کد خبر: ۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۱
در حالی که استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب رابطه مستقیمی با هدررفت سرمایه و کاهش امنیت ساختمان ها دارد، متاسفانه این موضوع در خراسان شمالی به صورت نگران کننده ای دیده می شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، بیش از ۱۰ سال از اجباری شدن مقررات ملی ساخت و ساز می گذرد اما این مقررات همچنان در خراسان شمالی به درستی رعایت نمی شود، این موضوع در حالی روی می دهد که رعایت نشدن مقررات ملی ساخت و ساز امنیت جانی، مالی و آسایش شهروندان را در هنگام حوادث غیرمترقبه با خطر مواجه می سازد.

استفاده از مصالح ساختماني غير استاندارد و نامرغوب مي تواند هدر رفت سرمايه را به دنبال داشته باشد اما بر اساس آمارهای ارائه شده بیش از ۳۰ درصد از مصالح ساختماني مورد استفاده در ساخت و سازهاي کشور به روش غيراستاندارد توليد مي شوند آماری که اختصاصا برای خراسان شمالی به صورت دقیق اعلام نشده اما به نظر می رسد در این استان نیز همین حدود باشد.

کم تعداد بودن کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت و وجود مصالح ساختمانی غیر استاندارد از مهم ترین عوامل اجرا نشدن طرح های مقاوم سازی در خراسان شمالی محسوب می شوند نقایصی که برای رفع آنها و اجرای کامل طرح های مقاوم سازی، افزون بر نظارت دقیق در اجرای ساخت و ساز به کارگران ماهر و مصالح ساختمانی استاندارد نیز نیاز است.

مصالح غیر استاندارد

باید توجه داشت که مشتریان مصالح غیراستاندارد سودجویانی هستند که خارج از ضوابط استاندارد اقدام به ساخت ‌و ساز کرده و متأسفانه این افراد همیشه نیز در بازار وجود دارند.

وقتی سخن از نظارت بر ساخت و ساز به میان می آید غالب انگشت های اشاره به سمت دو نهاد سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی نشانه می رود.

پلی استایرن غیراستاندارد مهم ترین مشکل صنعت ساختمان در خراسان شمالی

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری نشست های متعدد در زمینه رعایت مبحث ۱۹ در ساختمان های استان با سازمان نظام مهندسی و دیگر دستگاه های مرتبط، می افزاید: در این نشست ها مواردی نظیر مشکلات و عواقب استفاده از مصالح غیراستاندارد در امر ساخت و ساز به خصوص فرآورده های ساخته شده از دانه های پلی استایرن، ساماندهی اجرا و نظارت بر مصالح ساختمانی و رعایت مبحث ۱۹ در ساختمان ها بررسی شده و راهکاری های نظارتی در این زمینه ها ارائه می شود.

یکی از بهانه های واحدهای تولیدی برای تولید پلی استایرن نامرغوب، استقبال زیاد مردم از آن و نیز هزینه های پایین تولید این مصالح در مقایسه با محصول استاندارد است.فهیمه مهمان نواز استفاده از پلی استایرن غیراستاندارد در ساخت و سازها را یکی از مشکلات شایع در صنعت ساختمان خراسان شمالی می داند و می گوید: یکی از بهانه های واحدهای تولیدی برای تولید پلی استایرن نامرغوب، استقبال زیاد مردم از آن و نیز هزینه های پایین تولید این قلم مصالح در مقایسه با محصول استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه به اذعان تولیدکنندگان، سهم پلی استایرن مرغوب و استاندارد با چگالی بالای ۱۲، تنها ۱۰ درصد از بازار از فروش این واحدها را به خود اختصاص داده است، اظهار می کند: متاسفانه سازندگان، متمایل به تولید پلی استایرن غیراستاندارد هستند و البته از طرفی مدعی هستند مهندسان ناظر استان در استفاده از پلی استایرن با چگالی کمتر از ۱۲ سخت گیری نکرده اند.

مهمان نواز با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵ درصد از پلی استایرن های مصرف شده در خراسان شمالی، تولید داخل استان هستند، می افزاید: در زمینه نظارت بر تولید این مصالح ساختمانی امسال پروانه دو واحد تولیدی پلی استایرن به علت کیفیت پایین محصولات باطل شد.

مصالح غیر استاندارد

مدیر کل استاندارد خراسان شمالی در باره  نظارت بر بازار عرضه محصولات نیز اظهار می کند: با طرحی که این اداره کل در دست دارد، به تدریج بازار برای توزیع کنندگان مصالح بی کیفیتی که مشمول دریافت مجوز استفاده ازعلامت استاندارد هستند ناامن می شود.

وی می افزاید: البته مهندسان ناظر نیز در جلوگیری از استفاده از مصالح غیراستاندارد سهم زیادی دارند و انتظار می رود تا تخلفات مشاهده شده در زمینه تولید محصولات بی کیفیت را به استاندارد گزارش دهند.

مهمان نواز می گوید: آزمایشگاه های همکار ما در استان قابلیت انجام آزمایش های کنترلی بر محصولات تولیدی استان را دارند و سازمان نظام مهندسی نیز می تواند از این ظرفیت برای کنترل کیفیت مصالح ساختمانی بهره برداری کند.

آگاهی مردم از مزایای استفاده از مصالح استاندارد اندک است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در این زمینه می گوید: مهندسان و نیز سازمان نظام مهندسی به جد به دنبال حذف مصالح غیراستاندارد در صنعت ساخت و ساز استان است.

علی اکبر رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر، می افزاید: جلوگیری از ورود مصالح ساختمانی غیراستاندارد به بازار مسکن نیازمند نظارت های مسئولان مربوط در فرایند تولید تا مصرف در واحدهای تولیدی و بازار است.

وی با اشاره به وجود مصالح غیراستاندارد در بازار مصرف استان اظهار می کند: در وهله اول برای جلوگیری از ورود و استفاده از مصالح غیراستاندارد در امر ساخت و ساز باید جلوی تولید آن گرفته شود و در این زمینه اداره کل استاندارد باید بر فعالیت واحدهای تولیدی نظارت داشته باشد.

مصالح غیر استاندارد

رمضانی اضافه می کند: در مرحله توزیع نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت با تدابیر لازم، عامل های فروش مصالح ساختمانی را ساماندهی کند تا از عرضه محصولات غیراستاندارد در بازار جلوگیری شود تا فرایند استفاده نکردن از این مصالح اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ صنعت با ساخت و ساز و ساختمان مرتبط است می گوید: مردم استان می بایست از مزایای استفاده از مصالح استاندارد برای حفاظت از سرمایه های ملی که در بخش ساختمان و سازه های ساختمانی هزینه می شود، آگاه شوند.

رمضانی اظهار می کند: سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی در این زمینه با معرفی واحدهای تولیدی که دارای مجوز استفاده از علامت استاندارد هستند در پرتال سازمان مذکور و اختصاص بخشی از سایت به استاندارد، در تلاش است تا از ورود مصالح بدون کیفیت به امر ساخت و ساز در این استان جلوگیری کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار