به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از دبیرخانه نخستین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک، و زنجیره تأمین چابهار، مجید طلیمی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در روزهای 20، 21 و 22 بهمن ماه امسال در مرکز همایش ها و نمایشگاه های منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: همزمان با این نمایشگاه، همایش نقش حمل و نقل و لجستیک در توسعه بنادر و سواحل مکران نیز با دعوت از مقامات ارشد وزارت خانه های مرتبط با توسعه سواحل مکران اعم از وزارت راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و بخش های مرتبط با حوزه دریایی نیروهای مسلح، ستاد توسعه سواحل مکران و دیگر دستگاه های مربوطه برگزار خواهد شد.
وی افزود: ستاد توسعه سواحل مکران، شورای عالی صنایع دریایی کشور، سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون حمل و نقل و لجستیک، سازمان توسعه تجارت و دیگر تشکل های علمی و صنفی مرتبط با حمل و نقل و لجستیک نیز در این همایش و نمایشگاه حضور خواهند داشت.
مجید طلیمی دبیر نمایشگاه گفت : سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ، به طور مشخص توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور حد فاصله چابهار تا خرمشهر، مورد تاکید قرار گرفته؛ منطقه ای که در برنامه های توسعه ای سال های گذشته مغفول مانده است. این در حالی است که در بند ۲۱ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شده، توسعه محور چابهار- خرمشهر با تاکید بر توسعه سواحل مکران مورد تاکید قرار گرفته است.
دبیر نمایشگاه و همایش حمل و نقل و لجستیک چابهار اظهار داشت : هزینه حمل کالاهای ترانزیتی میان کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر کریدور شمال ـ جنوب تا حدود ۳۰% نسبت به مسیرهای سنتی موجود ارزان تر است و کشورهای جنوب شرقی آسیا ، آسیای مرکزی ، خاورمیانه ، حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس و نیز شمال اروپا با پیوستن به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب که ازجمله کریدورهای چندوجهی است ، می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان کالاهایشان بین آسیا و اروپا استفاده کنند.
دبیر نمایشگاه و همایش حمل و نقل و لجستیک چابهار ادامه داد: تکمیل زیرساختهای الزامی برای توسعه منطقه آزاد چابهار سرعت چشمگیری به خود گرفته است و اهمیت تسریع در ایجاد زیرساختها وقتی بیشتر به چشم میآید که توجه نماییم تقریباً جمعیتی معادل 800 میلیون نفر در بالادست چابهار وجود دارد که شامل پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا میشود و بازاری پرجمعیتتر را در پاییندست چابهار یعنی در کشورهای حاشیه اقیانوس هند را شاهد هستیم. این در حالی است که ؛ در نقشه جهان، هیچ نقطهای مناسبتر از چابهار برای وصل کردن این دو بازار به یکدیگر وجود ندارد و روشن است که اتصال این دو پهنه که هم به لحاظ مصرف، بسیار گسترده است و هم کانونهای بزرگ تولید مواد اولیه و محصول نهایی را در خود جایداده چه تحول عظیمی را در چابهار و حلقههای ارتباطیاش در محور شرق پدید خواهد آورد.