کد خبر: ۹۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
مولایی در نشست بررسی FATF:
مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: خیلی عنوان سازمان را برای نهاد FATF راحت به کار نمی‌برم، چرا که عناصر لازم یک سازمان بین المللی را ندارد.
رعایت قوانین بین المللی برای زیست جهانی الزامی استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یوسف مولایی مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران در نشست بررسی اف‌ای تی اف در پژوهشکده تحقیقات راهبردی گفت: در بررسی‌های کلان جایگاه یک سازمان را ذیل نظم موجود جهانی و اثر آن در عرصه بین الملل بررسی می‌کنیم، اما در بررسی عملکردی؛ اعمال جزئی سازمان سنجش شده البته من خیلی عنوان سازمان را برای نهاد FATF راحت به کار نمی‌برم چرا که عناصر لازم یک سازمان بین المللی را ندارد.

او افزود: در بررسی‌های کلان سازمان‌هایی ناظر بر چارچوب‌ها و قواعد موجود بوده که عملکرد‌ها را بررسی می‌کنند. برخی از سازمان‌ها مانند ناتو و شورای امنیت نقش امنیتی داشته، اما سازمان‌هایی دیگر در بحث ساختار حاکمیتی و قوانین وارد شده که کشور‌ها از موضع استقلال طلبی به آن‌ها حساس هستند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت ادامه زیست در ساختار نظام بین المللی تاکید کرد: رعایت قوانین و سازمان‌ها برای ادامه حیات و زیست در نظام جهانی الزامی است و بدون این پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها این زیست اماکان پذیر نخواهد بود.

مولایی با ببان اینکه fatf یک سازمان استانداردساز است؛ ادامه داد: این نهاد در حوزه حاکمیتی هم وارد شده و به بحث‌هایی مانند تعریف تروریسم ورود داشته که اختلاف زیادی در آن موجود هست. این نهاد یک نهاد فنی بوده تا حوزه نظام پولی و مالی را رصد کرده تا شفاف و پاک بوده؛ تا تبادلات مالی جهانی از آفت‌هایی که عملکرد برخی از کشور‌ها و گروه‌ها ایجاد کرده در امان بماند.

مولایی با بیان این سوال که نهاد اساسی تصمیم گیر چه نهادی است؟ آیا بانک مرکزی یا کمیته مبارزه با پولشویی است؟ به نظر می‌رسد باید تصمیم گیری را به این نهاد‌ها سپرده شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید نظم جهانی را پذیرفت، گفت: نهاد‌های درگیر این بحث باید در مورد مشکلاتی که عدم الحاق ایجاد می‌کند، به لحاظ فنی و تکنیکی مشخص و اعلام کنند.

مولایی در پایان تصریح کرد: برخی از نگرانی‌هایی که در مورد این لوایح وجود دارد؛ درباره برخی از قطعنامه‌های خاص سازمان ملل که در این لوایح قید شده، که الزام آورم هست، وجود داشته و دارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار