• خبرنامه
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • درباره ما
  • |
  • آرشیو
  • |
  • جستجو
  • |
  • پیوندها
  • |
  • تماس با ما
August 21 2025 - پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۴
  • از پروژه اتصال ایلام به خط راه آهن تا  خروج این استان از بن بست 
  • خلیل آسایش؛ راه‌حلی مطمئن برای پیچیده‌ترین مسائل حقوقی در امارات
  • توافقات میان ایران و بلاروس را شخصاً پیگیری خواهم کرد
  • بررسی ویژگی های کالباس بر محک در آشپزخانه های حرفه ای
  • ترمینال غرب منفجر شد؛ جمعیت میلیونی در ترمینال همزمان با اربعین
  • بهترین ماشین های خارجی که در سال 1404 می توانید بخرید!
  • فروش اینترنتی لباس کار
  • کدام افزونه برای ارسال فاکتور به سامانه مودیان بهترین است؟
  • چالش های کسب و کار در ایران؛ 10 چالش و راهکارهای عملیاتی
  • از قراردادهای نیمه‌تمام تا صادرات فرو ریخته؛ وزارت نفت و جفای آشکار به حقوق ملت
  • صفحه نخست
  • ایران
  • اقتصاد
  • صنعت،معدن و تجارت
  • مسکن، انرژی، کسب و کار
  • بورس و بازار سرمایه
  • بانك و بيمه
  • خواندنی ها
  • عكس
  • فیلم
  • پیوندها
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نظر سنجی
  • خبرنامه
  • RSS
کد خبر: ۹۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
خانه » اقتصاد
‍‍‍ پ پ ‍‍‍
دیدگاه یک کارشناس صنعت خودرو درباره الزامات پیش از واگذاری خودروسازان

واگذاری سهام خودروسازان امکان‌پذیر است؟

واگذاری سهام خودروسازان

تهران (پانا)- هر چه سریع‌تر دولت نه تنها از بنگاه‌داری که باید از فرآیند دخالت در اقتصاد حذف شود. این را یک کارشناس صنعت خودرو می گوید.

به گزارش خبرآنلاین، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره الزامات واگذاری خودروسازی‌ها اظهار داشت: نکته‌ای که مطرح است، این‌که وزارت صمت به عنوان سهامدار عمده، به‌جای همه سهامداران به هر شکلی که می‌خواهد، تصمیم می‌گیرد. اگر اشتباه نکنم، سهام صمت در دو شرکت خودروسازی بین ۱۴ تا ۱۸ درصد است.

او افزود: این نحوه سبک‌سازی و واگذاری دارایی‌ها، حق هزاران سهامدار دیگر را خدشه‌دار می‌کند. در واقع در کنار این‌که علت زیان‌ده بودن خودروسازان، خود دولت و فرآیند ناکارآمد قیمت‌گذاری دستوری است، حراج اموال و دارایی‌های ثابت بعضا با ارزش که حدود یک دهه است در جریان است، باعث شده این شرکت‌ها از درون هم تضعیف شود و تنها پوسته‌ای از آنها باقی بماند که دیر یا زود، باعث فروپاشی آنها خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در چنین شرایطی، اگر دارایی‌های خودروسازان حراج شود، قیمت‌ها هم که همچنان در حاشیه ضرر بماند، ارزش این شرکت‌ها در واگذاری به حدی می‌رسد که تنها خریدارانی که امید به رانت انحصار دارند، علاقه‌مند به خرید باشند.

زاوه با بیان این‌که ساختار مالی خودروسازان از دو سمت معیوب است، عنوان کرد: یکی، مربوط به بهای تمام شده است که به واسطه اصرار بر تامین به هر قیمتی از منابع داخلی باعث تشدید هزینه آنها می‌شود و دیگری، از سر فروش است که قیمت برای ادعای بی‌اساس کنترل تورم سرکوب می‌شود. هر چند، نه تامین داخلی عمق و ریشه درستی دارد و نه قیمت‌ها کنترل شده است و در حد قدرت خرید باقی مانده است.

او متذکر شد: به نظر نمی‌رسد تا زمانی که اصولا دولت قبول کند ریشه تمام ناملایمات و آشفتگی‌های اقتصادی کشور است، اصل واگذاری تغییری در شرایط ایجاد کند؛ کمااین‌که همین الان هم دولت به‌عنوان سهام‌دار خرد برای تمام سهامداران تصمیم می‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اثرات تصمیمات دولت در مدیریت خودروسازها به بازار خودرو ختم نمی‌شود. تاثیرات زیان‌های سنگین خودروسازان و عدم تزریق سرمایه نقدی برای پوشش این زیان دستوری در کنار دست‌کاری صورت‌های مالی با تجدید ارزیابی و ورود تورم به صورت‌های مالی، سبب شده است معوقات بانکی این صنعت بسیار عمیق شود.

زاوه افزود: به تبع شبکه بانکی هم به دلیل فشار دستوری تامین منابع برای این صنعت زیان‌ده،تلاش می‌کندفساد و ناکارآمدی خود را پنهان کرده و عملا با اضافه برداشت و خلق نقدینگی مجعول، باعث تشدید تورم شود؛ در واقع یکی از تورم‌زاترین سیاست‌های دولت، همین مبارزه دستوری با تورم است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این موضوعات علاوه بر گسترش فساد در کشور در بدنه اجرایی و قانون‌گذاری که در ماه‌های گذشته شاهد رسانه‌ای شدن آن در قالب بازداشت مدیران سابق خودروسازی و برخی نمایندگان مجلس بودیم، باعث هدررفت هزاران میلیارد تومان ثروت ملی در قالب یارانه سوخت، خسارات جانی سنگین در قالب آلودگی هوا و در نهایت کشته شده‌های جاده شده است.

زاوه ادامه داد: در چینین فضایی، تصور این‌که دولت سهام خودروسازان را واگذار کند که تاثیر مثبتی بر فضای کسب‌وکار خودروسازان خواهد گذاشت، خیالی واهی است.

او عنوان کرد: در عین حال، با این جهت‌گیری وزارت صنعت، همان نگرانی که در واگذاری‌ها وجود دارد، عملا قبل از واگذاری در حال وقوع است. نگرانی که در واگذاری‌ها وجود دارد؛ حراج اموال و تخلیه مالی و دارایی آنهاست. این اتفاق قبل از واگذاری در حال وقوع است و وضعیت این شرکت‌ها را حتی قبل از واگذاری بغرنج‌تر می‌کند.

زاوه تاکید کرد: من معتقدم هر چه سریع‌تر دولت نه تنها از بنگاه‌داری که باید از فرآیند دخالت در اقتصاد حذف شود. این دخالت که از محدوده ایجاد شرایط کسب و کار سالم سال‌هاست عبور کرده و فضای ناسالمی را ایجاد کرده است.

گزارش خطا 0
Bookmark and Share
X Share
Stumble Upon Delicious Cloob
Digg
ارسال نظر
  • پربازدید ها
  • پربحث ترین عناوین

بلیط بازگشت زائران اربعین ۱۰۹ میلیون تومان!

جراحی اقتصادی یا اقدام نمایشی؟

کلاف سردرگم واردات خودرو

بانک‌های تهران چهارشنبه تعطیل شدند

هشدار طوفان در سه استان | طوفان تا چهارشنبه ادامه دارد!

چرا انتخاب بهترین‌ها مهم است؟ نگاهی به دنیای تخصصی Top13.ir

چه چیزی باعث خیس شدن کفپوش می‌شود؟ علل و راه حل‌ها

رزرو هتل از میان 4.5 میلیون هتل و اقامتگاه در فلای تودی!

مزایای پوشیدن تیشرت پرسنلی در محل کار

احتمال پیوستن ایران به FATF بسیار پایین است

تصویر جد ید  از بازار ارز

پزشکیان: نمی خواهم بنزین را گران کنم اما ...

نقش آهک زنده در صنایع مختلف: دیدگاه تولیدکنندگان

جزئیات پوشش بیمه‌ زائرین در پیاده روی اربعین

بورس یک کانال عقب نشست

نریشن چیست و چگونه یک نریشن سفارش دهیم؟  (۴ نظر)

فرهنگ نیکوکاری؛ فضیلتی فراموش شده  (۲ نظر)

خرید سوله در جاده مخصوص؛ چگونه بهترین فرصت‌های صنعتی اطراف تهران و کرج را شکار کنیم؟  (۱ نظر)

اهمیت فیلتر هوا در ماشین آلات معدنی  (۱ نظر)

آخرین اخبار

از پروژه اتصال ایلام به خط راه آهن تا  خروج این استان از بن بست 

خلیل آسایش؛ راه‌حلی مطمئن برای پیچیده‌ترین مسائل حقوقی در امارات

توافقات میان ایران و بلاروس را شخصاً پیگیری خواهم کرد

بررسی ویژگی های کالباس بر محک در آشپزخانه های حرفه ای

ترمینال غرب منفجر شد؛ جمعیت میلیونی در ترمینال همزمان با اربعین

بهترین ماشین های خارجی که در سال 1404 می توانید بخرید!

فروش اینترنتی لباس کار

کدام افزونه برای ارسال فاکتور به سامانه مودیان بهترین است؟

چالش های کسب و کار در ایران؛ 10 چالش و راهکارهای عملیاتی

از قراردادهای نیمه‌تمام تا صادرات فرو ریخته؛ وزارت نفت و جفای آشکار به حقوق ملت

نحوه افزایش قیمت برق خانگی اعلام شد

رشد تقاضای بیت‌کوین و اتریوم در کنار فشار فروش کوتاه‌مدت

اسامی مجروحان و کشته شده انفجار مهمات در لرستان اعلام شد

ادای احترام رئیس‌جمهور پزشکیان به بنای یادبود سرباز وطن در مینسک

دلیل بالا رفتن دور موتور در انواع حالت ها

خرید عمده دمپایی مستقیم از درب کارخانه

علت خاموش شدن صفحه نمایش یخچال بلومبرگ

بحران هدررفت آب زیرزمینی در قلب شهر

رکود فرسایشی بخش صنعت

برنامه هفتم مرهم زخم‌های نظام بانکی

کودکان کوچه و خیابان دوره قاجار (عکس)

«دولت» زیر سایه حواشی «دولت»/ هزینه‌سازی اطرافیان پزشکیان چگونه به چالش درونی کابینه تبدیل شده است؟

سناریوی مضحک BBC علیه ایران/ «لیست مرگ» دروغین سپاه در افغانستان!

تاریخ جدید برای بازگشایی مدارس تکذیب شد

از مشت کوبیدن تا شست لرزیدن ؛ تحلیل جالب از زبان بدن زلنسکی در دیدار با ترامپ

درباره ماجرایی که استقلال را باز هم به حاشیه برد

عملیات غیرممکن کماندوهای سپاه را ببینید

فیلم/تفاوت عاشق شدن مردان و زنان از نگاه امیرحسین قیاسی: مردان زودتر عاشق می‌شوند

پشت‌پرده توافق ترامپ و پوتین/ نقشه مخفی اشغال اوکراین لو رفت!

خرید سربازی آزاد شد؟ + دوره‌ها و حقوق سربازان ۱۴۰۴

بیماری‌های پوستی شایع در فصل گرما

پرسپولیس؛ نبازترین شروع کننده لیگ برتر!

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۲۸ مردادماه ۱۴۰۴/ دلار به کانال ۹۴.۰۰۰ تومان نزدیک شد

ساندویچ در اعتراض‌های ضدترامپ نماد چیست؟

گرما تا پایان هفته ماندگار شد | خیزش گرد و خاک در نیمه شرقی کشور 

موتور سواری لیلا بلوکات در خیابان‌های تهران + فیلم

قیمت خودرو امروز 28 مرداد 1404 / موتور معاملات بازار خودرو خاموش شد؟ + جدول

خودروسازان، اکنون دست خود را برای بالابردن بیش از حد قیمتها باز می بینند؟

کنایه زلنسکی به خبرنگاری که در دیدار قبلی با ترامپ به او حمله کرد | ببینید

۲۸ مرداد به روایت افسران کودتا؛ عکس‌های منتشر نشده را تماشا کنید

پرطرفدارترین عناوین
بلیط بازگشت زائران اربعین ۱۰۹ میلیون تومان!
  • صفحه نخست
  • |
  • ایران
  • |
  • اقتصاد
  • |
  • صنعت،معدن و تجارت
  • |
  • مسکن، انرژی، کسب و کار
  • |
  • بورس و بازار سرمایه
  • |
  • بانك و بيمه
  • |
  • خواندنی ها
  • |
  • عكس
  • |
  • فیلم
  • تماس با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
  • |
  • درباره ما
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • خبرنامه
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • RSS
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تجارت آنلاین است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و تولید: ایران سامانه