کد خبر: ۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
اقدامات دولت يازدهم براي ساماندهي بازار متلاطم واردات؛
براساس آمار گمرک جمهوري اسلامي‌واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی سی در سال جاری 96 درصد كاهش داشته است.
روزنامه تجارت- سعيد قليچي؛ امسال تعداد 133 دستگاه خودروی لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی سی وارد کشور شده و البته با تصمیم هیات وزیران، امکان ورود و ثبت سفارش خودروی بالای 2500 سی سی از محل سهمیه مربوط به جانبازان هفتاد درصدی، ورزشکاران برتر، اهالی ابوموسی و... لغو شد.‌اين در حالي است كه به طور متوسط در سال‌های قبل حدود 600 میلیون دلار خودروی بالای 2500 سی سی وارد کشور شده در حالی که این رقم در سال جاری به 7 میلیون دلار کاهش یافت. در 8 ماهه سال جاری شاهد کاهش 593 میلیون دلاری واردات خودروی لوکس و جلوگیری قابل ملاحظه‌ای در خروج ارز از کشور بوده‌ایم.  طبق آمارهای رسمی، تنها ۳۰ درصد از خودروهای وارد شده به کشور، از سوی نمایندگی‌های رسمی و مجاز صورت گرفته و ۷۰ درصد مابقی واردات از سوی افراد متفرقه‌ای وارد شده که اگرچه در کار واردات خودرو هستند، اما نمایندگی رسمی و شرایط حمایت از مصرف‌کنندگان را ندارند.
با‌اين حال در روزهاي پيش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد كه در اجرای ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، کلیه کالاهای مصرفی بادوام وارداتی نظیر خودروی سواری، پس از فروش ملزم به ارائه خدمات گارانتی و وارانتی توسط نمایندگی‌های مجاز و معتبر هستند. در بخش دیگر این اطلاعیه آمده بود كه این امر سبب شده روزانه شکایت‌‌های متعددی از سوی مصرف‌کنندگان نهایی خودروهای سواری درباره قیمت و عدم ارائه خدمات پس از فروش به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شود. با اجرای این طرح طبق قانون و با کنترل و نظارت بیشتر بر قیمت‌های فروش نمایندگی‌ها و نحوه ارائه خدمات پس از فروش، منافع و رضایت مصرف‌کنندگان نهایی تامین خواهد شد.
از طرف ديگر ولی‌اله افخمی‌راد مدتي قبل به باشگاه خبرنگاران، گفته بود: واردات خودرو به صورت تجاری هیچ محدودیتی ندارد و هر کس که کارت بازرگانی دارد می‌تواند اقدام به واردات خودرو نماید. البته جهت ارائه خدمات پس از فروش بهتر است سازوکاری باشد که افراد محدود و مشخصی اقدام به واردات خودرو کنند اما در حال حاضر واردات خودرو به کشور آزاد است و در انحصار شخص یا اشخاصی نیست. به گفته رییس سازمان توسعه و تجارت، در حال حاضر بخش کمی از خودروهای با برند مشهور توسط نمایندگی‌ها به کشور وارد می‌شود و اکثر آن توسط افراد دیگر وارد می‌شود و فروشندگان خودرو نیز تمایل دارند نماینده‌ای مشخص اقدام به خرید خودرو و عرضه آن در کشور جهت ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی به مشتری نماید. افخمي‌راد گفته بود كه در حال حاضر ضوابط کشور این است که واردات خودرو آزاد است و هر کس که کارت بازرگانی داشته باشد می‌تواند اقدام به واردات آن نماید.
در همين حال در آخرين جلسه مسئولان دولت با واردكنندگان خودرو مسائل مختلفي مطرح شد. پيش از‌اين محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده بود كه بهتر است واردات خودرو تنها توسط نمايندگي‌ها صورت بگيرد. وي همچنين از احتمال افزايش جزئي قيمت خودروهاي وارداتي نيز صحبت كرد. در همين رابطه به گفته مجتبي خسروتاج، قائم مقام وزير در تشريح آخرين نتايج جلسه مسئولان دولتي با واردكنندگان خودرو به مهر مي‌گويد: اولین موضوع مورد مذاکره با نمایندگان رسمی خودروهای وارداتی، اقدام برای تامین بازار و تضمین تامین آن بود؛ به نحوی که واردکنندگان متعهد شوند با اجرای این مصوبه، نیاز بازار را تامین کنند. به گفته خسروتاج؛ محور دیگر بحث این بود که نمایندگان رسمی خودروهای خارجی باید ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نرخ‌گذاری را رعایت کنند. قائم مقام وزير صنعت ادامه داد: نمایندگان رسمی خودروهای خارجی باید با توجه به شرایط ساماندهی واردات خودرو، برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان اقدام كنند. وی اظهار داشت: نمایندگان رسمی خودروهای وارداتی اقدام به افزایش قیمت نخواهند کرد و قیمت را رعایت می کنند. ممکن است افرادی هم که خارج از سیستم نمایندگی‌ها، اقدام به واردات می کنند نیز تحت مدیریت واردکنندگان رسمی، وارد عمل شوند اما باید چارچوب را رعایت کنند.
وی تصریح کرد: نمایندگان رسمی واردات خودرو، کاملا با دستورالعمل وزارت صنعت مبنی بر ساماندهی واردات خودرو موافق هستند. برای نمایندگان رسمی تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا در عمل، تعداد نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی در ایران به حدی برسد که انحصار در واردات وجود نداشته باشد. خسروتاج افزود: در حال حاضر حدود ۳۵ نمایندگی مجاز خودروسازان خارجی در ایران با مجوز رسمی فعالیت کرده و اقدام به واردات خودرو می‌کنند. وي درباره نحوه واگذاري امتياز نمايندگي گفت: اعطای مجوز نمایندگی رسمی دستورالعمل خاصی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و اگر فردی مدعی باشد با شرکت‌های خارجی تولیدکننده و یا نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی ارتباط دارد و می تواند ضوابط را رعایت کرده و اقدام به واردات کند، می تواند مجوز نمایندگی رسمی دریافت کند. خسروتاج در پايان گفت: واردکنندگان متضمن شده‌اند که بازار خودروهای وارداتی تلاطم نداشته باشد و افزایش قیمت‌ها هم جزئی باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار