کد خبر: ۹۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مدیر کل دامپزشکی گلستان مطرح کرد
گرگان- مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با بیان این که بررسی تلفات پرندگان در خلیج گرگان ادامه دارد، گفت: نتایج اواسط هفته آینده به طور رسمی به مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

غلامرضا محرابی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تلفات پرندگان مهاجر در سواحل بندر ترکمن اظهارکرد: برنامه اقدام سازمان دامپزشکی کشور در خصوص این تلفات شامل جمع آوری اطلاعات میدانی، تعیین تابلوی بالینی پرندگان مریض، تعیین تابلوی کالبدگشایی و تحلیل اپیدمیولوژیکی توصیفی رخداد بیماری و تلفات در سه محور مکان، زمان و نوع پرندگان درگیر و در نهایت ارائه فرضیه های احتمالی بروز مرگ و میر بالای پرندگان بوده است.

وی افزود: اولین فرضیه بیماری های فرامرزی نیوکاسل و آنفلوانزا و نیوکاسل، مسمومیت ناشی از آفت کش ها و فلزات سنگین مانند کادمیوم، آرسنیک، سرب و جیوه و محور های بعدی بیماری های باکتریایی به ویژه وبای پرندگان و یا بیوتوکسین ها مانند بیوتوکسین جلبک، بیوتوکسین بوتولینوم (عامل بیماری بوتولیسم) بوده اکه تمامی این آزمایشات بررسی و رصد شد.

محرابی گفت: براساس این برنامه اقدامات لازم صورت گرفت تلفات در غرب میانکاله براساس فرایند فوق ناشی از مسمومیت با سم بوتولینوم و بیماری بوتولیسم بوده که همه اسناد و مدارک آزمایشگاهی آن هم از طریق سازمان حفاظت محیط زیست به مراجع ذیصلاح ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: در شرق تالاب میانکاله هم صدها نمونه اخذ و در قالب فرایند فوق الذکر به آزمایشگاه ملی مطالعات کاربردی و مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شد که در وسیع و گسترده نمونه های استاندارد برای مشخص شدن عامل رخداد در حال آزمایش است و در اواسط هفته آینده به طور رسمی به مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

محرابی ادامه داد: طبیعی است آن چیزی که به طور کامل مشهود است و مهم ترین عامل مستعد کننده این رخداد بوده است تغییر شرایط اکوسیستم آبی و خاکی میانکاله بوده که در این تغییرات نسبت به سالیان گذشته در مناطق خاص تالاب، مواد آلی خاکی وارد اکوسیستم آبی میانکاله شده و سبب مناسب شدن بستر لازم برای رشد و فعال شدن میکروارگانیسم های بی هوازی شده است.

وی گفت: بدیهی است برای بررسی همه جانبه این رخداد، دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: براساس تحلیل های سازمان دامپزشکی کشور از یافته های محورهای فوق، تلفات همچنان تا پایان حضور پرندگان مهاجر ادامه خواهد داشت و البته جمع آوری به موقع لاشه های پرندگان می تواند تا حدی در کاهش تلفات موثر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار