وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در برنامه ششم باید به آن توجه شود این است که بنادر ما به سمت رقابتی شدن حرکت کنند و رقابتی مدیریت شوند، گفت: به دلیل این که در حال حاضر مدیریت بنادر دولتی است و هزینههایشان بالاست، میخواهند هزینهها را از مردم دریافت کنند که این موضوع بهرهوری را کاهش می دهد و گرایش استفاده از بنادر کم میشود.
داجمر افزود: علت اقدام سازمان بنادر در ارتباط با افزایش تعرفهها خصوصی نشدن فعالیتهای بندری است. در حالی که دولت بر واگذاری فعالیتهای اقتصادی سازمانها و دستگاههای دولتی به بخشخصوصی تأکید دارد و فقط فعالیتهای مهم و استراتژیک که برای بخشخصوصی توجیه ندارد یا امکان ورود نیست باید توسط دولت کماکان اداره شود.
رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در عین حال تاکید کرد: تعرفههای بنادر ما چند برابر کشورهای منطقه است که باید در تعرفههای بنادر و نحوه مدیریت آن تجدیدنظر شود.
داجمربا بیان اینکه افزایش 10 درصدی سالانه تعرفههای بنادر اشتباه است، ادامه داد: سازمان بنادر تفکر ریالی و درآمد ارزی دارد و به همین دلیل تعرفههایش را افزایش می دهد. در حال حاضر فاصله زیادی بین تعرفههای ما با کشورهای منطقه ایجاد شده که این موضوع جاذبههای بنادر را کاهش می دهد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بعضی کشورها شاهدیم که حدود 10 سال تعرفههایشان تغییری نمیکند و حتی تخفیفاتی هم قائل میشوند.