گروه اجتماعی- براساس گزارش مالي منتشره از ميزان درآمد و هزينه شهرداري تهران در شش ماهه اول سال، هزينههاي شهرداري نزديک به يک هزار و ۳۵۰ ميليارد تومان از ميزان درآمد آن بيشتر شده است، اختلافي که قابل تامل است. براساس اين گزارش اين اختلاف مربوط به ۹۷۳ ميليارد تومان وام دريافتي و ۲۹۸ ميليارد تومان استرداد واحدهاي شهرداري است که هيچ کدام در سيستم درآمدي ثبت نشدهاست. به گزارش ايلنا، براساس بند ۱۰ ماده ۷۱ قانون تشکيلات وظايف و انتخابات شوراي اسلاميکشور و انتخاب شهرداران شهرداري موظف است؛ هر شش ماه گزارشي از ميزان درآمد و نحوه هزينهکرد خود را به شوراي شهر ارائه دهد، مهميکه پيش از اين و در شوراي چهارم، به آن بيتوجهي شده بود، از همين رو هفته گذشته شهردار تهران پيرو درخواست شوراي پنجم گزارش مالي ميزان درآمد و هزينه شهرداري تهران را در شش ماهه اول سال ۹۶ منتشر کرد.
براساس اين گزارش کل هزينههاي شهرداري در شش ماهه اول سال جاري معادل هفت هزار و ۹۲۶ ميليارد تومان و کل درآمدهاي وصولي شش هزار و ۷۶۶ ميليارد تومان بودهاست. نکته جالب توجه اين است که کل بودجه مصوب يکساله وزارت راه و شهرسازي نزديک به ۸ هزار و ششصد ميليارد تومان است، يعني فقط ۱۶۰۰ ميليارد تومان از هزينه شش ماه اول شهرداري بيشتر است. از سوي ديگر هزينههاي شهرداري نزديک به يک هزار و ۳۵۰ ميليارد تومان از ميزان درآمد آن بيشتر شده است، اختلافي که قابل تامل است. بر اساس گزارش اين اختلاف مربوط به ۹۷۳ ميليارد تومان وام دريافتي و ۲۹۸ ميليارد تومان استرداد واحدهاي شهرداري است که هيچ کدام در سيستم درآمدي ثبت نشده است.
محمود ميرلوحي، عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر درباره اين گزارش مالي به ايلنا گفت: براساس ماده ۷۱، شهرداري بايد هر شش ماه يک بار گزارش مالي خود را به اطلاع عموم مردم برسانند، اما متاسفانه سالهاست که به اين قانون عمل نميشود. ميرلوحي با تاکيد بر اينکه حرف و حديثهاي فراواني بر سر درآمد شش هزار ميلياردي شهرداري هم وجود دارد، گفت: براساس گزارش شهرداري ۱۳۵۰ ميليارد تومان قرض کرده است تا توانسته خود را در شش ماه اخير اداره کند، حال جاي سوال دارد که تا کي ميتواند به اين مسير ادامه دهد.
قابل ذکر است از کل هزينهها ۷۴ درصد به صورت نقدي و ۲۶ درصدي به صورت غيرنقدي ثبت شده و از سوي ديگر فقط ۶۸ درصد از درآمدها نقدي به خزانه شهرداري تهران واريز شده، در نتيجه شهرداري قابليت تصميمگيري و هزينهکردن براي ۳۲ درصد از درآمدهاي نقدي خود را نداشته است. ميرلوحي در پاسخ به اين سوال که تکليف ۳۲ درصد درآمدها که به خزانه واريز نشده، چه شده؛ به سازوکارهاي نامنظم مالي در شهرداري اشاره کرد و گفت: در شهرداري تهران اگر منطقهاي درآمد بيشتر داشته باشد، در تصميمات اثرگذاري قويتري داشته و ارتباط او با مرکز نيز بيشتر است. در بحث هولوگرامها و امثال اينها شهرداران مناطق و موسسات مختلف رويههاي متفاوتي در نحوه هزينهکرد درآمدها اتخاذ کرده بودند و اين هم از مواردي است که بايد نظم و انضباط پيدا کند و قانونمند شود.
اين عضو شوراي شهر با تاکيد بر اينکه ميان گزارشي که در اختيار رئيس شورا قرار گرفته با اطلاعاتي که از شورا و شهرداري قبلي ارائه شده، تناقض وجود دارد، گفت: فاصله زياد است. چندين ماه قبل از حضور آقاي نجفي بدهيها زير ۲۰ هزار ميليارد تومان گزارش ميشد و تازه ادعا ميکردند درآمد معوق نيز دارند و کالاي آماده فروش را طوري گزارش ميدادند که انگار اين ميزان بدهي سر به سر ميشود و شهرداري در حقيقت اصلا بدهي ندارد، اما آقاي نجفي در آخرين نشست فصلي مديران شهري اعلام کردند که تا اين لحظه ۵۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بدهي شناسايي شده است که از اين ميزان ۳۰ هزار ميليارد تومان بدهي قطعي است. وي ادامه داد: البته من معتقدم که بدهي واقعي از اين هم بيشتر است، چراکه براساس اساسنامهها شرکتهاي وابسته شهرداري امکان گرفتن وام دارند و اگر همه اينها تجميع و تلفيق شود، احتمال اينکه اين ميزان بيشتر شود نيز است.
ميرلوحي ادامه داد: همچنين آمارهاي متناقضي از ميزان کارکناني که در شهردراي تهران مشغول به کار هستند، شنيده ميشد ما از رقم ۵۰ هزار شنيديم تا جايي که بالاخره خودشان اعلام کردند ۶۳ هزار نفر در شهرداري مشغول به کارند که باز هم با حقيقت فاصله داشت و بر اساس اعلام آقاي نجفي چيزي حدود ۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرداري تهران مشغول به کارند اين گزارشات بحث برانگيز موجب شد که از آقاي شهردار بخواهيم که صد روزه گزارشي مستند از وضعيت مالي، بدهيها و وضعيت اقتصادي شهرداري ارائه دهند. براساس اين گزارش در اين شش ماه نزديک به سه هزار ميليارد تومان صرف هزينههاي اجتناب ناپذير از جمله حقوق و رفتوروب شده است. يعني ۱۳ درصد مبالغ پرداختي سهم حقوق و مزايا، ۲۰ درصد سهم ديون و فقط ۵ درصد سهم نگهداشت شهر و ۲ درصد سهم اجراي برنامهها و تعمير تجهيز شده است. جالب است که مطالعه و پژوهش فقط ۶ هزارم درصد از سهم مبالغ پرداختي را به خود اختصاص داده است. در همين راستاست که ميرلوحي اصرار دارد؛ ساختار مالي شهرداري نياز به تحول جدي دارد و ادامه داد: اينکه تصور شود، شهرداري سازماني جدا از مردم است، منابعي بيش از حد دارد و ميتواند به تنهايي هر کاري که ميخواهد و اراده کند، انجام دهد، اشتباه است و اين تصور بايد تغيير کند. چراکه بر اساس اين گزارش ۱۶۵۰ ميليارد تومان کسري نسبت به بودجه مصوب شهرداري وجود دارد. ميرلوحي خاطرنشان کرد: همانطور که بارها گفتهام؛ اساس و ساختار مالي شهرداري بايد متحول شود، چرا که با استانداردهاي معمول منطبق نيست. اعداد و ارقام نشان ميدهد؛ شهرداري تهران در شش ماهه اول روزي ۱۰ ميليارد تومان از جيب خرج کردهاست. اين عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر معتقد است؛ امروز با معضلات جدي مالي در شهرداري تهران مواجه هستيم و افکار عموميبايد در جريان اين مشکلات قرار گيرند تا پيام شورا و شهرداري شنيده شود. ميرلوحي با تاکيد بر اينکه در آمدهاي ناپايدار شهرداري درآمد محسوب نميشود، گفت: بر اساس اين گزارش ۶۹ درصد منابع درآمدي شهرداري ناپايدار است به نظر من اينها درآمد محسوب نميشود، هر چند احتمالا درآمد ناپايدار از اين درصد هم بالاتر است. من حتي به پايدار بودن اين ۳۱ درصد هم شک دارم و اين درصدها قابل تامل است. اين گزارش نشان ميدهد که داراييهاي شهرداري فروخته شده و عمده درآمد از محل تغيير کاربريها بوده است.