شفاف سازی دلایل تعویق تحویل مسکن مهر
عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از تعلل دولت در تکمیل مسکن مهر، گفت: باید محل هزینه کرد اقساط بازگشتی این طرح مشخص شده و علت عدم تحویل واحدها شفاف سازی شود. محمد دامادی با اشاره به وضعیت فعلی طرح مسکن مهر، گفت: با توجه به بی توجهی دولت به تکمیل این طرح باید برای اتمام این پروژه منتظر دولت بعدی باشیم. این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه مسکن مهر در زمان استارت پروژه، اجرا و حتی اکنون نیز در روند تحویل طرح با اشکالات عدیده ای مواجه است، افزود: باید محل هزینه کرد اقساط بازگشتی این طرح مشخص شده و علت عدم تحویل واحدها شفاف سازی شود.

کمبود شدید مسکن در شهرهای کوچک
عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه با وجود خانه خالی در کلانشهرها شهرهای کوچک با کمبود شدید مسکن مواجه هستند، گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور می‌تواند از انباشت تقاضا و حبابی شدن نرخ‌ها جلوگیری کند. حمید بنایی با اشاره به اظهارات مسئولان درخصوص وجود بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور، گفت: شاید در کلانشهرها این آمارها درست باشد اما در شهرهای کوچک کمبود مسکن مشهود است. وی با تاکید بر اینکه دولت برای جلوگیری از انباشت تقاضا در حوزه مسکن باید طرح مشخصی ارائه کند، افزود: ساخت سالانه 900 تا یک میلیون واحد مسکونی می‌تواند از انباشت تقاضا و حبابی شدن نرخ‌ها جلوگیری کند.

 تسهیلات ارزان، قدرت خرید را افزایش می‌دهد
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک باتأکید بر اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن موجب رونق معاملات می‌شود، گفت: روند کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن باید ادامه یافته و به رقم کارمزد بانک‌ها نزدیک شود. حسام عقبایی درخصوص مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن گفت: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید و تحریک بازار مسکن شود. وی افزود: ‌ارائه تسهیلات خوب و مفید خواهد بود، اما اینکه تسهیلات با چه مبلغی و با چه مدت زمان بازپرداختی دراختیار متقاضیان قرار گیرد بسیار مهم است. عقبایی گفت: پرداخت تسهیلات با یک روش و یک فرمول در کل کشور صحیح نیست.
افزایش سقف وام مسکن در انتظار تصمیم شورای پول و اعتبار
وزیر راه و شهرسازی توضیحاتی پیرامون پیشنهادش برای افزایش سقف وام مسکن ارائه کرد. عباس آخوندی در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به آخرین وضعیت وام مسکن در کشور در سال 97، گفت: پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی را برای کاهش سود و افزایش سقف وام مسکن به شورای پول و اعتبار ارسال کرده ام که باید روند خود را  شورا طی کند. وزیر راه و شهرسازی، افزود: پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی افزایش سقف وام مسکن تا 200 میلیون تومان برای تهران است و در شهرهای دیگر به نسبت های پایین تری افزایش می یابد. این عضو کابینه دولت دوازدهم، در خصوص اینکه آیا حباب بازار ارز به بازار مسکن تزریق می شود، تصریح کرد: حبابی که در بازار ارز رخ داده در بازار مسکن ایجاد نمی شود و دلیلی برای ایجاد این حباب در مسکن وجود ندارد.

معرفی جایگزین رئیس تعلیق شده نظام مهندسی تهران
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نامه‌ای سعید غفرانی را به‌عنوان جایگزین حسن قربانخانی رئیس تعلیق شده سازمان نظام مهندسی ساختمان پایتخت معرفی کرد. به گزارش تسنیم، در نامه مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران خطاب به اعضای نظام مهندسی ساختمان تهران آمده است؛ «معاونت محترم امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی منضم به نامه مدیرکل محترم دفتر توسعه مهندسی ساختمان درخصوص تعلیق پروانه اشتغال به کار مهندسی آقای حسن قربانخانی، حسب تصمیم مقام عالی وزارت مستند به بند (ج) ماده 23 ائین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان و کنترل ساختمان ارسال می‌گردد. با توجه به اینکه نامبرده فاقد شرایط عضویت هیئت مدیره سامان استان می‌باشد و اقای سعید غفرانی عضو علی‌البدل رشته عمران جایگزین ایشان به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره معرفی می‌گردد مقتضی است ترتیبات و تشریفات قانونی را معمول نمایید.»

رشد 7/7 درصدی فعالیت‌های اقتصادی بنادر
سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت آماری فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در بنادر مختلف ایران را در سال جاری اعلام کرده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشد دارد. به گزارش ایسنا، براساس اعلام این سازمان، میزان فعالیت کلی بنادر تا امروز به ۱۴ میلیون تن تخلیه و بارگیری رسیده که در قیاس با سال گذشته رشد ۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد. در این بین عملیات کارگو با رسیدن به ۲.۲ میلیون رشدی بیش از ۲۲ درصدی را به ثبت رسانده و نقش قابل توجه در عملکرد سال جاری داشته است. در جابه‌جایی کالاهای نفتی نیز عدد فعلی ۴.۳ میلیون تن را نشان می‌دهد که نسبت به پارسال افزایش حدود پنج درصدی داشته است. در جابه‌جایی کالاهای فله تغییرات در حوزه فله خشک با ثبت ۱۰ درصد رشد محسوس بوده، اما کالای فله مایع تغییری نسبت به پارسال ندارد. با وجود عملکرد مثبت سال جاری وضعیت تخلیه و بارگیری کانتینری عملکردی منفی داشته و براین اساس در حوزه کانتینر میزان تخلیه و بارگیری کالا حدود ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در عملکرد کانتینری براساس TEU نیز فعالیت‌ها حدود یک سوم کاهش یافته است.

تعویق در تحویل هواپیمای 777 تایید شد
گروه راه و مسکن: در حالی روز پنجشنبه خبر رسید که قرار است پس از ماه ها مذاکره دو ایرلاین ایرانی 40 فروند از هواپیماهای مسافربری سوخو تولید کشور روسیه را وارد کشور کند، اما رسانه های بین المللی گزارش می دهند که مقام های شرکت بوئینگ نیز تعویق در تحویل هواپیماهای مورد مذاکره با ایران را تایید کرده اند. هرچند پس از برجام مذاکره با کمپانی های بزرگ هواپیماساز جهان، ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران سرعت بیشتری گرفت، اما حالا به نظر می رسد که آینده این مذاکرات و قراردادها به نوعی در انتظار تصمیمات ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است. حالا آنطور که خبرگزاری ها گزارش داده اند، بوئینگ خریداران جدیدی برای هواپیمای جتی که امیدوار بود امسال به ایران تحویل دهد، پیدا کرده و دیگر نگران‌ این نیست که در صورت بازگشت تحریم ها علیه ایران، تولید این هواپیما ضربه بخورد. مدیر این شرکت هواپیماسازی آمریکایی در گفتگو با رویترز اعلام کرد بوئینگ به دلیل افزایش تقاضا، دیگر نگران نیست که فروپاشی توافق با ایران این شرکت را وادار کند تولید هواپیمای جت ۷۷۷ را از این بیشتر کاهش دهد و صدها شغل به خطر بیافتد. دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل بوئینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هیچ تحویلی به ایران که بخشی از برنامه تولید امسال این شرکت باشد نداریم، در نتیجه این تحویل ها طبق پروسه دولت آمریکا به تاخیر افتاده است. من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که ما بدون هیچ ریسکی به برنامه تولید ۷۷۷ ادامه می دهیم. بوئینگ در دسامبر سال ۲۰۱۶ توافق کرد ۸۰ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد. این قرارداد با توافق میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی برای گشایش تجارت در قبال محدودیت فعالیت های هسته ای ایران امکان‌پذیر شد و شامل ۱۵ فروند مدل ۷۷۷-۳۰۰ER  بود که برای آنها بوئینگ مجوز صادرات را از دولت آمریکا دریافت کرده بود. منابع صنعتی می‌گویند بوئینگ قرار بود سه فروند ۷۷۷ را امسال به ایران تحویل دهد اما تحویل سفارش خریداران دیگر را جایگزین تحویل به ایران کرد. قرارداد ایران برای ۷۷۷ زمانی که اعلام شد، برای این مدل که یکی از سودآورترین مدلهای بوئینگ به شمار می رود، حمایت حیاتی فراهم کرد زیرا این هواپیما تقریبا به زمان پایان تولیدش نزدیک شده است.
بوئینگ دنبال کننده دستور دولت آمریکا
بوئینگ تولید این مدل را پیش از این به دلیل کاهش فروش کم کرده بود و در اواخر سال ۲۰۱۶ به کارکنانش اعلام کرده بود در تولید کمتر این هواپیما سفارش ایران به حساب آمده است و در انظار عمومی بر ارزش این قرارداد برای حفظ مشاغل تاکید می کرد. با این حال مویلنبرگ اعلام کرد حتی اگر ایران قادر نباشد ۳۷۴ میلیون دلار سفارش خود را تحویل بگیرد، بوئینگ در تولید مدل ۷۷۷ کاهش بیشتری صورت نخواهد داد. وی گفت: نرخ تولیدی که ما تعیین کرده ایم، به سفارش های ایران بستگی ندارد. اگر این سفارش ها انجام بگیرد و ما هواپیما به ایران تحویل دهیم، این تحویل ها به منزله فرصت هایی برای ما خواهد بود اما ما دستور دولت آمریکا را دنبال می کنیم و اطمینان یافته ایم که به این سفارش ها تکیه نکرده ایم. فروش مدل ۷۷۷ در سال ۲۰۱۷ بهبود یافت و با افزایش بیش از دو برابری به ۶۰ فروند رسید.
انتظار برای موضع ترامپ درباره برجام
خبرگزاری ها گزارش داده اند که ترامپ وعده داده که آمریکا را از توافق سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی خارج خواهد کرد. وی تا ۱۲ ماه مه برای بازگرداندن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه تهران که نخستین گام برای پایان دادن به توافق هسته ای خواهد بود، تصمیم می گیرد. مقامات ایرانی واشنگتن را متهم کرده اند نه تنها مانع تحویل هواپیماهای آمریکایی شده بلکه خرید هواپیماهای اروپایی را نیز به دلیل محدودیتهای فاینانس، با مانع روبرو ساخته است. ایران ایر ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ ATR را سفارش داده و تاکنون سه فروند ایرباس و ۸ فروند ATR را تحویل گرفته است.
در همین حال شرکت های اروپایی به دلیل اینکه شماری از قطعات هواپیماهای ساخت آنها در آمریکا تولید می شود، به مجوز صادرات واشنگتن برای تکمیل قراردادهایشان نیاز دارند. تاکنون واشنگتن مجوزهایی صادر کرده که اجازه می دهد حدود یک سوم از هواپیماهای ایرباس تحویل داده شود اما معلوم نیست در صورت خروج آمریکا از برجام، این قراردادها چه سرنوشتی پیدا می کنند.
پای هواپیماهای روسی به ایران باز شد
پس از ماه‌ها گمانه‌زنی سرانجام دو ایرلاین ایرانی توافق کردند که ۴۰ فروند هواپیمای مسافربری روسی را وارد ناوگان خود کنند. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور قراردادی اخیرا میان نمایندگان این دو ایرلاین ایرانی و الگو بوت بندارت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روسیه در نمایشگاه هوایی اورآسیا ۲۰۱۸ که در ترکیه فعال است بسته شده که براساس آن این دو شرکت ایرانی در دو قرارداد جداگانه هر یک ۲۰ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ دریافت خواهند کرد. این توافق‌نامه در حالی امضاء شده که پیش از این مقامات روسی چند بار خبر از علاقه و تقاضای رسمی شرکت‌های ایرانی برای خرید هواپیماهای مسافربری این کشور ارائه کرده بودند که هر بار با پاسخ رسمی مقامات ایرانی امکان نهایی شدن این قراردادها به تعویق افتاد. طبق اطلاعات ارائه شده شرکت آسمان ۲۰ فروند هواپیماهای  RRG۹۵Rسوخو را خریده که جدیدترین مدل طراحی شده این هواپیما در روسیه به حساب می‌آید. همچنین به نظر می‌رسد که تعدادی از قطعات این هواپیما از تحریم‌ها خارج است و همین امر برای آسمان خرید این هواپیما را امکان‌پذیر کرده است. در بخش دیگری از این نمایشگاه ایران ‌ایرتور نیز ۲۰ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ خرید که طبق اعلام این شرکت قرارداد بسته شده حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین ایران‌ ایرتور اعلام کرده که این ۲۰ فروند هواپیما به تدریج وارد ناوگان این شرکت خواهد شد. این توافق‌های جدید در حالی نهایی شده که پیش از این ایران‌ایر توانسته بود خرید ۲۰۰ هواپیمای برجامی را نهایی کند و پس از آن نیز شرکت‌ آسمان در قراردادی دو مرحله‌ای ورود ۶۰ فروند بوئینگ را برای ناوگان ایران در نظر گرفته بود. با وجود آنکه بیش از یک سال از نهایی شدن قراردادهای ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیماساز مطرح جهان می‌گذرد، اما برخی محدودیت‌ها مانند سنگ‌اندازی آمریکا و تامین نشدن فاینانس لازم ورود این هواپیماها به ایران را با اما و اگر مواجه کرده است. هرچند قرار بود نخستین هواپیمای بوئینگ خریداری شده از سوی ایران‌ایر در اردیبهشت ماه امسال وارد ناوگان شود، اما اخیرا مدیر این شرکت آمریکایی اعلام کرده که بوئینگ در سال جاری میلادی هیچ برنامه‌ای برای تولید هواپیمایی که به ایران تحویل شود ندارد. به این ترتیب ایران دیگر گزینه‌های خود در این بازار را به شکل دقیق‌تر بررسی می‌کند که هواپیمای سوخو ۱۰۰ روسیه یکی از آنهاست. دو توافق اخیر در حالی بسته شده که پیش از این هواپیماهای روسی مانند توپولوف و آنتونوف به دلیل ثبت چند حادثه تلخ در آسمان ایران نگاه مسافران ایرانی به هواپیماهای روسی را بسیار منفی کردند.

