یادداشت

شهاب روزمه

پژوهشگر

ديوار سبز “Green wall” يا نماي سبز همان فضاي سبزي است که به صورت عمودي ( ديوار سبز عمودي ) و مستقل و يا بر روي يک ديوار شکل مي‌گيرد. ديوار‌هاي سبز در خيلي از نقاط به صورت طبيعي به وجود آمده‌اند همانند رشد و گسترش گياه مو چسب بر روي نماي ساختمان‌هاي...قديمي...اجراي ديوار سبز در مکانهاي مختلف مي‌تواند مشکل آلودگي هواي تهران را با گسترش گياهان در محيطهاي اداري و مسکوني، فضاهاي شهري برطرف نمايد. اجراي ديوار سبز در رستوران‌ها باعث مي‌شود که مهمانان تجربه دلچسبي از غذا خوردن در کنار رايحه دل انگيز گياهان تازه با رنگ‌هاي چشم نواز و همچنين محيطي با هواي خنک و پاکيزه را داشته باشند .کيفيت هوا در رستوران را بهبود مي‌بخشد در نتيجه مطلوبيت فضا را براي مهمانان افزايش مي‌دهد. ديوار سبز با رويکرد تصفيه هوا توسط گياهان مي‌تواند آلودگي هواي فضاي اداري را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد به نحوي که طبق آزمايشات عبور هوا از ديوار سبز حدود 80% فرمالدئيد(بوي تازگي و نو بودن، که سرطانزا است)، 50% تولوئن ، و 10% تري کلرواتيلن را کاهش مي‌دهد. علاوه بر اين سيستم آبياري و گياهان رطوبت نسبي محيط را تا 60 درصد افزايش مي‌دهند که باعث از بين رفتن عوارض خشکي محيط در سلامت پوست و دستگاه تنفسي خواهد شد. موضوع فيلتر کردن محيط توسط ديوار سبز با گياه (Bio Filter) بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

سرمقاله

محمد صادق جوريابي

نماينده مجلس

ايجاد بسترهاي اشتغال و توسعه درآمد‌هاي ارزي با نگاه درآمدزا به صنعت گردشگري امکان پذير است.صنعت گردشگري پشتوانه قابل اتکايي در حوزه خلق فرصت‌هاي شغلي است اما متاسفانه نگاه فراگير و برنامه‌ريزي بلندمدت براي ايجاد يک نقشه راه مطمئن برای رسیدن به یک نتیجه مناسب در حوزه گردشگری بویژه در استان گیلان وجودندارد. برنامه ریزی در حوزه گردشگری تنها در حد شعار خلاصه می شود و این در حالی است که صنعت گردشگری فاقد نقشه راه مناسب و کاربردی است.

سازمان میراث و فرهنگی خود را به خواب زده است و برنامه مدون در حوزه تولید فرصتهای اشتغال در حوزه گردشگری وجود ندارد.

منبع: خانه ملت

رييس دستگاه قضا در ديدار آيت ا... ناصر مکارم شيرازي؛
 

رييس قوه قضاييه گفت: در حال حاضر در آستانه گام دوم انقلاب انتظار از دستگاه قضايي، انتظار بالايي است.

به گزارش ايسنا، آيت‌ا... سيد ابراهيم رئيسي در ديدار با آيت ا... مکارم شيرازي اظهار کرد: انتظار مردم عزيز در اين دوران بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، انتظار فوق العاده‌اي است و انتظار دارند که دستگاه قضايي پيشاني عدالت و ملجا و پناهگاه باشد. ص وي با بيان اينکه شرايط موجود شرايط خاصي است، هم نگاه نخبگان به دستگاه قضايي نگاهي است که قابل توجه است و هم نگاه مردم و انتظاراتي که از اين دستگاه دارند، قابل توجه مي‌باشد، بيان داشت: به دليل حضورم در دستگاه قضايي، تجربياتي داشتم و در حال حاضر در آستانه گام دوم انقلاب انتظار از دستگاه قضايي، انتظار بالايي است. رئيسي با تاکيد بر اينکه ضمن بهره مندي دستگاه قضايي از راهنمايي‌هاي حضرتعالي، اميدواريم همواره از رهنمودهايتان بتوانيم استفاده کنيم، تصريح کرد: تلاش مي‌کنيم به خصوص در موضوع مهريه که چندبار مورد تاکيد شما بوده است بتوانيم اين مسئله را کاملا حل نماييم که دغدغه خاطر حضرتعالي و بزرگاني که بر مبناي فقه و مباني فقهي نظر دارند، رفع شود.

ظريف در هنگام ورود به نيويورک و در جمع خبرنگاران؛
 

گروه سياسي: وزير امور خارجه کشورمان گفت: حرکت آمريکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، آمريکا نه تنها خودش دزدي مي‌کند و بر سر گردنه ايستاده بلکه به بقيه هم مي‌گويد شما اگر همراه من دزدي نکنيد، مجازات خواهيد شد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، محمدجواد ظريف در هنگام ورود به نيويورک در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو معافيت‌هاي نفتي آمريکا، گفت: آمريکا پليس دنيا نيست که معافيت بدهد يا معافيت‌ها را لغو کند.

وي افزود: ما نه به معافيت‌ها اهميت مي‌دهيم و نه به لغوشان، اما اين بقيه دنيا هستند که بايد ببينند آيا اجازه مي‌دهند که کشوري به آنها بگويد شما حق نداريد قطعنامه شوراي امنيت را اجرا کنيد يا خير.

وي در بخشي ديگري از صحبت‌هاي خود، يک گروه کوچک از صهيونيست‌ها را حاکم بر سياست‌هاي دولت آمريکا خواند و افزود: هم تحريم‌ها غيرقانوني است و هم اقداماتي که در رابطه با تحريم‌ها از سوي امريکا برقرار مي‌شود، غير قانوني است. مهم اين است که آيا ديگر کنشگران اين آمادگي را دارند که نه براي منافع ايران بلکه براي منافع خود سياست يک‌جانبه‌گرايي و تحميل نظرات يک اقليت کوچک را تحمل کنند يا خير؟

وي تصريح کرد: ما اکنون شاهد تحميل نظرات رژيم صهيونيستي بر آمريکا هستيم.ظريف با بيان اين که اين ايران نيست که به ميز مذاکره بازگردد، اضافه کرد: اين به عهده آمريکا است. ما هيچ گاه ميز مذاکره را ترک نکرديم. ما به ديدارهاي خود با اعضاي باقي مانده در توافق هسته‌اي ادامه مي‌دهيم. اين آمريکاست که تصميم گرفت به ميز مذاکره پايان دهد.

ظريف با بيان اين که آمريکا منبع اصلي بي ثباتي در منطقه ماست، گفت: آنها با بقيه منابع بي‌ثباتي در منطقه همکاري دارند و از آنها حمايت مي‌کنند که به پشتيباني از افراط‌گرايي و تروريسم در منطقه ما ادامه دهند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران در پاسخ به اين که آيا بستن تنگه هرمز گزينه روي ميز ايران است يا خير، گفت: من درباره گزينه‌هاي نظامي‌اظهارنظر نمي‌کنم و اين مساله را بايد بخش نظامي‌درباره آن تصميم‌گيري کند. ظريف افزود: ما گفته‌، ايم که ايران از منافع خود که يکي از آنها ثبات در منطقه است محافظت مي‌کند. ثبات در منطقه بايد براي همه باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار هزاران نفر از کارگران:

گروه سياسي: حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در آغاز هفته کار و کارگر در ديدار هزاران نفر از کارگران صنايع مختلف، کار جهادي و بي‌وقفه را از شرايط مهم رونق توليد و تحقق راهبرد عزت آفرين اقتصاد مقاومتي خواندند و با تأکيد بر لزوم رسيدگي به مسائلي همچون امنيت شغلي و مزد و احترام به کارگران افزودند: دشمن براي به زانو در آوردن ملت ايران بر فشار اقتصادي متمرکز شده است اما بداند اين ملت هيچگاه به زانو در نمي‌آيد و ضمن استفاده از فرصت تحريم براي رشد و شکوفايي، دشمني‌هاي امريکا را بي پاسخ نمي‌گذارد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي‌ديدار امسال با کارگران را با توجه به سال «رونق توليد»، داراي اهميت بيشتري دانستند و با تشبيه کار به بهار به‌عنوان زمينه‌اي براي بروز ظرفيتها و استعدادها گفتند: کار يک ارزش والا است و اين موضوع بايد به يک فهم عمومي‌در جامعه تبديل شود تا جايگاه ارزشمند کارگر نيز شناخته شود. حضرت آيت ا... خامنه‌اي يکي از عوامل تحقق رونق توليد را کار جهادي و فوق العاده دانستند و افزودند: رونق توليد يکي از ارکان اصلي اقتصاد مقاومتي است و اگر اقتصاد مقاومتي محقق شود، تصميم‌هاي سردمداران امريکايي و صهيونيستي درباره نفت و مسائل اقتصادي ديگر، تأثيرگذار نخواهد بود. ايشان خاطرنشان کردند: «رونق توليد»، «حمايت از کالاي ايراني»، «تحرک کاري» و «اقتصاد مقاومتي» در واقع زمينه‌ساز عزت ملي و نفوذناپذيري در برابر تصميم‌هاي بيگانگان خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه عزت ملي يکي از اولويت‌ها و مسائل اصلي هر ملتي است، گفتند: ملتها هيچگاه راضي نخواهند شد تا تحت تأثير و نفوذ تصميمات دشمنان خود قرار گيرند.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به ادعاهاي مقامات امريکايي و صهيونيستي افزودند: آنها مي‌گويند دشمن نظام جمهوري اسلامي‌هستيم و با ملت ايران دشمني نداريم اما دشمني با جمهوري اسلامي، دشمني با ملت ايران است زيرا جمهوري اسلامي‌به کمک و مدد مردم برپاست و اگر کمک مردم نبود، جمهوري اسلامي‌نبود. ايشان با اشاره به توطئه‌هاي گوناگون دشمنان ملت ايران در چهل سال گذشته از جمله تمرکز بر موضوع کار و کارگر و شکست اين تلاشها، تأکيد کردند: ملت ايران به‌ويژه کارگران در همه اين موارد، بر دهان دشمن زدند و او را مأيوس کردند. رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه جامعه کارگري از وفادارترين قشرها به جمهوري اسلامي‌بوده و هست، افزودند: مسئولان کشور و سياست‌سازان و مجريان سياستها بايد قدر جامعه کارگري را بدانند و به مسائل اساسي آنها همچون امنيت شغلي، احترام به کارگر و موضوع دستمزد کارگران توجه صحيح و دقيقي داشته باشند.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي در همين زمينه گفتند: بعضي خريداران کارخانه‌ها با از بين بردن کارخانه، فروش تجهيزات آن، و تبديل کردن زمين کارخانه به بُرج، سوءاستفاده مي‌کنند که همه مسئولان در سه قوه، بايد با اينگونه مسائل مقابله جدي کنند. ايشان واردات بي‌رويه را از ديگر مسائلي برشمردند که به توليد داخل و کارگر ايراني ضربه وارد مي‌کند و افزودند: در زمينه مقابله با واردات بي‌رويه کالاهاي خارجي، مقررات سختي وجود دارد اما اين ضوابط بايد با قاطعيت اجرا شوند.رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: تحريمها اگرچه در برخي موارد زمينه‌ساز بروز مشکلات مي‌شوند اما اگر با آنها مقابله صحيح و منطقي شود، به نفع کشور خواهد بود زيرا تحريمها موجب تکيه بر توان، ظرفيت و ابتکارهاي داخلي خواهد شد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به توطئه‌هاي مختلف و ناکام دشمنان در چهل سال اخير عليه «ملت ايران، انقلاب اسلامي‌و نظام جمهوري اسلامي» تأکيد کردند: امريکايي‌ها با تمرکز بر مسائل اقتصادي به دنبال به زانو درآوردن ملت ايران هستند اما بدانند اين حرکت اخير آنان نيز ناکام مي‌ماند و ملت بزرگ و عزيز ايران در مقابل شيطان بزرگ هيچگاه به زانو در نخواهد آمد. رهبر انقلاب اسلامي‌درباره تلاش امريکا براي مسدود کردن راههاي صادرات نفت ايران افزودند: ملت فعال و مسئولان هوشيار ايران نشان داده‌اند اگر همت کنند همه بن‌بست‌ها را مي‌شکنند و قطعاً اين تلاش امريکايي‌ها هم به جايي نمي‌رسد و جمهوري اسلامي‌هر مقدار لازم داشته باشد و اراده کند، نفت صادر خواهد کرد. ايشان با يادآوري يک نکته مهم خطاب به دشمنان ملت ايران تأکيد کردند: بدانيد دشمني‌هاي شما بي‌پاسخ نخواهد ماند و ملت ايران، ملتي نيست که عليه او کار و توطئه کنند و او بنشيند و تماشا کند. حضرت آيت ا... خامنه‌اي در نکته‌اي ديگر در زمينه تشديد فشارهاي نفتي امريکا گفتند: کاهش وابستگي به فروش نفت را قدر و نوعي فرصت مي‌دانيم و از آن براي تکيه بيشتر بر توانايي‌هاي داخلي استفاده مي‌کنيم. رهبر انقلاب توانايي‌هاي ملت ايران و جوانان پرتلاش و خوش استعداد ميهن را بسيار فراتر از وضع فعلي خواندند و خاطرنشان کردند: بايد فرهنگ کار و توليد و تلاش را ترويج دهيم و روحيه انتظار براي ثروت بادآورده را از بين ببريم و روشهايي شبيه بخت آزمايي را ترويج نکنيم که دستگاههاي مختلف از جمله صدا و سيما بايد متوجه اين معنا باشند. ايشان با استناد به آيه شريفه قرآن کريم دستاورد حقيقي انسان را حاصل سعي و تلاش او برشمردند و افزودند: رشد فرد و جامعه در گرو اراده و همت و تلاش است و جوامعي که در دنيا از لحاظ مادي رشد کرده‌اند، بر اثر همين عوامل بوده است چراکه خداوند وعده داده به کساني که براي دنيا هم کار مي‌کنند، کمک خواهد کرد.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي، «رفاه ملت» و «رشد اقتصادي، فناوري و علمي» را در کنار «معنويت و پيشرفت اخلاقي»، از اهداف اصلي نظام اسلامي‌خواندند و خاطرنشان کردند: تحقق اين اهداف به کار و تلاش مستمر نياز دارد.

ايشان گفتند: هدف از بيان گام دوم اين بود که بايد با همان انگيزه و همت بلندي که کشور را از زير لگد مستکبران خارج کرد به حرکت پرشور براي رسيدن به قله‌هاي بلند پيشرفت و عزت ادامه داد.

رهبر انقلاب، جوانان با انگيزه، تحصيلکرده و پرتلاش را محور دستيابي کشور به آينده روشن دانستند و افزودند: به فضل الهي مجموعه‌هاي گوناگون و غالباً جوان در سراسر ايران عزيز مشغول فعاليت هستند تا در پرتو حرکتي عظيم، ملت ايران به قله‌هاي رفيع عزت مادي و معنوي برسد.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به عصبانيت دشمن از تلاش و يکپارچگي ملت ايران افزودند: در همين بلاي طبيعي سيل، با وجودي که کسي ملت را به صحنه دعوت نکرد، مردم همچون سيل به کمک سيل‌زده‌ها رفتند و جوانان از سراسر کشور به کمک مردم و جوانان محلي شتافتند که اين وحدت و همدردي و تلاش ملي، بسيار مهم و نويد دهنده آينده‌اي خوب خواهد بود.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان تأکيد کردند: همانگونه که اخيراً گفته شد، تلاشهاي دشمنان آخرين نفسهاي دشمني آنان است و دشمنان سر انجام از خصومت عليه ملت ايران خسته خواهند شد اما اين ملت از کار و تلاش و پايداري و پيشرفت هيچگاه خسته نخواهد شد.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در گزارشي گفت: کنترل واردات، اصلاح سياستهاي مالياتي، استفاده از منابع بودجه عمومي‌براي بهبود توليد، راه‌اندازي نهضت مهارت‌افزايي، تلاش مضاعف براي بهبود فضاي کسب و کار و تشکيل منظم کارگروه‌هاي رفع موانع توليد از جمله برنامه‌هاي دولت براي صيانت از اشتغال موجود و ايجاد اشتغال جديد است.

رييس‌جمهوردر جلسه هيئت دولت؛
 

گروه سياسي: رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه امروز راهي جز ايستادگي و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد، تصريح کرد: آمريکايي‌ها در طول 40 سال گذشته هر روز توطئه جديدي عليه ملت بزرگ ايران طراحي و اجرا کردند و همواره شکست خورده و باز هم شکست خواهند خورد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيأت دولت با بيان اينکه آمريکايي‌ها از روز دوشنبه تبليغات جديدي را براي فشار بر ملت ايران آغاز کردند، گفت: البته آمريکايي‌ها اقدامات جدي خود را از ارديبهشت پارسال و مقدمات آن را از دي ماه 96 شروع کرده بودند و هر روز هم يک اقدام خلاف قانون در عرصه‌هاي بين‌المللي، سياسي، تبليغاتي و بويژه اقتصادي براي فشار عليه ملت ايران انجام مي‌دهند.رئيس جمهور تصريح کرد: ما همواره مرد مذاکره و ديپلماسي بوده همانطوري که مرد جنگ و دفاع هستيم مذاکره در صورتي ميسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غيرقانوني خود عذرخواهي کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون ترديد قبول خواسته فرد چاقوکشي که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است، مطمئناً به جايي نخواهد رسيد و ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشي مذاکره نمي‌کنيم و قبول چنين مذاکره‌اي به معناي ذلت و تسليم است.

روحاني با تأکيد بر اينکه مردم به خوبي آگاه باشند که آمريکا به هيچ عنوان آمادگي براي مذاکره ندارد، تأکيد کرد: اصلاً چنين نيست که برخي تبليغ مي‌کنند طرف آمريکايي، براي مذاکره آمادگي دارد، آمريکا اصلاً براي مذاکره آمادگي ندارد و اعمالي که انجام مي‌دهد براي شکست ملت ايران است و قصد دارد، دومرتبه به ايران بازگردد. رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه در اولين اقدام بايد آمريکا را از اقدامات غيرقانوني و ظالمانه خود پشيمان کنيم، گفت: بايد در مقام عمل ثابت کنيم که آمريکايي‌ها اشتباه کرده و محاسبات‌شان غلط است و هر زمان که به اشتباه محاسباتي خود پي بردند و حاضر شدند از طريق منطق و استدلال مشکلات را حل کنند ما براي اين کار آمادگي داريم.

روحاني با تأکيد بر اينکه امروز راهي جز ايستادگي و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد، خاطر نشان کرد: به متجاوزي که مي‌خواهد قدم به قدم ملت ايران را تحت فشار قرار دهد، بايد بفهمانيم که مسير غلط و نادرستي را انتخاب کرده است.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه امروز از روابط بسيار خوبي با اکثر همسايگان خود برخوردار هستيم، اظهار داشت: تنها يکي دو کشور وجود دارند که آنها نيز بايد متوجه اعمال و رفتار خود باشند. عربستان و امارات بايد بدانند که وجود و بقايشان در سايه تصميم خردمندانه حکومت جمهوري اسلامي‌ايران است.

روحاني افزود: زماني که صدام قصد داشت به کويت حمله کند از ما خواست يا کمک کرده و يا سکوت کنيم و تصميم صدام صرفاً گرفتن کويت نبود و در نامه‌اي که به مرحوم‌هاشمي‌نوشته صراحتاً اعلام کرده که در خليج فارس 800 کيلومتر مرز مشترک خواهيم داشت و اين نشان مي‌دهد که صدام علاوه بر کويت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود.

روحاني خاطر نشان کرد: اين جمهوري اسلامي‌ايران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصميم ديگري در آن مقطع گرفته بوديم، چه بسا امروز اثري از عربستان و امارات وجود نداشت.

رئيس جمهور اضافه کرد: اولين کشوري بوديم که حمله صدام را به کويت حتي قبل از عربستان و امارات و شوراي همکاري خليج فارس محکوم و بيانيه صريح و قاطعانه‌اي در اين زمينه منتشر کرديم.

رئيس جمهور گفت: آيا نمي‌دانيد که دوران ترامپ به پايان خواهد رسيد و ما ماندگار هستيم و به عنوان همسايه در طول ساليان طولاني در کنار هم خواهيم بود؟ بهتر است به فکر دوستي دائمي‌در منطقه باشيم.

روحاني خطاب به عربستان و امارات، افزود: جمهوري اسلامي‌ايران حق حيات بر گردن شما دارد و اين دروغ نيست و يک تعارف و يا شعار نيست. ما بوديم که نگذاشتيم کشور شما از بين برود و بر شما مسلط شوند، چطور امروز با دشمنان ما همکاري مي‌کنيد؟

رئيس جمهوربا اشاره به تصور ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ايران، تصريح کرد: اين کار امکان‌پذير نيست و ما به روش‌هاي مختلف نفت خود را به فروش خواهيم رساند و آمريکا با اينگونه اقدامات خود به تمام ملت‌هاي جهان و همه شرکت‌هاي نفتي دنيا و حتي به ملت خودش ظلم مي‌کند.

روحاني خاطر نشان کرد: بايد در برابر تحريم آمريکا، تسهيل اقتصادي، توليدي و صادراتي را در پيش بگيريم و با اين کار مي‌توانيم تحريم را بشکنيم، امروز بايستي شرايط را براي توليد و اشتغال تسهيل سازيم و اين کار امکان‌پذير است به شرط اينکه همه در کنار هم قرار بگيريم.

روحاني خاطر نشان کرد: در شرايط کنوني وزرا و مسئولين نظارتي و تعزيراتي براي رفاه مردم و رساندن کالا به دست مردم با قيمت عادلانه مسئوليت سنگيني بر عهده دارند.

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب باید حاکمیت اسلام را به تمدن تبدیل کنیم و سپاه باید ظرفیت نقش آفرینی در گام دوم انقلاب را در خود ایجاد کند گفت: باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم تا نقطه امنی برای دشمن در سراسر جهان وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه صبح در مراسم تکریم و معارفه فرمانده سپاه طی سخنانی اظهار داشت: ما امروز یک فرمانده ماندگار و بزرگ را بدرقه می‌کنیم. سردار جعفری محصول چهل سال جهاد است که پرچم را یک لحظه از دست خود بر زمین نگذاشته است شخصیتی که به ما شجاعت تغییر آموخت پرهیز از تجملات و ریزبینی و دقت از خصوصیات برجسته اوست که باید در سپاه امتداد پیدا کند دوران سردار جعفری دوران طلایی و باشکوه سپاه است. سرلشکر سلامی ادامه داد: نیروی قدس ما با فرمانده دلاور و رشیدش کوه‌ها و دشت‌های زیادی را پشت سرگذاشت تا در شرق مدیترانه بر سلطه آمریکا پایان دهد و تا دریای سرخ پیش رفتند و بلاد اسلامی را تبدیل به سرزمین جهاد کردند.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: مرزهای ما به قدرت نیروی زمینی تأمین شد و رزمندگان آن از صخره‌های سترگ بالا رفتند تا دژها را بر فراز مرزها برافرازند. سردار سلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: ما در گام دوم انقلاب باید حاکمیت اسلام را به تمدن تبدیل کنیم و سپاه باید ظرفیت نقش آفرینی در گام دوم انقلاب را در خود ایجاد کند. ما باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم تا نقطه امنی برای دشمن در سراسر جهان وجود نداشته باشد.

رييس کل بانک مرکزي در واکنش به عدم تمدیدمعافیت نفتی مطرح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: هفتمين نشست دوره‌اي رييس کل بانک مرکزي با اقتصاددانان با محوريت موضوعاتي اعم از اجراي عمليات بازار باز، اصلاح نظام بانکي، نحوه کنترل نقدينگي و تورم و ثبات نرخ ارز برگزار شد.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، رييس کل بانک مرکزي در اين نشست با اشاره به اينکه بانک مرکزي تمهيدات لازم براي مقابله با عدم تمديد معافيت خريد نفت ايران را انديشيده، ذخاير ارزي کشور را براي حفظ ثبات بازار ارز مناسب ارزيابي کرد. عبدالناصر همتي با اشاره به موفقيت بانک مرکزي در کنترل حجم نقدينگي از طريق تشديد نظارت بر اضافه برداشت بانک‌ها بر تداوم اين روند تاکيد کرد. رييس شوراي پول و اعتبار همچنين ايجاد تبادل مستقيم بين واردکنندگان و صادرکنندگان در يک ماه گذشته را موجب افزايش حجم مبادلات در سامانه نيما دانست و بر عدم دخالت بانک مرکزي در تعيين نرخ ارز در سامانه نيما تصريح کرد. اقتصاددانان حاضر در اين نشست با تاکيد بر اينکه دشمنان با استفاده از جنگ رواني قصد برهم زدن شرايط اقتصادي کشور را دارند، ضمن قدرداني از اقدامات بانک مرکزي به ويژه در خصوص حفظ تعادل بازار ارز، از تسلط اين بانک به بازار ارز به عنوان عامل اصلي ثبات اين بازار پس از دو مرحله تشديد تحريم‌هاي آمريکا ياد کردند. اقتصاددانان حاضر در نشست با اشاره به راه اندازي بازار متشکل ارزي و اقدام به عمليات بازار باز، اين دو ابزار را موجب تقويت تسلط بانک مرکزي در حوزه پولي و ارزي دانسته و خواستار دقت در بکارگيري اين ابزارها شدند. ادغام بانک‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح، حذف صفرها از پول ملي، اصلاح نظام بانکي و کيفيت پايه پولي از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.

  • ۴ راهکار همتي براي کم اثر شدن لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران

در خبري ديگر،‌ رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران به ۴ راهکار مقابله با آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاري فارس،‌عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي به چند نکته بعد از لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران اشاره کرد.

1- توهم بر هم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن، که مدام از آن صحبت مي‌شد، با مديريت بانک مرکزي و اشراف آن بر بازار ارز، براي چندمين بار رفع گرديد.

2- صفر کردن صادرات نفت نيز توهم است ولي هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ريالي درآمد دولت بايد به فوريت از طريق صرفه‌جويي و کاهش هزينه‌ها و يا جبران آن از طريق ساير درآمدها و يارانه‌هاي پنهان به فوريت جبران شود.

3- صادرات غيرنفتي بايد بيش از گذشته تشويق شود. بانک مرکزي سياست‌هاي ارزي خود را در راستاي تشويق بيشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوين خواهد کرد.

4- همانگونه که قبلا تاکيد کردم امسال براي کشور سالي سرنوشت‌ساز است، لذا بايستي سياست‌هاي اقتصادي و نحوه اداره کشور براساس اداره مطلوب اين جنگ اقتصادي و کاهش فشار به مردم طراحي و به اجرا درآيد. بايستي همه دولت را در نيل به موفقيت ياري کنند.

  • از شرايط کنوني عبور مي‌کنيم

از آنجا که موضوع لغو معافيت‌هاي نفتي از مدت‌ها پيش محتمل به نظر مي‌رسيد لذا پيش از اين تصميمات مقتضي از سوي تصميم گيرندگان اتخاذ شده بود. نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در بودجه سال ۹۸ کل کشور براي هر شرايطي پيش بيني‌هاي لازم شده است و جمهوري اسلامي‌ايران با راحتي مي‌تواند با بودجه پيش بيني شده و مديريت رديف‌هاي غيرضروري خواب آشفته دشمنان را آشفته تر کند.

«ابوالفضل حسن بيگي» افزود: نکته حائز اهميت اين است که ما عددي را در صندوق ذخيره ارزي و توسعه ملي براي شرايط خاص در نظر گرفته‌ايم که به وقت ضرورت و نياز مسايل جاري کشور را پيش ببريم. خوشبختانه صندوق توسعه ملي و ذخاير بانک مرکزي از شرايط خوبي برخوردار است و جمهوري اسلامي‌از بابت تحريم نگراني ندارد.

نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي‌اضافه کرد: ما بحث تحريم واردات بنزين را هم داشتيم که با راه اندازي مجتمع ستاره خليج فارس مشکل بنزين را حل کرديم، جمهوري اسلامي‌ايران اگر اراده کند تمام موانع را پشت سر مي‌گذارد. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: توليد بنزين ما بيشتر از نياز داخل است و با توجه به اينکه در صادرات فراورده‌هاي نفتي مشکلي نداريم وبا توجه به اين که کشورهاي همسايه به فراورده‌هاي نفتي و گازي ما نياز دارند، مي‌توانيم از اين ناحيه مقداري از اثرات کاهش صدور نفت را جبران کنيم. وي ادامه داد: ما دو راه پيش رو داريم، اول اينکه اگر کاهش صادرات اتفاق افتاد با فشار و ديپلماسي افزايش قيمت نفت را رقم بزنيم که تا حدودي کاهش صدور نفت جبران شود، راه دوم اين است که مجلس و دولت در کنار هم قرار گيرند و رديف‌ها و اعتبارات غير ضروري بودجه را حذف کنند. نماينده مردم دامغان در مجلس در پاسخ به اين پرسش که آيا تحريم آمريکا مي‌تواند صادرات نفت ايران را به صفر برساند؟ گفت: شرايط بازار جهاني نفت به گونه‌اي است که تقاضا بيشتر از توليد و عرضه است و بر خلاف اينکه گفته مي‌شود چند کشور مي‌توانند جاي ايران را در بازار نفت پر کنند بايد گفت چنين ظرفيتي وجود ندارد.

رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی خبر داد؛

سکته همزمان 3 متهم بانک سرمایه

رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد؟ گفت: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند.

به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام در جمع خبرنگاران در حاشیه هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمین شرکت پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده هادی رضوی از متهمان پرونده بانک سرمایه تعیین وقت شده است؟ اظهار کرد: پرونده اعضای هیات مدیره بانک سرمایه و همچنین چند تن از بدهکاران این بانک از جمله هادی رضوی به دادگاه ارسال شده و احتمالا اوایل ماه مبارک رمضان رسیدگی به این پرونده‌ها آغاز می شود. وی درباره تعداد متهمان این پرونده‌ها گفت: تعداد اعضای هیات مدیره هشت نفر و ۳ الی ۴ پرونده مربوط به بدهکاران بانک سرمایه است. رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده نکویی مالک روزنامه قانون نیز تعیین وقت شده است؟ گفت: این پرونده ایراداتی داشت که آن را بازگرداندیم و معتقدیم مرجع قضایی قبلی که مجتمع امور اقتصادی است باید به آن رسیدگی کند. وی گفت: در این پرونده بحث اخلال مطرح نیست و تحقیقاتی که در مرحله دادسرا صورت گرفته بر پایه اتهام اخلال در نظام اقتصادی نبوده است و اتهامات این پرونده در حد تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت است و اکنون منتظریم دیوان عالی کشور در مقام رفع اختلاف مشخص کنید که کدام دادگاه صالح به رسیدگی است. مسعودی مقام خاطرنشان کرد: اگر دیوان عالی کشور دادگاه ویژه را صالح بداند، پرونده را به دادسرا باز می‌گردانیم تا تحقیقات بر مبنای اتهام اخلال در نظام اقتصادی صورت گیرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که حکم حسین هدایتی صادر شده است؟ پاسخ داد: بخشی از حکم این پرونده صادر و تا قبل از ماه رمضان اعلام می‌شود. قاضی مسعودی مقام در پاسخ به این سوال که آیا حسین هدایتی بر اساس وعده‌ای که داده بدهی خود را پرداخت کرده است؟ گفت: تا الان بانک سرمایه چیزی در این رابطه به ما اعلام نکرده است. رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد؟ گفت: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند. قاضی مسعودی مقام افزود: از پزشکی قانونی خواستیم موضوع را بررسی کند. وی یادآور شد: در حال حاضر پرویز کاظمی به زندان رفته است و در خصوص دو محکوم دیگر، معالجات در حال انجام است و گفته‌ایم اگر محکومان توانایی تحمل حبس را ندارند باید در بهداری، تحمل حبس کنند که این موضوع هم در دست بررسی است