کد خبر: ۹۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
حسینی در نشست بررسی FATF:
رئیس بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: دولت از هر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام حمایت می‌کند.
دولت از تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام حمایت خواهد کردبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیاکو حسینی رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عصر امروز سه‌شنبه در نشست «تصویب لوایح FATF و آثار و پیامد‌های آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌المللی ایران» که در مرکز تحقیقات راهبردی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده بود، اظهار داشت: در یک سال اخیر صحبت‌های مخالفان و موافقان را شنیده ایم و با استدلال‌های شان آشنا هستیم، اما فکر می‌کنم دچار مشکل بخشی‌نگری و سیاسی نگریستن شده‌ایم.

او افزود: دولت از هر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام حمایت می‌کند؛ چرا که نمی‌خواهد آن را به شکاف دیگر تبدیل کند.

رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر از بالا به موضوع نگریسته شود، درباره یک پارادایم برای حکمرانی ایران حرف می‌زنیم. استدلال مخالفان حول دو محور است؛ نکته اول آن‌ها این است که FATF دور زدن تحریم را سخت‌تر می‌کند و بخش دوم این است که به محور مقاومت آسیب می‌زند. حتما دور زدن تحریم‌ها و کمک به محور مقاومت دشوارتر می‌شود، ولی غیرممکن نمی‌شود.

او بیان کرد: حرف دولت آن است که باید تصمیم سخت را بگیریم. اصولا ما از دشواری‌ها فرار کرده و آسان‌ترین راه را برای حکمرانی انتخاب کرده‌ایم. پذیرش FATF بخشی از مسیر جامعه‌پذیر کردن ایران در نظم بین‌المللی است. برای آمریکا که از نظر کمی از پرقانون‌ترین کشور‌ها است، فقط قدرت موجب نشده به حکمرانی در عرصه جهانی ادامه دهد بلکه به خاطر کسب قدرت و حکمرانی در نظم پیچیده بین‌المللی است.

حسینی تصریح کرد: آمریکا از طریق وزارت خارجه‌اش تأمین مالی تروریسم را انجام می‌دهد، آن‌ها این کار را هم شیک و قانونی انجام می‌دهند. نمونه آن را در اوکراین و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه مشاهده می‌کنیم. اگر ما بخواهیم به جامعه‌پذیری بین‌المللی ادامه بدهیم، باید سلسله مقررات جهانی را هم بپذیریم.



اوافزود: با پیوستن به FATF، تحریم‌ها دشوارتر دور زده می‌شوند؛ هرچند FATF مانند آژانس بازرس ندارد بلکه از ما مدارک می‌خواهد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به عنوان قدرت منطقه‌ای ظهور کنیم باید سلسله مقررات جهانی را نه تنها در عرصه اقتصادی بلکه در عرصه سیاسی را هم بپذیریم.

اوادامه داد: قطعا دور زدن تحریم‌ها و کمک به محور مقاومت دشوارتر می‌شود، اما باید مهارت‌هایمان را افزایش دهیم. آمریکایی‌ها منتظرند ایران در مدت باقیمانده، اقدامی نکند و وارد لیست سیاه شود. ورود به لیست سیاه فشاری که امروز به ایران وارد می‌شود را تشدید می‌کند و آمریکا، ایران را به عنوان ناقض نرم‌های جهانی به تصویر می‌کشد.

حسینی اظهار کرد: این مساله همان حمایت‌های اندک و ناچیز از ایران را هم می‌کاهد و کار را برای طرفین جهت فرار از مسئولیت‌هایشان آسان می‌کند و بر بازار‌های مالی فشار وارد می‌کند.

او یادآور شد: امروز بدترین زمان برای تصویب لوایح FATF است، اما بدترین زمان برای ورود به لیست سیاه هم است. هر تصمیمی برای FATF بپذیریم، حتما سخت است، ولی باید دید در بلندمدت چه جایگاه و شرایطی داریم.

رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر مصلحت‌اندیشانه فکر کنیم جنگ تبلیغاتی با آمریکای ترامپ حیاتی است و اگر قبول نکنیم، فشار روانی و آسیب‌های زیادی را می‌پذیریم پس لوایح FATF در کوتاه‌مدت به مصلحت است.

انتهای پیام/
برچسب ها: حسینی ، fatf
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار