به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات درباره اقدامات انجام شده برای استانداردسازی خودروها گفت: با توجه به تحریمهای موجود باید تولید خودرو و استانداردسازی آن را با شرایط خودمان تطبیق دهیم.
وی افزود: در حال حاضر در صنعت تولید خودرو در زمینه استاندارسازی هزینه میشود، اما موضوع سوخت مورد تطابق با این استاندارسازی بلاتکلیف است.
نیازی تصریح کرد: کاتالیستها با مصرف سوخت یورو ۴ از بین میروند و همین موضوع منجر به آلودگی بیشتر میشود.
وی با اشاره به اینکه خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید خارج خواهند شد، گفت: اکثر خودروهایی که برای سال آینده پیش فروش میشوند مجوز یورو ۵ را دارا هستند.
نیازی در ادامه افزود: نگرانی ما بابت اعتراض مردمی است که علی رغم افزایش هزینه خودرو سوخت این خودروها وجود ندارد.
یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به استانداردهای خودروهای یورو ۵ اظهار کرد: آلودگی خودروهای سواری در مقایسه با سایر عوامل کمتر است، به بیان دیگر تنها ۱.۴ درصد آلودگیها مربوط به خودروها است، در حالی که ۱۰ درصد آلودگی را اتوبوسها منجر میشوند، حال چرا ما باید به جماعت ۴ میلیونی خودروها فشار وارد کنیم.
وی افزود: با تبدیل استاندارد خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ شاید تنها یک درصد از میزان آلودگیها کاهش یابد.
انتهای پیام/