سهم 20 درصدي صنعت خودرو از صنايع کشور
ولي ملکي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس دهم اظهار کرد: صنعت خودرو 20 درصد از صنعت کشور را شامل مي‌شود. اين نماينده مجلس اضافه کرد: حدود يک ميليون نفر در صنعت خودروسازي و قطعه‌سازي به‌طور مستقيم و پنج ميليون نفر غيرمستقيم از اين صنعت نان مي‌خورند. ملي ادامه داد: هرچند حمايت‌هاي درستي از اين صنعت نمي‌شود. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس دهم در ادامه يادآور شد: پس از خارج شدن پيکان از چرخه توليد و جايگزيني خانواده پژو رشد خوبي در صنعت خودرو شاهد بوديم اما با شروع تحريم‌ها دوباره با رکود تحميلي مواجه شديم زيرا افزايش نرخ ارز خطوط توليد را با مشکل مواجه کرد.

قابليت بخش معدن براي ايجاد درآمد پايدار
رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران از بخش معدن از حوزه‌هاي با پتانسيل بالا در اقتصاد کشور ياد کرد و گفت: اين بخش مي‌تواند همچون گردشگري مشاغل و درآمدهاي پايدار ايجاد کند. بهرام شکوري با اشاره به نامگذاري سال 97 به حمايت از کالاي ايراني افزود: اين نامگذاري در ادامه رويکرد «اقتصاد مقاومتي» و راهبرد توسعه صنعتي کشور انتخاب شده است تا با اقتصادي درونگرا، صادرات محور باشيم که بخش معدن نيز جداي از اين سياست نيست. وي گفت: کشورهاي بزرگ صادرکننده جهان بر پايه شناخت پتانسيل‌هاي مختلف معدني، ترغيب مردم به مصرف کالاهاي توليدي و در نهايت صادرات، به رشد و توسعه دست يافتند.

ميزان تجارت ايران و روسيه مطلوب نيست
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: حجم مبادلات تجاري و سهولت در انجام آن ميان ايران و روسيه فاصله معناداري با نقطه مطلوب دارد. حسين سلاح‌ورزي اظهار کرد: علي‌رغم روابط بسيار خوب سياسي و منافع مشترکي که ميان ايران و روسيه وجود دارد، حجم مبادلات تجاري و سهولت در انجام مبادلات ميان دو کشور فاصله معناداري با نقطه مطلوب دارد. وي با بيان اينکه ارتباط خوبي بين اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور وجود دارد، اضافه کرد: اتاق مشترک بازرگاني ايران و روسيه نيز پيگير مسائل تجاري با تجار روس است. سلاح‌ورزي گفت: اميدوارم فعاليت‌هاي کميته مشترک اقتصادي ايران و روسيه بتواند به رفع موانع در حوزه گمرک، حمل‌ونقل و مسائل بانکي کمک کند.


تعرفۀ واردات کشور عراق تغيير نکرده است
رايزن بازرگاني ايران در عراق از عدم تغيير تعرفه‌هاي وارداتي عراق خبر داد و گفت: از ابتداي سال ۲۰۱۸ هيچ گونه تغييري در تعرفه صورت نگرفته است و فقط ماليات براي گروه‌هاي خاص کالايي وضع شده است. به گزارش سازمان توسعه تجارت، ناصر بهزاد گفت: سه بخش از ماليات از امور صنعتي و توليدي داخل عراق و ساير ماليات‌ها براي واردات کالا از همه کشورهاي صادر کننده به عراق اخذ مي‌شود. وي خاطرنشان کرد: عراق در سال ۲۰۱۸ فروش نفت را بر مبناي صادرات حدود ۴.۳ ميليون بشکه در روز با نرخ ۴۶ دلار بر نامه‌ريزي کرده که با توجه به آغاز طرح‌هاي اين کشور براي رونق سرمايه‌گذاري و اتخاذ شيوه‌هاي مختلف جهت تحقق درآمدهاي جاري پيش‌بيني مي‌شود رشد توليد ناخالص داخلي اين کشور افزايش يابد. رايزن بازرگاني ايران در عراق افزود: برنامه صادرات روزانه نفت عراق با ۱۰درصد افزايش تنظيم شده ليکن حجم هزينه‌هاي جاري و بدهي‌هاي گذشته موجب شده همچنان بخشي از تأمين کسري بودجه که عددي نزديک به ميليارد دلار است از طريق ماليات جبران شود.

تجار اختلافات خود را کجا ببرند؟
سازمان توسعه تجارت و مرکز داوري اتاق بازرگاني ايران به امضا تفاهم‌نامه‌اي در زمينه همکاري‌هاي مشترک پرداختند. به گزارش ايسنا، مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت و محسن محب، دبيرکل مرکز داوري اتاق بازرگاني ايران براي انجام همکاري‌هاي مشترک در قالب ديداري مشترک براي توسعه همکاري‌هاي خود تفاهم‌نامه‌اي امضا کردند. هدف از انعقاد اين تفاهم‌نامه معرفي و ارجاع اختلافات احتمالي فعالين تجاري و اقتصادي ايران در سطح داخلي و بين‌المللي براي حل و فصل به مرکز داوري اتاق بازرگاني ايران عنوان شده است. اين تفاهم‌نامه مي‌تواند به رسيدگي تخصصي و نظام‌مند اختلافات در حوزۀ دعوي تجاري، اقتصادي و سرمايه‌گذاري خطرپذير کمک کرده و جايگاه داوري را در حل و فصل اين قبيل اختلافات تقويت کند. در روابط تجاري ناشي از قراردادها و معاملات، همواره احتمال بروز اختلافاتي وجود دارد که گفته مي‌شود ارجاع اين اختلاف‌ها و دعاوي به مرکز داوري اتاق بازرگاني مي‌تواند عاملي براي تأمين سلامت، سرعت و دقت در رسيدگي به اختلافات به شيوه تخصصي باشد. بر همين اساس کليه اشخاص حقيقي يا حقوقي مي‌توانند حل و فصل اختلافات و دعاوي بازرگاني داخلي يا خارجي خود را با توافق به مرکز داوري اتاق ايران ارجاع دهند.

موانع عدم پيشرفت صنعت خودرو
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: آلودگي هواي تهران باعث مرگ تدريجي در جامعه مي‌شود و متاسفانه هيچکس آنطور که شايسته است اين موضوع را پيگيري نمي‌کند. ابوالفضل سروش در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: بدون شک صنعت خودرو بايد به سمت توليد خودروهاي هيبريدي و يا برقي برود اما متاسفانه دخالت مافياي صنعت خودرو باعث شده که اين صنعت به آن پيشرفت چشمگير دست پيدا نکند و بخشي از اين کندي مربوط به نبود زيرساخت‌ها، قانون و عدم سرمايه گذاري‌هاي لازم است. وي گفت: صنعت خودرو در هر صورت بايد در خدمت سلامت مردم باشد اما متاسفانه در خدمت سهامداران و افراد سودجو است. وي با اشاره به لزوم توسعه حمل و نقل عمومي‌افزود: حمل و نقل عمومي‌يکي از مباحث مهم و البته نخست در شهر تهران است و يکي از دلايل مهم آلودگي عدم توسعه خطوط ريلي برخي از مناطق شهري است به طوري که و روزانه شاهد سفرهاي زيادي از شهرک‌هاي اطراف به سمت تهران هستيم. نماينده مردم تهران گفت: جهت حل مشکلات تهران از قبيل آلودگي هوا، آسيب‌هاي اجتماعي، مترو، ترافيک، ساخت و سازوغيره بايد اولويت بندي لازم صورت گيرد؛ چراکه اين مشکلات در مدت يکسال حل نمي‌شود و نياز به مدت زمان بيشتري است. 

ماشين آلات کشاورزي ايراني در غنا توليد شود
سفير کشور غنا در تهران با بيان اينکه کارخانه ماشين سازي و ادوات کشاورزي همدان بسيار پيشرفته است، از توليدکنندگان ايراني خواست خط توليد اين ماشين آلات را در غنا ايجاد کنند. به گزارش ايرنا، محمد سيوتي يحيي ايدي افزود: به دنبال ايجاد تفاهم نامه تجاري بين ايران و غنا هستيم تا به معادلات تجاري خوبي دست يابيم. وي افزود: توليدات اين واحدها نشان دهنده ظرفيت‌هاي عظيم در بخش‌هاي مختلف است و با همکاري متقابل مي‌توان اين ظرفيت‌ها را در کشور غنا نيز ايجاد کرد. وي با بيان اينکه غنا دروازه ورود به غرب آفريقا است، ادامه داد: ما مي‌توانيم بازار غنا را به تجار و بازرگانان ايراني معرفي و بازارهاي غرب آفريقا را تبيين کنيم. سفير غنا در تهران، خواستار واردات ماشين آلات کشاورزي همدان به کشور مطبوعش و معامله پاياپاي با محصولاتي مانند آناناس، انبه و موز به همدان شد. وي اضافه کرد: اين امکان وجود دارد که تفاهم نامه خواهر خواندگي همدان با يکي از شهرهاي شمالي کشور غنا امضا شود. 

توقف روند افزايشي قيمت محصولات فولادي
عضو انجمن فولاد گفت: سال گذشته نرخ فولاد متأثر از بازار جهاني افزايش يافت اما با ثبات قيمت‌هاي جهاني از اواخر فروردين روند کاهشي گرفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، يعقوبي درباره دلايل افزايش قيمت فولاد گفت: قيمت فولاد متأثر از قيمت جهاني و قيمت ارز است و به دليل افزايش قيمت جهاني نهاده‌هاي توليد که در اختيار 4 کشور است در سال گذشته، پيش از يکسان سازي نرخ ارز شاهد افزايش قيمت فولاد بوديم. وي ادامه داد: با ثبات قيمت‌هاي جهاني از اواخر فروردين امسال قيمت فولاد داخلي نيز روند کاهشي داشته است. يعقوبي ادامه داد: يکي ديگر از دلايل افزايش قيمت فولاد در کشور افزايش نرخ دستمزد است که کارفرمايان نمي‌توانند اين افزايش را در قيمت محصولات فولادي لحاظ نکنند. عضو انجمن فولاد با اشاره به توجه بيشتر توليد کنندگان به صادرات نسبت به بازار داخلي گفت: ما زماني دومين وارد کننده فولاد بوديم ولي با تمهيدات نظام در حال حاضر در رديف صادرکنندگان فولاد هستيم و بديهي است که سهامداران کارخانه‌هاي بزرگ تمايل بيشتر به صادرات داشته باشند.

بازرسي ۳۶ هزار محموله صادراتي و وارداتي توسط استاندارد
مديرکل استاندارد استان تهران با تاکيد بر تسهيل امور گمرکي با استقرار سامانه‌هاي الکترونيکي در گمرکات استان، گفت: در سال گذشته، حدود ۳۶ هزار و ۴۰۰ محموله صادراتي و وارداتي توسط کارشناسان اين اداره‌کل مورد بازرسي قرار گرفت. به گزارش ميزان، محمودرضا طاهري، با تاکيد بر تسهيل امور گمرکي با استقرار سامانه‌هاي الکترونيکي در گمرکات استان، گفت: در سال گذشته، حدود ۳۶ هزار و ۴۰۰ محموله صادراتي و وارداتي توسط کارشناسان اين اداره‌کل مورد بازرسي قرار گرفت. مديرکل استاندارد استان تهران گفت: در سال گذشته، بيش از ۳۶ هزار فقره گواهينامه انطباق وارداتي و ۱۶۰ فقره گواهينامه انطباق صادراتي از سوي اين اداره‌کل صادر شد.

ايميدرو 6 ميليارد دلار در زنجيره توليد آلومينيوم سرمايه گذاري مي‌کند
گروه صنعت، معدن و تجارت: آلومينيوم محصولي است که در ايران به عنوان يک کالاي داراي مزيت توليد شناخته مي‌شود و بر اساس هدف گذاري‌هاي انجام شده و واحدهاي توليدي در حال تکميل قرار است توليد آن تا سال ۲۰۳۰ به يک ميليون تن برسد. از جمله بخش‌هايي که در حوزه صنايع معدني ايران داراي مزيت توليد است، آلومينيوم است، چراکه در اين بخش، نه تنها منابع خاکي لازم وجود دارد بلکه مهمترين عنصر توليد يعني انرژي در قالب گاز به طور آسان در اختيار است. براساس برنامه‌هاي آتي بالادستي براي توسعه صنعت آلومينيوم، گفته مي‌شود توليد آلومينيوم ايران در سال ۲۰۲۵ به يک ميليون تن خواهد رسيد. مهدي کرباسيان - رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران - رسيدن به اين هدف را متکي بر راه اندازي واحدهاي جديدي مانند شرکت آلومينيوم جنوب (سالکو) مي‌داند که قرار است در فاز نخست سالانه ۳۰۰ هزار تن توليد داشته باشد. کرباسيان درباره هزينه توليد آلومينيوم در اين مجتمع مي‌گويد که وجود ذخاير گازي و توليد برق ارزان قيمت از نظر قيمتي نيز به مجتمع سالکو کمک مي‌کند و انتظار مي‌رود هزينه توليد مجتمع سالکو زير ۱۲۰۰ دلار در هر تن باشد. اما حالا که موضوع هزينه تمام شده توليد هر تن آلومينيوم در ميان است، بايد ديد که وضعيت بازار جهاني آن چه گونه است. حالا براساس نمودارهاي جهاني قيمت، قيمت اين محصول در يکسال گذشته بازه تغيير چنداني نسبت به برخي ديگر محصولات معدني نداشته و عمدتاً يک مسير صعودي را طي کرده است. قيمت آلومينيوم از ابتداي سال گذشته از حدود ۱۹۵۰ دلار در هر تن به ۲۲۰۰ دلار رسيده است. البته اين مسير خيلي هم بدون افت خيز نبود بلکه مي‌توان گفت پر شيب‌ترين صعودي که نمودار قيمت آلومينيوم در اين بازه به خود ديده است، به ۲۰ روز گذشته بر مي‌گردد که ظرف حدود ۱۵ روز قيمت آلومينيوم از حدود ۲۰۰۰ دلار به ۲۶۰۰ دلار در هر تن رسيد و اکنون در مرز ۲۲۰۰ دلار ثابت شده است. 
افزايش 70 درصدي توليد آلومينيوم
آخر هفته گذشته بود که مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو در کنفرانس آلوميينوم "سي آر يو" در لندن گفت: ميزان توليد آلومينيوم ايران در اوايل سال آينده، 70 درصد افزايش مي‌يابد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اظهار داشت: ايران به لطف برخورداري از منابع عظيم گازي، در مسير راه اندازي (سالکو) يک مجتمع جديد توليد شمش آلومينيوم در اوايل سال آينده قرار دارد و با بهره برداري از آن، ايران را در اين خصوص به خودکفايي خواهد رساند. وي افزود: عمليات ساخت شرکت مجتمع آلوميينوم جنوب (سالکو) که قرار است در فاز نخست سالانه 300 هزار تن توليد داشته باشد در جريان است.
رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: اين مجتمع، انرژي مورد نياز خود را از يک نيروگاه گازي تأمين خواهد کرد و ايران اميدوار است با استفاده از منابع عظيم گازي خود، صنعت فلزات خود را بيش از پيش توسعه بدهد. ايران در کنار روسيه، بزرگ‌ترين دارندگان ذخاير گازي جهان به شمار مي‌روند. وي افزود: وجود ذخاير گازي و توليد برق ارزان قيمت از نظر قيمتي نيز به مجتمع سالکو کمک مي‌کند و من انتظار دارم هزينه توليد مجتمع سالکو زير 1200 دلار در هر تن باشد. کرباسيان بيان داشت: مجتمع سالکو، ميزان توليد آلومينيوم کشور را تا سال 2025 به يک ميليون تن در سال افزايش خواهد داد. وي ادامه داد: ايميدرو مالک 49 درصد از سهام شرکت آلومينيوم جنوب است و 51 درصد مابقي سهام اين شرکت متعلق به شرکت سرمايه گذاري غدير ايران است.
طرح 2/1 ميليارد دلاري آلومينيوم
در همين همايش بين المللي بود که ميرچي، مدير موسسه مشورتي آئوريس کانادا، به عنوان مشاور شرکت آلومينيوم جنوب (سالکو) گفت: ايران هم اکنون در دو مجتمع توليدي خود (ايرالکو و المهدي- هرمزال) سالانه حدود 400 هزار تن آلومينيوم توليد مي‌کند. وي افزود: مجتمع آلومينيوم سالکو در منطقه ويژه اقتصادي لامرد در جنوب ايران و در نزديکي ساحل خليج فارس در حال ساخت است، جايي که يک بندر آب عميق نيز در آنجا در دست احداث است. ميرچي خاطرنشان کرد: اين مجتمع 1.2 ميليارد دلاري توسط شرکت مهندسي و ساخت خارجي صنعت فلزات غيرآهني چين (ان اف سي) در حال احداث است. وي ادامه داد: مجتمع گداخت آلومينيوم سالکو ابتدا قرار بود به صورت سرمايه گذاري مشترک با شرکت آلکان کانادا ساخته شود، اما اين شرکت پس از تحريم‌هاي آمريکا ايران را ترک کرد.
سرمايه گذاري 6 ميليارد دلاري در زنجيره آلومينيوم
پيش‌تر نيز اردشير سعدمحمدي، معاون طرح‌هاي توسعه معدن و صنايع معدني ايميدرو از برنامه سرمايه گذاري ۶ ميليارد دلاري ايميدرو به منظور ارتقا زنجيره آلومينيوم کشور خبر داد. اين عضو هيات عامل ايميدرو ادامه داد: ۳۴۰ هزار تن آلومينيوم در سال ۹۶ توليد شد و اين در حالي است که ظرفيت آلومينيوم کشور ۴۳۰ هزار تن است. وي گفت: همچنين آلومينيوم جاجرم ۲۴۰ هزار تن پودر آلومينا توليد کرد که بيشتر صرف کارخانه‌هاي داخلي شد. سعدمحمدي با اينکه در سال گذسته حدود ۱۷۶ هزار تن صادرات آلومينيوم داشتيم، اعلام کرد: ۲۲۰ هزار تن مصرف داخلي کشور در سال گذشته بوده است و از ابتداي ورود به فاز توليد، ۲.۵ ميليارد دلار داشته‌ايم. عضو هيات عامل ايميدرو گفت: رشد مصرف آلومينيوم طي ۱۰ سال گذشته حدود ۱۳ درصد بوده است اين در حالي است که متوسط رشد جهاني اين محصول ۵ درصد است. اين موضوع نشانگر اين است که بايد تعريف بهتري براي مصارف پايين دستي داشته باشيم. وي افزود: يکي از پروژه‌هاي در حال اجرا؛ طرح آلومينيوم جنوب است که تا ابتداي امسال ۴۸ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. سعدمحمدي اعلام کرد: در اين طرح ۱.۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري صورت مي‌گيرد که انشا... در اوايل سال ۹۸ فاز اول توليد آن راه اندازي مي‌شود. وي ادامه داد: در طرح آلومينيوم جاجرم ۴۰ هزار تن ظرفيت جديد توليد شمش در حال نهايي شدن است. وي تصريح کرد: پيش بيني مي‌شود در ۲ سال آينده به ظرفيت‌هاي 800 هزار تن شمش برسيم اگرچه برنامه‌ريزي بلند مدت ما براي ظرفيت توليد ۱.۵ ميليون تن است که مابقي ظرفيت، در آلومينيوم جنوب شکل مي‌گيرد.

توليد ۲۵ خودروي سواري و سنگين جاده‌اي با اجراي فاز اول استانداردهاي جديد اجباري خودرو متوقف شد. به گزارش صداوسيما، توليد و واردات خودروهاي MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تيگو ۵، سايپا ۱۳۱ و سايپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سايپا ۱۴۱ بنزيني و دوگانه سوز، آريو ۱۵۰۰ سي سي، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابين و دو کابين مزدا بنزيني و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزيني و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، ليفان ۶۲۰، ليفان X۵۰، ليفان X۶۰، جک J۵، هيونداي i۱۰ با اجراي فاز اول استانداردهاي جديد اجباري از جمله از دستور کار خودروسازان خارج شد. علاوه بر خودروهاي سواري اعلام شده، خودروهاي سنگين کشنده نيمه تريلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کاميون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نيمه تيريلر اسکانيا مدل R۴۴۰LA، کشنده نيمه تريلر اسکانيا مدل R۴۶۰LA کشنده نيمه تريلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نيمه تريلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بين شهري درسا با موتور اسکانيا dc ۱۳۱۰۷ خودروهاي سنگيني هستند که از ابتداي آذرماه سال جاري براساس مصوبه مربوط به توقف خط توليد خودروهاي غيراستاندارد با توقف خط توليد روبرو شده‌اند.
براساس اعلام سازمان ملي استاندارد ايران درسال ۹۶ تعداد استانداردهاي خودرويي از ۵۵ به ۸۵ مورد افزايش يافت. براين اساس وطبق زمان‌بندي صورت گرفته خودرو سازان مکلف بودند از ابتداي دي ماه سال گذشته، ۶۱ مورد استاندارد خودرويي را اجراکنند و اگرخودرويي نتوانست استانداردهاي تعيين شده را رعايت کند در اولين مرحله از اجراي مصوبه مربوطه با توقف خط توليد روبرو مي‌شود. همچنين قرار است از ابتداي تيرماه امسال دو مورد استاندارد خودرويي ديگر به اين ۶۱ مورداضافه شود که در اين صورت خودروهاي مربوطه در صورت عدم رعايت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط توليد در اين مقطع زماني روبرو مي‌شوند.
در ادامه و براساس زمان بندي توافق شده، با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرويي ديگر تا دي ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهاي اجباري خودروهاي سواري به ۸۵ مورد افزايش مي‌يابد. بنابراين با شروع اجراي استانداردهاي جديد تأييد نوع خودرو، توليد تعدادي از خودروهايي که نتوانستند الزامات استانداردهاي اجباري مربوطه را رعايت کنند خاتمه يافت و از اين پس شاهد توليد اين خودروها نخواهيم بود تا توليد ۲۵ مدل خودروي سواري و سنگين، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهاي اجباري، متوقف شود که خودروهاي سواري MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تيگو ۵، سايپا ۱۳۱ و سايپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سايپا ۱۴۱ بنزيني و دوگانه سوز، آريو ۱۵۰۰ سي سي، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابين و دو کابين مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزيني و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، ليفان ۶۲۰، ليفان X۵۰، ليفان X۶۰، جک J۵، هيونداي i۱۰ و برخي از خودروهاي سنگين جاده‌اي از اين جمله‌اند.

مديرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکيد کرد: در زمينه ثبت سفارش کالا هيچ گونه مشکلي وجود نداشته و در هفته‌هاي گذشته اين روند به حالت مرسوم خود دنبال شده است. علي علي‌آبادي در گفتگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه تجار از وجود نداشتن امکان ثبت سفارش گلايه‌هاي متعددي دارند، اظهار کرد: سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت هيچ مشکلي براي ثبت سفارش ندارند و در هفته‌هاي گذشته تعداد زيادي سفارش در اين سامانه‌ها به ثبت رسيده است. وي در ارتباط با تخصيص دلار ۴۲۰۰ توماني به تجار و اينکه گفته مي‌شود واردکنندگان چنين ارزي را دريافت نکرده‌اند، گفت: پس از انجام ثبت سفارش کالا ادامه فرايند پرونده واردات در سيستم بانکي انجام مي‌شود و تخصيص ارز از سوي بانک صورت مي‌گيرد. مديرکل دفتر مقررات واردات و صادرات در افزود: طبق اعلام بانک مرکزي، ارز کليه موارد تأمين خواهد شد. علي آبادي در پاسخ به اين سؤال که آيا ممکن است اختصاص دلار تک‌نرخي به واردکنندگان بر اساس اولويت صورت گرفته باشد؟ توضيح داد: اگر هم در اين زمينه احياناً اولويتي وجود داشته باشد، بخش بانکي اطلاعات بيشتري براي ارائه توضيح در اين زمينه خواهد داشت. در روزهاي گذشته محمد لاهوتي، رئيس فدراسيون واردکنندگان اتاق بازرگاني از وجود مشکلات در سامانه جامع تجارت انتقاد کرده و بر اين نکته تاکيد کرده بود که امکان ثبت سفارش در بسياري از موارد وجود ندارد.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه از انجام مبادلات تجاري ايران و ترکيه و انجام واردات از اين کشور با دلار ۴۲۰۰ تومان خبر داد و تصريح کرد که مشکلي براي ثبت سفارش کالا از ترکيه وجود ندارد. رضا کامي‌مي‌گويد در مورد ترکيه مشکلي براي استفاده از دلار ۴۲۰۰ توماني وجود ندارد و ثبت سفارش‌ها و گشايش اعتبار در حال انجام است. رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: هيچ تفاوتي بين ترکيه و کشورهاي ديگر در زمينه تخصيص نرخ ارز براي واردات وجود ندارد. کامي‌ادامه داد:‌ البته مدتي است که مبادلات دلاري بين ايران و ترکيه مطرح نيست، يا به صورت يورو و يا به صورت لير ترکيه گشايش اعتبار انجام مي‌گيرد و با دلار گشايش اعتبار نمي‌شود. اخيراً هم با لير ترکيه و پول ملي ما يعني ريال معاملات تداوم پيدا مي‌کند و هيچ نوع ممنوعيتي در رابطه با مبادلات بازرگاني ايران و ترکيه وجود ندارد. رئيس اتاق بازرگاني ايران و ترکيه افزود: مدتي قبل دولت اعلام کرد که چهار کشور که ترکيه هم يکي از آن‌ها بود معاملات تجاري بايد از طريق بانک‌ها صورت بگيرد و بدون انتقال ارز امکان پذير نيست اما از طريق بانک و با روش‌هاي مختلف بانکي امکان پذير است. کامي‌گفت: دلار ۴۲۰۰ توماني براي معاملات با ترکيه قابل استفاده است و معادل آن به صورت لير و ريال انجام مي‌شود.
معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو مطرح كرد:
معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو از ارتقا و بهبود كيفيت تمامي‌محصولات اين خودروساز در سال گذشته خبر داد و گفت: درحال حاضر حدود 65 درصد از محصولات ايران خودرو در سطح كيفي 3 و 4 ستاره قرار دارند.
