احتمال تعليق دوباره پروازهاي ايراني به نجف
چند هفته پس از حل مشکلات به وجود آمده براي ايرلاينهاي ايراني در فرودگاه نجف و از سرگيري دوباره پروازها، حالا دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي كشور، ميگويد: امکان توقف دوباره پروازهاي ايراني به سمت اين فرودگاه وجود دارد.
مقصود اسعدي ساماني در گفتوگو با ايسنا با اشاره به اقدامات جديد مسئولان فرودگاه نجف در قبال پروازهاي ايراني، اظهارکرد: با توجه به نزديک شدن ايام اربعين و رشد پروازهاي ايران به فرودگاه نجف مسئولان اين فرودگاه ناگهان تصميم گرفتند نرخ سوخت پروازها در اين مجموعه را افزايش دهند.
به گفته وي در شرايطي که نرخ سوخت در فرودگاه نجف ۹۸ سنت بوده، ناگهان طبق اعلام مسئولان اين فرودگاه به يک دلار و ۲۴ سنت افزايش پيدا کرده که اين موضوع ميتواند براي پروازهاي ايراني مشکلساز باشد.
اسعدي ساماني در پاسخ به اين سوال که واکنش ايران و شرکتهاي ايراني به اين اقدام چگونه خواهد بود، اظهار کرد: کاري که از سوي مسئولان فرودگاه نجف اتفاق افتاده كه نه تنها شرکتهاي ايراني بلكه وزير حمل و نقل عراق را ناراضي کرده است. اين اتفاق باعث افزايش هزينه پرواز و به دنبال آن بالا رفتن قيمت بليت خواهد شد که براي شرکتهاي هواپيمايي ايراني پذيرفته نيست.
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي ادامه داد: متاسفانه مسئولان اين فرودگاه وعدههاي خود که در رابطه با مشکلات چند هفته پيش داده بودند را نيز هنوز اجرايي نکردهاند و نرخ جديد سوخت ميتواند اين معادله طولاني را پيچيدهتر کند. هر چند هنوز شرکتهاي هواپيمايي ايراني تصميميدر اين رابطه نگرفتهاند اما قطعا گزينه توقف يا تعليق پروازهاي ايران به نجف روي ميز خواهد بود.
براساس اين گزارش اقدام جديد مسئولان فرودگاه نجف در حالي صورت گرفته که پيش از اين نيز با افزايش خدمات مربوط به هندلينگ و خدمات فرودگاهي اين فرودگاه، شرايط را براي ايرلاينهاي ايراني دشوار کرده بود تا جايي که ايران تصميم گرفت پروازهاي خود به مقصد اين فرودگاه را متوقف کند. پس از چند دور مذاکره مسئولان فرودگاه نجف اعلام آمادگي کردند بار ديگر نرخها را به شرايط قابل قبول سابق باز گرداندند، اما صحبتهاي دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي نشان از آن دارد که هنوز مشکلات اين فرودگاه پابرجاست و در ايام اربعين نيز ادامه خواهد يافت. سازمان هواپيمايي کشوري مانند سالهاي گذشته براي ايام اربعين نرخ مصوب بليت تعيين کرده و ايرلاينها اجازه ندارند آن را افزايش دهند.
نظام ماليات در بخش مسکن اصلاح ميشود
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تصحيح نظام ماليات در بخش مسکن يکي از برنامههاي يک سال آينده وزارت راه و شهرسازي خواهد بود.
حامد مظاهريان در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: مهمترين برنامه و سياست اصلي وزارت راه و شهرسازي در بخش مسکن افزايش قدرت خريد مردم است. بنابراين همه ابزارهايي که بتواند ميزان تسهيلات را افزايش دهد جزو سياستهاي ما تلقي ميشود.
وي افزود: بخشي از اين سياستها شامل تصحيح قوانين از جمله قانون پيش فروش است که به شدت دنبال اصلاح آن هستيم؛ چرا که در حال حاضر عملکرد قانون پيش فروش به هيچ وجه مناسب نيست. قانون ماليات نيز بايد تغييراتي کند. همچنين ابزارهاي جديد مالي بايد اضافه شود. بعضي از اين ابزارها را در سالهاي گذشته توانستيم وارد بازار کنيم و بعضي ديگر باقي مانده است. اين ابزارها کمک ميکند که قدرت وام دهي بانکها افزايش پيدا کند و خريداران واقعي مسکن اين توان را پيدا ميکنند که وارد بازار شوند.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه خوشبختانه در بازار موجودي مسکن به حد کفايت وجود دارد، گفت: اگر بتوانيم قدرت خريد را از طريق افزايش تسهيلات بالا ببريم ميتوانيم به تقاضاها پاسخ دهيم.
مظاهريان در خصوص قانون ماليات بر خانههاي خالي نيز گفت: قانون ماليات بر خانههاي خالي فرآيندي است که ميتواند مالکان را تشويق به عرضه خانهها در بازار کند. ولي ميزان مبلغ ماليات بهاندازهاي نيست که مالکان ترغيب شوند بهاندازه نيم برابر ماليات، خانه را اجاره بدهند. بنابراين معتقدم بايد اين قانون اصلاح شود.
مهرآباد همچنان صدرنشين
شرکت فرودگاهها وضعيت پروازهاي انجام شده داخلي و خارجي در فرودگاههاي کشور را اعلام کرد که طبق اين آمار همچنان فرودگاه مهرآباد تهران اصليترين فرودگاه مسافري کشور به حساب ميآيد. طبق اعلام شرکت فرودگاهها در شهريور ماه ۱۳۹۶، ۱۲ هزار و ۵۲۱ پرواز در فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده تا اين مجموعه با فاصلهاي حدودا ۵۰۰۰ پروازي در قياس با فرودگاه دوم، فعالترين مجموعه فرودگاهي کشور لقب بگيرد.
پس از مهرآباد فرودگاه شهيدهاشمينژاد مشهد قرار گرفته که با ۷۸۷۱ پرواز به عنوان فعالترين فرودگاه شهرستانهاي کشور لقب گرفته است. رتبه سوم به فرودگاهامام خميني تهران اختصاص يافته که با انجام ۶ هزار و ۸۶ پرواز توانسته خود را به عنوان يکي از اصليترين فرودگاههاي فعال کشور مطرح کند. اين در حالي است که فرودگاهامام خميني تنها مديريت پروازهاي بينالمللي را در اختيار داشته و در اين فرودگاه پرواز داخلي انجام نميشود.
پس از اين فرودگاهها چهار مجموعه فرودگاهي کشور قرار دارند که در طول يک ماه بيش از ۱۰۰۰ برنامه پروازي را مديريت کردهاند. فرودگاه شيراز با ثبت دو هزار و ۸۵۴، فرودگاه اهواز با دو هزار و ۲۲۰، فرودگاه اصفهان با دو هزار و ۵۶ و فرودگاه تبريز با هزار و ۵۲۸ پرواز رتبههاي چهارم تا هفتم عملکرد فرودگاهي در شهريور ۱۳۹۶ را به خود اختصاص دادهاند. پس از اين فرودگاهها شهرهاي بندرعباس، آبادان، کرمان، يزد، کرمانشاه و رشت قرار گرفتهاند و شرکت فرودگاهها اعلام کرده است که فرودگاه گرگان با جهشي قابل توجه و ثبت ۴۳۰ برنامه پروازي در طول يک ماه توانسته با رشدي قابل توجه به رتبه چهاردهم اين جدول راه پيدا کند. پس از گرگان فرودگاههاي بوشهر، اروميه، زاهدان، ساري، اردبيل، ايلام، رامسر و لارستان در رتبههاي بعدي جاي گرفتهاند. آمارهاي شهريورماه در حالي نهايي شده که با رسيدن جديدترين هواپيماهاي ATR شرکت هواپيمايي ايراناير اين انتظار وجود دارد کهامار پروازهاي فرودگاههاي کوچک در آينده نه چندان دور با رشدي قابل توجه همراه شود. هما در آخرين اقدام خود با قرار دادن فرودگاه بندرعباس به عنوان يکي از قطبهاي منطقهاي خود پروازهاي هواپيماي ATR را به ۱۰ مقصد منطقهاي از مبدا بندرعباس کليد زده و انتظار ميرود با رسيدن هواپيماهاي جديد از اين خانواده ديگر فرودگاههاي مناطق ايران نيز با همين تحول رو به رو شود.