کد خبر: ۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
د‌لواپسي اروپا از مخالفت هاي يونان شد‌ت گرفت
موسسه آماري يورواستات اعلام كرد‌ ميزان بيكاري د‌ر منطقه اتحاد‌يه اروپا 11.4 د‌رصد‌ بود‌ه است.
روزنامه تجارت- فاطمه مهتدي؛ يورو استات اعلام كرده بيكاري در آلمان 4.8 درصد و در اتريش 4.9 درصد بوده و بالاترين ميزان بيكاري در يونان و اسپانيا به ترتيب 25.8 درصد و 23.7 درصد بوده است كه نسبت به پيش بيني هاي گذشته بهبود يافته است با اين وجود آخرين گزارش ها از روند اقتصادي منطقه پولي يورو حاكي از عمق تورم منفي در اين منطقه در ماه ژانويه است. كاهش سريع قيمت ها به 0.6 درصد از پنج سال گذشته تا كنون بي سابقه است. اين تورم منفي همزمان با كاهش شديد قيمتهاي جهاني نفت بوده و تورم منفي در منطقه پولي يورو عميقتر از چيزي است كه اقتصاددانها پيش بيني مي كردند. حتي بدون وجود عامل قيمت نفت ، تورم خالص نگران كننده بوده است كه بر تصميم گيري هاي آينده بانك مركزي اروپا كه اخيرا از برنامه خريد اوراق قرضه صحبت كرده بود تاثير گذار خواهد بود. آمار يورواستات از تورم نشان مي دهد قيمت اقلامي چون غذا، تنباكو و انرژي با 0.5 درصد كاهش روبرو بودند. اين آمار به عقيده اقتصاددانها باعث تقويت عملكرد بانك مركزي اروپا مي شود كه قصد تزريق 1.1 تريليون يورو به بازارهاي مالي را دارد. با اين وجود سئوالات زيادي درباره تاثير گذار بودن تسهيل مالي بانك مركزي مطرح شده كه خواهان نجات اقتصاد اروپا است. بانك مركزي اروپا خواهان حفظ تورم اروپا زير 2 درصد است و برنامه نشر پول تا زماني كه توازن تورم صورت گيرد ادامه خواهد يافت. نگراني از ادامه اين سقوط قيمت ها مي تواند مشتريها و مصرف كنندگان را به تاخبر براي خريد كالاهاي منتقل وادار كند كه تورم منفي بيشتر خواهد شد.

استراتژي مقامات سياستگذار در اروپا تا كنون با عدم رشد اقتصادي روبرو بوده است كه مي تواند حمايت شهروندان اروپايي از احزاب سياسي تندرو و مخالف را به همراه داشته باشد. پيروزي حزب چپ راديكال سيريزا يونان در انتخابات نتيجه نا اميدي مردم از عدم قابليت كشور براي رهايي از بدهي هاي بالا است. اگر تورم منفي ادامه يابد اين رويكرد منفي به ديگر كشورها نيز منتقل خواهد شد.

نگراني اروپا از مخالفت هاي يونان

در حالی که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل پیرامون تحریمهای تازه علیه روسیه به مذاکره نشستهاند، مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا برای دیدار و مذاکره با اعضای هیات دولت جدید یونان به آتن رفت. به گفته شولتس، مردم یونان دولت جدید خود را برای جدایی از اتحادیه اروپا انتخاب نکردهاند. نخست وزیر یونان نیز گفت: «هدف مشترک ما بازگشت به توسعه، بازگشت به اشتغال زایی، بازگشت به همبستگی اجتماعی در یونان است. ما به گفتگوها ادامه می دهیم. ما ثبات را تضمین می کنیم.»اولویت یونان در مذاکرات پیش رو، حل مسئله بدهی های خارجی این کشور است که به بیش از ۳۲۰ میلیارد یورو می رسد. برخی از وام دهندگان اروپایی اخیرا از دادن مهلت بیشتری به یونان سخن گفته اند.روز پنجشنبه برای نخستین بار پس از تشکیل دولت چپگرای جدید، شاخص بورس آتن افزایش یافت. در روزهای پیش، بورس آتن به دلیل نگرانی از تغییر سران بانک های دولتی به شدت سقوط کرده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار