افزايش توان قطعه‌سازان با ادغام واحدها
رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: موضوع ادغام قطعه‌سازان، افزايش توانمندي آنان را به ويژه براي حضور در بازارهاي بين‌المللي به همراه دارد. محمدرضا نجفي‌منش افزود: حضور مقتدرانه در بازارهاي بزرگ بين‌المللي از ادغام شرکت‌هاي کوچک مي‌گذرد که يکي از مهمترين برنامه‌هاي آينده اين انجمن است. نجفي‌منش ادامه داد: بر پايه برآوردهاي اوليه، امکان ادغام بيش از يک هزار و 500 قطعه‌ساز وجود دارد اما انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور بايد کار علمي‌و پژوهشي انجام دهد تا چگونگي ادغام آنها ارزيابي شود. وي يادآوري کرد: بسياري قطعه‌سازان حاضرند قطعه کوچکي را در مجموعه‌اي بزرگ توليد کنند که اين مساله نقصي براي اين صنعت است.

سهم يارانه توليد فراموش شده است
سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس با انتقاد از نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت پرداخت سهم يارانه توليد به کل فراموش شده است. سعيد باستاني با اشاره به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به مدت ۷ سال اظهار داشت: در اين قانون قرار بود از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انررژي از بخش‌هاي توليد و نوسازي پولي پرداخت شود. وي ادامه داد: همچنين مقرر شد يارانه نقدي به مردم عادي در جهت تامين هزينه‌هاي خود براي مصرف انرژي پرداخت شود لازم به ذکر است که يارانه توليد جهت حمايت از توليدکننده و کارخانجات بود تا دستگاه‌هاي تهيه کنند که ميزان مصرف انرژي به حداقل برسد. وي گفت: واحدهاي توليدي با مشکل مواجه هستند.

مشکلات قطعه‌سازان با افزايش تعرفه واردات
نايب رئيس انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازي مي‌گويد: افزايش يکباره تعرفه واردات مواد اوليه قطعه‌سازان مسائل و مشکلاتي را براي قطعه‌سازان داخلي ايجاد کرده که به دنبال راهکاري در اين ارتباط هستيم. احمدرضا رعنايي اظهار داشت: البته در اين زمينه راهکارهايي پيشنهاد شده تا مشکلات تامين مواد اوليه مورد نياز واحدهاي قطعه‌سازي برطرف شود. اين فعال صنعت قطعه‌سازي با اشاره به اينکه تعرفه برخي از مواد اوليه مورد نياز در واحدهاي قطعه‌سازي 5 درصد بوده، افزود: هم‌اکنون اين رقم به 20 درصد افزايش يافته بنابراين در اين راستا شرايطي به صورت موقت براي تامين مواد مورد نياز قطعه‌سازان در نظر گرفته شده تا مشکل تامين هزينه واحدها کاهش يابد.


ضرورت تکيه بر توانمندي‌هاي داخلي براي پيشرفت
نايب رئيس کميسيون حمايت از توليد ملي مجلس گفت: متوليان صنعت بايد از توانمندي‌هاي توليدکنندگان داخلي استفاده کنند. به گزارش صدا و سيما، رحيم زارع افزود: دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و متولي صنعت بايد از توانمندي‌هاي توليدکنندگان داخلي آگاه باشند و از آن استفاده کنند. وي افزود: بخش خصوصي ما بايد خود را تقويت کند زيرا در عصر ابررقابت هستيم. زارع، نبود ضمانت عملکرد و راحتي واردات را از علل تمايل به استفاده از محصولات وارداتي بيان و اضافه کرد: در برخي کالاها مانند توربين، مبدل، شيرآلات، الکتروموتور واردات انجام شده است در حالي که توان توليد داخلي آن‌ها وجود دارد. نايب رئيس کميسيون حمايت از توليد ملي مجلس گفت: در بودجه آورده‌ايم که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاري وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان برنامه و بودجه مکلف هستند در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در جهت تقويت توليد داخل و حفظ منابع ارزي حداکثر تا پايان خرداد سال ۱۳۹۷ نسبت به شناسايي کالاهاي مصرفي عمده وارداتي و قاچاق و برنامه‌ريزي براي افزايش سهم توليد داخل اقدام کنند. 

۵۶۰۰۰خودروي جديد وارد کشور شد
در حالي که در واردات خودروي خارجي از مرداد ماه سال جاري ممنوع شده، آمار گمرک ايران نشان مي‌دهد که در ۹ ماهه سال جاري بيش از ۵۶ هزار خودرو به ايران وارد شده است. به گزارش ايسنا، براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران از تجارت خارجي ۹ ماهه سال جاري، در اين مدت ۵۶ هزار و ۷۶ دستگاه خودرو به ايران وارد شده که ارزش آن به بيش از يک ميليارد و ۴۸۸ ميليون دلار مي‌رسد. از تعداد کل خودروهاي وارداتي به ايران در اين مدت بيشتر تعداد خودروهاي واردشده از کشور امارات متحده عربي بوده است. بر اين اساس در ۹ ماهه سال جاري ۳۸ هزار و ۵۵۴ دستگاه خودروي سواري از امارات به ارزش يک ميليارد و ۱۱ ميليون دلار به ايران وارد شده است. ثبت سفارش واردات خودرو در حال حاضر از سر گرفته شده، اما هنوز بر سر تعرفه واردات اين خودروها بحث وجود دارد. دولت تعرفه واردات خودروي خارجي را افزايش داده است که به نظر مي‌رسد که قيمت خودروي خارجي با افزايش همراه باشد، اما شوراي رقابت با افزايش تعرفه واردات خودرو مخالفت کرده است.

۱۴ هزار گوشي با رجيستري غيرفعال شدند
رييس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي تهران گفت: فاز چهارم رجيستري مربوط به گوشي‌ها و تبلت‌هاي سيم کارت خور دست دوم و کارکرده برندهاي اپل، گوگل، بلک بري و موتورلا است. مهدي محبي، رييس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي تهران در گفتگو با ايلنا درباره تعداد گوشي‌هايي که تا به امروز با طرح رجيستري از کار افتاده‌اند، گفت: بر اساس آخرين گزارش رجيستري، ۱۴ هزار دستگاه موبايل از برندهاي اپل، گوگل، بلک بري و موتورلا با اين طرح غير فعال شده است و ديگر از شبکه ارتباطي کشور سرويس دريافت نمي‌کنند که از اين ميزان ۳۰ درصد گوشي‌ها مهمان بوده و از کشور خارج شده اما در حدود ۱۰ هزار تلفن همراه مربوط به بازار ايران است که باعث شده تا برخي در عرضه و استفاده با مشکل مواجه شوند. وي با اشاره به چگونگي فاز چهارم طرح رجيستري موبايل براي ثبت گوشي‌هاي دست دوم گفت: فاز چهارم رجيستري مربوط به خريد و فروش گوشي دست و دوم و کارکرده است؛ در حقيقت براي واگذاري و فروش يک تلفن همراه به فرد ديگري بايد فرآيند رجيستري انجام شود که اين مسئله کاهش سرقت تلفن همراه را به دنبال دارد.

در سواري‌سازان چه مي‌گذرد؟
آذرماه امسال توليد انواع سواري در تمام خودروسازان داخلي به جز کرمان موتور، با افزايش همراه بود. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد انواع سواري در گروه صنعتي ايران خودرو افزايش يافته و از ۶۰ هزار و ۳۲۴ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۶۵ هزار و ۷۲۴ دستگاه رسيد. توليد اين محصولات در خودروسازي مديران نيز صعودي بوده و از ۴۰۵۸ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۷۳۳۹ دستگاه افزايش يافت. آذرماه امسال توليد انواع سواري در گروه خودروسازي سايپا به عنوان رقيب ايران خودرو نيز افزايش يافته و از ۵۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۵۸ هزار و ۸۷۹ دستگاه رسيد. توليد انواع سواري در کارمانيا نيز صعودي بوده و از ۵۵ دستگاه در آذر ماه ۱۳۹۵ به ۱۶۰ دستگاه افزايش يافت. در اين مدت توليد انواع سواري در گروه بهمن افزايش يافته و از ۳۵۸ دستگاه در آذر ماه ۱۳۹۵ به ۱۲۳۴ دستگاه رسيد. آذرماه امسال در خودروسازان بم نيز ۳۲ دستگاه سواري توليد شد، در حالي‌که آذر ماه سال گذشته توليد سواري در اين شرکت صفر بود.

حضور قدرتمند سايپا در چهاردهمين نمايشگاه خودرو اصفهان
مدير روابط عمومي‌سايپا گفت: گروه خودروسازي سايپا در چهارمين حضور متوالي خود در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خودرو در 40 روز اخير، چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو استان اصفهان را به محل نمايش دستاوردها و توانمندي‌هاي خود تبديل خواهد کرد. به گزارش سايپانيوز؛ محمدرضا حقيقي با بيان مطلب فوق افزود: گروه خودروسازي سايپا در غرفه‌اي به مساحت هزار و 100 مترمربع در قالب شرکت‌هاي سايپا، پارس خودرو، زامياد، سايپاسيتروئن، چانگان، سايپايدک، امدادخودرو سايپا، ليزينگ رايان سايپا و کارگزاري رسمي‌بيمه سايپا به همراه نمايندگي‌هاي سايپا در استان اصفهان در اين نمايشگاه حضور خواهد داشت و محصولات خود شامل کوييک، ساينا اتوماتيک، سراتو آپشنال، آريو تاکسي، محصولات خانواده برليانس شامل برليانس کراس، H320 آپشنال، H220(AMT)، H230 تاکسي، ساندرو استپ وي، ساندرو آپشنال، سيتروئن C3 و C4، محصولات چانگان CS35 آپشنال، CS55، CS75 و CS95 به همراه محصولات تجاري شامل وانت پادرا و درکا و ون مسافري را در اين نمايشگاه در معرض ديد علاقه‌مندان و بازديدکنندگان قرار خواهد داد. وي گفت: يکي ديگر از اقدامات گروه خودروسازي سايپا در چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو در استان اصفهان برگزاري کارگاه مديريت تجربه مشتريان (CEM) است که توسط مديريت امور مشتريان سايپا به اجرا درخواهد آمد. حقيقي تصريح کرد: در اين نمايشگاه 22 نمايندگي مجاز فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازي سايپا نيز از سراسر استان اصفهان حاضر خواهند بود و خدمات خود در زمينه فروش فوق‌العاده محصولات به متقاضيان را ارائه خواهند کرد.


احراميان در گفتگو با «تجارت»: ظرفيت توليد فولاد افزايش يافت
گروه صنعت، معدن و تجارت: روند رو به رشد صنعت فولاد ايران در ميان کشورهاي جهان همچنان ادامه دارد. انجمن جهاني فولاد در آخرين گزارش خود از رشد 21.4 درصدي توليد فولاد خام و 28.2 درصدي توليد آهن اسفنجي ايران خبر داده است. براساس اين گزارش ايران موفق شده رتبه دومين کشور توليدکننده آهن اسفنجي در سال 2017 را کسب کند. همچنين براساس آمارهاي اعلام شده رتبه جهاني فولادسازي ايران طي سال گذشته چند پله ارتقا پيدا کرده است. رشد رتبه‌اي که نشان دهنده اين موضوع است که به‌دنبال ظرفيت‌هاي ايجاد شده از قبل، ايران به يکي از بازيگران مهم در سطح بين‌المللي تبديل شده است تا وارد بازار صادراتي شده و جايگاهي براي خود به‌دست آورد.
در همين حال انجمن جهاني فولاد با انتشار گزارشي توليد فولاد خام در 66 کشور توليدکننده فولاد جهان در سال 2017 را اعلام کرد. ميزان توليد فولاد خام ايران در سال گذشته ميلادي 21 ميليون و 726 هزار تن بود که حاکي از رشد 21.4 درصدي نسبت به سال 2016 بود. همچنين طي مدت مذکور توليد فولاد خام جهان با رشد 5.6 درصدي به يک ميليارد و 675 ميليون تن رسيد. توليد چين نيز با 5.7 درصد رشد به 831 ميليون و 700 هزار تن رسيد و طي اين مدت ترکيه با توليد 37 ميليون و 500 هزار تن فولاد خام شاهد رشد 31.1 درصدي بود. چين با توليد 831 ميليون و 730 هزار تن بيشترين ميزان توليد فولاد خام را در سال 2017 داشت و پس از آن ژاپن با توليد 104 ميليون و 930 هزارتن و هند با توليد 101 ميليون و 371 هزار تن در رتبه‌هاي دوم و سوم قرارگرفتند. امريکا و کره جنوبي نيز به ترتيب با توليد 81 ميليون و 640 هزارتن و 71ميليون و 180 هزار تن در رتبه‌هاي چهارم و پنجم قرار گرفتند.
توليد آهن اسفنجي جهان در سال 2017 با 9.2 درصد رشد به 72 ميليون و 770 هزار تن افزايش يافت که طي اين مدت هند با توليد 25 ميليون و 850 هزار تن رتبه نخست توليد اين ماده را کسب کرد و پس از آن ايران با توليد 20 ميليون و 540 هزار تن آهن اسفنجي که حاکي از رشد 28.2 درصدي نسبت به مدت مشابه سال 2016 بود، توانست در رتبه دوم جاي گيرد.
پيش از اين و براساس گزارش ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ ميلادي ايران توانسته بود ۱۶/۲۳ ميليون تن فولاد توليد کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد داشت. به اين ترتيب ايران يکي از بزرگترين کشورهاي توليدکننده فولاد در خاورميانه است و بعد از برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي و اجرايي شدن توافق هسته‌اي توانست سهم خود در بازار فولاد را افزايش دهد. اين کشور سرمايه‌گذاري زيادي در افزايش حجم توليد و افزايش توان صادراتي داشت. بازاريابي فعال ايران در سطح بين‌المللي باعث شد بازارهاي تازه‌اي براي محصولات توليدي ايران شناسايي شود و ايران به يکي از بازيگران مهم در بازار جهاني تبديل شود. مهم‌ترين دستاورد تلاش‌هاي ايران در بازار فولاد دنيا را مي‌توان در ارتقاي دو پله‌اي ايران در فهرست بزرگترين توليدکنندگان فولاد دنيا ديد.
براساس گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده ايران در نتيجه جذب سرمايه‌گذاري در صنعت فولاد و استفاده از فناوري‌هاي مدرن که بعد از برداشته‌شدن تحريم‌هاي اقتصادي امکان ورود آن فراهم شد، توانست به‌عنوان يکي از توليدکننده‌هاي اصلي فولاد دنيا معرفي شود و حجم توليدات خود از دو کشور فرانسه و ترکيه – که سال‌ها حجم توليدي بيش از ايران داشتند- بيشتر کند. در حال حاضر نيز بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ايران در فهرست کشورهاي بزرگ توليدکننده فولاد دنيا بعد از تايوان و قبل از اوکراين قرار دارد. در سال 2016 ميلادي ايران چهاردهمين توليدکننده بزرگ فولاد بود و رقيب ديرينه‌اش يعني کشور ترکيه، بيش از ايران فولاد توليد مي‌کرد و بخش زيادي از محصولات توليدي‌اش را به بازارهاي بين‌المللي صادر مي‌کرد. با اين حال گزارش‌هاي مربوط به ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که در ۹ ماه نخست امسال ايران دهمين کشور بزرگ توليدکننده فولاد بود ولي در صورتي‌که ميزان توليد اين کشور در سپتامبر را معيار مقايسه قرار دهيم.
افزايش ظرفيت توليد در داخل
يکي از دلايل افزايش توليد فولاد به افزايش ظرفيت در زنجيره فولاد در سال‌هاي گذتشه برمي‌گردد. در اين ارتباط بهادر احراميان، عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: افزايش توليد و ارتقاي رتبه ايران در زمينه فولاد به اين موضوع برمي‌گردد که ظرفيت‌هاي فولادسازي در کشور در چند سال گذشته افزايش يافته است. البته تا پايان سال و فصل سرد را در نظر بگيريم ممکن است تا حد اندکي توليد و تقاضا کاهش پيدا کند. اما موضوع اين است که رتبه چند سال گذشته کشور در ماه‌هاي گذشته ارتقا يافته است. 
اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به آمار صادرات نيمه نخست سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد صادرات فولاد در نيمه نخست با توجه به اهداف برنامه‌ريزي‌شده تحقق يافته است، چراکه هدف‌گذاري شده بود که ۸ ميليون تن صادرات داشته باشيم. عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ادامه داد: در بحث صادرات بايد زيرساخت‌هاي فيزيکي را گسترش دهيم که اين موضوع به حمل‌ونقل و آمادگي بندر بازمي‌گردد. البته براي ۸ ميليون تن ظرفيت صادرات زيرساخت‌ها آماده است، بنابراين در اين زمينه با مشکلي روبه‌رو نيستيم. البته براي صادرات بيشتر بايد يک هماهنگي بين صادرکنندگان و بخش دولت وجود داشته باشد. البته با توجه به رويکرد وزير صنعت بهاي خاصي به امر تجارت و صادرات اختصاص داده شده است. 
احراميان در ادامه براي صادرات پايدارتر عنوان کرد: به علاوه اينکه در امر صادرات فولاد بايد بتوانيم به سمت قراردادهاي بلندمدت‌تر پيش برويم. به عبارت ديگر در زمينه صادرات بايد يک راهبرد پايدار در پيش بگيريم. در اين راهبرد پايدار بايد تمامي‌قوانين دست‌به‌دست يکديگر بدهند تا بتوانند صادرات پايداري را شکل بدهند. البته ازسوي ديگر شرکت‌ها بايد تعهد و توان اين را داشته باشند که تعهدات بلندمدت را بپذيرند. وي در ادامه عنوان کرد: مسئله بعدي براي صادرات پيش رفتن به سمت صادرات با ارزش‌افزوده بالاتر است چراکه صادراتي که تنها به بيلت و اسلب و محصولات اينچنيني اختصاص يابد، چندان نمي‌تواند براي ما ارزش‌افزوده ايجاد کند. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران همچنين در پايان تاکيد کرد: در نهايت اينکه بايد عوارض بر صادرات را کاهش دهيم و قوانين و مقررات صادرات را بيشتر از پيش تسهيل کنيم.


وزير صنعت، معدن و تجارت گفت که از صدور جوازهاي تاسيس برآورد مي‌شود که ميل به سرمايه‌گذاري روند رو به رشد داشته و امسال 23 درصد افزايش نسبت به سال گذشته را داشته‌ايم. به گزارش ايرنا، محمد شريعتمداري در مراسم افتتاح واحد توليدي مواد غذايي در شهرک صنعتي نظرآباد که روز گذشته با حضور معاون اول رييس‌جمهوري صورت گرفت، افزود: با وجود تمام محدوديت‌ها، صنعت کشور به خصوص در دولت تدبير و اميد روند رو به رشد خود را طي کرده است. وي با بيان اينکه 50 درصد از واحدهاي توليدي کشور با بالاي 50 درصد ظرفيت توليد مي‌کنند، ادامه داد: در استان البرز که هفتمين پايگاه صنعتي ايران است، سال گذشته هزار و 256 پروانه بهره‌برداري جديد صادر شده که نشان دهنده برتري قابل توجه واحدهاي جديد نسبت به واحدهايي که از دنياي مدرن عقب مانده و تعطيل شده‌اند، دارد.  شريعتمداري گفت: استان البرز در ماه‌هاي گذشته از رتبه بيست و هفتم به رتبه اول در ستاد تسهيل و رفع موانع توليد ارتقاء يافته است. وي با اشاره به اينکه اين واحد صنعتي که افتتاح شد با مشکلاتي مواجه است که بايد در رفع آن اقدام کرد، افزود: يکي از معضلات اساسي واحدهاي توليدي نرخ بالاي سود بانکي است چراکه با نرخ سود بالاي 23 درصدي، واحدهاي صنعتي با مشکل مواجه شده و نرخ بازده در واحدها پاسخگويي سود بانک‌ها نيست. وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: انتظار مي‌رود کاهش نرخ بهره متناسب با تورم در شوراي پول و اعتبار مطرح شود. شريعتمداري به وضعيت واحدهاي توليدي کشور اشاره و اعلام کرد: ۵۰ درصد از واحدهاي توليدي کشور با ظرفيتي بيش از ۵۰ درصد فعاليت دارند. شريعتمداري تاکيد کرد: موسسات مالي و اعتباري راغب به پرداخت اعتبار به واحدهاي زود بازده هستند و براي واحدهاي صنعتي بزرگ شرايطي را براي تسهيل به طور ويژه در نظر ندارند. وي با بيان اينکه اشتياق به تاسيس صنعت نشان از عملکرد و طي طريق صحيح دولت تدبير و اميد دارد، گفت: در البرز محدوديت 120 کيلومتري داريم که نام البرز از قلم افتاده و مستثني نشده، ضرورت دارد با رعايت الزامات زيست محيطي البرز نيز مانند قم استثنا در زمينه احداث صنايع در شعاع 120 کيلومتر قرار گيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: البرز پيشتاز در فناوري‌هاي نوين است و همواره حدود 10 درصد از صادرکنتدگان نمونه ما از البرز هستند. البرز چند قوميتي است و رنگين کماني از ايران زيبا است و بايد از اين فرصت استفاده کرد.


نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران، با بيان اينکه سقف خواسته‌هاي فعالان اقتصادي در حال حاضر به اجراي قوانين مصوب تقليل يافته، گفت: به تازگي برخي تصميمات و بخشنامه‌ها، هفتگي تغيير مي‌کنند. حسين سلاح ورزي در گفتگو با مهر گفت: وضعيت اقتصاد ايران و فضاي کسب و کار به گونه‌اي است که متاسفانه، سقف خواسته‌ها و آرزوهاي فعالان اقتصادي در ايران، به اجراي قوانين موجود محدود شده است. نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: اين روزها فعالان اقتصادي، تشکل‌ها، اتاق‌هاي بازرگاني و بنگاه‌هاي اقتصادي، هيچ امتياز، تسهيلات و حمايت‌هايي را از دولت و مجلس انتظار ندارند و از سياست‌گذاران طلب نمي‌کنند؛ بلکه مصرانه تمناي اجراي صحيح و کامل قوانين مرتبط با حوزه کسب و کار از جمله قانون بهبود مستمر فضاي کسب و کار و رفع موانع توليد را دارند. به گفته سلاح ورزي، در حاليکه ماده ٢٤ قانون بهبود مستمر فضاي کسب و کار، دولت و دستگاه‌هاي اجرايي را از اتخاذ تصميمات ناگهاني نهي کرده و تکليف نموده براي ايجاد شفافيت در سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي و نيز ايجاد ثبات و امنيت در اقتصاد، هرگونه تغيير در اجراي سياست‌ها و رويه‌ها بايد پيش از اجرا به اطلاع بخش خصوصي و فعالان اقتصادي برسد، متاسفانه نه تنها اين امر محقق نشده؛ بلکه مداخلات، بيشتر و تصميمات گاها هفتگي تغيير مي‌کند.


دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: شرکت خودروسازي رنو برنامه‌ريزي خاصي براي شريکان استراتژيک خود از جمله قطعه‌سازان دارد و در اين راستا يک رابطه برد - برد تعريف کرده است. آرش محبي‌نژاد در گفتگو با ايرنا افزود: افزايش تيراژ توليد محصولات رنو در ايران و پيگيري استراتژي «هر مدل خودرو، يک قطعه‌ساز» از سوي اين شرکت، تيراژ قطعه‌سازان ايراني را اقتصادي کرده و به تدريج بالاتر خواهد برد. به گفته اين مقام صنفي، قطعات توليدي قطعه‌سازان ايراني تاکنون به قيمت‌هاي عادلانه از سوي رنو خريداري شده و تيراژ اقتصادي سبب مي‌شود تا توسعه همکاري‌هاي دوجانبه را شاهد باشيم. وي با اشاره به برنامه‌ريزي فرانسوي‌ها براي آموزش قطعه‌سازان ايراني، گفت: اجراي استانداردهاي جديد رنو و سيستم‌هاي کيفي که از قطعه‌سازان مي‌خواهند، همگي ارتقاي کيفي سازنگان قطعات خودرويي را موجب خواهد شد. محبي‌نژاد با اشاره به يکي از بندهاي قرارداد رنو با قطعه‌سازان ايراني، بيان داشت: در صورت تاخير در اجراي قرارداد يا پرداخت‌ها، جريمه براي اين شرکت در نظر گرفته شده که خود، مشوقي براي قطعه‌سازان است. وي يادآوري کرد: چنين رويه‌اي را از آغاز فعاليت رنو در کشورمان شاهد بوديم و حال که اين شرکت با شرکت‌هاي نيسان و ميتسوبيشي ادغام و بزرگترين توليدکننده خودرو در جهان شده، برنامه‌ريزي خاصي براي شرکاي استراتژيک خود دارد.


دبير ميز عراق در سازمان توسعه تجارت به تشريح تاثير منع واردات برخي کالاها به عراق پرداخت. به گزارش ايسنا، در ماه‌هاي گذشته تصميمات دولت عراق در زمينه واردات اين کشور شرايط صادرات برخي کالاها به عراق را بسيار دشوار کرده است. به طور مثال در ماه‌هاي قبل تعرفه واردات انواع آبميوه در اين کشور به يکباره از ۳۰ به ۱۳۰ درصد رسيد. 
لبنيات ازديگر کالاهايي بود که با وجود داشتن بازاري مناسب در عراق با افت و خيز مواجه شد و بدين‌ترتيب افزايش تعرفه صادرات ماست، شير و شيرخشک به عراق به ميزان ۴۰ درصد را شاهد بوديم، اين اتفاق در شرايطي رخ داد که عراق با سهم بيش از ۸۰ درصدي، بزرگترين مشتري محصولات لبني ايران به شمار مي‌رود. حال نيز مدتي است مسئولان عراقي ممنوعيت‌هاي جديدي براي واردات برخي محصولات کشاورزي اعمال کرده‌اند.
ابراهيم رضازاده در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه از اوايل ماه جاري صادرات کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق با ممنوعيت مواجه شده است، اظهار کرد: ممنوعيت واردات اين کالاها در راستاي حمايت از توليد داخل اعلام شده است. 
وي در عين حال يادآور شد: سال گذشته در زمينه اين اقلام ۱۶ ميليون دلار صادرات به عراق داشتيم و از نظر وزني ۴۸ هزار تن محصول به اين کشور صادر شد. 
رضازاده با يادآوري محدوديت‌هايي که پيش از اين از سوي عراق در واردات لبنيات و آبميوه صورت گرفته بود، گفت: حتي اگر در تمام اين بخش‌ها صادرات ما به صفر برسد که اين اتفاق نخواهد افتاد تنها سه درصد از کل صادرات ما به عراق کاهش پيدا مي‌کند و در جمع رقمي‌حدود ۱۹۰ ميليون دلار حجم صادرات اين کالاها خواهد بود.
 رييس ميز ايران و عراق در سازمان توسعه تجارت درباره سرنوشت تعرفه‌هاي عراق براي محصولات لبني ايران اظهار کرد: پيگيري‌هاي ايران از عراق در موضوع لبنيات نتيجه خاصي در بر نداشته و با وجود پيگيري‌هاي دولت ايران براي بازنگري در اين تعرفه‌ها هنوز دولت عراق پاسخي به اين درخواست نداده است.