استيضاح وزير اقتصاد تحويل هيئت رئيسه مجلس
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه تيم اقتصادي دولت را در بروز مشکلات اقتصادي مقصر مي‌دانيم گفت: استيضاح وزير اقتصاد را با ۹۰ امضا تحويل هيئت رئيسه داده ايم.
به گزارش تسنيم، حسينعلي حاجي دليگاني با اعلام اينکه مجلس از اختيارات خود و بر اساس قانون اساسي در قبال وزرا کوتاه نخواهد آمد، گفت: استيضاح وزير اقتصاد را با 90 امضا تحويل هيئت رئيسه داده‌ايم و در برابر وزراي ديگر نيز اگر لازم باشد از ابزار قانوني استفاده مي‌کنيم. اين نماينده مجلس گفت: برخي موارد از جمله استيضاح رئيس بانک مرکزي يا معاون اقتصادي رئيس جمهور در اختيار مجلس نيست و از اينرو از رئيس جمهور انتظار داريم تصميم گيري کند.





در فضاي جنگ اقتصادي قرار گرفته‌ايم
يک عضو هيئت علمي‌دانشگاه تهران با بيان اينکه ما بعد از انقلاب هميشه با جنگ اقتصادي روبرو بوده‌ايم گفت که براي پيروزي در اين جنگ علاوه بر ساختارهاي اقتصادي، ساختارهاي سياسي و اجتماعي هم بايد دچار تحولاتي شوند. ابوالقاسم عربيون، با بيان اينکه در فضاي جنگ اقتصادي قرار گرفته‌ايم، گفت: در دنياي امروز در کشورهاي پيشرفته، سياست‌هاي اقتصادي در اولويت قرار دارد. در حالي که در کشورهاي ديگر مانند کشورهاي در حال توسعه، اقتصاد تحت‌الشعاع مسائل سياسي قرار دارد. اين شرايط باعث مي‌شود تا اقتصاد کشورهاي پيشرفته بسيار پوياتر شود. وي ادامه داد: آنها براي جلوگيري از دستيابي ايران به اهداف خود در منطقه از ابزار اقتصادي خود که يکي از آنها تحريم است، استفاده مي‌کنند.





راه‌اندازي اکوسيستم کارآفريني و کسب و کار
رئيس دانشگاه تهران با اشاره به وضعيت کنوني بازار اقتصادي کشور و اينکه اين امر ناشي از اشتباهات گذشته ما بوده است، گفت: بر اين اساس دانشگاه تهران در تلاش است که اکوسيستم کارآفريني و کسب و کار را ايجاد کند تا دانش‌آموختگان به جاي استخدام قابليت کارآفريني داشته باشند. به گزارش ايسنا، محمود نيلي‌احمدآبادي اظهار کرد: ولي آنچه که در کشور رخ داده است، نشان مي‌دهد که نه مشکل از دانشگاه است و نه از صنعت، بلکه اين مشکل مربوط به اقتصاد ملي ما مي‌شود. وي با بيان اينکه در روزگاري ايران توليدکننده تلويزيون و يخچال و خودرو بوده است، افزود: در روزگاراني ايران يکي از کشورهاي صادرکننده محصولات صنعتي در منطقه بوده است.
شوراي مهارت در استانها فعال مي‌شود
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي از فعال شدن شوراي مهارت در همه استانها به عنوان يک شوراي بالا دستي از سوي اين سازمان خبر داد.
به گزارش ايرنا، سليمان پاک سرشت افزود: شوراي مهارت، کنشگران و ذينفعان مختلف آموزش مهارتي را در کنار هم قرار مي‌دهد، به شکلي که آموزش دهندگان و آموزش گيران با هم در ارتباط باشند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: اين سازمان چند رويکرد جديد را دنبال مي‌کند که جدي‌ترين آن، ارائه آموزش‌هايي است که با نياز بازار کار منطبق باشد.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي يکي از برنامه‌هاي اين سازمان را مهارت‌هاي جديد منطبق با استانداردهاي جهاني عنوان کرد و گفت: يکي از تحولات بخش کسب و کار و آموزش، فرآيندهاي ديجيتالي شدن است و اين سازمان به سمت اين فرآيند پيش مي‌رود.
پاک سرشت در خصوص مصوبه مجلس مبني بر استخدام مربيان حق التدريس فعال در مراکز سازمان فني و حرفه‌اي نيز گفت: بخش عمده اين مساله حل شده است و تعداد کمي‌از مربيان حق التدريسي هنوز استخدام نشده‌اند که اين روند با توجه به ظرفيت موجود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي استفاده مي‌شود و بخش مهمي‌از مشکل رفع شده است.
تشخيص و نظارت بر تخصيص ارز دولتي از ثبت سفارش مهمتر است
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد براينکه ثبت سفارش تنها اعلام نياز است و به معناي واردات کالا نيست، اظهار داشت: هر درخواستي قابل تخصيص ارز نيست، بايد امکان تخصيص ارز در کشور مقصد و نوع ارز نيز مورد بررسي قرار گيرد بنابراين ثبت سفارش تنها اعلام نياز است و مرحله مهمتر از آن نحوه تخصيص ارز به کالاها است.
به گزارش خانه ملت، عبدالرضا مصري، با بيان اينکه بانک مرکزي براي تخصيص ارز متعهد مي‌شود، بيان داشت: اولويت بندي تخصيص ارز ارتباطي با شفافيت ندارد، در اين بين مهم است تيمي‌که تشخيص تخصيص ارز را برعهده دارند به درستي تخصيص ارز را به کالاهاي اساسي انجام دهند و در مرحله بعدي بايد تعريفي براي سيستم توزيع کالاها با ارز 4200 تومان ارائه شود.
اين نماينده مجلس، گفت: فرض کنيد که با تشخيص درست ارز به کالاي اساسي اختصاص يافت بايد در چرخه توزيع نيز کنترلي وجودداشته باشد تا کالايي که با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد کشور شده است بر اساس ارز هشت هزار توماني در بازار قيمت گذري نشود.
داده‌هاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: حال مردم خوب است! شايد اگر ولي ا... سيف، رئيس کل بانک مرکزي سري به بازارها و خيابانهاي تهران از محل کارش در خيابان ميرداماد تا خيابان شوش می زد؛ هر گز اجازه انتشار داده‌هاي آماري خانواره‌هاي شهري در سال 96 را نمي‌داد. بر اساس داده‌هاي بانک مرکزي، درآمد خانوارها در سال 96 از هزينه‌ها پيشي گرفته است. اين در حالي است که در بخش درآمدها، دو مؤلفه درآمد غير پولي و درآمد متفرقه وجود دارد؛ به عبارتي اگر در بودجه خانوار سال 96 درآمد غير پولي و رديف متفرقه را کسر کنيم، آنگاه مشاهده مي‌شود که در بخش درآمد‌ها، اگر چه مجموع درآمد ناخالص خانوارها افزايش چشمگيري داشته‌ اما در واقع سهم درآمدها در اين بخش همچنان در مارپيچ تورم و هزينه گرفتار مانده است. در سال 96 درآمدهاي غير پولي 29.6درصد از مجموع درآمد ناخالص خانوارها را تشکيل داده است. مقايسه مجموع درآمد‌هاي پولي و غير‌پولي نشان مي‌دهد که به تنهايي بيشترين سهم را در بين درآمد ناخالص خانوارها را به خود تشکيل داده است. حالا اگر اما درآمدهاي غير‌پولي را کسر کنيم، آنگاه مجموع درآمدهاي پولي ناخالص تنها 70 درصد باقي مي‌ماند، اين در حالي است که سهم 24.4 درصدي را اگر هم از درآمد پولي کسر کنيم، بيشتر اين موضوع آشکار مي‌شود که درآمدها متناسب با نرخ تورم و وضع اقتصادي رشد نکرده بلکه اين هزينه ‌هاست که با رشد مواجه شده اند.
داده‌هاي بانک مرکزي
بانک مرکزي با ارايه نتايج بررسي متوسط هزينه - درآمد خانوار سال ۹۶، اعلام کرد: درآمد يک خانوار شهري در سال گذشته ۴۳ ميليون و ۹۲۷ هزار تومان و هزينه نيز ۴۲ ميليون و ۱۳۰ هزار تومان بود.
بررسي گزارش رسمي‌بانک مرکزي نشان مي‌دهد که ميزان درآمدها در سال گذشته ۱۲ درصد و مخارج نيز ۷.۲ درصد افزايش يافته است. در عين حال، ۳۵.۵ درصد از مخارج ۴۲۱ ميليون و ۳۰۸ هزار و ۵۲۴ ريالي خانوار در بخش مسکن به ميزان ۱۴۹ ميليون و ۳۷۶ هزار و ۵۵۴ ريال بوده و پس از مسکن، بالاترين هزينه خانوار شهري در سال گذشته خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها به ميزان ۹۹ ميليون و ۱۳۰ هزار و ۲۶۸ ريال بوده است.
وضعيت مخارج خانوار
بر پايه اين گزارش، حمل و نقل با رقم ۴۴ ميليون و ۶۴۱ هزار و ۱۵۶ ريال ۱۰.۶ درصد و کالا و خدمات متفرقه نيز با ۳۴ ميليون و ۵۹۲ هزار و ۱۶۵ ريال، ۸.۲ درصد مخارج سال گذشته يک خانوار شهري کشور را تشکيل داده است.
کمترين هزينه خانوار در سال گذشته مربوط به دخانيات با يک ميليون و ۳۸۸ هزار و ۶۴۶ ريال معادل ۰.۳ درصد و همچنين تحصيل به ميزان ۷ ميليون و ۵۹۹ هزار و ۲۶۱ ريال معادل ۱.۸ درصد بود. بيشترين ميزان رشد هزينه خانوار در سال گذشته مربوط به خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها با ۱۰.۲ درصد بوده و هزينه مسکن نيز ۷.۱ درصد رشد داشته است. به صورت کلي، خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها، دخانيات،‌پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها، لوازم و اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفريح و امور فرهنگي، تحصيل، رستوران و هتل و کالا و خدمات متفرقه؛ ۱۲ قلم اصلي در سبد مخارج خانوار را تشکيل مي‌دهند.
وضعيت درآمد خانوار
در بخش درآمد خانوار در سال گذشته، کل درآمد ناخالص به ميزان ۴۳۹ ميليون و ۲۷۵ هزار و ۵۰۲ ريال بوده که از اين ميزان ۳۰۹ ميليون و ۹۱۸ هزار و ۵۴۳ ريال درآمد پولي ناخالص با رشد ۱۳.۹ درصدي بوده است. درآمد غيرپولي خانوار در سال گذشته ۱۲۹ ميليون و ۳۵۶ هزار و ۹۵۹ ريال بود و در اين بخش ۷.۵ درصد رشد به ثبت رسيد.
به صورت کلي، طبق اعلام بانک مرکزي ميزان درآمد خانوار در سال گذشته به رقم ۱۷ ميليون و ۹۶۶ هزار و ۹۷۶ ريال از هزينه‌ها پيشي گرفته است. بر پايه اين گزارش، متوسط درآمد يک خانوار شهري در سال گذشته ۳۶ ميليون و ۶۰۶ هزار و ۲۹۱ ريال و متوسط هزينه نيز ۳۵ ميليون و ۱۰۹ هزار و ۴۳ ريال بوده است؛ بنابراين درآمد هر خانوار در سال قبل، ماهيانه يک ميليون و ۴۹۷ هزار و ۲۴۸ ريال از هزينه‌ها بيشتر بوده است.
اشتغال
بر اساس نتايج بررسي، ۲۷.۹ درصد خانوار‌ها بدون فرد شاغل، ۵۵.۳ درصد داراي يک نفر شاغل، ۱۴.۰ درصد داراي دو نفر شاغل و ۲.۸ درصد داراي سه نفر شاغل و بيشتر بوده اند. در مقايسه با سال ۱۱۳۹۵ درصد خانوارهاي بدون فرد شاغل افزايش و درصد خانوارهاي با يک نفر شاغل و با دو نفر شاغل کاهش داشته است. ضمنا درصد خانوارهاي با سه نفر شاغل و بيشتر بدون تغيير بوده است.