به گزارش ايكوپرس، ‌مجتبي استاد رحيمي‌با بيان اين مطلب گفت: براي ارتقاي كيفيت در زنجيره ارزش توليد شامل حوزه‌هاي كيفيت، تامين، مهندسي، فرآيند، فروش و خدمات پس از فروش، برنامه‌هاي جامعي براي سال 97 تدوين شده است. وي افزايش ستاره‌هاي كيفي محصولات براساس ارزيابي‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران را حاصل اجراي برنامه‌هاي بهبود متعدد در زنجيره ارزش در سال‌هاي گذشته دانست و گفت: هيچ يك از محصولات سواري ايران خودرو در سطح كيفي تك ستاره نيستند. اين شركت با دارا بودن 5 محصول چهار ستاره، 6 محصول سه ستاره و 6 محصول دو ستاره در ميان خودروسازان داخلي از نظر كيفيت محصول سرآمد است. معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين كه در سال گذشته نمرات منفي محصولات براساس ارزيابي شركت بازرسي كاهش چشمگيري داشته است، گفت: پژو2008، سوزوكي گراندويتارا، تندر 90 اتوماتيك، پژو 207 اتوماتيك و تندر 90 پلاس اتوماتيك موفق به كسب چهار ستاره كيفي شده‌اند كه بالاترين سطح كيفي موجود در محصولات ساخت داخل است. وي افزود: محصولات‌هايما اس 7 اتوماتيك، دنا پلاس، 3 ستاره كيفي وH30، سورن، سمند، پژو پارس و پژو 405 نيز 2 ستاره كيفي را در سال گذشته كسب كرده اند. محصولات پژو 206، پژو 206 صندوق دار و رانا نيز در حال حاضر داراي 3 ستاره كيفي هستند. استادرحيمي‌درباره آخرين وضعيت ميزان رضايت مشتريان از محصولات ايران خودرو اظهار كرد: رضايت بيش از 84 درصد محصولات بالاتر از متوسط صنعت است متناظر با آن وضعيت امتياز IQS نيز در سال 96 بهبود 23 درصدي را نسبت به ابتداي سال 94 تجربه كرده است. وي كاهش 15 درصدي در شاخص مراجعات به شبكه خدمات پس از فروش و بهبود 31 درصدي در شاخص قطعات متناظر در بازه 10 هزار كيلومتر كاركرد در سال 96 نسبت به سال 95 را از ديگر موفقيت‌هاي كسب شده در حوزه كيفيت برشمرد. معاون كيفيت ايران خودرو ضمن تشريح پروژه‌ها و برنامه‌هاي بهبود اجرا شده در سال 96 گفت: در مجموع 692 پروژه‌هاي محصولي و مجموعه‌اي و برنامه‌هاي كلان سرمايه‌اي و زيرساختي به اجرا گذاشته شده است. وي از جمله پروژهاي زير ساختي و كلان سال گذشته را در حوزه تامين، دستيابي به نظام جامع ارزيابي تامين كنندگان، ارتقاء كيفيت قطعات، در حوزه طراحي و مهندسي، ارتقاء طرح بدنه محصول آريسان، بهبود و ارتقاء سيستم انتقال قدرت (كلاچ)، ارتقاء كيفيت گيربكس و در حوزه فرآيند، رباتيك كردن خطوط پرس با هدف افزايش كيفيت محصول، رفع مشكلات ارگونومي‌و كاهش ضايعات و رباتيك کردن خطوط سيلر و PVC و پاشش رنگ در سالن رنگ با هدف افزايش و ارتقاء كيفيت و يكنواختي رنگ مطابق با استاندارهاي جهاني، توسعه و ارتقاء تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري تست‌هاي الكتريكال در راستاي ارتقاء و بهبود فرآيندها دانست.
استادرحيمي‌افزود: در حوزه خدمات پس از فروش نيز ارائه خدمات نوين الكترونيك، يكپارچگي سيستم كنترل و تامين قطعات شبكه و ارتقاء سطح دانش و مهارت نمايندگي‌ها از جمله پروژه‌هاي زيرساختي اجرا شده در سال گذشته بوده است.
وي از كسب نشان درخشان سبز درآخرين ارزشيابي شركت رنو، موسوم به «آديت پاركينگ 00611 (ASP)» در حوزه همسان سازي در بين سايت‌هاي توليدي محصولات رنو در منطقه خاورميانه، هند و آفريقا را از ديگر موفقيت‌هاي كسب شده در سال گذشته نام برد