کد خبر: ۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
بررسي‌هاي لايحه بودجه به كجا رسيد؟
همچنان بررسي‌ها و نشست‌هاي اعضاي كميسيون تلفيق با نمايندگان دولت در حال برگزاري است و آرام اما پيوسته گام‌هاي رو به جلو بر داشته مي شود و روزانه اخبار متعددي از نتيجه اين جلسات بر خروجي رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.
روزنامه تجارت- سعيد حصاري؛ در همين باره عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی از آغاز بررسی لایحه بودجه سال 94 کشور در جلسه علنی مجلس پس از پایان دهه فجر خبر داد. محمدحسین فرهنگی درباره زمان ارائه لایحه بودجه 94 به صحن علنی مجلس و آغاز بررسی نمایندگان در این خصوص، اظهار کرد: در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از 22 بهمن که همان یکشنبه 26 بهمن است، بررسی لایحه بودجه سال 94 کشور شروع میشود.

اما اسماعیل جلیلی يكي از اعضاي كميسيون تلفيق با اشاره به برگزاری جلسات بررسي بودجه اظهار كرد: طبق قانون باید تا پایان هفته جاری و شنبه هفته آینده بررسی بودجه 94 در کمیسیون تلفیق به پایان برسد. وی در پاسخ به این سؤال که اگر به پایان نرسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تصریح کرد: در حال حاضر جلسات کمیسیون 3 شیفت در حال انجام است و در نهایت اگر در مهلت قانونی به پایان نرسید، هیأت رئیسه کمیسیون درخواست وقت کرده و آن را استمهال میکند. عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه اکنون تبصره 6 بودجه در حال بررسی است، گفت: بحث درآمدها زمان بیشتری از کمیسیون گرفت و به همین علت احتمال دارد، تا پایان هفته بررسی لایحه به پایان نرسد. این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت برای موضوع هدفمندی یارانهها در بودجه سال جاری از منابع عمومی 11 هزار میلیارد تومان در هدفمندی پیشنهاد داده بود تصریح کرد: اکنون دولت آن را به 6 هزار میلیارد تومان کاهش داده است و جمعاً درآمد هدفمندی به همراه ردیف عمومی بودجه 54 هزار میلیارد تومان است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: اگر دولت در بخش هزینهای این قانون بتواند یارانه نقدی را طبق آن رعایت کند میتوان درآمدها را در بخش تولید هزینه کرد. به گفته جلیلی اکنون دولت معتقد است، امکان شناسایی دقیق دهکها وجود ندارد و به طور کامل سهم تولید و دیگر بخشها با توجه به درآمد کسر شده و هزینهها کامل پرداخت نشده است. البته در همين راستا پیشتر علیرضا منادی سفیدان عضو هیأت رییسه مجلس، گفته بود: در صورتی که پارلمان به صورت 3 شیفته کار کند، بررسی لایحه بودجه در صحن علنی طی 2 هفته به پایان میرسد.

اما توضيحات مفصلتر را سخنگوی کمیسیون تلفیق ارائه كرده است. محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس كه ديروز در نشست خبری حاضر شده بود در باره بررسيهاي اخير و روند نشستها گفت: در حال حاضر وارد مباحث هزینهای در لایحه بودجه 94 شدیم تا بر اساس یکی از مصوبات وزارت نیرو با اخذ تعهد رسمی میتواند به متقاضی انشعاب دهد و این تعهد به منزله رسمیت بخشیدن به ساختمان و ملک نیست. وی افزود: حق انتفاع بهرهبرداری از معادن برای کلیه استخراجکنندگان وضع شد که متناسب با حجم ذخیره معدن، نوع تولید و ارزش ذاتی آن با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب دولت است. وی با بیان اینکه درآمد کنسولی به 500 میلیارد ریال افزایش یافته است، گفت: در ازای واردات هر کیلوگرم کود شیمیایی 80 ریال در راستای تولید کود آلی در داخل کشور اخذ خواهد شد. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق مقرر شد از شرکتهای تولید سودده یک درصد از هزینهها و از بانکهای دولتی 2 درصد در هزینهها صرفهجویی شده و از این محل 3 هزار میلیارد تومان به درآمد عمومی دولت واریز شود. همچنین هزینه دادرسی و اقامه دعوی برای املاک حداقل 50 درصد ارزش معاملاتی املاک منطقه تعیین شد که در گذشته به صورت منطقهای بود و اگر این دادرسی در بحث طلا و نقره باشد هزینه آن متناسب با 50 درصد قیمت روز توسط بانک مرکزی تعیین میشود. وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرحهای توسعهای در میادین مشترک نفت و گاز 4.8 میلیارد دلار در بانکهای داخلی، خارجی اعم از خصوصی و دولتی سپردهگذاری خواهد کرد و تضمین این تسهیلات با وزارت نفت بوده و بازپرداخت آن از محل تولیدات این میادین است. این نماینده مجلس تأکید کرد: همچنین دولت موظف است در سال 94 اراضی ملی و دولتی واگذار شده خارج از محدوده شهرها را مشروط به حفظ کاربری و عدم تفکیک و قیمت کارشناسی روز بفروشد که 100 میلیارد تومان از محل این کار برای بودجه در نظر گرفته شده است. مفتح با اشاره به اینکه برای صدور کارت هوشمند ملی 300 ملیارد تومان درآمد پیشبینی شده، اظهار داشت: حق ثبت اموال منقول در گذشته یک هزارم بود که اکنون 10 برابر بیشتر شده و به یک درصد رسیده است و 30 میلیارد تومان از این محل درآمد برای دولت پیشبینی میشود. سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه عوارض واردات میوه و سبزیجات نیز 120 میلیارد تومان درآمد برای دولت خواهد داشت، گفت: 2 میلیارد دلار از محل موجودی صندوق نزد یک بانک دولتی داخلی سپردهگذاری خواهد شد و درآمد آن در جهت تقویت بنیه دفاعی به صورت تسهیلات در اختیار نیروهای مسلح قرار میگیرد تا از محل صادرات تولیدات دفاعی بازپرداخت شود. به گفته این نماینده مجلس برای مدیریت و تأمین برق در ساعات اوج مصرف مقرر شد تمامی ادارات و ساختمانهای عمومی، صنایع و بنگاههای صنعتی، چاههای آب کشاورزی طبق برنامه زمان بندی شرکت توانیر مصرف را تنظیم کرده یا نداشته باشند. وی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با استفاده از منابع داخلی و تسهیلات ریالی و ارزی در قالب فاینانس، بیع متقابل، فروش محصول و سایر روشهای تأمین منابع برای تبدیل گاز طبیعی به فرآوردههای پتروشیمی تا 30 میلیون تن در مناطق کمتر توسعه یافته اقدام کند. مفتح به دیگر مصوبات اشاره کرد و خاطر نشان کرد: دولت موظف است در مجموعههای بیش از هزار واحد مسکونی واحد آموزشی، فرهنگی، پاسگاه، مدرسه و پایگاه بسیج احداث کند. وی ادامه داد: دستگاههای اجرایی موظفند 2.5 درصد اعتبارات عمرانی را با هماهنگی پدافند غیرعامل در بخش پدافند غیرعامل خود هزینه کنند.

به هرحال در پايان لازم به ذكر است كه مجلس شوراي اسلامي امیدوار است تا دهه اول اسفند ماه لایحه بودجه 94 را به تصویب رسانده و برای اجرایی کردن آن، بودجه سال آینده را به دولت ارسال کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار