امضاي 3 تفاهمنامه همکاري در زمينه آب و آبفا با شرکت‌هاي دانمارکي
با حضور قائم مقام وزير نيرو در امور بين‌الملل و سفير دانمارک سه تفاهم‌نامه همکاري مشترک بين شرکت‌هاي ايراني با شرکت‌هاي دانمارکي در زمينه آب و آبفا امضا شد.
به نقل از وزارت نيرو، مهندس «عليرضا دائمي» قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل عصر ديروز در نشست مشترک با سفير دانمارک و تعدادي از شرکت‌هاي فعال اين کشور در زمينه آب و آبفا اظهار داشت: سابقه همکاري شرکت‌هاي ايراني با شرکت‌هاي دانمارکي در زمينه مسائل آب و آبفا به گذشته بر مي‌گردد.
وي افزود: پيش از اين ما با شرکت‌هاي دانمارکي در زمينه ساخت پروژه‌هاي تصفيه خانه فاضلاب و زمينه‌هاي علمي‌و پژوهشي همکاري‌هاي بسيار خوبي داشته‌ايم.
وي تصريح کرد: در طول يک و نيم سال گذشته نيز جلسات بسيار خوبي با طرف‌هاي دانمارکي براي تعميق اين روابط برگزار شده و خوشبختانه اين مسأله باعث شده تا هم زمينه ظهور شرکت‌هاي سرمايه گذار دانمارکي در حوزه آب و آبفا در کشور فراهم شود و هم اينکه اين شرکت با پتانسيل‌هاي شرکت‌هاي همطراز خود در ايران بيشتر آشنا شوند.
قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل تأکيد کرد: علاوه بر پيدا شرکاي تجاري در ايران انتظار ما از شرکت‌هاي دانمارکي فراهم کردن زمينه مبادلات بانکي و تأمين مالي پروژه‌هاست.
وي اضافه کرد: همچنين اميدواريم شرکت‌هاي دانمارکي در اجرا و سرمايه گذاري پروژه‌هاي خود در ايران حداکثر استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي کشور را در نظر بگيرند.
گفتني است در پايان اين نشست 3 تفاهم نامه همکاري بين شرکت‌هاي ايران انشعاب، تأمين توسعه انرژي و شرکت تارا با شرکت‌هاي همتاي دانمارکي در زمينه ساخت آب‌شيرين کن و تصفيه فاضلاب و ساخت کنتورهاي هوشمند آب امضا شد.

2 واحد نيروگاهي بر اثر زلزله از مدار خارج شد
مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل توانير، از خروج 2 واحد نيروگاهي در نيروگاه بيستون کرمانشاه بر اثر زلزله يکشنبه شب خبر داد و به تشريح آخرين وضعيت برق رساني به مناطق زلزله زده پرداخت.
«محمد ابراهيم نژاد» در گفتگو با ايرنا، افزود: بيشترين ميزان قطعي برق در استان کرمانشاه مربوط به شهر «سرپل ذهاب» است زيرا تعداد بسيار زيادي از ترانس‌هاي 20 کيلوولت و تيربرق‌ها سقوط کرده و آسيب ديده‌اند.
مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل توانير، با يادآوري اعزام اکيپ‌هاي عملياتي از پنج استان مجاور، گفت: اولويت اين اکيپ‌ها، برق رساني معابر براي ايجاد روشنايي در شهر «سرپل ذهاب» است. ابراهيم نژاد همچنين به وضعيت نيروگاه‌هاي غرب کشور اشاره کرد و گفت: بر اثر زلزله يکشنبه شب، 2 واحد نيروگاهي در نيروگاه بيستون از مدار خارج شد؛ البته مشکلي در تامين برق وجود ندارد و برق جايگزين از شبکه سراسري برق در مدار قرار گرفت.


مدير عامل آرامکو عربستان گفت: در حال بررسي بر روي ۴ بورس اصلي جهان به منظور انتخاب يکي از آنها بعنوان مکان اصلي عرضه سهام آرامکو هستيم.
«امين ناصر» گفت: زمينه عرضه اوليه سهام آرامکو در سال آينده ميلادي در حال انجام گرفتن است؛ اما هنوز در مورد محلي قطعي آن در يکي از بورس‌هاي بين المللي تصميم نگرفته‌ايم.
«امين ناصر» تصريح کرد: مطمئنا سهام آرامکو در بورس عربستان قرار خواهد گرفت و در مورد بورس‌هاي نيويورک، لندن، توکيو و هنگ کنگ هم مطالعه جامعي را انجام داده‌ايم و اکنون در مورد قرار گرفتن سهام آرامکو در يکي از اين بورس‌ها درحال مطالعه هستيم.


