معاون رفاه وزارت کار درباره حمایت معیشتی گفت:ما شاخصهای مختلفی برای احصای شرایط مالی افراد داریم مثل وضعیت تملک خودرو، حکم شغلی، بیمه بازنشستگی، معاملات ملکی، مسافرت خارجی و برخی از شاخصهای بانکی که پس از رضایت فرد تکمیل می شود.
دهم بهمن ماه سومین مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. پس از واریز اولین دور از مرحله بسته معیشتی تعداد زیادی از کارگران خود را مستحق برای دریافت می دانستند اما به آنها تعلق نگرفت و طبق اعلام دولت در بازه های زمانی مختلف اعتراض خود را اعلام کردند که بعضی از آنها بعد از اعلام و ثبت اعتراض مشمول و برخی دیگر مشمول نشدند.
حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی از افزایش دریافتکنندگان یارانه حمایت معیشتی خبر داد و گفت: افرادی که اطلاعات آنها در سایت ثبت شده است و مشمول یارانه حمایت معیشتی باشند از دهم بهمن یارانه به حساب آنها واریز میشود.
احمدمیدری،معاون رفاه وزارت کاردرباره داده های دریافتی از پایگاه اطلاعات ایرانیان گفت: در جریان اجرای این طرح، با استفاده از دادههای دریافتی از پایگاه اطلاعات ایرانیان، حمایت معیشتی به ۶۰میلیون نفر از مجموع کسانی که یارانه نقدی میگرفتند پرداخت شد. یعنی ۲۴میلیون ایرانی حمایت معیشتی نگرفتند. البته بخش عمده گیرندگان کمک حمایت معیشتی در مناطق محروم کشور بودند. در این وضعیت طبیعی است که در برخی مناطق مانند کلانشهرها تعداد کسانی که مشمول حمایت معیشتی شدند بسیار معدود باشد.
وی ادامه داد: ما شاخصهای مختلفی برای احصای شرایط مالی افراد داریم. وضعیت تملک خودرو، حکم شغلی، بیمه بازنشستگی، معاملات ملکی، مسافرت خارجی و برخی از شاخصهای بانکی که پس رضایت فرد تکمیل میشود. با استفاده از مجموعه این شاخصها کل جامعه را دهکبندی میکنیم. هر شاخص به تنهایی وضعیت فرد را تعیین نمیکند؛ مثلا تملک خودرو. خانوارهایی هستند که وضع خوبی دارند اما خودرو ندارند. یا در مورد وضعیت بانکی برخی خانوارها سرمایه خود را به پول نقد تبدیل میکنند و در بانک میگذارند. برای دهکبندی جامعه باید مجموع شاخصها درنظر گرفته شود. اینکه ما با یک روش همه شاخصها را درنظر میگیریم که براساس آن جامعه را دهکبندی کنیم، نادرست است. هر شاخصی که بهتنهایی بگیرید یک سری ایراد دارد؛ مثلاً مانده را بگیریم ممکن است یک فرد با دارایی ۱۰۰میلیون تومان مانده بالایی دارد اما مجموع واریزی آن بسیار کم است.
معاون رفاه وزارت کار بیان کرد: بهترین شاخصی که نشاندهنده میزان استطاعت افراد است رفتار ماهانه آنهاست؛ روی همین رفتار ماهانه متمرکز شدهایم؛ زیرا میخواهیم از جامعه ۸۳میلیونی ایران ۲۴میلیون را انتخاب کنیم تا به آنها یارانه معیشت داده نشود.این عده را با چه معیاری باید انتخاب کنیم؟ یک معیار داراییهای آنهاست. یک معیار درآمد است و یک معیار هزینه. هرکدام از این معیارها میتواند با هم متفاوت باشد. فرضاً یک نفر خانه و دارایی به نام ندارد. درآمدهایش هم وارد سیستم بانکی نمیشود؛ پس ردی در نظام بانکی ندارد اما از رفتار هزینهای این فرد تمکنش مشخص میشود. میگویند برای ۳ مسافرت خارجی کسی را حذف میکنید. در ایران ۱۷درصد مردم مسافرت خارجی رفتهاند. بهاحتمال بالایی این افراد جزو جامعه ۲۴میلیونی هستند؛ برای همین در آییننامه به صراحت گفته شده اگر کسی ۳سفر هوایی غیرزیارتی داشته باشد جزو ۲۴میلیون قرار میگیرد. گروه دیگر پولدارهایی هستند که سفر خارجی هم نمیروند؛ اما این افراد بخشی از درآمدهایشان در حوزه املاک و... آشکار است و با استفاده از اطلاعات این پایگاه شناخته میشوند. درواقع اگر بخواهیم کمک حمایت معیشتی را به ۶۰میلیون بدهیم چارهای جز این نداریم که بخشی از افراد را که ثروتمند هم نیستند اما در یکسوم بالایی جامعه قرار میگیرند، حذف کنیم.
میدری ادامه داد: روال کار مشخص است. سی دی را به سازمان برنامه میدهیم آنها هم اطلاعاتی را به نظام بانکی شامل ۲۳بانک برای انجام واریزها ارائه میدهند. نهادهای نظارتی هم مثل دیوان محاسبات آمدند و کد ملی خانوارهای مشمول را که یارانه گرفته بودند، گرفتند تا این شایعات را بررسی کنند. شایعه پرداخت نشدن موجب شد که ما نیز از نهادهای نظارتی بخواهیم تا تأییدیه واریز را از ۲۳بانک بگیرند؛ آنها هم به ما اعلام کردند بانکها حداکثر ۴۸ساعت پس از دریافت، رقم را پرداخت کردهاند. این سوءظن بهقدری بزرگ بود که دستگاههای امنیتی هم وارد کار شدند و بررسیهای خودشان را انجام دادند.
معاون رفاه وزارت کار افزود: سال گذشته از بین ۲۴میلیون خانوار یارانهبگیرکشور، به کمتر از ۱۵میلیون خانوار، سبد حمایتی داده شد درحالیکه امسال ۱۸میلیون خانوار حمایت معیشتی گرفتهاند؛ اما بازتاب اعتراض به طرح پارسال چندان قوی نبود. بهنظر من۲ علت داشت؛ اول اینکه خانوارهایی که نگرفتند فقط یک ۲۰۰هزار تومان را از دست دادند و از همین رو مصر نبودند و پافشاری نکردند. دوم اینکه مشمولان را خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، کارمندان، بازنشستهها و کارگران تشکیل میدادند، اما گروههایی از کارمندان دولت و بیمه پردازان تامین اجتماعی سبد کالا را نگرفتند. در حقیقت بخشی از طبقه متوسط رو به پایین در آن طرح حمایت نشد، اما اعتراض هم کم بود. اما در دوره اخیر کسانی نگرفتهاند که صدایشان راحتتر شنیده میشود. اینها اقشار پر صدا هستند که اعتراضشان رساتر از اقشار کمدرآمد شنیده میشود و به همین واسطه در طرح حمایت معیشتی، موج خبری سنگینی ایجاد شد.