آمادگی ایران برای امضای معاهده های نظامی و امنیتی

وزیر دفاع تاکید کرد که پایان تحریم های تسلیحاتی علیه ایران فرصتی است که بتوانیم از این طریق سلاح مورد نیاز خود را وارد و سلاح خود را به دیگران صادر کنیم. به گزارش ایلنا، امیر حاتمی، گفت: با روسیه و چین برای مرحله بعد از پایان تحریمهای تسلیحاتی تفاهم نامههای نظامی داریم. با هدف گسترش سلاح هوایی توافقات مهمی با روسیه داریم.امیر حاتمی خاطرنشان کرد که ما به هیچ عنوان خواهان مسابقه تسلیحاتی که منطقه را به بشکه باروت تبدیل میکند، نیستیم و آماده امضای معاهدات نظامی و امنیتی با کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور ایجاد ثبات در منطقه هستیم.وزیر دفاع در رابطه با درگیری های ارمنستان و آذربایجان گفت که در رابطه با امنیت مناطق مرزی کشور هشدارهایی رسمی و روشن به دو کشور ارمنستان و آذربایجان دادیم.وی تاکید کرد: ما مرزها و خاک خود را برای ارسال سلاح روسی به ارمنستان باز نکردیم و چنین اظهاراتی تنها یک اتهام هستند. ما انتظار داریم که ترکیه به عنوان یک کشور منطقهای مهم و دوست در حل دیپلماتیک بحران قره باغ کمک کند.امیر حاتمی گفت: عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل تهدیدی مستقیم برای امنیت منطقه خلیج فارس است.

 

اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین سیاست های مخرب آمریکا در منطقه ی غرب آسیا که نتیجه ای جز جنگ، ویرانی و عقب ماندگی برای مردم منطقه بدنبال نداشته؛ تاکید کرد: اساس سیاست آمریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق. به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی با اشاره به نقش آمریکا در راه اندازی جریان های تروریستی که نمونه بارز آن تاسیس جریان مخوف و تروریستی داعش است، گفت: تنها راه مصون ماندن از اینگونه دام های خطرناک آمریکا، مقاومت و حفظ وحدت و انسجام است؛ راهی که شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و احمد شاه مسعود با جانفشانی به ما نشان دادند.دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان؛ گفتگوی بین الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مولفه های اصلی و بسیار تاثیر گذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و خاطرنشان کرد؛ آمریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی در صدد تضعیف مولفه های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است.

بی اعتنایی راه حل مقابله با تندروها

مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تندروهای صاحب منصب با تذکر و هشدار دست از تندروی برنمیدارند، گفت: تندروها را تنها میتوان با بیاعتنایی جدی یا برخورد جدی ادبکرد والا از بیادبی پلکانی برای ترقی میسازند.به گزارش ایسنا، حسامالدین آشنا در توئیتر نوشت: «‏کسی که با تند روی به پست و مقامی رسیدهاست با تذکر و هشدار دست از تندروی بر نمیدارد، بلکه تصور میکند دیگران را مجبور کرده برای او اهمیت بیشتری قائل شوند. تندروها را تنها میتوان با بیاعتنایی جدی یا برخورد جدی ادبکرد والا از بیادبی پلکانی برای ترقی میسازند.»

دوری قوه قضائیه از حاشیه

یک نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیس قوه قضاییه توصیه کرد از حواشی مجلس و دولت دوری کند.به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسین میرزایی در توئیتر نوشت:جناب آقای رئیسی!به شما توصیه میکنم، به توصیه خود عمل کنید، به کارهای اصلی قوه قضائیه بپردازید و از حواشی مجلس و دولت دوری کنید.

مردم تحت تأثیر شعارها قرار نگیرند

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه مردم نباید تحت تأثیر حرفها و شعارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرند، بر ضرورت مطالعه گذشتهی این افراد و بررسی سوابق مدیریتی آنها تأکید کرد.روحالله عباسپور در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کسی که می خواهد رئیس جمهور شود باید از تعهد کافی و لازم نسبت به انقلاب، نظام و اسلام برخوردار باشد و ظرفیت علمی، تجربی و اجرایی قوی داشته باشد و به مسائل، ضرورت ها و الزامات کشور، تهدیدها، فرصت ها و مسائل بین الملل نیز آشنایی داشته باشد.وی داشتن روحیه جهادی، انقلابی و فرهنگ بسیجی را از الزامات رئیس جمهور آینده عنوان و خاطر نشان کرد: کسی که وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می­شود باید بداند که طبق قانون اساسی تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی رهبری صورت می­گیرد لذا نباید با رهبری زاویه داشته باشد. از طرفی باید با مجلس و دیگر قوا تعامل داشته باشد تا بتواند از مشکل مردم گره­گشایی کند.

توهین ها ناشی از عوامل شخصی یا تشکیلاتی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم یاد آور شد: در داخل کسانی تلاش کردند که هرگونه صدای صلح خواهی، ارتباط منطقی، موضع عزتمندانه ،حکمت و مصلحت با دنیا را مسدود کنند که اینها باید به مردم پاسخگو باشند. احمد مازنی در گفتوگو با ایلنا، درباره توهین و هتک حرمت رئیسجمهور از سوی برخی افراد از پشت تریبونها گفت: رفتارهایی که امروز از سویی کنشگران سیاسی ایران صورت میگیرد میتواند ناشی از دو عامل باشد شخصی و تشکیلاتی باشد. در بحث شخصی باید گفت، به هر حال برخی از افراد برای دیده شدن حرفهای گنده،گنده و قلمبه و سلمبه میزنند و کارشان حکایت داستان برادر حاتمطایی است که نمیتوانست سخاوتمند باشد پس یک کار قبیح و زشتی در کنار چاه زمزم انجام داد و از آن جهت مشهور شد.رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با تاکید بر اینکه برخی برای دیده شدن راه را در توهین، اهانت و رفتارهای غیر منتطقی میبینند، عنوان کرد: باید گفت این افراد دچار مشکلات روانشناختی هستند، به هر حال این رفتارها ناشی از نوعی بیماری است که باعث میشود افراد حرفهای خارج از نزاکت بزنند و رفتار کنند.

نگرانی از پایبند نبودن به رفع تحریم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دولت خواست با صادرات تسلیحات پیشرفته ایران، به درآمدهای ارزی جدیدی دست یابد.به گزارش ایسنا، محسن رضایی در اینستاگرام با اشاره به اتمام تحریمهای تسلیحاتی ایران نوشت:هر چند تحریمهای تسلیحاتی ایران یک اقدام ظالمانه بوده و الان هم با آزاد شدن و رفع تحریمهای تسلیحاتی، آمریکا و اروپا به آن پایبند نخواهند شد، امّا دولت با برنامهریزی درست باید از شکافهای بینالمللی و همچنین نیاز بسیاری از کشورهای جهان به تسلیحات پیشرفته ایرانی استفاده کند و به درآمدهای ارزی جدیدی دست یابد.

تهدیدات آمریکا اهمیتی ندارد

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در واکنش به تهدید آمریکا به اعمال تحریم های ثانویه علیه دیگر کشورها، افراد و شرکت هایی که در تجارت تسلیحاتی با ایران مشارکت کنند، گفت که روسیه به این تهدیدها اهمیت نخواهد داد.به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پی پایان یافتن تاریخ تحریمهای تسلیحاتی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر، در واکنش به نقل قولی که ریچارد گلدبرگ دستیار مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید از وزیر امور خارجه آمریکا درباره تهدید کشورها و شرکت های مشارکت کننده در تجارت تسلیحاتی با ایران به تحریم های ثانویه انجام داده است، در صفحه توییترش نوشت: فکر میکنم ما تمام تحریمهای قابل تصور آمریکا علیه بخش دفاعی مان را داریم. آیا واقعا فکر می کنید ما به تصمیم های آمریکا اهمیت خواهیم داد؟اولیانوف نوشت: سیاست ما توسط عوامل دیگری هدایت خواهند شد، نه توسط تهدیدهای شما.

ادعاهای انتخاباتی ترامپ در مورد ایران

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به بیان ادعاهای تکراری علیه ایران در آستانه انتخابات پرداخت.به گزارش ایلنا، دونالد ترامپ در توییتر خود فیلم سخنرانی اخیر خود در جمع مردم نوادا را منتشر کرد.وی در این سخنرانی مدعی شد: اگر من برنده شوم، اولین تماسی که با من گرفته میشود از ایران خواهد بود. اقتصاد آنها فاجعه است، تولید ناخالص داخلی آنها ۲۷ درصد کاهش یافته است. این یک فاجعه است. آنها با من تماس خواهند گرفت. من نمیخواهم که وضعیت آنها این گونه ادامه یابد و میخواهم که یک کشور عالی خوب داشته باشند، موضوع خیلی ساده است و آن این است که آن ها نمیتوانند سلاح هستهای داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه :

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است، گفت: راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطا است.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تقدیر از زحمات و تلاش های کادر درمانی کشور در صیانت از سلامت مردم در برابر ویروس کرونا، اظهار داشت: توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا نباید در حد توصیه باقی بماند و باید از موضع حاکمیتی پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موفقیت برخی کشورها در مهار ویروس کرونا، تأکید کرد: باید با اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده در ستاد کرونا و اجرای آنها با نگاه حاکمیتی آفات این بلا را کاهش داد و هر جا که نظام اراده کرد کاری را با جدیت انجام دهد، مردم هم به خوبی همراهی کرده اند.

رئیسی از همراهی مردم در موضوع راهپیمایی اربعین امسال برای اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان نمونه ای از پایبندی بدنه جامعه به تصمیمات حاکمیتی یاد کرد که آحاد مردم با وجود ارادت مردم به امام حسین (ع)، از تصمیم کارشناسی نظام در این زمینه تبعیت کردند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم پرهیز مسئولان و فعالان سیاسی از حاشیه سازی ها، اظهار داشت: هر گونه حاشیه سازی از سوی دست اندرکاران و سیاسیون که ما را از پرداختن به مسائل اصلی کشور بازمی دارد، امری مذموم و ناصواب است.

رئیسی از «توجه به معیشت» و «مقابله با کرونا و آفات آن» به عنوان مسائل اصلی کشور یاد کرد و گفت: دغدغه مسئولان باید رفع مشکلات معیشتی مردم به ویژه در شرایطی باشد که ویروس منحوس کرونا کسب و کار بسیاری از افراد را مختل کرده است.

رئیس قوه قضاییه، قاچاق دارو و مشکل تأمین دارو را از دیگر معضلات امروز کشور دانست و اظهار داشت: امروز مردم برای تهیه دارو با مشکل مواجه هستند و وجود داروهای تقلبی در بازار هم نگران کننده است.

رئیسی بر همین اساس تأکید کرد که مسئولان باید موضوع تأمین داروی مورد نیاز مردم را با حساسیت پیگیری کنند و اجازه ندهند سوداگران و قاچاقچیان در این عرصه جولان دهند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پایان تحریم ۱۰ ساله تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران گفت: در خصوص برداشته شدن موانع معامله تسلیحاتی نباید صرفاً به شکست سیاسی آمریکا بسنده کرد و باید همه تحریم های ظالمانه آمریکا و غربی ها علیه ملت ایران برداشته شوند.

رئیسی با بیان این که غربی ها باید متعهد به اجرای توافقات باشند اما روز به روز ظلم و ستم آنها بیشتر می شود گفت: مساله تولید قدرت در برابر نظام سلطه مهم است تا بتوان با دست پر در میدان مقابله با این زورگویی ها حاضر شد. ساز و کار هم این است که اقداماتی در جهت بی اثر کردن تحریم ها و تسهیل زندگی و معیشت مردم صورت گیرد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است، خاطر نشان کرد: راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به ابلاغ سند امنیت قضایی اشاره کرد و با تقدیر از معاونت حقوقی و دیگر بخش های مرتبط در دستگاه قضا، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه برای همه دستگاه ها از جمله قوه قضائیه تکالیفی در نظر گرفته شده که یکی از آنها تدوین سند امنیت قضائی بود. اما باید بدانیم که اجرای هر سندی مهم تر از ابلاغ آن سند است و همه همکاران قضایی در سراسر کشور ملزم به اجرای اسناد تحولی هستند.

رئیس قوه قضاییه، «حق الناس» را مهم ترین موضوع سند امنیت قضایی عنوان کرد و گفت: «حق الناس» و «حقوق مردم» قبل از آن که دستاویز مدعیان حقوق بشر باشد، آموزه نبی مکرم اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیسی افزود: «حق الناس» از تأکیدات مستمر امام و رهبری بوده که قوانین موضوعه نیز بر آن تصریح دارد و با ابلاغ سند امنیت قضایی به دنبال آن هستیم تا با عزم و اراده جدی از حقوق مردم صیانت شود.

رئیس دستگاه قضا گریزی نیز به موضوع بازگرداندن مدیرعامل فراری یکی از بانک های کشور زد و با تقدیر از نیروهای امنیتی و پلیس بین الملل و دیگر عواملی که در بازگرداندن این مفسد اقتصادی نقش داشتند، تأکید کرد: افرادی که تصور می کنند می توانند مرتکب جرم شوند و با خروج از کشور از چنگال عدالت بگریزند سخت در اشتباه هستند.

رئیسی خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی اجازه نمی دهد کسانی که به نحوی به بیت المال دست اندازی می کنند، آرام بگیرند و بازگرداندن همه متهمان اقتصادی و اموال به یغما رفته ملت را با قاطعیت و تا آخر دنبال می کند تا این اموال به خزانه کشور برگردد و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه بر همین اساس به کشورهای غربی نیز هشدار داد که اجازه ندهند کشورشان پناهگاه غارتگران بیت المال و مفسدان اقتصادی شود و تصور نکنند پول هایی که مفسدان اقتصادی از مردم سرقت می کنند، برای آنها منفعتی به دنبال می آورد.

در این نشست، مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندانها از هدف گذاری این سازمان برای اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان خبر داد و گفت: آمار اشتغال زندانیان در سال ۹۸، ۱۵ درصد بوده که با تمهیدات اندیشیده شده، این آمار در ۶ ماهه اول امسال به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که این رشد بدون ایجاد ظرفیت های جدید و با استفاده از ظرفیت های موجود و در همین شرایط دشوار کرونایی که بسیاری از زندانیان در مرخصی به سر می برند، محقق شده است.

رئیسی با تقدیر از هدف گذاری سازمان زندانها برای اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان، این اقدام را علاوه بر بازدارندگی از وقوع جرم و حرفه آموزی موجب افزایش تولید و تأمین مالی زندانیان و خانواده های آنها دانست و تأکید کرد: اصلاح مجرمین یکی از وظایف قانونی ماست و برای این امر تکلیف قانون اساسی داریم.

رئیس قوه قضاییه افزود: برخی فکر می کنند مأموریت ما با محکوم کردن تمام می شود در صورتی که مأموریت ما هم پیشگیری، از جرم و هم رسیدگی و هم کیفر و هم اصلاح مجریمان است و البته اصلاح مجرمین نیتز به یک کار جدی تحولی دارد و با شییوه های گذشته محقق نخواهد شد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تاکید کرد

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد: این انتخابات برای ما بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده و در آینده کشور بسیار تاثیرگذار است. امید داریم بیش از هر زمانی، احزاب ورود جدی به انتخابات داشته باشند. به گزارش ایلنا، حمید ملانوری در نشست خبری با اشاره به اینکه در هفتمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ در رابطه با راهبرد نظارت فعالیت حزبی بحث شد، اظهار کرد: ما در تلاشیم فضایی فراهم شود تا احزاب بیشترین فعالیت حزبی را داشته باشند. ما در کشور ۱۲۰ حزب داریم و انتظار داریم جامعه و کشور از فعالیت این احزاب بهرهمند شوند. وی ادامه داد: بالابردن سطح آگاهی مردم، ایجاد آرامش و نشاط سیاسی و بالابردن سطح مشارکت سیاسی مخصوصا در انتخابات از جمله فعالیتهای مورد انتظار از احزاب است. کمیسیون ماده ۱۰ به شدت علاقهمند و پیگیر است تا زمینهی بهتری برای فعالان سیاسی فراهم کند تا آنها در امنیت و آرامش فعالیت حزبی خود را دنبال کنند. دبیر کمیسون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ هستیم، تصریح کرد: این انتخابات برای ما بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده و در آینده کشور بسیار تاثیرگذار است. امید داریم بیش از هر زمانی، احزاب ورود جدی به انتخابات داشته باشند و با درک این فضا، برنامهریزی مناسبی را دنبال کنند تا شاهد خلق حماسه بزرگ دیگری باشیم. وی با بیان اینکه در این جلسه برگزاری مجمع عمومی انتخابات شورای مرکزی و بازرسین حزب راه ملت بررسی شد، اظهار کرد: اساسنامه و مرامنامه این حزب با در نظر گرفتن اصلاحاتی و همچنین انتخابات شورای مرکزی و بازرسین حزب مورد تایید قرار گرفت، اما صلاحیت سه نفر از اعضای شورای مرکزی تایید نشد. پروانه این حزب به عنوان صدوبیستویکمین حزب کشور به زودی صادر میشود. همچنین صلاحیت محمدسعید احدیان - دبیرکل جدید جمعیت پیشرفت ایران اسلامی - تعیین شد. ملانوری خاطر نشان کرد: بررسی برگزاری مجامع عمومی و انتخابات اعضای هیات مدیره و بازرسین انجمن آشوریان تهران، مجموعه فرهنگی و ورزشی ارامنه، انجمن زرتشتیان خرمشاد یزد، انجمن زرتشتیان شیراز و انجمن زرتشتیان مریمآباد یزد رسیدگی شد و پرونده این اقلیتهای دینی تمدید میشود.

رییس مجلس خواستار شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان مالزی با اشاره به شروع به کار مجالس دو کشور در سال جاری گفت: امیدواریم در دوره جدید پیش رو پارلمان های دو کشور در تسهیل و تسریع همهجانبه همکاریهای فیمابین به ویژه در زمینه همکاریهای اقتصادی بکوشند.

به گزارش ایلنا محمدباقر قالیباف توسعه همکاری های فیمابین را مهم خواند و گفت: امیدواریم با تشکیل هر چه سریعتر کمیسیون مشترک ایران و مالزی شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور باشیم.

وی با محکوم نمودن تحریم های ضدبشری آمریکا علیه کشورمان گفت: در شرایط کنونی که همه کشورها درگیر بحران شیوع کرونا هستند رژیم آمریکا تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران وضع کرده که انتظار داریم کشورهای دوست و اسلامی از این تحریمها تبعیت نکنند.

قالیباف با اشاره به ضرورت تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی گفت: ایران و مالزی به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام باید همکاری بیشتری برای تحکیم وحدت میان کشورهای مسلمان و دوری از تفرقه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفت و آمدهای مردمی بین اتباع دو کشور، خواهان تسهیل امور کنسولی برای اتباع ایرانی در مالزی شد.

ازهر عزیزان هارون، رئیس مجلس نمایندگان مالزی نیز در ابتدای این تماس، ضمن استقبال از توسعه همکاریهای پارلمانی ایران و مالزی گفت: ما علاقمند هستیم مناسبات میان دو کشور مسلمان هر چه بیشتر تقویت و روابط میان دو پارلمان توسعه یابد.

وی افزود: در پارلمان مالزی با علاقمندی فعالیت گروههای دوستی دو کشور را پیگیری میکنیم و معتقدیم این گروه ها میتوانند موجب تقویت هر چه بیشتر روابط پارلمانی دو کشور شوند.

رئیس مجلس نمایندگان مالزی با اشاره به ضرورت اجرایی شدن توافق نامه های موجود میان دو کشور گفت: وزارت خارجه مالزی و بخش بین الملل پارلمان تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت که تمامی توافقنامه های ایران و مالزی به اجرا درآیند.

حسن روحانی در دیدار "عبدالله عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد

رئیس جمهور با حمایت از تلاش های انجام شده برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان از سوی شورای عالی مصالحه در این کشور، گفت: صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان به عنوان یک کشور همسایه و برادر برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه دارد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در دیدار "عبدالله عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، با بیان اینکه در طول دوره ای که افغانستان در برابر تجاوزات بیگانه قرار داشته، ملت و دولت ایران در کنار دولت و مردم این کشور بوده اند، گفت: امیدواریم صلح و امنیت پایدار در این کشور برقرار باشد و مردم افغانستان در آرامش زندگی کنند.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری به موفقیت تلاش های شورای عالی مصالحه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، اظهارداشت: مهم این است که مردم این کشور بعد از سالها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاوردهای خود دست یابند و راه حل این مشکل نیز گفت و گوهای سیاسی و مذاکره بین الافغانی است. روحانی با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: دولت آمریکا که در سیاست های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، بدنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.

رئیس جمهور با اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران کابل تاکید کرد و اظهارداشت: توافق بلند مدت بین دو کشور می تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها بیانجامد.

روحانی با اشاره به افتتاح راه آهن خواف هرات طی روزهای آینده، اتصال راه آهن های ایران و افغانستان را موجب تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فراورده های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی ها را فراهم کند.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: همانطور که همیشه در کنار مردم افغانستان بوده ایم، در آینده هم حمایت خود را از این کشور و همه جهات و اقوام و گروههای صلحطلب ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد برقراری امنیت پایدار در این کشور باشیم.

"عبدالله عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این دیدار، از حمایت ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات و تلاش ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.

عبدالله عبدالله همچنین از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی طی سال های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرد و گفت: در سفرم به تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدارهای خوبی داشتم و پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافقات دو کشور را پیگیری خواهم کرد.