مسکن
بررسي نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال ۱۳۹۶ نشان مي‌دهد که ۶۴.۸ درصد از خانوارها در مسکن شخصي (مالک نشين)، ۲۵.۹ درصد در مسکن اجاري، ۶۴.۸ درصد از خانوارها در مسکن در برابر خدمت و ۸.۹ درصد در مسکن رايگاه سکونت داشته اند. در مقايسه با سال ۱۱۳۹۵، درصد سکونت در مسکن شخصي افزايش و درصد سکونت در مسکن اجاري، رايگان و در برابر کاهش داشته است.
بر اساس نتايج بررسي مزبور، ۲.۷ درصد خانوارها از يک اتاق، ۲۹.۶ درصد از دو اتاق، ۵۰ درصد از سه اتاق ، ۱۴.۲ درصد از چهار اتاق، ۲.۲ درصد از پنج اتاق و ۱.۳ درصد از شش اتاق و بيشتر استفاده مي‌نموده اند.
نتیجه
ارزش املاک شخصي در اين بخش محاسبه مي‌شود، به بياني وقتي خانواري داراي ملک شخصي باشد و در آن سکونت داشته باشد، هرچند ظاهرا درآمدي ندارد‌ اما در محاسبه درآمدهاي غيرپولي ارزش اين ملک محاسبه مي‌شود، رديف ديگر در درآمدهاي غير‌پولي «ساير» است‌.
در توضيح اين رديف آمده «ساير شامل برآورد ارزش اجاري مسکن در برابر خدمت رايگان و ارزش کالاها و خدمات در برابر مزد و حقوق، رايگان (نه از خانوار ديگر)، توليد براي مصرف در خانه، از محل کسب کشاورزي و غير‌کشاورزي مي‌باشد.» به عبارتي اگر شخصي بابت نوع اشتغال خود از خانه‌هاي سازماني استفاده کند، استفاده وي از اين خانه سازماني مي‌تواند در رديف درآمدهاي غير‌پولي قرار گيرد.
از طرفي، علاوه بر نرخ تورم گفته شده همواره مورد انتقاد اغلب کارشناسان اقتصادي وصاحبنظران بوده ، يکي از مناقشه‌هاي کارگران بر سر دستمزد بود؛ مسئله‌اي که به اعتقاد آنها نسبت به شتاب تورم و بسيار کمتر تعيين شده بود.
از اين رو اينکه درآمد نسبت به هزينه افزايش نشان مي‌دهد؛ موضوعي کامل نبوده و آدرس به نوعي اشتباهي داده شده است.


دبير شورايعالي مناطق آزاد تاکید کرد:
استفاده از ظرفیت بورس بين‌الملل در مناطق آزاد
نشست هيأت موسس بورس بين الملل در مناطق آزاد با حضور مرتضي بانک مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و محمد خزاعي رييس سازمان سرمايه گذاري خارجي در تهران برگزار شد.
به گزارش فرينا، مرتضي بانک در اين نشست با اشاره به ضرورت استفاده از منابع پايدارتر براي تضمين فعاليت‌هاي اقتصادي در مناطق آزاد گفت: تاکيد دولت بر اين است که فعاليت مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي براي حيات اقتصادي کشور ضروري است.
وي ادامه داد: مناطق آزاد مي‌توانند الگوهاي جديدي در فعاليت‌هاي اقتصادي کشور خلق کنند و فرصت تعميم نتايج اين الگوها به کل کشور از مناطق آزاد مورد انتظار است.
دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: استفاده از ظرفيت «بورس بين الملل» در مناطق آزاد به منظور تامين مالي ارزي از محل منابع خارجي در دستور کار قرار دارد. اين ماموريت بر اساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري و با مشارکت و همکاري سازمان سرمايه گذاري خارجي، صندوق توسعه ملي، بانک مرکزي، سازمان بورس، وزارت امور اقتصادي و دارايي، فعالان اقتصادي کشور و صاحبنظران اين حوزه صورت مي‌پذيرد.
وي افزود: آيين نامه بورس بين الملل در مناطق آزاد کشور در شوراي عالي بورس به تصويب رسيد و پس از تصويب نهايي در شورايعالي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي اجرا خواهد شد.
مرتضي بانک تاکيد کرد: «بورس بين الملل در مناطق آزاد» سکوي پرتاب اقتصاد به سوي موفقيت‌هاي بيشتر است و مناطق آزاد کشور به ابزارهاي نوين کسب و کار همچون مراکز پولي و مالي، بازار سرمايه و بورس بين الملل مجهز مي‌شوند.
وي اظهار داشت: امروزه استفاده از امکانات و توانمندي بازارهاي پولي ـ مالي و بازار سرمايه در مناطق آزاد براي بهره برداري هر چه بهتر فعالان اقتصادي و رشد و توسعه منطقه بيش از هر زمان ديگري اولويت دارد و در ادامه ايجاد مراکز آزاد مالي به مناطق آزاد کشور کمک مي‌کند تا فرصت‌هاي سرمايه گذاري اين مناطق به صورت جامع و کامل به مخاطبان هدف ارائه شود.
او ادامه داد: هر روز اتفاقات جديدي در بازارهاي پولي و مالي جهان در حال رخ دادن است و مناطق آزاد با وجود محدوديت‌ها و سياست‌هاي عمومي‌نبايد از اين جريان کسب و کار نوين باز بماند.
مشاور رييس جمهور با بيان اينکه تاکيد مستمر بر استفاده از منابع داخلي تا يک فرصتي و زمان خاصي امکان پذير است گفت: براي توسعه و پيشرفت مطمئنا هر روز بايد به سمت منابع جديد برويم و آنها را کشف و احصاء کنيم.






افزايش شفافيت و نقدشوندگي، اهداف مهم سازمان بورس
سازمان بورس و اوراق بهادار، دو هدف اصلي را پيگيري مي‌کند. نهادناظر در صدد است که سطح شفافيت و نقد شوندگي بازار را افزايش دهد.
به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، حسن اميري، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در همايش بزرگ ناشران اوراق بهادار (رونمايي از سامانه سجام) ضمن بيان مطلب فوق گفت: طي چندماه گذشته، دستور العمل تغيير در مکانيسم توقف و بازگشايي در بازار اجرا شده و اين موضوع تحولات مهمي‌را براي ناشران و سهامداران به وجود آورده است. آمارها نشان مي‌دهد که توانستيم به موفقيت‌هاي نسبي مهم و ملموسي دست يابيم.
اميري همچنين بيان کرد: در اين مدت، برخي از اقدامات سازمان بورس به ارکان مختلف بازار تفويض شده است و در زمينه بازگشايي و توقف نمادها، نظارت بورس و فرابورس قابل تقدير است.
وي در ادامه و خطاب به ناشران بورسي بيان کرد: ناشران اگر تصور ميکنند اطلاعات با ارزشي وجود دارد و در فرم‌ها درج نشده است ، اطلاعات را به سازمان بورس منعکس کنند تا مورد بررسي قرار گيرد.
عضو هيئت مديره سازمان بورس ادامه داد: تلاش نهاد ناظر اين است که علاوه بر اقدامات انضباطي، سامانه‌اي را براي درج اطلاعات ناشران پيش بيني کند. اين سامانه پيامکي است، که براي اعضاي هيات مديره شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها اطلاعاتي را مبني بر مهلت افشا اطلاعات ارسال مي‌کند.






پتانسيل‌هاي مثبت بورس، ترمز اصلاح قيمتي را مي‌کشد

بازار سهام اين روزها با بنيان‌هاي قوي در مسير خود حرکت مي‌کند . با وجود فاز استراحت چند روزه، به نظر نمي‌رسد اين روند تداوم چنداني داشته باشد. اختلاف قيمت اسمي‌نسبت به ارزش واقعي سهام، حمايت دولت از بازار سرمايه و کاهش نرخ ماليات فروش سهام و موج قوي عرضه‌هاي اوليه از مهمترين دلايل چشم انداز مثبت به عملکرد بورس تهران است.
تداوم اصلاح قيمتي بازار سهام تطابق چنداني با روند بنيادي بازار سهام ندارد. از اين رو، انتظار اصلاح قيمتي بيش تر دور از انتظار است و اين گمانه زني‌ها وجود دارد که بازار بر اساس مولفه‌هاي اثر گذار، در مسير صعودي قرار بگيرد.
روح ا... حسيني مقدم، معاون ناشران و امور اعضا شرکت بورس تهران در گفتگو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، با اشاره به مطالب فوق بيان کرد: بازار سهام از اواسط خردادماه، روندي را آغاز کرد که بسياري از سرمايه گذاران در انتظار آن بودند.
وي در ادامه بيان کرد: افزايش نرخ در بازار ارز از ماه‌هاي پاياني سال گذشته، از دو جهت پتانسيلي ايجاد کرد، که بازار سهام با اقبال قابل توجه‌اي مواجه شود. اولين موضوع در خصوص افزايش نرخ ارز و اثر آن بر شرکت‌هاي وابسته به صادرات و مورد دوم نيز مربوط به موضوع جريان نقدينگي و سرمايه گذاري بود.
دبير انجمن فين‌تک ايران اعلام کرد
ضرورت تقویت همکاری استارتاپ‌ها با پليس فتا
ميلاد جهاندار، دبير انجمن فين‌تک ايران در گفتگو با ديجياتو خبر از راه‌اندازي يک پلتفرم پيگيري و ارتباط ميان استارتاپ‌هاي فين‌تک و پليس فتا ناجا جهت تعامل نزديک‌تر مي‌دهد. او پلتفرمي‌که يک پل ارتباطي ميان استارتاپ‌هاي فين‌تک و پليس فتا است را راهکاري براي رسيدگي سريع‌تر به پرونده‌‌ها مي‌داند و از آن به عنوان يک راه ارتباطي امن و سريع ياد مي‌کند.
جهاندار در اين گفتگو اشاره مي‌کند که پليس فتا پس از چند جلسه با انجمن فين‌تک و طرح دغدغه‌هاي دو طرف، دست به طراحي اين پلتفرم زده تا ارتباط خود را با استارتاپ‌هاي مالي تقويت کند: «چند جلسه با پليس فتا ناجا داشتيم و دغدغه‌هايي که سمت استارتاپ‌هاي فين‌تک بود را مطرح کرديم. برخورد بسيار مثبتي داشتند و آنها هم دغدغه‌ها و مشکلات‌شان را مطرح کردند. نتيجه اين جلسات، تلاش براي رفع دغدغه‌هاي دو سويه بود و حالا خود پليس فتا پلتفرمي‌و سيستمي‌را طراحي کرده است که ارتباط بين استارتاپ‌هاي فين‌تک و پليس فتاي ناجا را آسان مي‌کند. اين راهکاري بود که ما با مشارکت‌ هم به آن دست پيدا کرديم.» دبير انجمن فين‌تک ايران مي‌گويد که اين پلتفرم کمک مي‌کند تا پليس بتواند به پرونده‌ها با سرعت بيشتري رسيدگي کند و حالا سيستمي‌توسعه پيدا کرده که هم به سود استارتاپ فين‌تک است، هم به سود پليس و هم به نفع کاربري که يک مشکل مالي پيدا کرده و شکايتي را ثبت کرده است:
«هدف اين است که به وسيله اين پلتفرم، يک سري از مشکلات را حل کنيم. براي مثال دنبال آن هستيم تا استعلاماتي که از سمت مراکز پليس فتا براي استارتاپ‌هاي فين‌تک ارسال مي‌شود به شکل يکپارچه و پنجره واحد باشد تا هم ارتباط در يک فضاي امن صورت بگيرد و هم سرعت آن افزايشي چشم‌گير داشته باشد. اين مسئله باعث مي‌شود تا پليس فتا بتواند سريع‌تر به موارد رسيدگي کند، که در نهايت باعث مي‌شود تا به پرونده افراد شاکي با سرعت بيشتري رسيدگي شود. هدف اين است تا بتوانيم در اين همکاري، کمک کنيم تا فضا امن‌تر شود. براي مثال اگر موردي نياز به گزارش‌دهي دارد، حالا يک راه ارتباطي امن و سريع بين پليس و استارتاپ‌هاي فين‌تک به وجود آمده است.»
