود اما شکاف ها درباره برخی مسائل باقی مانده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، جنیفر ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شده بود با توجه به اینکه ایران یک بازیگر بد در تحولات سیاسی منطقه است و شما درباره آن نگرانی هایی دارید، یکی از فرماندهان آنها در جولان کشته شده است، آیا شما فکر می کنید می توان به این کشور در مذاکرات اتمی اعتماد کرد؟،  گفت:این موضوع هرگز درباره اعتماد نیست. همانطور که می دانید این مذاکرات درباره موضوع اتمی است. اگر ما به توافق برسیم این به آن معنا نیست که مسائل دیگر حل و فصل شده باشد. همانطور که می دانید بسیاری از تحریم ها و محدودیت های ایران به مسائل دیگری مرتبط هستند اما ما اصولا معتقدیم که جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح اتمی در راستای منافع آمریکا و جامعه بین المللی است.این موضوع سبب شده است که ما به پیگیری این موضوع ادامه دهیم.این موضوع به اطمینان باز می گردد اما بارها باید راستی آزمایی و راستی آزمایی انجام شود.

وی ادعا کرد:ایران به خاطر آمریکا و کشورهای غربی در این مذاکرات وارد نشده است.آنها به  دلیل اثرات تحریم ها  در این مذاکرات وارد شده اند و بنابراین ما معتقدیم که این فرصتی است که سرانجام بتوانیم به توانایی آنها برای دستیابی به سلاح اتمی پایان دهیم. این موضوع به ملتزم بودن به طرح اقدام مشترک مربوط می شود که آنها از آن در یک سال گذشته  تبعیت کرده اند.آنگاه باید توافقی حاصل شود که قابل راستی آزمایی و نظارت باشد و آنها به توافقات خود پایبند بوده اند. همانطور که همیشه گفته ایم ما می توانیم بارها درباره این موضوع صحبت کنیم اما این موضوع به التزاماتی نیازمند است و راستی آزمایی بخشی بسیار مهم و  ضروری آن است.شما نمی توانید توافقی داشته باشید که بدون وجود این بخش موثر باشد.آنها به طرح اقدام مشترک پایبند بوده اند.

***  دور آتی مذاکرات
ساکی درباره اینکه دور آتی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک کی برگزار خواهد شد؟گفت:شرمن معاون وزیر خارجه به تازگی بازگشته است و به نظرم او در حال برنامه ریزی برای مسافرت است.من هیچ اعلامیه ای برای دور بعد ندارم.انتظار دارم که جزئیات در بیست و چهار ساعت و یا چهل و هشت ساعت آینده مشخص شود.اگر زودتر این امکان فراهم شد ما آن را به شما اعلام خواهیم کرد. مذاکرات هفته گذشته جدی، مفید و در باره مسائل تجاری بود. ما پیشرفت هایی درباره برخی مسائل داشتیم اما شکاف ها درباره مسائل دیگر باقی مانده است. به طور شفاف ما شاهد برگزاری دورهای بیشتری از مذاکرات خواهیم بود.

وی افزود:همانطور که شاهد این موضوع بودید وزیر خارجه درباره این موضوع صحبت کرده است و مطمئنا ما پیش بینی می کنیم که او با ظریف وزیر خارجه ایران در هفته های پیش رو دیداری داشته باشد.من نمی توانم بیش از این جزئیاتی در این باره در اختیار شما قرار دهم.


