کد خبر: ۹۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم.

حاجی زاده: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم

پیرو اعلام ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر نقش خطای انسانی در مورد هدف قرارگرفتن هواپیمای اوکراینی، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز شنبه با مردم سخن گفت.

او در ابتدا اظهار کرد: بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده، آرزوی مرگ کردم.

حاجی زاده افزود: ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خدا معامله می‌کنیم و در شرایط سخت مقابل دوربین ها حاضر می‌شویم. بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه بررسی می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.

سردار حاجی‌زاده گفت:‌ بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند، بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

او ادامه داد: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی در سطح جنگی قرار گرفته و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: این سامانه ساعت نیمه شب در منطقه مورد نظر مستقر می شود و  و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز می‌کند -با توجه به سمت پروازی که داشته است- از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می شود. اما اپراتور باید تماس می گرفته و تایید این موضوع را دریافت می کرده است.

او افزود: خطای اپراتور نیز از همین محل است که تماس نگرفته. سامانه ارتباطی او در زمان حادثه دچار اختلالی بوده و به هر ترتیب موفق به برقراری ارتباط نمی شود. اپراتور فقط دَه ثانیه فرصت  داشته تا تصمیم بگیرد و می توانسته هدف را بزند یا نزند که این تصمیم بد را می گیرد و هواپیما مورد هدف قرار می‌گیرد.

فرمانده هوا و فضای سپاه با دفاع از عملکرد سازمان هواپیمایی کشور اظهار کرد: عزیزان سازمان هواپیمایی کشوری از این مسئله دفاع می‌کردند و می‌گفتند که این حادثه به خاطر اصابت موشک نیست. آنها براساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و از این حادثه اطلاعی نداشتند.  

حاجی‌زاده ادامه داد: بنده صبح چهارشنبه نسبت به این مسئله مطلع شدم و به مسئولان اطلاع دادم. من در غرب کشور بودم. بلافاصله به تهران آمدم و گفتم احتمالا هواپیمای خودی را زده‌ایم. وقتی به تهران رسیدم دیدم ستاد کل هیاتی را برای بررسی این حادثه تشکیل داده و این تیم و کسانی که در این قضیه دخیل هستند را در قرنطینه قرار داده است. یعنی نمی‌شد چیزی را به دیگران بگوییم.

او یادآورشد: دلیل آنکه اطلاع‌رسانی درباره این حادثه چند روز طول کشید، برای نگفتن و پنهان کردن ماجرا نبود بلکه روال این است. صبح جمعه همه اطلاعات جمع و مشخص شد، واقعه چه بوده است. بعد از این حادثه، ستاد کل اقدام به رسانه‌ای کردن موضوع کرد. بنده بعد از اطلاع به مقامات اطلاع دادم. بعد از آن ستاد کل برای بررسی و ارزیابی وارد ماجرا شد و رسیدگی کرد که سریعا هم انجام شد.

حاجی‌زاده در خصوص رد اصابت موشک به هواپیما از سوی مسوولین سازمان هواپیمایی کشوری گفت:  این عزیزان براساس دانسته خود عمل می‌کردند. آنها مقصر نیستند ما مقصر هستیم. هواپیما در مسیر خود بوده است. اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کردند و ما باید پاسخگو باشیم.

بیشتر بخوانید: توضیحات مهم سردار حاجی‌زاده درباره هواپیمای اوکراینی + فیلم

او تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور درباره اصابت موشک براساس اطلاعات خود اظهارنظر کرده و براساس دانسته خود عمل کرده است.

حاجی‌زاده افزود: براساس دانسته‌های آنها اگر موشکی به هواپیما برخورد می‌کرد، این هواپیما باید در همان آسمان منفجر و متلاشی می‌شد اما این موشک چون کوچک بوده، هواپیما در آسمان منفجر نشده و در زمین متلاشی شده است.  

او عنوان کرد: نیروهای مسلح و سپاه نمی‌خواستند این ماجرا را پنهان کنند ولی روال این بوده است. ما هم متاسف هستیم و مانند خانواده شهدا خود را شریک غم آنها می‌دهیم.  

فرمانده هوا و فضای سپاه با بیان اینکه این حوادث، هزینه شیطنت‌ها و اقدامات آمریکا در منطقه است، یادآور شد: آن شب آمادگی حمله همه‌جانبه را داشتیم. من آن شب در غرب کشور بودم. احتمال شلیک موشک کروز و ورود هواپیمای جنگنده را داشته و آماده درگیری همه جانبه بودیم ولی به خاطر تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، شاهد این حادثه بودیم.

حاجی زاده در پاسخ به سوال درباره علت عدم اعلام ممنوعیت پروازهای مسافری و تجاری در هوای کشور گفت: من نمی خواهم کسی را متهم کنم، ما اینجا اطلاع رسانی انجام می‌دهیم تا گروه هایی که مسئول هستند، به این مسئله را بررسی و رسیدگی کنند. بعد از بررسی توسط آن‌ها می‌توان متهم را مشخص کرد.

او افزود: از دید من در شرایط جنگی، باید از سوی مسئولین زی‌ربط ممنوعیت پرواز اعلام می‌شد اما به هر ترتیب اتفاق نیفتاد.

حاجی زاده با تاکید بر نقش نهادهای نظامی در وقوع این فاجعه گفت: مشکل عدم اعلام ممنوعیت پرواز به بخش هوانوردی بر نمی گردد و هر خطا و مشکلی بوده در مجموعه نیروهای مسلح است. بخش دولتی، کشوری  و شرکت فرودگاه ها هیچ تقصیر و قصوری ندارند.

او خاطر نشان کرد: این کار وظیفه ما هم نبوده است. مسئول این موضوع افراد دیگری بوده اند و آن ها باید مدیریت می کردند. همانطور که در آن شب من در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می کردم و شرایط را کنترل می کردم، در این بخش هم عزیزان دیگری مسئول بودند و آن ها باید این اقدامات را انجام می دادند. منتها این زمینه فراهم شد تا این فرد، این خطای بزرگ را انجام بدهد و متاسفانه این حادثه رخ بدهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار