به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از فارس، قرار بود ارتباط سیمکارتهای بیهویت که اطلاعات مالکان آنها به صورت ناقص در اپراتورهای تلفن همراه به ثبت رسیده، از امروز 15 بهمن ماه قطع شود؛ اما صبح امروز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تمدید یک هفتهای آخرین مهلت خبر داد و گفت: مالکان سیم کارتهایی که کد ملی خود را به اپراتورها ارائه نکرده باشند، سیمکارتشان از 22 بهمن قطع خواهد شد.
پیش از این گفته شده بود تعداد سیمکارت بیهویت و بدون کد ملی یکی از اپراتورها 8 میلیون سیم کارت است. به گفته معاون رگولاتوری نیز هر دو اپراتور به یک اندازه سیمکارت بیهویت دارند که از مجموع سیم کارتهای بی هویت تاکنون 25 درصد ثبت هویت شده است. در مجموع حدود 60 میلیون سیمکارت فعال کشور در کشور وجود دارد.
با نزدیک شدن به پایان اولتیماتوم وزارت ارتباطات برای قطع سیمکارتهای بیهویت، موضوع برای مشترکان موبایل نیز جدی شده است. مشترکانی که تا پیش از این، نسبت به ارسال چندباره پیامک از سوی اپراتورها که از آنها میخواست کد ملی خود را پیامک کنند کلافه و معترض بودند، اکنون راههای ارسال کد ملی را جستوجو میکنند.
البته در این میان بعضی مشترکان از اینکه بعد از پاسخ به پیامک اپراتور و ارسال کد ملی، برای دومین و سومین بار پیامکی مبنی بر ناقص بودن اطلاعاتشان به آنها رسیده گلایه میکنند و برخی نیز میگویند برای محکمکاری باز هم شماره ملی خود را برای اپراتور ارسال کردهاند.
بر این اساس مشترکان همراه اول باید کد ملی خود را به شماره 8980 و مشترکان ایرانسل باید کد ملی را به شماره 272 ارسال کنند.
در نتیجه آگاهی رسانیهای متعدد اخیر نسبت به کلاهبرداریهای موبایلی که به مشترکان نسبت به پیامدهای ارسال اطلاعات محرمانه از جمله کد ملی، شماره کارت و رمز کارت بانکی هشدار داده شده است، حتی برخی مشترکان نسبت به ارسال کد ملی از طریق پیامک تردید داشتند و به این پیامکها اعتنا نکرده بودند. مشترکان باید کد ملی خود را به پیامکی که حتما از سرشماره همراه اول و ایرانسل ارسال شده، پیامک کنند.
در این بین نیز برخی از مشترکان از هراس قطع شدن سیمکارت، کد ملی خود را به شماره های دیگری پیامک کردهاند که امکان سوء استفاده از مشترکان وجود دارد.
برخی از مشترکان که از سیمکارتهای بیهویت استفاده میکنند و این سیم کارتها ابزار دستشان هستند، تازه متوجه شدهاند که علاوه بر اینکه سیم کارت به نامشان نیست، حتی از نام مالک سیمکارت نیز اطلاعی ندارند. آنها در تماس با مرکز تماس اپراتورها متوجه میشوند که سیمکارت نه به نام خودشان بلکه به نام شخص دیگری به ثبت رسیده اما مراکز تماس به دلیل مسائل امنیتی از اعلام نام شخص مالک سیمکارت خودداری میکنند. به این افراد گفته میشود باید به فروشنده سیمکارت مراجعه کنند که با گذشت سالها از خرید سیمکارت این امر غیرممکن است یا گفته میشود که باید مالک سیم کارت تماس بگیرد که با نامشخص بودن مالک سیم کارت این کار نیز امکانپذیر نیست.
به این ترتیب مشترکان راههای غیررسمی متعددی را برای رسیدن به نام شخص مالک برای جلوگیری از قطع سیمکارت در پیش میگیرند.