*** ضرب الاجل مذاکرات
ساکی در ادامه اظهاراتش گفت:درباره ضرب الاجل باید بگویم که ما پیش از این هم درباره این موضوع صحبت کرده ایم.گروه پنج به علاوه یک در هماهنگی با ایران و اتحادیه اروپا مذاکرات اتمی را تا سی و یکم مارس به منظور رسیدن به توافقی سیاسی تمدید کردند و سپس برای رسیدن به توافق درباره مسائل فنی تا سی ام ژوئن تمدید کردند. از نظر ما یک توافق سیاسی به آن معناست که درباره تمامی بخش ها درک سیاسی درباره یک توافق وجود داشته باشد که ما بر اساس آن بتوانیم در ماههای باقیمانده بر روی جزئیات فنی تا سی ام ژوئن کار کنیم. من ارزیابی بیشتری نمی توانم بیش از این داشته باشم. هفته گذشته من بیانیه ای برای شما منتشر کردم. مذاکرات در جریان است، شکاف ها باقیمانده است و ما پیشرفت هایی داشته ایم اما به طور شفاف مذاکرات بیشتری در راه است.من قصد ندارم که پیش داوری داشته باشم. ما در ماه ژانویه هستیم و به ما ههای آینده نگاه می کنیم.

این سخنگو در ادامه افزود:آنچه در حال حاضر بر روی آن تمرکز کرده ایم اهداف ماست. من پیشتر اعلام کردم که قرار است که تا ماه مارس به چه برسیم. ما تا ماه مارس دو ماه فاصله داریم. ما با شمار زیادی از مقامات کنگره در این باره در تماس بوده ایم.همانطور که می دانید بسیاری از بحث ها و مذاکرات با  کنگره به خاطر حساسیت این مذاکرات به صورت محرمانه و طبقه بندی است اما این مذاکرات در جریان است.در هفته گذشته تا آنجایی که من می دانم شرمن معاون وزیر خارجه،جان کری وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد وزارتخانه با اعضای کنگره در تماس بوده اند.

***واکنش به اظهارات اخیر منندز
ساکی در واکنش به اظهارات اخیر سناتور منندز درباره مذاکرات اتمی با ایران گفت: من به طور کامل مطمئن نیستم که معنای حرف های وی چه بوده است.به نظرم هدف ما از مدتها پیش جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی بوده است. مطمئنا شما شاهد جلسات پرسش و پاسخ خواهید بود و ما معاون وزیر خارجه را برای بحث درباره این موضوع به آنجا خواهیم فرستاد. ما به نظرات کنگره احترام می گذاریم اما من تحلیل بیشتری درباره اظهارات وی ندارم.

*** سخنرانی نتانیاهو در کنگره
ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، قرار است که نتانیاهو ماه آینده در کنگره سخنرانی کند و آیا این اقدام خلاف پروتکل های دیپلماتیک نیست؟ گفت: من نظر همکارانم را در این باره ندیده ام اما مطمئنا و به طور سنتی ما باید قبل از آنکه رئیس مجلس نمایندگان خبر آمدن رهبران کشورهای دیگر به کشورمان را اعلام کند از آمدن آنها به آمریکا آگاهی داشته باشیم. ما بایستی از آمدن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا و حضور وی در جلسه کنگره به خوبی آگاهی داشته باشیم.او پیش از این هم بارها در جلسه کنگره حضور یافته است.این موضوعی نبوده که مخالف آن بوده باشیم و حالا هم مخالف آن نیستیم. به طور کلی در حال حاضر اطلاعی درباره این موضوع در اختیار نداریم. بدیهی است که وزیر خارجه در حال حاضر مذاکرات زیادی با نتانیاهو درباره مسائل گوناگون در حیطه های مختلف از جمله امنیتی و تنش موجود بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا نتانیاهو قرار است در کنگره درباره ایران و موضوع افراطی گری در کنگره سخنرانی کند؟گفت: ما جزئیات بیشتری درباره این که قرار است وی درباره چه موضوعاتی صحبت کند در اختیار نداریم . شاید بتوانیم حدس بزنیم که وی قرار است درباره چه موضوعاتی صحبت کند. رهبران زیادی پیش از این در کنگره سخنرانی کرده اند و در آینده هم افراد زیادی سخنرانی خواهند کرد.نخست وزیر نتانیاهو بارها در این جلسات سخنرانی کرده است.

*** شهادت فرمانده ایرانی و مغنیه
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا شما اطلاعاتی درباره کشته شدن یک فرمانده نظامی ایرانی و همچنین پسر عماد مغنیه در بلندیهای جولان دارید؟گفت:من جزئیاتی در این باره در اختیار ندارم و هیچ اظهار نظری در این باره ندارم. هنوز جزئیات آنچه روی داده و اتهاماتی که به اسرائیل نسبت داده شده است، تایید نشده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از نظر دولت آمریکا نتیجه این حمله اسرائیل به جولان خوب یا بد بوده است ؟گفت:ما نظر خود را با در نظر گرفتن مسائل گوناگون بیان می کنیم و این گزارشها را هم بررسی می‌کنیم.یکی از این موارد می تواند موضوع دخالت حزب الله باشد. دخالت های آنها ویرانگر بوده است. بدیهی است که هنوز جزئیات حمله  از طرف بسیاری از طرف ها هنوز تایید نشده است. ما از مدتها پیش بر روی این حقیقت تاکید کرده‌ایم که حزب الله نقشی ویرانگر ایفا می‌کند. ما دخالت مستقیم آنها را محکوم می‌کنیم.این نظر ماست و نمی توانیم بیش از این درباره این موضوع صحبت کنم.


***تحولات یمن و ادامه فعالیت سفارت آمریکا
وی درباره تحولات یمن و ادامه فعالیت سفارت آمریکا در این کشور گفت:همانطور که بارها گفته ایم،امنیت و ایمنی مردان و زنان کشور ما که در خارج از کشور به خدمت مشغولند،از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.این موضوع برای وزارت خارجه ،رئیس جمهور و تمامی کارکنان وزارت خانه از اهمیت بالایی برخوردار است.ما اوضاع میدانی را در یمن از نزدیک زیر نظر داریم و آماده پاسخگویی لازم در رابطه با امنیت کارکنان خود با توجه به اوضاع موجود هستیم. همانطور که می دانید از اواخر ماه سپتامبر با تشدید اوضاع امنیتی در این کشور سفارت با کاهش شمار کارکنان خود به فعالیت   ادامه می دهد.اما در حال حاضر هیچ تغییری صورت نگرفته است.

*** کودتای نظامی در یمن
وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید که در یمن کودتای نظامی صورت گرفته است؟ یانه ؟گفت: از نظر ما دولت مشروع یمن دولتی است که رئیس جمهور هادی ریاست آن را برعهده دارد. ما با وی در تماس هستیم و او در خانه اش حضور دارد.ما به طور واضح شاهد ایجاد تغییراتی در سازمانها در یمن  و افزایش تنش و خشونت های میدانی هستیم. مطمئنا ما وضع  موجود را از نزدیک زیر نظر داریم و به این کار ادامه می دهیم و از طرفین می خواهیم که به مذاکره و گفتگو ادامه دهند.

این سخنگو افزود: مذاکراتی بین طرفین در جریان است. ما گزارشهای مربوط به آتش بس را دیده ایم. ما از تمامی طرف ها  می خواهیم که به توافقنامه صلح و مشارکت ملی و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار عملی سازی آن پایبند باشند. ما با وضعی  متفاوت در یمن روبرو هستیم.هر کشوری وضعی  متفاوت دارد. ما بارها درباره این موضوع صحبت کرده ایم که زمانی که در یک کشور شاهد خشونت و تنش هستیم با دولت مشروع آن کشور همکاری می کنیم که از نظر ما در حال حاضر هادی رئیس جمهور یمن است و به تلاش خود برای کاهش تنش و رسیدن به آتش بس ادامه می دهیم.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا معتقد نیستید که رئیس جمهور یمن کنترل اوضاع را از دست داده است و شما یکی از همپیمانان خود در مبارزه با تروریسم را از دست داده اید؟گفت:در چند هفته گذشته همکاریهای ضد تروریستی ما با دولت یمن ادامه یافته است.از نظر منافع ملی ما حضورمان در این کشور ضروری است و این حضور باید قدرتمندانه باشد و ما به حضورمان در این کشور ادامه می دهیم.بدیهی است که امنیت و ایمنی کارکنان ما در آنجا از اهمیت زیادی برخوردار است و ما این موضوع را در وزارتخانه ارزیابی می کنیم. رئیس جمهور هادی رئیس جمهور مشروع و قانونی یمن است و ما در تماس با وی هستیم. به طور شفاف وضعی  چالش برانگیز و ناپایدار در این کشور حکمفرماست و ما اوضاع را زیر نظر داریم.همانطور که گفتم طرف ها در حال مذاکره هستند.ما آنها را تشویق می کنیم که درباره آتش بس به مذاکرات خود ادامه دهند. بدیهی است که آنها به این موضع پایبند نبوده اند. قصد نداریم که پیش داوری کنیم. تحولات روزانه صورت می گیرد.

*** ایران در حوادث یمن دست دارد
وی درپاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا معتقدید ایران در حوادث یمن دست دارد؟گفت: ما پیشتر درباره این حقیقت که حوثی ها با ایران روابط  دارند، صحبت کرده ایم. مطمئنا ما از گزارشهایی که در آنها از اینکه ایران حمایت های گوناگونی از انصارالله داشته است به خوبی آگاهیم اما من جزئیات بیشتری درباره این موضوع در اختیار ندارم.

این سخنگو درباره حمله به خودرو سفارت آمریکا در صنعا گفت:این موضوع دیشب روی داد و به خودروی دیپلماتیک آمریکایی در یک ایست بازرسی در مجاورت سفارت حمله شد.مردان مسلح حوثی به طرف این خودرو آتش گشودند اما هیچکس زخمی نشد.تحقیقات در جریان است.

*** حمله یک فلسطینی به اتوبوس صهیونیست ها 
این سخنگو درباره حمله یک فلسطینی به اتوبوس صهیونیست ها در تل آویو گفت:  ما حمله به یک اتوبوس در تل آویو را به شدت محکوم می کنیم.هیچ توجیهی برای این حملات که بر ضد غیرنظامیان بیگناه صورت می گیرد،وجود ندارد.ما از تمامی طرف ها می خواهیم که در تعامل با هم در جهت کاهش تنش و حرکت به طرف صلح قدم بردارند. قرار است که وزیر خارجه هم در کنفرانس خبری آتی مشترک خود با فدریکا موگرینی مسئول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا   درباره این موضوع صحبت کند.


*** اوکراین
ساکی درباره اظهارات پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین که اعلام کرده است   نه هزار نظامی ارتش روسیه در کنار جدایی طلبان در شرق اوکراین می جنگند گفت: من نمی توانم این تعداد را تایید کنم اما ما اظهارات وی را بررسی کردیم. ما شاهد افزایش خشونت جدایی طلبان و حملات جدید آنها به فرودگاه دونتسک در روزهای اخیر  بوده ایم.آنها بخش های بیشتری را به اشغال خود درآورده اند. روسیه دو گردان تاکتیکی خود را راهی اوکراین کرده است. ما تنها می توانیم تایید کنیم که روسیه به ادامه ارسال تانک؛ خودروهای زرهی ؛کامیون و توپخانه برای جدایی طلبان در شرق اوکراین ادامه می دهد.


*** کره شمالی
این سخنگو درباره کره شمالی گفت:در مواضع ما درباره کره شمالی هیچ تغییری ایجاد نشده است و ما قصد نداریم که موضع خود را تغییر دهیم.از نظر آمریکا و کشورهای حاضر در گفتگوهای شش جانبه این کشور باید به تعهدات بین المللی خود از جمله بیانیه مشترک سال دو هزار و پنج   پایبند باشد. توپ از مدت ها پیش در زمین آنهاست اما ما مطمئنا  پیشنهادهای بدون پشتیبانی لازم را رد می کنیم.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: