کد خبر: ۹۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
نایب رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر اجرای قانون هوای پاک بیان کرد
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در قانون هوای پاک سازوکار لازم برای کنترل آلایندگی خودروها، موتورسیکلت‌ها، صنایع دیده شده است و آنچه که مهم است هماهنگی دستگاه‌های مجری در اجرای این قانون می‌باشد.

خودروها ۴۳ درصد اتوبوس‌ها؛ ۴۰ درصد عامل آلودگی هوا

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در قانون هوای پاک سازوکار لازم برای کنترل آلایندگی خودروها، موتورسیکلت‌ها، صنایع دیده شده است و آنچه که مهم است هماهنگی دستگاه‌های مجری در اجرای این قانون می‌باشد.

سید ابوالفضل موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت اهتمام دستگاه‌ها برای اجرایی شدن قانون هوای پاک بیان کرد: ما در مجلس دهم دو قانون ویژه در راستای حمایت از محیط زیست به تصویب رساندیم که یکی از این قوانین قانون هوای پاک بود. در این قانون به آلودگی هوای کلانشهرها توجه شده و وظایف تمام دستگاه‌ها برای مقابله با این موضوع روشن است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این قانون به سازوکار مشخص برای کنترل آلایندگی خودروها، موتورسیکلت‌ها، صنایع و سوخت مصرفی اشاره و بر توسعه حمل و نقل عمومی تاکید شده است. حتی قانون‌گذار در این قانون اجازه ورود دستگاه‌های نظارتی و پلمب واحدهای آلاینده را صادر کرده است اما در خصوص برخورد با واحدهایی که در آلودگی هوا و محیط زیست موثر هستند هیچ انعطافی وجود ندارد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این قانون به دستگاه قضایی اجازه داده شده با توجه به اهمیت مقابله با آلودگی هوا به موضوع ورود پیدا کرده و برخورد قضایی لازم را با دستگاه‌هایی که در انجام وظایف خود کوتاهی کردند داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «در قانون هوای پاک وظایف و تکالیف هر بخش برای مقابله با آلودگی هوا و محیط زیست به صورت ریز به ریز شفاف شده است»، بیان کرد: تمام دستگاه‌ها باید نسبت به اجرای این قانون اهتمام داشته باشند. کمیسیون عمران با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرها چندی پیش مسئولان دستگاه‌های مربوطه و شهردار تهران را فرا خواند تا گزارشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده را ارائه کنتد.

موسوی ادامه داد: براساس گزارش‌ها ۴۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهرها به اتوبوس‌ها باز می‌گردد که علت آن سوخت مصرفی و فرسودگی این دستگاه‌ها است. شهرداری خواهان کمک از دولت برای بازسازی این ناوگان است. از سوی دیگر در بودجه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به بازسازی و توسعه حمل و نقل عمومی توجه شده و اعتبار لازم برای این بخش در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر این‌که «شهرداری نیز به دنبال جذب اعتبار برای بازسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور است»، بیان کرد: براساس گزارش‌ها ۱۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها به موتورسیکلت باز می‌گردد که در قانون هوای پاک نیز ضوابط و مقررات خاص برای مدیریت این موضوع دیده شده است. از سوی دیگر اتومبیل‌ها ۴۳ درصد آلایندگی هوا را برعهده دارند باید به دنبال برنامه‌ریزی برای کاهش سفرهای درون شهری بود. اپلیکیشن‌های جدید که امکان خرید را برای مردم تسهیل می‌کند می‌توانند در این امر موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به قوانین موجود برای کنترل جمعیت در کلانشهرها اظهار کرد: ما قوانینی داشتیم که از استقرار صنایع در کلانشهرها و به ویژه تهران ممانعت می‌کرد، اما متاسفانه آن‌طور که باید به این قوانین توجه نشده است استقرار صنایع در کلانشهرها و توسعه خدمات صرفا در برخی از شهرها باعث افزایش جمعیت شهری شده است. متاسفانه عدم اجرای قوانین اصولی باعث شده تا سایر قوانین نیز نتوانند آن طور که باید و شاید در کنترل وضعیت موثر واقع شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۴۳ درصد آلودگی هوای کلانشهرها مربوط به اتومبیل‌ها و ۱۰ درصد آن مربوط به موتورسیکلت‌ها است که در مجموع ۵۳ درصد از آلودگی کلانشهرها به این دو وسیله باز می‌گردد که دلیل اصلی آن می‌تواند سوخت مصرفی این وسائل نقلیه باشد. بنزین می‌تواند نقش اساسی در آلایندگی کلانشهرها داشته باشد.

موسوی در پایان تاکید کرد: دولت باید اهتمام خود را برای اجرای قانون هوای پاک به کار گیرد. هماهنگی بین متولیان اجرای این قانون امری ضروری است. مجلس شورای اسلامی نیز باید در بعد نظارتی دقت بیشتری به کار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین