صرفهجويي چند ده ميليون دلاري با ساخت دوربينهاي جادهاي در داخل
مديرعامل شرکت مجري قرارداد تجهيز جادههاي کشور به سامانه ثبت تخلفات رانندگي معتقد است با ساخت دوربينهاي نظارتي در داخل صرفهجويي ۸۰ تا ۱۰۰ ميليون دلاري در ايران انجام شده و نياز کشور به واردات آنها پايان يافته است.
اميرمسعود عطايي در گفتوگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار کرد: تاکنون بيش از ۱۲۰۰ دوربين هوشمند در جادههاي ايران نصب شده و آغاز به کار کردهاند که اين موضوع ميتواند در افزايش ايمني جادههاي کشور و سطح تخلفات رانندگي تاثير جدي از خود بر جاي بگذارد.
به گفته وي، شرکت مبين ايران که تحت نظر ستاد اجرايي فرمان حضرت امام کار ميکند مسئوليت نصب ۲۰۰۰ دوربين در حدود ۳۵۰۰۰ کيلومتر از جادههاي کشور را بر عهده گرفته که در مرحله نخست وظيفه ثبت تخلفات مربوط به افزايش سرعت غيرمجاز را دارد و در ديگر مراحل امکان ثبت تخلفات ديگر را نيز خواهد داشت.
مديرعامل شرکت مجري طرح معتقد است با توجه به اينکه در سال ابتدايي نصب اين دوربينها در جادههاي ايران بيش از ۴ ميليون تخلف در کشور ثبت شده، امکان آن وجود دارد در آمارهايي که مربوط به پايان شهريورماه سال ۱۳۹۶ ميشود، اين رقم از شش ميليون تخلف نيز عبور کند.
عطايي با بيان اينکه پيگيري ساخت اين دوربينها به هيچ عنوان نگاهي منفعتطلبانه را پشت خود نداشته است، تاکيد کرد: با ساخت داخلي اين دوربينها ميتوان انتظار داشت حدود ۱۰۰ ميليون دلار صرفهجويي شود و از نظر تاثيرگذاري در شاخص اشتغال نيز ميتوان انتظار داشت تا ۲۰۰۰ نفر به شکلي مستقيم و غيرمستقيم در اين پروژهها فعال شوند. در شرايطي که در طول يک فرآيند ۱۰ ساله تا پايان سال ۱۳۹۴ تنها ۴۰۰ دوربين ثبت تخلف در جادهها نصب شده بود، از اين سال تا امروز رقم دوربينهاي فعال در راههاي ايران از ۱۲۰۰ دوربين بالاتر رفته است.
وي با بيان اينکهامکان آن وجود دارد که دوربينهاي هوشمند ساخته شده در راههاي درون شهري نيز مورد استفاده قرار بگيرد، اظهار کرد: پنج استان اردبيل، گلستان، گيلان، مازندران و خراسان شمالي امکان عقد قرارداد در اين زمينه را فراهم کردهاند و در صورتي که مقدمات لازم فراهم شود، ميتوان انتظار داشت که اين دوربينها در راههاي درونشهري نيز کار خود را به طور رسميآغاز کنند.
رکود بازار مسکن يک سوم اقتصاد را غيرفعال ميکند
رئيس کميسيون عمران مجلس، گفت: حداقل يک سوم اقتصاد کشور با توليد مسکن در ارتباط است و در صورتي که توليد مسکن وجود نداشته باشد يک سوم اقتصاد کشور غيرفعال ميشود. محمدرضا رضايي کوچي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، در خصوص استقبال و گرايش خريداران مسکن به سمت خانههايي با بيش از 20سال ساخت، اظهار داشت: قدرت خريد مسکن توسط مردم کم شده و مردم توان خريد مسکن را ندارند. رييس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلاميبا بيان اينکه توليد مسکن نيز کم شده است و ساختمان جديد کمتري وجود دارد و از طرف ديگر مردم نيز توان مالي کافي را ندارند، گفت: عدم توان کافي مردم بهواسطه عدم اعطاي وام کافي و ارزان قيمت توسط دولت است و به اين دليل بهسمت خريد مسکن قديميبا قيمت پايين گرايش پيدا کردهاند. نماينده مردم جهرم در مجلس شواري اسلاميبا اشاره به اينکه تمايل مردم به ساختمانهايي با عمر بالا نشان از کاهش قدرت خريد مردم دارد، اضافه کرد: اين مسئله در طولاني مدت اثرات منفي در اقتصاد کشور دارد.
اين نماينده مردم در خصوص اينکه اين مسئله چگونه ميتواند در اقتصاد کشور اثر گذار باشد، اظهار داشت: زمانيکه توليد مسکن وجود نداشته باشد اثرات منفي دارد، حداقل يک سوم اقتصاد کشور با توليد مسکن در ارتباط است و در صورتي که توليد مسکن وجود نداشته باشد يک سوم اقتصاد کشور غيرفعال ميشود.
لزوم افزايش حملونقل ريلي مسافر از ۵ درصد به ۱۵ درصد
عضو کميسيون عمران مجلس، گفت: فعال شدن بخش ريلي ميتواند ايران را به نقطه اتصال شرق آسيا به غرب آسيا و بخشهايي از اروپا تبديل کند.
مجيد کيانپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، درخصوص توسعه حمل و نقل ريلي کشور، اظهار داشت: ظرفيت بسيار عظيميدر بخش حمل و نقل ريلي کشور وجود دارد که نيازمند توسعه خطوط، تکميل کُريدورهاي اصلي است و قطعا ميتوانيم نقش ترانزيتي وهاب شدن ايران در خاورميانه را به عنوان نقطه واسط شرق به غرب داشته باشيم.
عضو هيئت رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلاميبا بيان اينکه بايد با استفاده از فاينانسها و سرمايهگذاريهاي خارجي خطوط ريلي کشور را برابر با استانداردهاي روز دنيا توسعه دهيم، گفت: اين توسعه ميتواند شامل برقي کردن و اصلاح خطوط مسير باشد تا در نهايت بتوانيم حملونقل ريلي مسافر را از 5 درصد به حدود 10 تا 15 درصد برسانيم.
نماينده مردم ازنا و درود در مجلس شوراي اسلاميبا اشاره به اينکه بهمچنين بايد بتوانيم حمل و نقل ريلي بار را بايد از 10 درصد به ميزان 20 تا 30 دصد افزايش دهيم، اضافه کرد: حمل و نقل ترکيبي در بخش ريل ميتواند به خوبي جوابگو باشد و اينکه از کشورهاي ديگر بخواهند از اين بخش بهعنوان ترانزيت استفاده کنند در معرفي ايران تاثير بسيار زيادي را دارد.
وي در خصوص پيشنهاد چينيها براي احيا جاده ابريشم و توسعه حمل و نقل ريلي بين ايران و چين، اظهار داشت: اين مسئله ميتواند يک نقش اساسي در توسعه اقتصاد ايران داشته باشد و ما ميتوانيم از ظرفيتهاي موجود حمل و نقل ريلي کشور بهتر استفاده کنيم همانگونه که صنعت هوانوردي کشور از ظرفيتها و کوليدورهاي موجود بهخوبي استفاده ميکند.
عضو هيئت رئيسه کميسيون عمران مجلس شوراي اسلاميدر پايان، خاطرنشان کرد: فعال شدن بخش ريلي ميتواند ايران را به نقطه اتصال شرق آسيا به غرب آسيا و بخشهايي از اروپا تبديل کند