یک لیتر مازوت هم در نیروگاه بخار تهران مصرف نشده است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از هفت سال گذشته تاکنون در تنها نیروگاه‌ بخار (سوخت دوم نفت کوره) استان تهران، حتی یک لیتر مازوت هم توزیع و مصرف نشده است. کرامت ویس‌کرمی در این باره افزود: برخی علت آلودگی هوا در شهر تهران را مازوت مصرفی در نیروگاه‌ها می‌دانند، در حالی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تنها ۱۰ درصد از مصرف سوخت نیروگاهی سوخت مایع بوده که از این میان سهم استان تهران از نفت کوره صفر است. وی با تأکید بر اینکه امسال حدود ۱.۵ برابر ظرفیت ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها سوخت مایع تحویل داده‌ایم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۹۰ درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها گاز طبیعی و تنها ۱۰ درصد آن سوخت مایع شامل نفت‌گاز و نفت کوره بوده که البته این معادله در ماه‌های سرد زمستان با تغییر همراه است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در آبان‌ماه با توجه به مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در فصل تابستان، مقدار ذخیره نفت‌گاز و نفت کوره نیروگاهی بیش از ۷۲ درصد بوده است. ویس‌کرمی با اشاره به تشکیل کارگروه سوخت زمستانی در ابتدای ۶ ماه دوم سال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کارگروه اضطرار تأمین سوخت نیروگاه‌ها که از دو سال گذشته اجرایی می‌شد، امسال نیز نشست‌های خود را با حضور مدیران شرکت‌های ملی گاز، شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده دادستانی، سازمان هواشناسی و ... برگزار می‌کند .

 

خسارت 1000 میلیارد تومانی زنگنه به خزانه کشور

بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در ماه‌های آخر مسئولیت خود بنزین و فرآورده‌های نفتی را به قیمت نازل پیش‌فروش و پول آن را هزینه کرده است. دولت روحانی برای اداره کشور و تامین منابع به آینده فروشی روی آورده بود؛ نمونه آن توئیت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بدهی 535 هزار میلیارد تومانی دولت روحانی بابت فروش اوراق مالی است؛‌اما قصه آینده فروشی به اینجا ختم نمی‌شود. بر اساس گزارش یک منبع مطلع، بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در سال آخر مسئولیت خود بنزین و فرآورده‌های نفتی را پیش‌فروش و پول آن را هزینه کرده است. بر اساس این گزارش، زنگنه محموله‌های متعدد بنزین و گازوئیل را با قیمت 72.5 میلیون دلار به چند شرکت فروخته اما 200 هزار تن از این فرآورده‌های نفتی به مشتریان تحویل نشده با وجود آنکه همان زمان پولش به حساب شرکت ملی نفت واریز شده است. نکته قابل تامل اینکه در قرارداد فروش این فرآورده‌ها قیمت روز لحاظ نشده و با افزایش قیمت نفت خسارت 36.4 میلیون دلار به کشور و مردم وارد شده است. به عبارت دیگر وزارت نفت در ماه‌های پایانی خود بنزین و گازوئیل را به قیمت ثابت پیش‌فروش کرده و اگر قیمت دلار را به صورت نیمایی 25 هزار تومان در نظر بگیریم 910 میلیارد تومان و به قیمت دلار آزاد بیش از هزار میلیارد تومان به کشور فقط در همین چند فقره قرارداد خسارت خورده است. قیمت نازل قبلی هستند.

حادثه تندگویان تولید را متوقف نکرد
روابط عمومی پتروشیمی شهید تندگویان ضمن تکذیب خبر انفجار در این پتروشیمی و تأکید بر استمرار تولید در خطوط تولید اعلام کرد روز سه شنبه حین تعمیر یک دستگاه تهویه، حادثه‌ای رخ داد که متأسفانه به جان باختن یک تن از تکنیسین‌های واحد تهویه منجر شد. سکینه بوری، مدیر روابط عمومی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، با تکذیب انتشار اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وقوع آتش‌سوزی و انفجار در پتروشیمی شهید تندگویان، بیان کرد: وقوع هرگونه آتش‌سوزی و انفجار در خطوط تولید، فرآیندی و عملیاتی این شرکت پتروشیمی صحت ندارد و هم‌اکنون واحدهای تولید مطابق با برنامه عملیاتی هستند.

