حمایت قاطعانه چین از خواسته‌های منطقی ایران

سفیر چین در تهران تاکید کرد: چین قاطعانه از دفاع ایران از حاکمیت ملی و عزت ملی، مخالفت با مداخله خارجی و خواسته های منطقی این کشور در مورد توافق جامع در مورد موضوع هسته‌ای ایران حمایت می کند. منابع و مزیت های همکاری چین و ایران به شدت مکمل یکدیگر هستند و چین سال ها جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران را حفظ نموده است.به گزارش ایسنا، چانگ هوآ گفت:ایران از روزگار قدیم یک قطب مهم حمل و نقل و مرکز توزیع تجارت در جاده ابریشم و کشوری مهم در امتداد طرح «یک کمربند و یک جاده» بوده است. در سال ۲۰۱۶ ، رئیس جمهور شی جین پینگ سفر موفقی به ایران داشتند. دو طرف توافق نمودند تا یک مشارکت استراتژیک جامع بین چین و ایران ایجاد نمایند.دو طرف در مورد مسائل مربوط به منافع و نگرانی‌های اصلی خود از یکدیگر حمایت می‌کنند و تبادل تجربیات در حکومت‌داری دولتی را تقویت می‌کنند. وی افزود: تبادلات جاری در زمینه های فرهنگی، علمی، هنری و سینمایی بین دو کشور دائما در حال عمیق تر شدن است. دو کشور اسناد همکاری در زمینه هایی مانند ترجمه متقابل آثار کلاسیک و حفاظت از میراث فرهنگی، انجمن های دوستی و رسانه ها را امضا کرده اند. همکاری بین دانشگاه ها و کالج ها نیز تقویت شده است.

 

نباید در این مملکت کسی شب را گرسنه بخوابد

دبیر شورای نگهبان به مشکلات اقتصادی و معیشتی اشاره کرد و با بیان اینکه اگر روحیه بسیجی حاکم باشد همه مشکلات حل می‌شود گفت: مسئولین باید تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی به‌کار گیرند.به گزارش ایلنا، احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان یادآور شد: این مردم که همه چیزشان را در راه اسلام و انقلاب فدا کرده‌اند و در همه صحنه‌های دفاع از اسلام و انقلاب حاضر بوده‌اند، باید مشکلاتشان برطرف شود.دبیر شورای نگهبان یادآور شد: باید قدردان مردم باشیم و تا آنجا که می‌توانیم مشکلات اقتصادی را کم کنیم، نباید در این مملکت کسی پیدا شود که شب را گرسنه بخوابد.وی با تبریک هفته بسیج گفت: تشکیل بسیج از هوشیاری حضرت امام خمینی (ره) بود که باید قدر این نعمت را بدانیم و تلاش کنیم این روحیه را در خودمان حفظ، تقویت و به جوانان منتقل کنیم.دبیر شورای نگهبان با اشاره به فعالیت‌های بسیج اظهار کرد: بسیج در همه عرصه‌های نظامی، خدماتی و جهادی حضور موفقی دارد و متعلق به همه اقشار مردم است که باید همیشه محفوظ بماند.وی افزود: بچه‌های انقلابی با روحیه بسیجی هر جا اتفاقی مثل سیل و زلزله رخ دهد، در صحنه حضور دارند و به کمک مردم می‌آیند.

 

رئیسی بر کنترل پرداخت های نامتعارف و ثبات قیمتها تاکید کرد

گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: یکی از مهمترین، تاثیر گذارترین و مخرب ترین چالش های امروز مدیریت کشور، بحران های اقتصادی است که هرچند وقت یکبار در بخشی خودنمایی می کند. بی شک بزرگترین چالش کشور بحران تورم و گرانی در تمام زمینه هاست و جایی نیست که بحران گرانی مدیریت اقتصادی را به تمسخر نگرفته باشد. اما آنچه این بحران را تاسف آورتر می‌کند، ناتوانی دولت و مسئولان در کنترل این بحران هاست. از سوی دیگر سواستفاده از موقعیت آن هم در شرایطی که بیشتر مردم به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند، معضلی غیر قابل تحمل است که نمونه آن را در حقوق های نجومی شاهد هستیم. اینکه گمان کنیم گرفتن حقوق نجومی مربوط به دولتی خاص بوده، منطقی نیست، زیرا تمامی دولت‌هایی که ادعای مبارزه با فساد و کنترل سواستفاده را داشته اند، در زمینه فساد و سواستفاده با پرونده های سنگین به کار خود پایان داده اند. در دولت سیزدهم نیز این بحران وجود دارد و همچنان حقوق های نجومی، رانت و فساد خودنمایی می کند. اگرچه رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بارها بر مبارزه با فساد تاکید کرد و از حقوق های نجومی به عنوان یکی از چالش های اساسی اقتصاد نام برد، اما همچنان حقوق بگیران نجومی یکه تازی می کنند و سواستفاده کنندگان از موقعیت بدون آنکه نگران تغییر دولتها و شعارهای دهان پرکن باشند، بدون توجه به قانون در این عرصه هر اقدامی را انجام می دهند. بی شک برای دولت شناسایی این افراد کار زیاد پیچیده ای نیست اما نکته مهم در مقابله با نجومی بگیری، برخورد به موقع با آن است، زیرا تاثیرات مخربی بر روح و روان مردم بر جای گذاشته و آنان را نسبت به تبعیض ناروا گلایه‌مند کرده است.

واکنش دولت به نجومی بگیری
اما از آنجا که نجومی بگیری در بخش دولتی وجود دارد و چنین معضلی در بخش خصوصی مطرح نمی شود، دولت در مقابله با آن در راس قرار دارد به همین دلیل رئیس جمهور با اشاره به قابل تحمل نبودن پرداخت های نامتعارف در دولت و شرکت های دولتی، از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین یک نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.
ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تشکر از خدمات بسیجیان به همه بخش های کشور گفت: بسیج در مسکن سازی، اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی اقدامات خوبی انجام داده است و می تواند برای همه بخش ها گره گشا باشد.رئیس جمهور با اشاره به فعالیت بسیج در طرح غربالگری شهید سلیمانی اظهار داشت: نقش بسیج بسیار اثرگذار است و بسیجیان نیروهای مخلص و کارآمد هستند و استفاده از این ظرفیت می تواند کارها را دقیقتر و سریع کند. امروز بسیجی بودن و داشتن روحیه بسیجی از شاخص های مهم تحرک و پویایی در دولت است.
رئیسی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و موفقیت دولت در تامین واکسن و واکسیناسیون عمومی بیان داشت: پس ازموضوع کرونا مسأله اصلی دولت معیشت مردم است، وزرا نیز اقدامات انجام شده خود در این زمینه را برای مردم تبیین کنند.وی در مورد مشکلات آب در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: باید مصوباتی که در این مورد انجام شده، پیگیری و نتیجه به مردم گفته شود. مسأله تامین آب شرب و کشاورزی مردم مهم است.
رئیس جمهور ضمن تشکر از سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس های مدارس بصورت حضوری، بیان داشت: والدین دانش آموزان هم از برگزاری توامان کلاس ها به صورت حضوری و غیر حضوری راضی هستند.رئیسی با اشاره به موضوع حقوق‌های غیر متعارف تصریح کرد: حقوق یک حدی دارد که حد آن باید برای تمام افراد شاغل در دولت و شرکت های دولتی مشخص شود و بیش از آن میزان هم نباید پرداخت شود. مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق های چند ده میلیونی را ندارند و به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود.
رئیس جمهور در همین زمینه از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست هر چه سریعتر و قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.رئیس جمهور تاکید کرد: شاید طبق قانون دستگاه هایی اجازه تعیین حقوق برای شرکت‌ها و یا افراد دولتی را داشته باشند که باید در این زمینه نیز اقداماتی انجام شود. پرداخت های نابرابر و غیرمتعارف در دولت و شرکت های دولتی قابل تحمل نیست.رئیسی با تاکید بر اهمیت یک صدایی در دولت گفت: سند تحول دولت در ۳۷ مسأله اصلی کشور تدوین شده که بزودی اعلام خواهد شد.

تثبیت قیمت‌ها ضروری است
همچنین رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت بر ضرورت تداوم همکاری و هماهنگی مؤثر تیم اقتصادی دولت به منظور آرامش در بازار و تثبیت قیمت‌ها تأکید کرد.رئیسی با اشاره به ضرورت ایجاد آرامش در بازار و تثبیت قیمت اقلام خوراکی، اظهار داشت: برقراری چنین شرایطی می‌تواند نتیجه همکاری و هماهنگی مؤثر تیم اقتصادی دولت باشد و ضرورت دارد این همکاری‌ها به صورت منظم، مستمر و تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه یابد.
در این جلسه، گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش نرخ ماهیانه تورم و تثبیت قیمت اقلام خوراکی در هفته‌های اخیر ارایه شد.در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مولد سازی دارایی‌های دولت گزارش داد که بر اساس این گزارش تدابیر مؤثر و کارآمدی در حوزه منابع بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است که بر مبنای آن مقرر شد بخشی از منابع درآمدی مولدسازی دارایی‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان محل واگذاری قرار گیرد تا منشاء سرمایه‌گذاری مطمئن در استان‌های مختلف باشد.رئیس جمهور در همین زمینه گفت: لازم است تمام وزرا، رؤسای سازمان‌ها و استانداران برای مولدسازی دارایی ها واگذاری اموال مازاد دولت جهت جبران کسری بودجه سال جاری با جدیت و بدون کوچکترین وقفه‌ اقدام نمایند. کوتاهی در واگذاری اموال‌ مازاد پذیرفته نیست. در ادامه جلسه همچنین پس از بحث و تبادل نظر در خصوص گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصمیماتی در زمینه ضمانت‌های اجرایی و تأمین منابع مالی برای بودجه سال ۱۴۰۱ اتخاذ شد.

امیرعبداللهیان بر بی اعتمادی به رفتار آمریکا تاکید کرد

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه گفت‌وگوها جهت رفع تحریم‌ها علیه ایران از هفته آینده در وین آغاز می‌شود، تأکید کرد: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری آماده و جدی است، اما در عین حال نسبت به رفتار آمریکا بی‌اعتماد است.
به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان درگفتگوی تلفنی با «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس با اشاره به اینکه آمریکا از یکسو خود را علاقمند به بازگشت به برجام می‌خواند و از سوی دیگر ظرف چند هفته گذشته در دو مرحله تحریم‌هایی را علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی وضع کرده‌، تصریح کرد که رفتار متناقض آمریکا یکی از موانع اصلی در مذاکرات است. وی اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را بر اساس رفتار مورد قضاوت قرار می‌دهد.
وی با یادآوری جایگاه مهم سوئیس در اروپا، اشاره کرد که روابط دوجانبه دو ‌کشور در مسیری درست قرار دارد و سفر اخیر رئیس پارلمان سوئیس به تهران نقطه عطفی در روابط پارلمانی دو کشور بوده است. عبداللهیان با اشاره به تلاش برای رفع برخی مشکلات بر سر گسترش فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران، بر لزوم گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، آموزشی، کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و بانکی تأکید کرد.وزیر خارجه ایران با اعلام آمادگی ایران جهت برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد این امر به زودی محقق شود.
وزیر خارجه سوئیس هم با اشاره به سفر خود به ایران در سالگرد صد سالگی روابط دو کشور، ایران را کشوری تاریخی و بسیار جذاب خواند و با اشاره به اهمیت روابط میان دو کشور، به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت کانال تجاری دو کشور پرداخت.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران هیات حاکمه سرپرستی کنونی افغانستان را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق می‌کند، از وضعیت انسانی در این کشور در آستانه فصل سرما ابراز نگرانی کرد و تلاش بین‌المللی برای پاسخگویی به وضعیت انسانی در افغانستان و پناهجویان را خواستار شد و برای همکاری جهت انتقال کمک‌ها به افغانستان از طریق ایران اعلام آمادگی کرد.
وزیر خارجه سوئیس با بیان اینکه کشورش برای مشارکت در همکاری‌های بین‌المللی برای کمک به افغانستان آمادگی دارد، گفت: این کشور آماده کمک به افغانستان و کشورهای همسایه است.وزیر خارجه سوئیس تصریح کرد که کشورش در خصوص لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با جمهوری اسلامی ایران هم‌نظر است.وی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای یافتن راهکار دیپلماتیک در افغانستان و همچنین میزبانی ایران از پناهجویان، تمجید کرد.

تجارت از اقدامات گسترده برای مهار پرداخت های غیر متعارف گزارش می دهد

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: نجومی بگیری از پدیده‌های مذمومی است که تأثیر بسیار منفی بر اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی گذاشته است. فرایند افشای حقوق های نجومی از اردیبهشت سال ۹۵ آغاز شد و با وجود تاکید مسئولان عالی رتبه و پیشگیری و زدودن آن از ساختار نظام پرداخت اداری ایران، هر از گاهی نجومی بگیری در صدر اخبار و رویدادهای غیر اخلاقی خودنمایی می کند. واقعیت این است که نظام اداری فاقد سازوکار روشنی برای پیشگیری از حقوق های نجومی است و تا زمانی که نظام پرداخت ها از مجرای مشخص یعنی خزانه کل صورت نگیرد یا خزانه‌داری بر حساب‌های بانکی موسسات نظارت نکند، برخورد با حقوق های نجومی به سرانجام نرسیده و این تجربه تلخ به صورت مستمر تکرار خواهد شد. از آنجا که دیدگاه مقام معظم رهبری برای همگان حجت است، رهبر انقلاب این خصوص فرموده‌اند «مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمی کنند، اما حقوق ۶۰ میلیون و 50میلیون و ۴۰ میلیون تومان را خوب هضم می‌کنند؛ یعنی کسی که در ماه یک میلیون یا یک میلیون و دویست یا یک میلیون و پانصد درآمد دارد، خوب می فهمد ۵۰ میلیون یعنی چه؛ در کشور کم نیستند کسانی که حقوقشان این است؛ اعتماد مردم را با این کارها نباید ضایع کرد» بیانات رهبر انقلاب نشاندهنده دیدگاه ایشان در مبارزه موثر و برچیدن بساط این عده از افرادی است که با دست اندازی به بیت المال، اصلی‌ترین سرمایه کشور یعنی اعتماد عمومی را زایل می کنند.

نیاز به ابزارهای نظام مند
اگر بپذیریم که نجومی بگیری ننگ نظام پرداخت کشور است و باید هرچه سریعتر برای آن چاره اندیشی شود، برخی سواستفاده ها از شرایط موجود نشان می دهد که ضرورت دارد تا دولت، مجلس و قوه قضاییه با عزمی جدی، سازوکارهای لازم را برای پیشگیری از پرداخت‌های خارج از عرف و ناعادلانه به کار بندند. در این خصوص باید یادآور شد که اگرچه افشاگری های غیر نظام‌مند در خصوص حقوق های نجومی به جلوگیری از فراموشی آن کمک می‌کند، اما شاید به ریشه کنی اصل موضوع نیانجامد و برای پاسخ به مطالبه عمومی و اجرای عدالت، باید به دنبال راه حل های نظام مند از جمله خزانه‌داری واحد بود. بنا بر ضرورت این مسئله و با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص نجومی بگیران، روزنامه تجارت در این شماره به تحلیل اقدامات صورت گرفته در پیشگیری از این پدیده مذموم می پردازد.
نجومی‌بگیری با اقتصاد دولتی
اگرچه نجومی‌بگیری در تمام بخش‌های اقتصاد وجود دارد اما مدیران نجومی‌بگیر در بخش دولتی به مراتب آزاردهنده‌تر است؛ در بخش خصوصی، اگر مدیری نجومی‌بگیر باشد، طبعاً دریافتی او بخشی از ارزش افزوده کارخانه و برداشتی از انباشت سرمایه است که البته قطعاً این دریافت‌های کلانِ مدیران خصوصی با اهداف کلان اقتصاد و قانون اساسی تعارض دارد. اما در بخش دولتی موضوع از اساس متفاوت است؛ در این بخش، نجومی‌بگیری به معنای برداشت بی‌رویه از خزانه بیت‌المال و از اموال ملت است و در شرایطی که با کمبود و کسری شدید بودجه مواجهیم و در معرض تحریم‌ها قرار داریم، برداشت بی‌رویه از خزانه بیت‌المال، گناهی به مراتب بزرگ‌تر از همیشه است.

رونمایی دیگری در وزارت کار
جدیدترین موردی که باعث یادآوری بحران نجومی بیگری شد، اظهارات معاون اقتصادی وزیر کار درخصوص برکناری سه مدیر از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار به علت فیش‌های حقوقی نجومی از محل کارت هدیه و سکه بود. احمد خانی نوذری در مورد انتشار فیش‌های نجومی از سه نفر مدیران پتروشیمی امیرکبیر اظهار کرد: فیش‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده حقوق نیست، بلکه گزارش مجموعه دریافتی‌هایی است که نهادهای نظارتی خود وزارت کار برای بررسی وضع پرداختی‌ها ورود کرده و آن را به نهادهای قانونی منعکس کرده است و لزوماً به این معنا نیست که این افراد هر ماه چنین مبالغی دریافت می‌کرده‌اند.وی افزود: مجموع پرداخت در یک ماه خاص ممکن است مرکب از مجموعه عملکرد و سایر اقدامات باشد که چنین رقمی را نشان می‌دهد. یعنی در ماه‌های قبلی کمتر از این رقم می‌گرفتند و به طور میانگین به مراتب پایین‌تر از این رقم‌ها بوده است. در عین حال پرداخت‌های خارج از ضابطه و خارج از عرف صورت گرفته است.

همه گیری حقوق های نامتعارف
معاون وزیر کار گفت: در بسیاری از شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی و یا بانک‌های عمومی مشکل حقوق نامتعارف را در سطوح غیرمدیریتی داریم به ویژه در سطوحی که غیر از هیأت مدیره قرار دارند.معاون اقتصادی وزیر کار گفت: به واسطه یکسری خلا‌های قانونی با مواردی مواجه هستیم که پرداختی‌های غیرمتعارف در برخی سطوح صورت می‌گرفته و عملاً میانگین پرداخت‌ها ممکن است به ۴۰، ۵۰ و یا ۶۰ میلیون تومان برسد که بخش زیادی از این پرداخت‌ها خلاف قانون است که باید با آن برخورد شود و در برخی پرداخت‌ها هم خلاء قانونی داریم که باید فکری جدید برای حل مشکل قانون بشود.
مبارزه با نجومی‌بگیری یا اخراج
واقعیت این است که نجومی بگیران کار خلاف قانون انجام نمی دهند و هر آنچه دریافت می کنند، مطابق قوانین کلان یا آیین نامه های داخلی درون سازمانی است. بنابر این اگر نجومی بگیری اخراج شود، بدلیل اجرای قانون اخراج شده که همین رویکرد کاری خلاف قانون است. چاره این است که باید قوانین محکم و تاثیرگذاری وضع شود تا راههای میانبر دور زدن قانون را ببندد. از سوی دیگر مبارزه با نجومی‌بگیری تنها به اخراج آنی چند نفر محدود است و هیچ حساب و کتابی برای این برداشت‌های بی‌رویه از برداشت‌کنندگان صورت نمی‌گیرد! این اخراج نیز بعد از انتشار فیش‌های نجومی در فضای مجازی صورت گرفت و سوال این است که اگر این فیش‌ها دست به دست نمی‌چرخید و رسوایی به پا نمی‌کرد، آیا اساساً هیچ اخراجی اتفاق می‌افتاد؟!

تفحص از نجومی بگیری
از انجا که برای مقابله با نجومی بگیری مجلس شورای اسلامی از قبل وارد عمل شده و تحقیق و تفحص از نجومی بگیران در دستور قرار گرفته بود، رئیس هیات تحقیق و تفحص از حقوق های نجومی تاکید کرد: این هیات ابتدا به آسیب شناسی و اصلاح قوانین و سپس به معرفی مصادیق تخلف به مردم خواهد پرداخت. مالک شریعتی در توییتر نوشت:هدف هیات تحقیق و تفحص از ‎حقوق های نجومی مچ گیری نیست.ابتدا به ریشه ها برای آسیب شناسی و اصلاح قوانین می پردازیم و البته در ادامه مصادیق تخلف را هم به مردم معرفی خواهیم کرد.هر فرد یا شرکت بهره مند از بودجه عمومی و سهام متعلق به اموال عمومی در معرض بررسی مجلس خواهد بود.

فراز وفرودهای برخورد
اگرچه بار دیگر بحث نجومی بگیری داغ شده ما مشخص نیست در آینده‌ای نزدیک پس از خوابیدن موج اخبار و کهنه شدن خبر اخراج سه مدیر نجومی‌بگیرِ وزات کار، آیا بازهم اهتمامی برای برخورد جدی وجود خواهد داشت؛ آیا واقعاً «هیات تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی و دیوان محاسبات» به موضوع ورود خواهند کرد و آیا اینبار واقعاً سامانه‌ی ثبت حقوق کارکنان و مدیران دولتی به جایی می‌رسد؟!سالهاست که بحث الزام به استفاده از این سامانه مطرح است اما در عمل هیچ زمان مدیران خود را موظف به ثبت دریافتی‌های خود در این سامانه یا هیچ جای دیگر ندیده‌اند؛ وقتی شفافیت و پاسخگویی در کار نیست، آیا اخراج سه نفر می‌تواند «مشکل» را اساسی حل کند؟!

فلرها هم چالش را حل نکرد

تجارت- گروه زیربنایی: در ایران روزانه حداقل 30 میلیون متر مکعب گاز بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها سوزانده می‌شود که معادل مصرف یک روز گاز ترکیه است. به نوعی در حال حاضر تقریبا ۱۸ میلیارد متر مکعب و معادل دو فاز پارس‌جنوبی در مشعل‌ها سوزانده می‌شود. اما قسمت دردناک این قضیه آنجایی است که دود این دلارها به جان مردم کشور افتاده است و باعث بروز مشکلات و بیماری‌های فراوانی برای آن‌ها شده است. جلوگیری از هدر رفت این ثروت ملی یک تیر و چند نشان است. هم باعث کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و هم برای کشور درآمدی به همراه خواهد داشت.
در یکصد سال گذشته، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنایع مختلف اعم از پالایشگاهی، پتروشیمی، مجتمع‌های صنعتی و ... برای دستیابی به تولید بیشتر، ازدیاد آلاینده‌های مختلف در جهان را موجب شده و نگرانی‌های محیط‌زیستی، هزینه‌های مختلف اقتصادی و هزینه سلامت به بشر تحمیل کرده است که در این بین یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی محیط زیست، گازهای فلر است.
سالانه بالغ بر 150 میلیارد متر مکعب گاز در جهان سوزانده و به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که مطابق آمار بانک جهانی این رقم معادل یک‌سوم مصرف گاز کل اروپا است، از کل حجم گازهای آلاینده 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران رتبه سوم جهانی و رتبه اول خاورمیانه را دارد.
اکنون در ایران روزانه حداقل 30 میلیون متر مکعب گاز بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها سوزانده می‌شود که معادل مصرف یک روز گاز ترکیه است که اگر ارزش آن را به قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان محاسبه کنیم در واقع روزی 5 میلیون و 200 هزار دلار گاز در ایران سوزانده می‌شود و اگر هزینه غیرمستقیم را هم که بابت آلایندگی که دارند، حساب کنیم سالانه 16 میلیارد دلار هزینه در پی دارند. البته در دولت قبل طرح‌هایی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در دستور کار قرار گرفته بود و بنا بر این بود که تا 1401، 90 درصد آن محقق شود، به هر روی آنچه امروز بیش از پیش اهمیت دارد جدای مباحث زیست محیطی و ذخیره سرمایه به جای هدر دادن آن، جلوگیری از سوزانده شدن این ثروت می‌تواند بخشی از نیاز گازی کشور را که در حال تبدیل شدن به چالشی نگران‌کننده است، پوشش دهد. در همین ارتباط مهران امیرمعینی اظهار کرد: اگرچه منابع عظیمی از گاز همراه نفت فلز می‌شود اما چون پراکندگی زیاد است سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نیست بنابراین باید به صورت هزینه- فایده اجتماعی به آن نگاه کنیم تا توجیه اقتصادی هم پیدا کند. به گفته وی؛ با توجه به بزرگ بودن رقم مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی چندان راغب نیست، چون طبق تحلیل هزینه- فایده، حتی اگر با قیمت پایین هم گاز را خریداری کنند، بازهم صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین دولت و شرکت ملی نفت باید ورود کند، البته سرمایه‌گذاری‌هایی کرده اما کافی نبوده است.
معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت با بیان اینکه اکنون تقریبا روزی 30 میلیون متر مکعب گاز فلر می‌شود، خاطرنشان کرد: در هر حال به خاطر پراکنده بودن چندان توجیهی ندارد مگر اینکه خود نفت سرمایه‌گذاری کند تا از عواید آن که فرصت کاهش آلودگی هوا است، برخوردار شویم. مرتضی بهروزی‌فر نیز گفت: زمان استخراج نفت معمولا مقادیری هم گاز استخراج می‌شود که قاعدتا باید جمع‌آوری شود، اما زمانی که حجم آن کم است و یا در حوزه دورافتاده قرار دارد و یا تکنولوژی در دسترس نیست چاره‌ای جز سوزاندن نیست. وی افزود: تا سال 2019 ایران بعد از روسیه و عراق سومین کشور از نظر حجم گازهای همراه است، هرچند در چند دهه گذشته برنامه‌هایی برای جمع‌آوری گازها در دستور کار بوده اما موضوع این است که نیاز به سرمایه و تکنولوژی دارد، البته به خاطر تحریم‌ها هم در اولویت قرار نگرفته است.
این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا 18 میلیارد متر مکعب و معادل دو فاز پارس‌جنوبی در مشعل‌ها سوزانده می‌شود. وی با اشاره به مزیت‌های جمع‌آوری و نسوزاندن این گازها خاطرنشان کرد: یک مزیت اصلی مسئله زیست محیطی است چون این حجم عظیم از گاز که سوزانده می‌شود، تصفیه‌نشده و ترش است و عملا گوگرد آن هم جدا نشده بنابراین محیط زیست را آلوده می‌کند و ضمن اینکه سرمایه عظیمی است که سوزانده می‌شود.
بهروزی‌فر تصریح کرد: اگر از سوزاندن فلرها جلوگیری می‌شد بخشی از مشکل امروز کشور بابت کمبود گاز قابل حل شدن بود و یا اینکه اگر صادر می‌شد حجم قابل توجهی ارز وارد کشور می‌شد و یا اینکه می‌توانست در پتروشیمی و نیروگاه استفاده شود اما اکنون هم به لحاظ محیط‌زیست و هم عدم‌النفع ارزی ضرر کرده‌ایم.

دبیر کانون انجمن‌های انبوه سازان مطرح کرد:

دبیر کانون سراسری انبوه سازان از دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی برای برگزاری نشست با بخش خصوصی در راستای اجرای نهضت ملی مسکن خبر داد. فرشید پورحاجت در خصوص هزینه احداث هر متر مربع واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن اظهار کرد: قرار است به زودی انبوه سازان جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی برگزار کنند تا در آن در خصوص هزینه تمام شده و فرمول قیمت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گیری شود. وی افزود: باید با وزارت راه و شهرسازی به همگرایی دست یابیم و اقدامات مورد نظر دو طرف میان سازندگان و وزارت خانه تشریح شود.

به هر رقمی که سازمان برنامه بدهد پایبندیم
دبیر کانون سراسری انجمن‌های انبوه سازان ادامه داد: ارقام مورد نظر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای هزینه احداث مسکن مربوط به طرح اقدام ملی مسکن بود و از آنجایی که پرونده اقدام ملی بسته شده، باید به ارقام جدیدی دست یابیم. وی تأکید کرد: قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند و ما هم به آن پایبند هستیم.

۲ دستور رئیس جمهور و معاون اول وی به وزارت راه و شهرسازی
پورحاجت درباره نامه انبوه سازان به حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ماهیت این نامه، اعلام آمادگی بخش خصوصی برای اجرای نهضت ملی مسکن بود ضمن اینکه تقاضای برگزاری نشستی با دولت در این خصوص داشتیم. وی تصریح کرد: در پی ارسال این نامه به رئیس جمهور، حجت الاسلام رئیسی پاسخ نامه ما را داد و طی دستوری به وزیر راه و شهرسازی، خواستار برگزاری نشستی از سوی وزارت راه با انبوه سازان شد. این فعال صنعت ساخت و ساز تصریح کرد: محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز دستور داده تا نماینده‌ای از کانون سراسری انبوه سازان در جلسات شورای عالی مسکن و نمایندگان انجمن‌های استانی انبوه سازی در جلسات شوراهای مسکن استان‌ها حضور داشته باشد.
وی درباره حضور خارجی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تا کنون حضور شرکت‌های انبوه سازی خارجی در نهضت ملی مسکن چند بار تأیید و تکذیب شده است.
ما هنوز نمی‌دانیم که آیا خارجی‌ها برای اجرای این پروژه به ایران می آیند یا نه و نهاد متولی اجرای نهضت ملی مسکن از حضور شرکت‌های خارجی، به دنبال چه چیزی است؟ پورحاجت افزود: پروژه‌های معمول ذیل جهش تولید مسکن از فناوری پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند که نیازمند واردات فناوری ساخت باشیم؛ مگر اینکه برای بلندمرتبه سازی بخواهیم از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم. وی تأکید کرد: البته ما به عنوان بخش خصوصی فعال در صنعت ساختمان، از انتقال تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی به کشور استقبال می‌کنیم اما سازمان نظام مهندسی پس از ۲۰ سال از آغاز اجرای قانون نظام مهندسی هنوز نتوانسته تأثیری در تغییر و تحول و ارتقای صنعت ساختمان بگذارد.

فعلاً خبری از وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نیست
دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی گفت: هنوز ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها وارد فاز اجرایی نشده است ولی تا جایی که اطلاع دارم برخی بانک‌ها در حال اجرای مقدمات آن هستند.

4/22 میلیون تن فولاد توسط ایران تولید شد

گروه صنعت و تجارت: انجمن جهانی فولاد اعلام‌ کردکه جمهوری اسلامی ایران با تولید ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۱ همچنان در جایگاه دهم برترین تولیدکنندگان این محصول در جهان قرار دارد. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا پایان اکتبر ۲۰۲۱ میلادی (۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰)، یک میلیارد و ۶۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که حاکی از رشد ۵.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین ۶۴ کشور فولادساز جهان در ماه اکتبر ۲۰۲۱ میلادی (۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰)، ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. در مدت یاد شده، ایران در مجموع ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۵.۷ درصد کاهش یافته است.
تولید فولاد خام ایران در اکتبر سال جاری میلادی نیز با ۱۵.۳ درصد افت نسبت به اکتبر ۲۰۲۰ میلادی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۲۱ میلادی، چین با تولید ۸۷۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن (افت هفت دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی) بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص داد. پس از آن، هند با تولید ۹۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام، ژاپن با ۸۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، آمریکا با ۷۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و روسیه با ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، بیشترین میزان تولید این محصول را در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۱ میلادی داشتند و به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم ایستادند. همچنین کره‌جنوبی با تولید ۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام، آلمان با تولید ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ایران با تولید ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در رتبه‌های ششم تا دهم جهان جای گرفتند.
کارشناسان معتقدند با رشدی که در صنعت فولاد طی 10 سال گذشته اتفاق افتاده، ایران به رتبه دهم تولید فولاد در دنیا رسیده است و ایران جزء بزرگان تولید فولاد دنیا شده است و جهت‌گیری نیز آن است که در افق سال 1404 در رتبه هفتم تولید فولاد در دنیا با ظرفیت 55 میلیون تن قرار بگیریم. ظرف 10 تا 15 سال گذشته با وجود رشد تولید در کشور، برخی از بخش‌ها از جمله معادن با این رشد همگام نبوده‌اند و متاسفانه معادن فعلی شاید کمتر از 15 سال بعد از افق 1404 قابلیت استفاده دارد و از آن طرف هم کشور پتانسیل بالایی در این حوزه دارد، اما در بخش اکتشاف مشکلات جدی وجود دارد که می‌توان به مساله مجوزها اشاره کرد و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بخش‌های مختلف کشور را بلوکه کرده‌اند و چندین درصد از مساحت کشور در سازمان‌های مختلف بلوک شده است، در صورتی که سازمان‌های تخصصی 2 درصد در اختیار دارند، سازمان‌های غیرتخصصی بعضا 10 درصد از معادن کشور بلوک شده این سازمان‌ها هستند که حتی اجازه اکتشاف هم نمی‌دهند. بنابراین این مسائل باعث شده است که معادن به شکل غیرقابولی در مسیر رقابت شرکت‌ها قرار بگیرند و شاهد هستیم که در مزایده‌ها به چه شکل رفتار می‌شود.
در حال حاضر برای رسیدن به افق 1404 در صنعت فولاد به کمتر از 5 میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری نیاز است، در حالی که در حوزه زیرساخت‌های آن شاید به بیش از 10 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذار است. در حوزه برق و گاز نیز اخیرا مشکلاتی وجود دارد و صنایع معدنی وارد شده‌اند تا بتوانند ظرفیت بزرگی برای کشور ایجاد کنند، البته در این بخش نیز نگرانی برای مساله گاز وجود دارد. صنعت فولاد کمتر از 2 دهم درصد مصرف آب کشور را دارد، این روزها به نقل محافل تبدیل شده که این صنعت مصرف زیادی دارد، لذا لازم است به کانون‌های مصرف آب بیشتر دقت شود تا مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد نشود. در ظرف 10 تا 15 سال گذشته رشد صنایع مختلف همپا با صنعت فولاد نبوده است، لذا نگرانی این است که با این دغدغه‌ها به دغدغه‌های آتی کمتر توجه شود و هنوز آمادگی پیدا نشده است که وارد بحث‌های مختلف مثل مالیات کربن و فولاد سبز شویم. با توجه به فرآیندی که در صنعت فولاد ایجاد شده به عبارتی از ساختار متمرکز خارج شد و تبدیل شد به بخش‌های مختلف که بعضا این بخش‌ها از حالت تخصصی خارج شده‌اند و نه خصوصی شده و نه در ساختار دولتی باقی مانده است.

خلاء نقشه راهبردی در صنعت فولاد کشور
در همین حال رئیس اندیشکده سیاستگذاری و مطالعات صنعت و معدن گفت: در صنعت فولاد با خلاء نقشه راهبردی و کاربردی مواجه هستیم. احسان نمازی‌زاده گفت: در باب تحلیل‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در این سال‌ها بسیار صحبت شده است و مسائل مختلفی از کمبود مواد اولیه، انرژی و آب و موضوعات مرتبط با آلایندگی و بحث‌های زیست محیطی و قیمت‌گذاری بیان شده است و همه این‌ها چالش‌ها جدی است، اما چند نکته خارج از این مسائل نیز قابل بیان است و نکته اول خلاء نقشه راهبردی صنعت فولاد است که در این زمینه یک نقشه کاربردی که نقش بازیگران اصلی فولاد در آن مشخص شود وجود ندارد تا براساس آن ماموریت‌ها داده شود.
رئیس اندیشکده سیاست‌گذاری و مطالعات صنعت و معدن در مورد شرکت‌های خصولتی اظهار داشت: دولت هنوز مدیریت این شرکت‌ها را برعهده دارد، لذا در مورد این شرکت‌ها نقشی که به بخش خصوصی داده می‌شود را نمی‌توان به این شرکت‌ها داد، لذا شناخت این ساختارها بسیار مهم است تا براساس شناخت به آن‌ها نقش و ماموریت داده شود و اگر این اتفاقات صورت گیرد، آن‌گاه نمی‌گویم که مثلا فولادی‌ها به دنبال معدن می‌روند و یا معدنی‌ها به دنبال فولاد می‌روند.

سرمقاله

امین شاکری
رئیس مجمع عالی کارآفرینان

متاسفانه در دهه ۹۰ شاهد اتفاقاتی بودیم که منجر به ایجاد تورم افسارگسیخته، شکاف طبقاتی و کاهش سرمایه‌گذاری شد و عملاً با ایجاد انتظارات تورمی در بنگاه‌های اقتصادی و خانوارهای ایرانی رویکرد اقتصاد کشور را از سمت مولدسازی به‌سوی سوداگری هدایت کرد. وقتی اقتصاد دچار عدم قطعیت باشد و خانواده‌ها نسبت .. به آینده انتظارات تورمی داشته باشند سرمایه‌های نقدی به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش مولد که همان حوزه تولید و صنعت کشور است صرف خرید کالاهایی می‌شود که به‌عنوان دارایی‌های ارزشمند شناخته نمی‌شوند.
در حال حاضر علی‌رغم ورود به دهه و قرن جدید و با تداوم چالش‌هایی که از دهه ۹۰ باقی‌مانده و مجموع اتفاقاتی که در شرایط بین‌المللی روی‌داده، با شرایط بحرانی در حوزه اقتصادی مواجه هستیم. برای عبور از این شرایط به اقدامات ضربتی نیازمندیم تا فشار اقتصادی و معیشتی که بر اقشار مختلف مردم و به‌خصوص قشرهای کم برخوردار و کم‌درآمد جامعه واردشده است را برطرف کنیم.
به‌عنوان یک مفهوم کلی، اگر بخواهیم شاخص‌هایی از قبیل تاب‌آوری اقتصادی، ارتقاء رتبه‌بندی فضای کسب‌وکار، رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی داشته باشیم باید یک سری از راهبردها و سیاست‌های اقتصادی کشور نسبت به گذشته تغییرات بنیادین داشته باشد و در سازوکارهایی که غلط و مخل اقتصادی بوده تجدیدنظر شود، درنتیجه باید حکمرانی بر حوزه اقتصادی جامع‌نگر و بلوغ‌یافته‌تر از دهه گذشته به‌ویژه سال‌های اخیر باشد. با توجه به این‌که کشور ما از حدود ۸ درصد منابع جهان، ۱ درصد جمعیت دنیا و علاوه بر آن از وجود مرز آبی و خاکی مشترک با ۱۵ کشور همسایه نیز برخوردار است. به این نتیجه می‌رسیم که به لحاظ وجود زیرساخت‌ها، ثروت، منابع خدادادی و طبیعی و همچنین سرمایه‌های انسانی که عمدتاً فارغ‌التحصیل دانشگاهی و افراد متخصص هستند تحول اقتصادی و بهبود شرایط کشور دور از انتظار نیست.
با توجه به موارد ذکر شده برای بازنگری حکمرانی در حوزه اقتصادی کشور به ۵ مؤلفه نیاز داریم که اول برنامه‌ریزی جامع و تدوین راهبرد عملیاتی داشته باشیم یعنی برنامه‌های ما از جنس عملیاتی و اجرایی باشد، دوم تیم اقتصادی دولت یک تیم اقتصادی هماهنگ باشد، سوم تعامل و همکاری اثربخش فرا دولتی را در حوزه اقتصاد داشته باشیم یعنی همه ارکان حاکمیت به‌منظور ایجاد تحول اقتصادی باهم هماهنگ شوند، چهارم ایجاد نهادهای کارآمد اقتصادی و پنجم بازنگری و اصلاح ساختارهای اقتصادی موجود است.

یادداشت

هادی ابوی
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران

بحث بیکاری و اشتغالزایی بسیار مطرح است و تاکید بر رشته شغل‌هایی است که با سرمایه اندک می‌توان راه اندازی کرد. امروزه بسیاری از کسانی که هنر یا مهارتی دارند ولی سرمایه لازم را ندارند با دریافت کمک مالی یا اختصاص مبلغی به راحتی می‌توانند کارآفرینی کنند. به عنوان مثال کسی که انگشترسازی بلد است شاید به صد میلیون تومان  هم نیاز نداشته باشد و فقط برای تهیه لوازم و دستگاههای اولیه و برخی ابزار نیازمند ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعتبار باشد که بتواند با این رقم اشتغالزایی و برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی کند.وقتی افراد می‌توانند با ارقام کوچک کارآفرینی و اشتغالزایی کنند باید آنها را مورد حمایت قرار بدهیم و مسیر پیش روی فعالیت آنها را هموار کنیم.
اکنون این پرسش مطرح می شود که چگونه می‌توان مشاغل کم سرمایه بر را توسعه داد؟ ارائه آموزشهای ابتدایی و مهارت آموزی موجب گسترش مشاغل کم هزینه می‌شود. اگر کلاسهای مهارت آموزی و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را برای کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند برگزار کنیم، به گسترش مشاغل کم سرمایه بر کمک کرده‌ایم.
در قدیم طرح "کاد" در بسیاری از مدارس اجرا می‌شد و بر اساس آن افرادی که در هر رشته تحصیلی مثلا ریاضی فیزیک تحصیل می‌کردند در قالب طرح کاد یک دوره مهارتی هم می آموختند تا در رشته‌ای غیر از رشته تحصیلی خود هم مهارت کسب کنند و بتوانند وارد بازار کار شوند. اگر آموزش و پرورش مهارت آموزی را در کنار تحصیل دروس تئوری رواج بدهد، دانش‌ آموزان آشنایی با محیط کار و ابزار کار را تجربه کنند و در آینده شغلی و راهیابی بهتر آنها به بازار کار اثرگذار است.
درعین حال بین اشتغال کسی که می خواهد خودش کسب و کاری راه اندازی کند با اشتغال کسی که در یک کارگاه یا کارخانه کارگری می‌کند فرق است. کسانی که با هزینه کم ایجاد شغل می‌کنند در واقع افرادی هستند که می‌خواهند روی پای خودشان بایستند و کارآفرینی کنند ولی متاسفانه امروز این مساله با بحث اشتغال کارگری آمیخته شده است.

۱۴۷۰۰ خودرو در ستاد مبازره با مواد مخدر توقیف است

دادستان کل کشور ضمن بازدید از پارکینگ خودروهای توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر، بر تعیین تکلیف ۸۰ درصدی خودروهای توقیفی تا پایان سال تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، پیرو دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور، مبنی بر تسریع تعیین تکلیف وسائل نقلیه توقیف یا ضبط شده درخصوص پرونده‌های مواد مخدر، منتظری دادستان کل کشور از پارکینگ‌ خودروهای توقیفی مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر در منطقه شهریار بازدید کرد. دادستان کل کشور در این بازدید در جریان آمار خودروهای توقیفی، تعداد و سال توقیف، نحوه مزایده و فروش، نحوه نگهداری قرار گرفت. منتظری همچنین بر تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف خودروها، لزوم کار جهادی و تعیین تکلیف ۸۰ درصدی خودروهای توقیفی تا پایان سال جاری تاکید کرد.
وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ خودرو در پارکینگ‌های ستاد مبازره با مواد مخدر در حال حاضر توقیف هستند، تصریح کرد: آنچه که مربوط به دستگاه قضایی است باید انجام و اگر نیاز به بخشنامه یا دستور است انجام خواهیم داد. دادستان کل کشور افزود: ساماندهی وضعیت کنونی به همکاری و تعامل دستگاه‌های مربوطه و کار جهادی و تلاش مضاعف نیاز دارد.
این مسئول عالی قضایی تاکید کرد که دستگاه قضایی آماده همکاری و انجام اقدامات لازم برای تعیین تکلیف این خودروها است. بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه بیست و نهم آبان ماه طی دستوری به دادستان کل کشور تاکید کرد که نسبت به تعیین تکلیف وسائل نقلیه توقیف و یا ضبط شده در خصوص پرونده‌های مواد مخدر، تسریع صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: باید زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالاهای اساسی در بازار و گسترش سامانه های اینترنتی فروش با قیمت‌های مصوب تاکید شد. مخبر در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین رئیس شورای اطلاع رسانی دولت حضور داشتند، بر ضرورت برخورد با برخی نابسامانی‌ها در بازار کالاهای اساسی تاکید و تصریح کرد: باید زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی از مبدا کنترل و کالاها به وفور با قیمت مصوب در مراکز رسمی توزیع شود. معاون اول رئیس جمهور همچنین ارائه برخی اقلام ضروری مردم بصورت اینترنتی را اقدامی بسیار مناسب و ارزنده برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف کنندگان ارزیابی کرد و گفت: باید ارائه کالاهای اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالاهای دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.

وزیر کشور در بازدید از تهران عنوان کرد

وزیر کشور گفت: تهران در حال حاضر ۱۰۰ پایگاه مدیریت بحران دارد و باید ۱.۵ تا دو برابر تعداد این پایگاه‌ها افزایش پیدا کند.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در بازدید از سوله مدیریت بحران شهرداری منطقه ۶ گفت: یکی از موضوعاتی که در تهران باید مورد توجه قرار گیرد، آمادگی برای شرایط اضطرار است که باید مداوم رصد شود و آمادگی های لازم وجود داشته باشد.وی افزود: با توجه به شرایط تهران و قرارگیری روی چند گسل، امروز از بخشی از این آمادگی‌ها و تجهیزات بازدید کردیم تا اگر برنامه ای برای توسعه وجود دارد، کمک های لازم را داشته باشیم.وزیر کشور ادامه داد: ساماندهی افراد به شکل داوطلبی انجام شده و ستاد فرماندهی لازم در این حوزه ایجاد شده است و باید به صورت مداوم برای حفظ آمادگی رصد انجام شود.
وحیدی تاکید کرد: تعداد پایگاه های مدیریت بحران در حال حاضر حدود ۱۰۰ پایگاه است اما باید یک و نیم تا دو برابر افزایش پیدا کند، البته در سناریوهای مختلف نیازها متفاوت است و ممکن است با توجه به هر سناریو یک و نیم تا دو برابر افزایش در پایگاه ها داشته باشیم.وی افزود: باید اصل کمبودها را در شرایط اضطراری پیش بینی کنیم و به شکل محله محور تجهیزات را فراهم و پایگاه ها را تجهیز کنیم.
وزیر کشور گفت: موضوع تاب آوری مهم است که در راستای تحقق آن تجهیزات بیشتری نیاز داریم که باید فراهم کنیم.اسماعیل نجار نیز در حاشیه این بازدید گفت: گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بحران به وزیر کشور داده بودیم.