پروانه اشتغال رئیس نظام مهندسی تهران باطل شد
به فاصله یک هفته از زمانی که وزیرراه وشهرسازی درجریان برگزاری اولین دیدار مشترک خود با روسای اداره های راه وشهرسازی استان‌ها تهدید کرد که پروانه مهندسانی را که به بخش نامه های وی تمکین نکنند را ابطال خواهد کرد، روزگذشته انتشار خبر غیرمنتظره تعلیق پروانه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ازسوی معاونت مسکن وساختمان نشان داد که از قرارمعلوم، آن تهدیدها جدی بوده و وزیرراه در این زمینه با کسی تعارف ندارد. در برابر این اقدام وزارتخانه، گروهی از مهندسان با انتشار اسناد و یکسری افشاگری‌ها، این اقدام دولت را جسورانه وآن را به فال نیک گرفتند و خواستار برخورد با افراد دیگری شدند که به گفته آنها با ایجاد فضای رانت، سبب تضییع حقوق مهندسان شدند، اما در برابر، گروه دیگری ضمن محکوم کردن این اقدام، به حمایت از ریاست سازمان نظام مهندسی تهران برخاستند. بررسی های حاکی از آن است که برخی نیت معلق کنندگان پروانه اشتغال به کار ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران را اساسا اقدامی فراتراز انجام اصلاحات تعبیر می‌کنند و بر این باورند که وزارتخانه از قدرت قانونی خود استفاده غیرمنطقی کرده است تا از این ابزار بتواند، جامعه مهندسی را مستندانه به تمکین از ابلاغیه‌هایش وادارد. در همین حال رئیس سازمان نظام مهندسی تهران گفت: اگر قرار به تعلیق پروانه ای بود بهتر بود پروانه رجبی که به تمام روسای سازمان استان ها ابلاغ کرده تا آیین نامه ارائه شده از سوی وزیر را انجام ندهیم، معلق می کردند. حسن قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در گفتگو با ایسکانیوز با اشاره به اقدام آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تعلیق پروانه اشتغال او گفت: دائمی یا موقتی بودن تعلیق پروانه اشتغال از جمله ابهاماتی است که در این ابلاغیه وجود دارد، آخوندی پروانه اشتغال من را معلق کرده اما هیچ مدت زمانی را برای این اقدام مشخص نکرده است. او در ادامه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که بسیار مدنظر قرار گرفته؛ این است که آیا مگر می شود یک نفر را بدون حکم مرجع صالح قضایی و یا شورای انتظامی که در سازمان نظام مهندسی وجود دارد از حقوق اجتماعی محروم کرد؟ قربانخانی گفت: به لحاظ حقوقی این حق برای ما وجود دارد تا اقدام وزیر راه و شهرسازى را پیگیری کنیم و اکنون در حال پیگیری های لازم در این زمینه هستیم. رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه ادعای آخوندی بر این اساس بود که به دلیل عدم رعایت ابلاغیه ها از سوی بنده پروانه اشتغال را به تعلیق در آورده است، افزود: نکته مورد توجه این است که براساس ماده 116 آئین نامه اجرایی، مرجع صدور ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی ، رئیس شورای مرکزی است و در صورتی که این شورا به ما ابلاغ کند و ما از اجرای آن سرباز بزنیم می توان گفت که ابلاغیه های قانونی را رعایت نکرده ایم در حالی که رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به ما ابلاغ کرد که آیین نامه های ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازى را رعایت نکنیم، از سوی دیگر وزیر کشور به استانداران ابلاغ کرد که آیین نامه آخوندی مغایر با قانون است و نباید آن را به اجرا در آورد بنابراین ما در چارچوب قانون و دستوراتی که به ما ارائه شده تکالیف خود را انجام داده ایم. قربانخانی اظهار داشت: مسئولان به جای آنکه اقدام به اصلاح مغایرت های قانونی کنند و توافقی بر سطح بالادستی داشته باشند پروانه بنده را معلق کردند در صورتی که در حال حاضر روزانه چندین نفر برای کسب پروانه اشتغال به سازمان نظام مهندسی تهران مراجعه می کنند. رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر اینکه تمام اقدامات انجام شده از سوی ما طبق قانون بود و کاری را برخلاف دستورالعمل و شیوه نامه انجام ندادیم، افزود: اگر قرار به تعلیق پروانه ای بود بهتر بود یا پروانه رجبی را که به تمام روسای سازمان استان ها ابلاغ کرده تا آیین نامه ارائه شده از سوی وزیر را انجام ندهیم، معلق می کردند و یا باید با وزارت راه و شهرسازی توافق می کردند تا ابلاغیه ای را صادر کنند که بر ما و شهرداری ها لازم الاجرا باشد. او در پایان با اشاره به صحبت های اخیر اکبر ترکان، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: در آیین نامه اجرایی، اختیار تعلیق پروانه به آخوندى داده شده ولی در آن آیین نامه تاکید به ابلاغیه های قانونی شده است، زمانی که وزیر کشور و رئیس شورای مرکزی اعلام می کنند که آئین نامه ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی مغایرت قانونی دارد پس سازمان نظام مهندسی به جز آنکه باید طبق قانون اختیارات خود را انجام دهد و سعی کند تا کار مردم را راه بیندازد مگر می تواند کار دیگری را انجام دهد و در برابر ابلاغیه ها مقاومت کند؟
گزارش بانک مرکزی از تورم ۳۰درصدی مسکن در تهران
در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵۵.۳ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1397 برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد. براساس این گزارش در فروردین ماه سال 1397، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 59 و 6.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم معاملات در فروردین ماه طبق روال هرساله و تحت تأثیر تعطیلات نوروز در سطحی بسیار پایین‌تر از سایر ماه‌های سال رقم خورده و لذا کاهش تعداد معاملات ثبت‌شده در این ماه نسبت به ماه قبل، عمدتاً ناشی از این موضوع است. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 55.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 29.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است، گزارش ذیل صرفاً معطوف به بررسی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به‌تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال 1397 حاکی از آن است که از مجموع 5046 واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 42.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال قبل 3.2 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است. توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین ماه سال 1397 حاکی از آن است که میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13.5درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 2 و 4 هر کدام با سهم یکسان 8.4درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 71.1 درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به‌ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 2، 4، 10، 14، 8، 7، 15، 11 و 1) بوده و 12 منطقه باقی‌مانده 28.9 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.در فروردین ماه سال 1397، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 55.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 2 درصد کاهش و 29.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 (معادل 46.7 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 19 (معادل 4.0 درصد) تعلق دارد. میان مناطق 22گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل 116.4 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 26.4 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 43.9 و 33.9  درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 10.4 و 9.3 درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالباً یک‌ساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطرنشان می‌شود سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 33.1 درصد است. در فروردین ماه سال 1397 متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به 55.3 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 29.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام‌شده طی این ماه 5 هزار فقره بود که نسبت به فروردین ماه سال 1396 معادل 6.3 درصد کاهش دارد. بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در فروردین ماه سال 1397 مؤید تغییر متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در این دوره است به‌طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 10 و 1.3 درصد رشد نشان می‌دهد.