وزير نفت عمان ابراز اطمينان کرد که در نشست ماه نوامبر اوپک و غير اوپک توافق جهاني کاهش توليد نفت تصميم تمديد مي‌شود.
به نقل از رويترز از ابوظبي، محمد الرمحي، وزير نفت عمان، اعلام کرد مطمئن است که در نشست ماه جاري ميلادي توليدکنندگان نفت عضو و غير عضو اوپک، توافق براي تمديد کاهش توليد نفت به دست مي‌آيد.
وي همچنين اعلام کرد عمان به توافق جهاني کاهش توليد نفت پايبند است و اکنون روزانه ۹۶۸ هزار بشکه نفت توليد مي‌کند. قرار است اوپک و غير اوپک براي تصميم‌گيري درباره تمديد توافق جهاني کاهش توليد نفت، در ۹ آذر ماه‌امسال (۳۰ نوامبر) در وين، پايتخت اتريش، گرد هم آيند.


دولت پاکستان در نظر دارد براي رفع نيازمندي تاسيسات و نيروگاه‌هاي تامين برق خود، حجم واردات گاز مايع 'LNG' را به دو برابر افزايش دهد.
اين کشور درحال حاضر روزانه 600 ميليون متر فوت گاز مايع فشرده از طريق پايانه ذخائر گاز در بندر پورت قاسم در شهر کراچي دريافت مي‌کند.
پاکستان ال.ان.جي مورد نياز خود را هم اکنون از کشور قطر تامين مي‌کند. پس از راه‌اندازي پايانه دوم در 28 دسامبر سالجاري قرار است اين کشور 600 ميليون متر فوت گاز مايع اضافي دريافت کند. 
مجموع کل گاز مايع دريافتي اين کشور از ابتداي سال آينده ميلادي به 1.2 ميليارد متر فوت افزايش مي‌يابد.

رويترز از افزايش صادرات نفت خام آمريکا به آسيا خبر داد
خبرگزاري رويترز انگليس با اعلام اينکه صادرات نفت خام آمريکا به آسيا افزايش مي‌يابد و احتمال مي‌رود با توجه به آربيتراژي که نخستين بار به دليل توفان‌هاروي ايجاد شد و همچنان نيز وجود دارد، تداوم يابد؛ تاکيد کرد: حضور نيرومند آمريکا در بازارهاي نفت آسيا، زنگ خطري براي اوپک است.
به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، بر اساس آمارهاي به دست آمده از رهگيري نفتکش‌ها و آمار ثبت شده در بنادر که توسط شرکت تحقيق و پيش بيني نفت تامسون رويترز گردآوري شده است، حجم بالايي از نفت خام آمريکا که تاکنون چنين حجمي‌سابقه نداشته قرار است در ماه نوامبر (آبان-آذر) به آسيا برسد.
آمارها نشان مي‌دهند، 19.7 ميليون بشکه نفت آمريکا بزودي در ماه جاري به آسيا مي‌رسد که معادل تقريبا 657 هزار بشکه در روز است. اين حجم بيش از 50 درصد از محموله‌هاي تحويل داده شده به آسيا در ماه اکتبر (مهر-آبان) که معادل 427 هزار بشکه در روز بود، بيشتر است.
حجم ياد شده همچنين از رکورد قبلي صادرات نفت خام آمريکا به آسيا که مقدار آن معادل 541 هزار بشکه در روز بود، بيشتر است. 
از قرار معلوم، با 11 نفتکشي که 16.5 ميليون بشکه نفت خام را از آمريکا به مقصد بنادر آسيا بارگيري کرده‌اند، در ماه دسامبر (آذر-دي) نيز شاهد افزايش صادرات نفت خام آمريکا به آسيا خواهيم بود. 
وقتي توفان‌هاروي در اواخر ماه اوت (مرداد-شهريور) به سواحل آمريکا در خليج مکزيک رسيد، يکي از نخستين تاثيرات آن کاهش قيمت نفت خام غرب تگزاس به عنوان مهم‌ترين نفت خام سبک آمريکا بود. 
در آن موقع احتمال مي‌رفت صادرات نفت خام آمريکا به آسيا با توجه به کاهش قيمت نفت خام غرب تگزاس در مقايسه با نفت برنت درياي شمال که يک نفت خام سبک پايه جهاني است، به شدت افزايش يابد. آن زمان يعني در 29 اوت (هفتم شهريور) قيمت نفت برنت درياي شمال 5 دلار و 46 سنت از نفت غرب تگزاس بيشتر بود.
اين اختلاف قيمت براي اينکه توليدکنندگان نفت آمريکا به هزينه‌هاي بالاتر حمل و نقل محموله با کشتي از خليج مکزيک به آسيا فايق آيند و يک برتري نسبي نيز نسبت به نفت‌هاي مشابه آفريقايي مانند نفت آنگولا و نيجريه داشته باشند، کافي بود.
تفاوت قيمت نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا نسبت به نفت برنت درياي شمال در پايان ماه ژوييه (9 مرداد) تنها 2 دلار و 48 سنت در هر بشکه بود که به سختي صادرات نفت به آسيا را مقرون به صرفه مي‌کرد. 
وقتي پالايشگاه‌هاي آمريکا در امتداد سواحل خليجي پس از توفان‌هاروي بار ديگر به وضعي ثبات رسيدند و فعاليت خود را از سر گرفتند، به جاي کاهش اختلاف قيمت نفت غرب تگزاس و نفت برنت درياي شمال، اين اختلاف قيمت باز هم در سطوح بالا باقي ماند. 
در پايان معاملات روز دهم نوامبر (19 آبان) قيمت نفت برنت 6 دلار و 78 سنت از نفت خام غرب تگزاس بيشتر بود که اين اختلاف قيمت حتي از اختلاف قيمت آنها بلافاصله پس از توفان‌هاروي هم بيشتر بود. 
بنابراين احتمال مي‌رود، حجم بالاي صادرات نفت خام آمريکا به آسيا تداوم داشته باشد، زيرا ارزاني نسبي آن، يک معامله سودآور براي توليدکنندگان نفت شيل آمريکا و ديگر توليدکنندگان فراهم مي‌آورد.
14 کشور الجزاير، آنگولا، اکوادور، گينه استوايي، گابن، ايران،عراق، کويت، ليبي، نيجريه، قطر، عربستان، امارات متحده عربي و ونزوئلا عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) هستند. اوپک بيش از دو سوم نفت جهان را تامين مي‌کند و کشورهاي عضو اين سازمان وابستگي زيادي به درآمد حاصل از صادرات نفت دارند. آمريکا که تا سال 2014 واردکننده بزرگ نفت بود، به کمک فناوري شکست هيدروليکي، و توليد چشمگير نفت شيل به صادرکننده نفت تبديل شده است. آربيتراژ، به خريد کالا در بازاري که قيمت ارزان تر و فروش آن در بازاري که قيمت گران تر است، گفته مي‌شود.


قير صادراتي ايران با قيمتي پايين تر از منطقه عرضه مي‌شود و اين موضوع رانتي براي خارجي‌ها به وجود آورده است. احمدي، مدير بازرگاني پالايشگاه تبريز به ايسنا گفت: قيمت‌هاي وکيوم باتوم با نرخ‌هاي جهاني مطابقت ندارد و از اين رو ما به روش قيمت‌گذاري وکيوم باتوم و قير معترض هستيم و متاسفانه پالايش و پخش روش بهتري براي تعيين قيمت وکيوم باتوم و قير ندارد. وي با اشاره به اينکه با ارسال نامه اي به قيمت‌هاي وکيوم باتوم و قير اعتراض شده است، گفت: نحوه قيمت گذاري وکيوم باتوم و قير به صورتي است که پالايشگاه‌ها همواره متضرر مي‌شوند. وي تاکيد کرد: از سوي ديگر قير صادراتي ايران با قيمتي پايين تر از منطقه عرضه مي‌شود و اين موضوع رانتي براي خارجي‌ها به وجود آورده است.
مديربازرگاني پالايشگاه تبريز با اشاره به اينکه قيمت قير براساس وکيوم باتوم تعيين مي‌شود، گفت: قيمت گذاري وکيوم باتوم به روش ماهانه و با ارز مبادله اي سبب مي‌شود تا قيمت قير هم واقعي نباشد و به اين ترتيب ايران هنگام معامله اين کالاها در بازارهاي بين المللي ضرر مي‌کند. وي ادامه داد: بازار قير نياز به ساماندهي دارد، اول اينکه قيمت وکيوم باتوم و قير درست و منطقي تعيين شود به عبارتي نحوه قيمت گذاري براساس ارز آزاد در بورس کالا تعيين شود و دوم قير تهاتري در بودجه‌امسال حذف شود تا اندکي مشکلات اين بازار کاهش يابد. وي خاطر نشان کرد: علاوه بر قيمت نازل اين کالاها نسبت به بازارهاي منطقه، اکثر معاملات با ريال انجام مي‌شود و به اين ترتيب همواره به خارجي‌ها سوبسيد داده‌ايم. به گفته احمدي؛ قير در منطقه در حال حاضر ۲۴۰ دلار در هر تن است، اما قير ايران ۲۳۷ دلار در هر تن معامله مي‌شود.
وي همچنين به مشکلات قير تهاتري در بازار اشاره کرد و گفت: دولت با تحويل قير تهاتري به وزارت راه سبب مي‌شود تا بازار قير دچار دامپينگ قيمتي شود. وي با اشاره به اينکه اکثر قيرهاي تهاتري توسط پيمانکاران در بازار آزاد با نرخ‌هايي ارزان تر از قيمت واقعي قير به فروش مي‌رسند، خاطر نشان کرد: اين پيمانکاران حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد از فروش قير تهاتري سود مي‌کنند و بازار قير هم دچار دامپينگ مي‌شود.
به گفته احمدي، بايد طرح تحويل قير تهاتري به وزارت راه در قانون بودجه‌امسال حذف شود؛ چرا که اين اتفاق هر ساله سبب ايجاد رانت‌هاي عظيم در بازار قير مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه صنف پالايشگاه‌هاي خصوصي پيشنهاد جمع آوري قير تهاتري را داده است، گفت: اين موضوع سبب آشفتگي بازار قير شده است.