ایران درباره سانحه هواپیمای اوکراینی چیزی برای پنهان کردن ندارد

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است، تاکید کرد: ایران درخصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده است تا صادقانه مردم و هیات اوکراینی را از جرئیات سانحه مطلع سازد. رییس هیات ایرانی در این دیدار، با ابراز تاسف و همدردی با خانوادههای جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد. وی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است، اظهار داشت: ایران درخصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده است تا صادقانه مردم و هیات اوکراینی را از جرئیات سانحه مطلع سازد. محسن بهاروند جمهوری اسلامی ایران و اوکراین را دو کشور دوست دانست که متاسفانه شاهد این اتفاق بودند و اکنون باید بر سر میز مذاکره به توافق برسند. معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه همچنین مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی کیفری و مجازات خاطیان، برقراری عدالت و پرداخت غرامت به بازماندگان را مورد تاکید قرار داد.

 

٧٠٠ هزار مستاجر وام اجاره دریافت میکنند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از ثبت نام ۱۹۵ هزار متقاضی جدید وام اجاره بعد از مصوبه تمدید خبر داد و گفت: دولت تا پایان دی ماه به ٧٠٠ هزار متقاضی وام ودیعه اجاره میدهد. «محمود محمودزاده» در گفت و گو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت ثبت نام و اعطای وام اجاره به مستاجران گفت: مستاجران تا دو روز دیگر میتوانند در سامانه مسکن ملی ثبت نام کنند و به تدریج درحال پالایش اطلاعات و تایید نهایی و معرفی مستاجران به بانک هستیم. وی گفت: بعد از مصوبه تمدید، تاکنون ۱۹۵ هزار مستاجر جدید در سامانه ثبت نام کردند و پالایش اطلاعات انها در حال انجام است. در مجموع ٦٦٠ هزار نفر به عنوان متقاضیان واحد شرایط مدارکشان بررسی و به بانک معرفی شده اند. معاون وزیر راه ادامه داد: سیستم بانکی تا پایان دی ماه به افراد معرفی شده که مدارک خود را نزد بانک تکمیل کردند این وام را اعطا خواهد کرد و ممکن است با مصوبه ستاد ملی کرونا این مهلت تمدید شود. وی گفت: برآورد دولت این است که به ٧٠٠ هزار نفر وام ودیعه مسکن تعلق خواهد گرفت. اعتبار درنظر گرفته شده نیز ٢٠ هزار میلیارد است.

سفر دریایی بندرلنگه-دوبی ازسرگرفته شد

قیمت بلیت؛ ۷۵۰ هزار تومان

کشتیرانی والفجر متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از برقراری مجدد خط مسافربری دوبی به بندرلنگه که به علت شیوع ویروس کرونا با وقفه مواجه شده بود به صورت منظم در هر هفته خبر داد.

به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با تلاش و پیگیریهای مستمر کشتیرانی والفجر از مراجع ذیصلاح خط مسافری دوبی- بندرلنگه با شناورهای تندروی کاتاماران به صورت منظم و هفتگی و با رعایت حداکثری پروتکلهای مقرر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهاندازی شد.

این گزارش حاکی است: تمامی مسافران با به همراه داشتن تست عدم ابتلاء به بیماری کرونا و دارا بودن ملزوماتی از قبیل: ماسک و دستکش بر روی صندلیهای علامتگذاری شده سفر خود را آغاز میکنند و تا پایان سفر با رعایت حداکثری پروتکلها سفر خود را به انجام میرسانند.

بر اساس اعلام شرکت کشتیرانی والفجر، با توجه به استاندارد بالای اجرای پروتکلهای بهداشتی در شناورهای مسافری این شرکت و با توجه به نظم و انضباط هنگام سوار و پیاده شدن مسافران و در طول سفر، مقامات بندری و بهداشتی امارات متحده عربی نسبت به فعال سازی مجدد خط بندرلنگه- دوبی همکاری لازم را مبذول داشتند.

 

آخرین وضعیت شرکت قطارهای حومهای

معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: اساسنامه شرکت قطارهای حومهای پس از تصویب در هیئت دولت، برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سپس به شرکت راه آهن ابلاغ شده است. شرکت حمل و نقل حومهای سال ۹۵ ذیل قانون برنامه ششم توسعه و با نام شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی به تصویب مجلس رسید. وزیر راه و شهرسازی اواخر سال ۹۷ از تصویب اساسنامه این شرکت که قرار بود ذیل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به ساماندهی قطارهای حومهای بپردازد، خبر داده بود. گفتنی است فعالیت قطارهای حومهای از سال ۹۲ آغاز شده بود اما پس از گنجاندن فعالیتهای این شرکت در قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه، فعالیت این قطارها رسمیت یافته بود. میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت شرکت قطارهای حومهای اظهار داشت: اساسنامه این شرکت پس از تصویب در هیئت دولت، برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سپس به شرکت راه آهن ابلاغ شد.

افزایش قیمت میلگرد و سیمان انبوه سازان را با مشکل مواجه کرد

گروه مسکن-ساخت و ساز و تولید مسکن در سال های گذشته به گونه ای بوده که همواره از بخش تقاضا عقب بوده است و این عقب ماندگی به حدی بوده که این روزها گفته می شود عرضه مسکن سه تا ۴ میلیون واحد مسکونی از تقاضا عقب تر است .اگر چه در طرح جامع مسکن پیش بینی شده که برای پاسخگویی به تقاضا باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شود اما گزارشها حاکی از این است که تولیدسالانه مسکن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد. سازندگان معتقدند با توجه به افزایش لحظهای مصالح ساختمانی در ماه های اخیر،هزینه ساخت با افزایش چشمگیری مواجه شده و بسیاری از پیشفروش کنندگان آپارتمان، اکنون در حاشیه زیان قرار گرفته اند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ۱۰ تیرماه امسال در پاسخ به نامه ۲۱ خرداد ماه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، هزینه احداث هر مترمربع واحد مسکونی را اعلام کرد که در آن قیمتها برای واحدهای مصرفی (یک تا دو طبقه) متری ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای واحدهای نسبتاً لوکس (۱۶ طبقه به بالا) متری حدوداً ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شده بود. نرخهایی که حتی با قیمتهای سال قبل از آن نیز همخوانی نداشت و با اعتراض بسیاری از سازندگان همراه شد چرا که آنها میگفتند در واقعیت بازار، نرخ تمام شده بسیار بالاتر از نرخ هایی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرده است. هنوز ۳ ماه از نرخ گذاری مذکور برای سال جاری نگذشته است اما به نظر میرسد هزینههای واقعی ساخت و ساز هر متر مربع از واحدهای مسکونی مصرفی به دو و نیم تا ۳ برابر قیمتی رسیده که نظام مهندسی ساختمان برای امسال طراحی کرده است.

ماجراهای ۶ ماهه میلگرد

قیمت فولاد (میلگرد) و تیرآهن طی ماههای اخیر خبرساز شده است و به گفته مهندسان ساختمان، تا یک چهارم هزینه ساخت و ساز را حتی برای سازههای بتنی، قیمت فلزات تشکیل میدهد. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و عضو کمیسیون عمران تا کنون جلسات متعددی با سرپرستان و نهایتاً وزیر صمت در چند ماه اخیر برای پیدا کردن راه حلی جهت کاهش یا حداقل ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن برگزار کرد؛ حتی در مقطعی که مدرس خیابانی، سرپرستی وزارت صمت را بر عهده داشت، توانست صورتجلسه ای در کمیسیون عمران با حضور سرپرست اسبق این وزارت خانه تنظیم کند که میلگرد به پروژههای ساختمانی با قیمت حداکثر کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تزریق شود. صورت جلسهای که قرار بود به هیئت دولت هم برود و مجوز دولت را نیز اخذ کند؛ اما به دلیل تفاوت زیاد قیمت تعیین شده با قیمت بازار آزاد میلگرد که بعضاً تا کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان هم عرضه میشود، هیچ گاه نه رنگ تصویب دولت گرفت و نه بوی اجرا از آن به مشام رسید. ضمن اینکه نایب رئیس مجلس تلاش زیادی برای موافقت وزارت صمت با فروش میلگرد و فولاد خارج از بورس کالا به پروژههای مسکونی داشت که نهایتاً رزم حسینی وزیر صمت آب پاکی را روی دست موافقان عرضه فولاد خارج از بورس ریخت و اعلام کرد فولاد صرفاً باید از طریق سازوکار بورس کالا عرضه شود؛ اما فولادسازان مکلفند همه محصول خود را به بورس بیاورند و حق دپوی بخشی از آن در کارخانه یا فروش خارج از بورس را ندارند تا قیمت تمام شده میلگرد در ساخت و ساز کنترل شود.

موافقت با افزایش قیمت سیمان

بر اساس اعلام شرکتهای تولیدکننده سیمان در سامانه کدال (سامانه شفاف سازی شرکتهای بورسی)، سیمان نیز در روزهای اخیر توانسته به بهانه افزایش قیمت پاکت، مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت را از ستاد تنظیم بازار اخذ کند. آخرین مجوز افزایش قیمت مربوط به تیرماه بود که هر پاکت سیمان، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود.به گفته انبوه سازان، هزینه تمام شده ساخت و ساز مسکن مصرفی تا متری ۶ میلیون تومان رسیده است؛ از سوی دیگر بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران برای شهریور ماه امسال، ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. بنابراین قیمت تمام شده ساخت و ساز تنها ۲۴.۶ درصد از هزینه یک واحد مسکونی را به خود اختصاص میدهد و بیش از ۷۵ درصد مابقی، ظاهرا به قیمت زمین تعلق دارد.

نرخ گذاری ساخت مسکن ملی، متری ۲.۷ میلیون

این در حالی است که گفته میشود معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیهای به ادارات کل راه و شهرسازی استانها، هزینه ساخت واحدهای مسکونی ذیل طرح اقدام ملی مسکن را متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بابت امضای قرارداد با سازندگان و پیمانکاران اعلام کرده که این نرخ تا کنون از سوی معاونت مسکن وزارت راه، نه تأیید شده و نه تکذیب؛ قیمتی که احتمالاً صحت داشته باشد. و مشخص نیست با قیمت های فعلی مصالح ساختمانی، چگونه قرار است هر مترمربع مسکن ملی با ۲.۷ میلیون تومان ساخته شود.