اين اولين باري است که يک نهاد نظارتي به اين شکل با استارتاپ‌هاي فين‌تک وارد تعامل مي‌شود، دغدغه‌هايش را مطرح مي‌کند و سپس با هم به چنين راهکاري دست پيدا‌ مي‌کنند. جهاندار نيز عنوان مي‌کند که اگر نهادهاي نظارتي ديگر مانند دادستاني دغدغه‌هايشان را مطرح کنند، کمتر شاهد اتفاقاتي مانند فيلترينگ در استارتاپ‌هاي اين حوزه خواهيم بود.






سامانه خدمات ارزي حوزه محصولات و خدمات فناوري کشور راه اندازي شد
با راه اندازي اين سامانه کليه فرآيندهاي اجرايي و عملياتي خدمات ارزي حوزه فعالان فناوري اطلاعات کشور (ويژه خدمات و محصولات نرم افزاري) در بستر خدمات الکترونيکي به انجام خواهد رسيد
به گزارش روابط عمومي‌و اموربين الملل سازمان فناوري اطلاعات ايران، خدمات ارزي اين سامانه شامل دو گروه سازمانهاي دولتي و حاکميتي ، شرکت‌ها و شرکت‌هاي نوپا (startup) خواهد شد که فعاليت‌ها و حوزه‌هاي خدماتي و محصولات مختلف در اين حوزه را شامل مي‌شود.
شبکه‌هاي اطلاعاتي(بند 9)، بازاريابي ديجيتال (بند 9)، خدمات مشاوره کارشناسان خارجي، خدمات کارشناسي در نصب و راه اندازي و آموزش تجهيزات، نظارت بر نصب و راه اندازي، تست و تعمير دستگاه‌هاي اعزام شده به خارج، استفاده از شبکه خدمات رايانه ايي اينترنتي و اجاره دستگاه‌هاي مرتبط، اسناد طراحي ومهندسي، حق ليسانس، دانش فني و نرم افزار از جمله فعاليت‌ها و حوزه‌هاي خدماتي و محصولاتي است که مشمول ارائه خدمات ارزي مي‌شود.
همچنين، درصورت استفاده از ساير عناوين مشابه در معرفي خدمات و محصولات، بررسي و تشخيص مشمول بودن خدمات ارزي متقاضي، با نظر کميته‌هاي تخصصي و نظرات کارگروه‌هاي کارشناسي خواهد بود.
متقاضان در مرحله اول ميبايست نسبت به ثبت نام خود از طريق سامانه اينترنتي به نشانيhttp://nasr.irannsr.org/ اقدام کنند.






تاکيد دبير شوراي عالي فضاي مجازي به ضرورت حفظ اطلاعات
دبير شوراي عالي فضاي مجازي، با اشاره به وجود ۵۷ ميليون دستگاه گوشي هوشمند تلفن همراه در کشور بر ضرورت حفظ اطلاعات تاکيد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، سيدابوالحسن فيروزآبادي صبح امروز در کنفرانس ملي چالش‌هاي هوشمندسازي که در مرکز همايش‌هاي رازي دانشکده علوم پزشکي ايران برگزار شد، با اشاره به اينکه دولت يا حکومت به تنهايي نمي‌تواند در مسير هوشمندسازي گام بردارد، اظهار داشت: آن چيزي که بايد به آن توجه کنيم دخالت دادن مردم در اين حوزه است و اين با دستور امکان پذير نيست.
وي با بيان اينکه هوشمندسازي ملي از ضروريات جامعه است، افزود: امروز با هوشمندسازي به صرفه جويي به ميزان يک‌سوم در مصرف آب رسيده‌اند و به اين سمت مي‌رويم که در حوزه بهداشت و درمان مراقبت از سالمندان بر پايه سيستم‌هاي هوشمندسازي صورت مي‌گيرد.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: در توسعه فضاي مجازي مواجه با بازتعريف حريم خصوصي هستيم، به عبارت ديگر وقتي ميکروربات‌هايي داريم که از درون منازل خبر مي‌دهند، اطلاعات بايد در داخل کشور محفوظ باشد.
وي تاکيد کرد: مردم کشورمان در استفاده از وسايل و ابزارهاي هوشمند پيشرو هستند؛ به عنوان مثال، در حال حاضر ۵۷ ميليون گوشي هوشمند در کشور داريم که در مقايسه با کشور ترکيه در رتبه بالاتري قرار داريم.