کد خبر: ۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: بیماری جذام یک بیماری مانند سایر بیماری‌های عفونی است و نباید به این بیماران انگ نفرین‌ شده زد.
به گزارش تجارت آنلاين، دکتر حسین بیگلری در گفت وگو با ايسنا، با بیان اینکه 28 ژانویه(8 بهمن) به عنوان روز جهانی حمایت از بیماران جذامی نامگذاری شده است، اظهار کرد: این نامگذاری با هدف انگ‌زدایی از این بیماران و حمایت‌هایی معنوی و انسانی از آنها صورت گرفته است.

بیگلری اسم عامیانه این بیماری را "خوره" عنوان کرد و افزود: عامل بیماری جذام باکتری به نام « مایکو باکتریوم لپره» از خانواده باکتری سل است که قابلیت سرایت بسیار پایینی دارد.

وی افزود: این باکتری طی تماس طولانی‌مدت با فرد جذامی از طریق ترشحات تنفسی بیمار سرایت می‌کند که بسیار قابلیت سرایت پایینی دارد.

بیگلری اظهار کرد: تظاهرات اولیه جذام در پی ورود باکتری این بیماری به بدن با ایجاد یک ضایعه‌پوستی کم‌رنگ و یا پررنگ و نیز از بین رفتن حس در برخی اندام‌ها بروز می‌کند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: به دنبال اختلال سیستم حسی در انتهای اندام‌ها، بیمار در معرض زخم‌های پوستی در اندام‌های تحتانی قرار گرفته و دچار تخریب مفصل می‌شود.

بیگلری با بیان اینکه رشد بیماری جذام بسیار آهسته و کند است، اظهار کرد: خوشبختانه این بیماری مرگ و میر نداشته و فقط می‌تواند عوارض جدی در بدن بیمار ایجاد کند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: خوشبختانه امروزه درمان دارویی مناسب و رایگانی برای این بیماری وجود دارد و چنانچه بیماری قبل از بروز عوارض تشخیص داده شود، می‌توان با استفاده از درمان‌های دارویی، بیماری را از بین برد و از بروز عوارضی مانند زخم قرنیه، کوری، کلفت‌شدن عصب در قسمت انتهایی و تغییر شکل در اندام انتهایی و تخریب مفصل جلوگیری کرد.

به گفته وی، طول درمان بیماری یکساله بوده و داروهای آن به راحتی در کشور و استان به صورت رایگان در دسترس است.

بیگلری با بیان اینکه بیماری جذام در کشور و استان ما در مرحله حذف قرار دارد، اظهار کرد: منبع این بیماری مبتلایان قدیمی هستند و در صورت شناسایی این افراد و درمان آنها قطعا این بیماری در کشور ریشه‌کن خوهد شد.

این مقام مسئول، از شناسایی 45 مورد جدید جذام در کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد دو مورد در کرمانشاه شناسایی شده‌اند.

بیگلری خاطرنشان کرد: 95 درصد افراد در برابر بیماری جذام ایمن هستند، زیرا بیشتر افراد در بدو تولد واکسن «ب.ث.ژ» را دریافت می‌کنند که این واکسن علاوه بر بیماری سل در برابر بیماری جذام نیز ایمنی ایجاد می‌کند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: همچنین بیشتر افراد بصورت ژنتیکی نیز در برابر ابتلا به این بیماری ایمنی هستند.

بیگلری با بیان اینکه جذام نیز مانند سایر بیماری‌های عفونی تنها یک بیماری است، اظهار کرد: بیماری جذام بیماری نفرین نیست و عامل آن تنها یک باکتری بوده و به راحتی هم قابل درمان است.

وی تصریح کرد: نباید این بیماران از جامعه طرد شوند و به آنها انگ زده شود که نفرین شده‌اند، در حالی که باید با شناسایی این افراد اقدامات درمانی برای آنها انجام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار