اجراي دقيق برنامه‌هاي بانک توسعه تعاون

کريم ميرزاخاني مدير امور شعب بانک توسعه تعاون با ارائه توصيه‌هايي براي اتخاذ رفتارهاي حرفه‌اي در عمليات پيشرفته بانکي در سطوح مختلف سازماني، دقت در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي بانک، رعايت مقتضيات حرفه‌اي محيط کار را در اين رابطه حائز اهميت قلمداد کرد و توجه خاص به ابلاغيه‌هاي عالي بانک و رعايت دقيق آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و اطلاعيه‌هاي صادره را خواستار شد. وي خاطرنشان کرد: همکاران بانک توسعه تعاون بايد نسبت به انتقال تجارب و آموزه‌هاي سازماني و جانشين پروري پايبند باشند و روساي شعب بايد با سازمان‌دهي کار جمعي و تسري روحيه جهادي، مشارکت و هوشمندي لازم براي پيشبرد فعاليت‌ها را در نظر داشته باشند.

 

استفاده از NFC در نمايشگاه کتاب پايتخت

معاون برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات بانک شهر با تاکيد بر خدمات رساني کامل اين بانک به اهالي کتاب و بازديدکنندگان از سي و دومين نمايشگاه بين المللي کتاب پايتخت،گفت: استفاده از فناوري NFC و کارت ملي هوشمند براي خريد کتاب، همانند گذشته در نمايشگاه کتاب امسال تهران، قابل انجام است. جواد عطاران افزود: امکان استفاده از کارت ملي هوشمند (براي اشخاصي که کارت ملي هوشمند دريافت کرده اند)، فناوري NFC (داشتن تلفن همراه با سيستم اندرويد و نصب نرم افزار همراه شهر الزامي‌است) و بن کارت فيزيکي( بن کارت از طريق شعب بانک شهر و کيوسک‌هاي شهر نت به متقاضيان داده مي‌شود) فراهم شده است.

 

رشد ١١ درصدي نرخ «وبصادر» بانک صادرات

مديرعامل بانک صادرات ايران در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه، با اشاره به باز شدن نماد اين بانک گفت: خوشبختانه، به‌رغم فضاي بين‌المللي موجود، رشد بيش از ١١ درصدي نرخ «وبصادر» در معاملات اولين روز بازگشايي آن، نشان از اقبال به سهام بانک را دارد. حجت‌اله صيدي خاطرنشان کرد: صبوري، رمز دستيابي به سود مطلوب در سهامداري است. وي در توصيه‌اي به سهامداران بانک‌ها و مؤسسات مالي، با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاري يک کار پايه‌اي و بلندمدت است، افزود: معمولاً خريد و فروش هيجاني سهام چندان نتيجه مطلوبي درپي نداشته و در مقابل مي‌توان با نگهداري سهم و تحمل نوسانات، با سود خوبي مواجه شد.

اهميت ويژه صيانت از سپرده‌هاي مردم

توسط نهاد ناظر

دکتر غلامرضا سليماني در جمع اعضاي هيئت مديره شرکت‌هاي وبيمه(سرمايه گذاري صنعت بيمه)، توسعه عمران و شرکت خدمات مهندسين مشاور، با اعلام اين مطلب افزود: بخش سرمايه گذاري براي نهاد ناظر اهميت خاصي دارد و بايد در اين خصوص، عوامل و شاخص‌هاي موجود کشور را در نظر بگيريم و بتوانيم از ظرفيت‌هاي موجود بيشترين بهره را ببريم.رئيس کل بيمه مرکزي با تاکيد بر اين نکته که بيمه مرکزي در انديشه بنگاه داري نيست، اظهار داشت: مجموعه سرمايه گذاري در اين بخش، بايد برنامه‌ها، نيازها و اهداف بيمه مرکزي را محقق کند تا سود عمليات سرمايه گذاري به صنعت بيمه برگردد.وي تصريح کرد: وقتي بورس اعلام مي‌کند ۶۳ درصد ميانگين بازدهي سال ۹۷ بوده است پس انتظار صنعت بيمه از شرکت سرمايه گذاري اين است که سود بالاي ۶۳ درصد را شناسايي کند.دکتر سليماني افزود: ما اعتقاد داريم کساني بايد در اين مجموعه مديريت کنند که قوي تر از بقيه حرکت کنند، چرا که در بحث بازدهي سهام مواردي داريم که بالاي ۱۰۰ درصد سود، نشان داده اند. وي افزود: در کنار اعضاي مجرب هيات مديره و مشاوران مبتکر شرکت سرمايه گذاري، بايد زمينه ورود شرکت‌هاي بيمه را به اين بازار سرمايه فراهم کنيم تا با تمرکزگرايي در اين حوزه به اهداف بزرگ صنعت بيمه دست پيدا کنيم.

برگزاري نمايشگاه عامل توسعه

و رشد اقتصاد کشور

مديرعامل بيمه کوثر عنوان کرد: برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در زمينه نظام‌‌هاي مالي کشور يکي از عوامل توسعه و رشد اقتصاد کشور است.مجيد مشعلچي فيروزآبادي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ستاد خبري دوازدهمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه، ضمن بيان مطلب فوق، تصريح‌کرد: نمايشگاه‌ها مکاني براي بحث و گفت‌وگوهاي فني و تخصصي بين ذي‌نفعان مجموعه‌هاي مختلف است. وي با بيان اينکه نظام مالي بين سه حوزه بورس، بانک و بيمه تقسيم شده است، گفت: برگزاري چنين نمايشگاهي تمام ظرفيت‌ها را براي تشکيل‌دهندگان اين نظام به عرصه نمايش مي‌گذارد.مديرعامل بيمه کوثر خاطرنشان‌کرد: آگاه‌سازي مردم از خدمات متنوع، ارائه خدمات مناسب به مشتريان، کاهش زمان رسيدگي به شکايات و پرداخت غرامت در بخش رضايت‌مندي مشتريان، حضور پررنگ در بورس در زمينه سودآوري و نيز کاهش هزينه‌ها به عنوان يک مولفه مالي و نمانام‌سازي از جمله اقدامات شرکت به‌منظور حفظ سهم خود در بازار بيمه است.

مديرعامل بانک سپه خبر داد:

گروه بانک و بيمه: بانک سپه به‌منظور خدمات‌رساني مطلوب به مشتريان با آغاز طرح توسعه بانکداري متمرکز گام مهمي‌در به‌روزرساني و گسترش زيرساخت‌هاي حوزه فناوري اطلاعات خود برداشت.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني بانک سپه، اين بانک علاوه بر استفاده از توانمندي‌ها و تجارب طولاني خود در حوزه فناوري اطلاعات، طي قراردادي از امکانات شرکت داتين از شرکت‌هاي زيرمجموعه فناپ متعلق به بانک پاسارگاد هم استفاده خواهد کرد و پس از رونمايي از سامانه جامع بانکي اميد فاز اول عملياتي طرح توسعه بانکدار متمرکز با مشارکت بانک‌هاي سپه و پاسارگاد، شرکت رايانه خدمات اميد و فناپ آغاز شد.

با اجراي سامانه جامع بانکي اميد، زيرساخت‌ها سامانه‌ها و داده‌ها متمرکز مي‌شود و امکانات لازم براي تهيه گزارش‌هاي سازماني و مديريتي و همچنين زيرساخت کانال يکپارچه خدمات بانکي و بانکداري باز در بانک سپه ايجاد خواهد شد.

ارائه محصولات و خدمات نوين بانکي و يکپارچه‌سازي ابزارهاي پشتيباني با ابزارهاي عملياتي و فني از ديگر دستاوردهاي است که انتظار مي‌رود پس از اجراي سامانه جامع بانکي اميد نصيب بانک سپه شود.

سامانه جامع بانکي اميد يک محصول پيچيده و فني مبتني بر دانش بومي‌و ملي است که راه‌اندازي آن بانک سپه را به يکي از برترين بانک‌ها در حوزه فناوري اطلاعات تبديل خواهد کرد.

مديرعامل بانک سپه در گردهمايي افتتاحيه طرح بانکداري متمرکز گفت: طرح توسعه بانکدار متمرکز در قالب سامانه جامع بانکي اميد بايد در زمان‌بندي تعيين‌شده و متناسب با نيازهاي شبکه شعب بانک عملياتي شود.

رئيس هيئت‌مديره بانک سپه به دو مأموريت اصلي تعيين‌شده براي بانک سپه در سال جاري اشاره کرد و افزود: حمايت از رونق توليد براي کمک به تحقق اهداف شعار سال مطرح‌شده از سوي مقام معظم رهبري و انجام صحيح و به‌موقع فرآيند ادغام بانک‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح در بانک سپه دو مأموريت اصلي بانک در ابتداي امسال تعيين شد.

چقازردي ضمن اشاره به اهميت بالاي اجراي طرح جامع بانکداري متمرکز در بانک سپه، تصريح کرد: استقرار نرم‌افزار اين سامانه به‌صورت اصولي و طبق برنامه زمان‌بندي انجام‌شده به‌عنوان سومين مأموريت اصلي بانک سپه در سال جاري تعيين مي‌شود.

مديرعامل بانک به سابقه درخشان اين بانک در حوزه عرضه محصولات جديد و ارائه خدمات نوين بانکي طي ساليان متمادي اشاره کرد و گفت: اين بانک با تکيه‌بر تجارب نيروي انساني متعهد و متخصص و قدمت طولاني، سال‌ها باعرضه محصولات نوآورانه به‌عنوان بانک پيشرو در کشور مطرح بود و بسياري از خدمات‌رساني بانک سپه در حوزه بانکداري مبني بر فناوري اطلاعات به چندين دهه قبل برمي‌گردد.

مديرعامل بانک ملي ايران،در بيستمين همايش و کارگاه آموزشي سراسري بازرسان و حسابرسان اين بانک،گفت: سيستم نظارتي بانک ملي ايران به بالاترين ميزان کارايي رسيده است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک ملي ايران،دکتر محمد رضا حسين زاده در اين همايش که با حضور محمود شايان عضو هيات مديره،جمعي از مديران ارشد و حدود 400 نفر از بازرسان بانک برگزار شد، اظهار داشت: همکاران بخش بازرسي از همکاران سختکوش، دانا و با دانشي هستند که با پشتکار و تلاش خود توانسته‌اند به اين جايگاه دست يابند و همواره بايد به اين دانش و معلومات خود بيافزايند تا بتوانند موفق عمل کنند. حسين زاده ادامه داد: ما در سال 97 به اتفاق همه همکاران چه در ستاد و چه در صف، توانستيم بسياري از مسائل و مشکلات را مديريت کنيم و به موفقيت‌هاي چشمگيري دست پيدا کنيم و اين مهم جز با يکدلي و تلاش جمعي همه همکاران محقق نمي‌شد. وي افزود: کاهش نسبت مطالبات غيرجاري به تسهيلات پرداختي(NPL)بانکي ملي ايران نشان دهنده انضباط فوق العاده‌اي است که در اين بانک وجود دارد. حسين زاده تاکيد کرد: بررسي‌هاي اوليه نشان دهنده اين است که به دليل وجود انضباط مالي، سود و زيان‌ها بانک ملي ايران در سال 97 نسبت به سال 96 بهبود يافته و در وضعيت به مراتب بهتري قرار يرد. حسين زاده ادامه داد: با وجود بيشترين تراکنش‌هاي مالي در بانک ملي ايران، وقوع کمترين ميزان تخلفات ، نشان دهنده اين است که سيستم نظارتي در اين بانک،به بالاترين ميزان کارايي خود طي سال‌هاي گذشته رسيده است.

عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي‌کار بهترين هديه به کارگران را افزايش ۴۰۰ هزار توماني دستمزد دانست و ضمن تاکيد بر نظارت دولت بر قيمت‌هاي بازار بر لزوم حفظ حيات بنگاه‌ها و امنيت شغلي کارگران تاکيد کرد. علي اصلاني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: انتظار ما اين است که در سال جاري از امنيت شغلي کارگران حمايت و دوام و بقاي کارخانه‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي را حفظ کنيم. اگر کارخانه‌ها سرپا باشند کارگران هم سرکار هستند و در سايه حفظ امنيت شغلي نيروهاي کار، دغدغه معيشت خانوار هم از بين مي‌رود. وي گفت: متأسفانه مي‌شنويم که برخي کارفرمايان آسان‌ترين راه براي جبران هزينه‌هاي خود را در اخراج کارگر مي‌بينند و قرارداد کار را پس از خاتمه ديگر تمديد نمي‌کنند، در حالي که دستمزد فقط هفت تا ۱۰ درصد هزينه توليد را شامل مي‌شود و کارفرمايان بايد هزينه‌هاي خود را در بخش‌هاي ديگر جستجو کنند.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس،گفت: اجراي قانون صندوق مکانيزه فروش تا حدود زيادي قاچاق کالا را از بين مي‌برد، چراکه بر اساس اين طرح پايانه‌هاي فروشگاهي مکلفند، رويدادهاي مالي فعاليت‌هاي شغلي خود را در پايانه‌ها ثبت کنند. رحيم زارع عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به اعلام نظر قوه قضاييه درباره لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: رونق توليد و حمايت از کالاي ايراني با مبارزه با قاچاق کالا امکان‌پذير است، بنابراين دستگاه‌هاي دولتي که در اين زمينه نقش دارند بايد وظايف‌ خود را به خوبي انجام دهند تا شاهد کاهش پديده قاچاق و حذف آن از اقتصاد ملي باشيم. وي با بيان اينکه صد‌ها هزار اشتغال به دليل قاچاق کالا از بين مي‌رود، افزود: با اين حجم قاچاق نمي‌توان سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را اجرايي کرد.

رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی خبر داد؛

سکته همزمان 3 متهم بانک سرمایه

رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد؟ گفت: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند.

به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام در جمع خبرنگاران در حاشیه هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمین شرکت پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده هادی رضوی از متهمان پرونده بانک سرمایه تعیین وقت شده است؟ اظهار کرد: پرونده اعضای هیات مدیره بانک سرمایه و همچنین چند تن از بدهکاران این بانک از جمله هادی رضوی به دادگاه ارسال شده و احتمالا اوایل ماه مبارک رمضان رسیدگی به این پرونده‌ها آغاز می شود. وی درباره تعداد متهمان این پرونده‌ها گفت: تعداد اعضای هیات مدیره هشت نفر و ۳ الی ۴ پرونده مربوط به بدهکاران بانک سرمایه است. رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده نکویی مالک روزنامه قانون نیز تعیین وقت شده است؟ گفت: این پرونده ایراداتی داشت که آن را بازگرداندیم و معتقدیم مرجع قضایی قبلی که مجتمع امور اقتصادی است باید به آن رسیدگی کند. وی گفت: در این پرونده بحث اخلال مطرح نیست و تحقیقاتی که در مرحله دادسرا صورت گرفته بر پایه اتهام اخلال در نظام اقتصادی نبوده است و اتهامات این پرونده در حد تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت است و اکنون منتظریم دیوان عالی کشور در مقام رفع اختلاف مشخص کنید که کدام دادگاه صالح به رسیدگی است. مسعودی مقام خاطرنشان کرد: اگر دیوان عالی کشور دادگاه ویژه را صالح بداند، پرونده را به دادسرا باز می‌گردانیم تا تحقیقات بر مبنای اتهام اخلال در نظام اقتصادی صورت گیرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که حکم حسین هدایتی صادر شده است؟ پاسخ داد: بخشی از حکم این پرونده صادر و تا قبل از ماه رمضان اعلام می‌شود. قاضی مسعودی مقام در پاسخ به این سوال که آیا حسین هدایتی بر اساس وعده‌ای که داده بدهی خود را پرداخت کرده است؟ گفت: تا الان بانک سرمایه چیزی در این رابطه به ما اعلام نکرده است. رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد؟ گفت: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند. قاضی مسعودی مقام افزود: از پزشکی قانونی خواستیم موضوع را بررسی کند. وی یادآور شد: در حال حاضر پرویز کاظمی به زندان رفته است و در خصوص دو محکوم دیگر، معالجات در حال انجام است و گفته‌ایم اگر محکومان توانایی تحمل حبس را ندارند باید در بهداری، تحمل حبس کنند که این موضوع هم در دست بررسی است

رييس کل بانک مرکزي در واکنش به عدم تمدیدمعافیت نفتی مطرح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: هفتمين نشست دوره‌اي رييس کل بانک مرکزي با اقتصاددانان با محوريت موضوعاتي اعم از اجراي عمليات بازار باز، اصلاح نظام بانکي، نحوه کنترل نقدينگي و تورم و ثبات نرخ ارز برگزار شد.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، رييس کل بانک مرکزي در اين نشست با اشاره به اينکه بانک مرکزي تمهيدات لازم براي مقابله با عدم تمديد معافيت خريد نفت ايران را انديشيده، ذخاير ارزي کشور را براي حفظ ثبات بازار ارز مناسب ارزيابي کرد. عبدالناصر همتي با اشاره به موفقيت بانک مرکزي در کنترل حجم نقدينگي از طريق تشديد نظارت بر اضافه برداشت بانک‌ها بر تداوم اين روند تاکيد کرد. رييس شوراي پول و اعتبار همچنين ايجاد تبادل مستقيم بين واردکنندگان و صادرکنندگان در يک ماه گذشته را موجب افزايش حجم مبادلات در سامانه نيما دانست و بر عدم دخالت بانک مرکزي در تعيين نرخ ارز در سامانه نيما تصريح کرد. اقتصاددانان حاضر در اين نشست با تاکيد بر اينکه دشمنان با استفاده از جنگ رواني قصد برهم زدن شرايط اقتصادي کشور را دارند، ضمن قدرداني از اقدامات بانک مرکزي به ويژه در خصوص حفظ تعادل بازار ارز، از تسلط اين بانک به بازار ارز به عنوان عامل اصلي ثبات اين بازار پس از دو مرحله تشديد تحريم‌هاي آمريکا ياد کردند. اقتصاددانان حاضر در نشست با اشاره به راه اندازي بازار متشکل ارزي و اقدام به عمليات بازار باز، اين دو ابزار را موجب تقويت تسلط بانک مرکزي در حوزه پولي و ارزي دانسته و خواستار دقت در بکارگيري اين ابزارها شدند. ادغام بانک‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح، حذف صفرها از پول ملي، اصلاح نظام بانکي و کيفيت پايه پولي از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.

  • ۴ راهکار همتي براي کم اثر شدن لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران

در خبري ديگر،‌ رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران به ۴ راهکار مقابله با آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاري فارس،‌عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي به چند نکته بعد از لغو معافيت‌هاي تحريم نفت ايران اشاره کرد.

1- توهم بر هم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن، که مدام از آن صحبت مي‌شد، با مديريت بانک مرکزي و اشراف آن بر بازار ارز، براي چندمين بار رفع گرديد.

2- صفر کردن صادرات نفت نيز توهم است ولي هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ريالي درآمد دولت بايد به فوريت از طريق صرفه‌جويي و کاهش هزينه‌ها و يا جبران آن از طريق ساير درآمدها و يارانه‌هاي پنهان به فوريت جبران شود.

3- صادرات غيرنفتي بايد بيش از گذشته تشويق شود. بانک مرکزي سياست‌هاي ارزي خود را در راستاي تشويق بيشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوين خواهد کرد.

4- همانگونه که قبلا تاکيد کردم امسال براي کشور سالي سرنوشت‌ساز است، لذا بايستي سياست‌هاي اقتصادي و نحوه اداره کشور براساس اداره مطلوب اين جنگ اقتصادي و کاهش فشار به مردم طراحي و به اجرا درآيد. بايستي همه دولت را در نيل به موفقيت ياري کنند.

  • از شرايط کنوني عبور مي‌کنيم

از آنجا که موضوع لغو معافيت‌هاي نفتي از مدت‌ها پيش محتمل به نظر مي‌رسيد لذا پيش از اين تصميمات مقتضي از سوي تصميم گيرندگان اتخاذ شده بود. نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در بودجه سال ۹۸ کل کشور براي هر شرايطي پيش بيني‌هاي لازم شده است و جمهوري اسلامي‌ايران با راحتي مي‌تواند با بودجه پيش بيني شده و مديريت رديف‌هاي غيرضروري خواب آشفته دشمنان را آشفته تر کند.

«ابوالفضل حسن بيگي» افزود: نکته حائز اهميت اين است که ما عددي را در صندوق ذخيره ارزي و توسعه ملي براي شرايط خاص در نظر گرفته‌ايم که به وقت ضرورت و نياز مسايل جاري کشور را پيش ببريم. خوشبختانه صندوق توسعه ملي و ذخاير بانک مرکزي از شرايط خوبي برخوردار است و جمهوري اسلامي‌از بابت تحريم نگراني ندارد.

نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي‌اضافه کرد: ما بحث تحريم واردات بنزين را هم داشتيم که با راه اندازي مجتمع ستاره خليج فارس مشکل بنزين را حل کرديم، جمهوري اسلامي‌ايران اگر اراده کند تمام موانع را پشت سر مي‌گذارد. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: توليد بنزين ما بيشتر از نياز داخل است و با توجه به اينکه در صادرات فراورده‌هاي نفتي مشکلي نداريم وبا توجه به اين که کشورهاي همسايه به فراورده‌هاي نفتي و گازي ما نياز دارند، مي‌توانيم از اين ناحيه مقداري از اثرات کاهش صدور نفت را جبران کنيم. وي ادامه داد: ما دو راه پيش رو داريم، اول اينکه اگر کاهش صادرات اتفاق افتاد با فشار و ديپلماسي افزايش قيمت نفت را رقم بزنيم که تا حدودي کاهش صدور نفت جبران شود، راه دوم اين است که مجلس و دولت در کنار هم قرار گيرند و رديف‌ها و اعتبارات غير ضروري بودجه را حذف کنند. نماينده مردم دامغان در مجلس در پاسخ به اين پرسش که آيا تحريم آمريکا مي‌تواند صادرات نفت ايران را به صفر برساند؟ گفت: شرايط بازار جهاني نفت به گونه‌اي است که تقاضا بيشتر از توليد و عرضه است و بر خلاف اينکه گفته مي‌شود چند کشور مي‌توانند جاي ايران را در بازار نفت پر کنند بايد گفت چنين ظرفيتي وجود ندارد.

یادداشت

شهاب روزمه

پژوهشگر

ديوار سبز “Green wall” يا نماي سبز همان فضاي سبزي است که به صورت عمودي ( ديوار سبز عمودي ) و مستقل و يا بر روي يک ديوار شکل مي‌گيرد. ديوار‌هاي سبز در خيلي از نقاط به صورت طبيعي به وجود آمده‌اند همانند رشد و گسترش گياه مو چسب بر روي نماي ساختمان‌هاي...قديمي...اجراي ديوار سبز در مکانهاي مختلف مي‌تواند مشکل آلودگي هواي تهران را با گسترش گياهان در محيطهاي اداري و مسکوني، فضاهاي شهري برطرف نمايد. اجراي ديوار سبز در رستوران‌ها باعث مي‌شود که مهمانان تجربه دلچسبي از غذا خوردن در کنار رايحه دل انگيز گياهان تازه با رنگ‌هاي چشم نواز و همچنين محيطي با هواي خنک و پاکيزه را داشته باشند .کيفيت هوا در رستوران را بهبود مي‌بخشد در نتيجه مطلوبيت فضا را براي مهمانان افزايش مي‌دهد. ديوار سبز با رويکرد تصفيه هوا توسط گياهان مي‌تواند آلودگي هواي فضاي اداري را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد به نحوي که طبق آزمايشات عبور هوا از ديوار سبز حدود 80% فرمالدئيد(بوي تازگي و نو بودن، که سرطانزا است)، 50% تولوئن ، و 10% تري کلرواتيلن را کاهش مي‌دهد. علاوه بر اين سيستم آبياري و گياهان رطوبت نسبي محيط را تا 60 درصد افزايش مي‌دهند که باعث از بين رفتن عوارض خشکي محيط در سلامت پوست و دستگاه تنفسي خواهد شد. موضوع فيلتر کردن محيط توسط ديوار سبز با گياه (Bio Filter) بسيار مورد توجه قرار گرفته است.