فراخوان طراحی سخت افزار
سامانه هوشمند سوخت
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: سخت افزار سامانه هوشمند سوخت عمر مفید خود را سپری کرده و با اولویت بومی سازی درصدد تغییر آن هستیم. اسدالله قلیزاده رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با اشاره به لزوم اصلاحات سخت‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت بیان کرد: تجهیزات نصب شده روی دستگاه دیسپنسرهای جایگاه‌های سوخت تکنولوژی قدیمی دارند و بیش از این قابلیت تعمیر و نگهداری ندارند و بایستی حتما با اولویت بومی نوسازی شوند. وی ادامه داد: جایگاه‌داران نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند و این مورد در سال‌های قبل باید توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت انجام می‌شد که متاسفانه در ۸ سال گذشته توجه جدی نشد و امروز با خرابی‌ها مواجه هستیم.

۵۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت آزاد می‌شود
رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ۵۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت این کشور برای کاهش قیمت این کالای راهبردی آزاد می‌شود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در روز سه‌شنبه (دوم آذرماه) اعلام کرد که وزارت انرژی این کشور با هدف پایین‌ آوردن قیمت بنزین، ۵۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت خود را در تلاشی هماهنگ با دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ نفت برداشت می‌کند. کاخ‌سفید اعلام کرد که وزارت انرژی آمریکا ۵۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت این کشور برداشت می‌کند.

فلرها هم چالش را حل نکرد

تجارت- گروه زیربنایی: در ایران روزانه حداقل 30 میلیون متر مکعب گاز بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها سوزانده می‌شود که معادل مصرف یک روز گاز ترکیه است. به نوعی در حال حاضر تقریبا ۱۸ میلیارد متر مکعب و معادل دو فاز پارس‌جنوبی در مشعل‌ها سوزانده می‌شود. اما قسمت دردناک این قضیه آنجایی است که دود این دلارها به جان مردم کشور افتاده است و باعث بروز مشکلات و بیماری‌های فراوانی برای آن‌ها شده است. جلوگیری از هدر رفت این ثروت ملی یک تیر و چند نشان است. هم باعث کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و هم برای کشور درآمدی به همراه خواهد داشت.
در یکصد سال گذشته، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنایع مختلف اعم از پالایشگاهی، پتروشیمی، مجتمع‌های صنعتی و ... برای دستیابی به تولید بیشتر، ازدیاد آلاینده‌های مختلف در جهان را موجب شده و نگرانی‌های محیط‌زیستی، هزینه‌های مختلف اقتصادی و هزینه سلامت به بشر تحمیل کرده است که در این بین یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی محیط زیست، گازهای فلر است.
سالانه بالغ بر 150 میلیارد متر مکعب گاز در جهان سوزانده و به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که مطابق آمار بانک جهانی این رقم معادل یک‌سوم مصرف گاز کل اروپا است، از کل حجم گازهای آلاینده 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران رتبه سوم جهانی و رتبه اول خاورمیانه را دارد.
اکنون در ایران روزانه حداقل 30 میلیون متر مکعب گاز بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها سوزانده می‌شود که معادل مصرف یک روز گاز ترکیه است که اگر ارزش آن را به قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان محاسبه کنیم در واقع روزی 5 میلیون و 200 هزار دلار گاز در ایران سوزانده می‌شود و اگر هزینه غیرمستقیم را هم که بابت آلایندگی که دارند، حساب کنیم سالانه 16 میلیارد دلار هزینه در پی دارند. البته در دولت قبل طرح‌هایی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در دستور کار قرار گرفته بود و بنا بر این بود که تا 1401، 90 درصد آن محقق شود، به هر روی آنچه امروز بیش از پیش اهمیت دارد جدای مباحث زیست محیطی و ذخیره سرمایه به جای هدر دادن آن، جلوگیری از سوزانده شدن این ثروت می‌تواند بخشی از نیاز گازی کشور را که در حال تبدیل شدن به چالشی نگران‌کننده است، پوشش دهد. در همین ارتباط مهران امیرمعینی اظهار کرد: اگرچه منابع عظیمی از گاز همراه نفت فلز می‌شود اما چون پراکندگی زیاد است سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نیست بنابراین باید به صورت هزینه- فایده اجتماعی به آن نگاه کنیم تا توجیه اقتصادی هم پیدا کند. به گفته وی؛ با توجه به بزرگ بودن رقم مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی چندان راغب نیست، چون طبق تحلیل هزینه- فایده، حتی اگر با قیمت پایین هم گاز را خریداری کنند، بازهم صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین دولت و شرکت ملی نفت باید ورود کند، البته سرمایه‌گذاری‌هایی کرده اما کافی نبوده است.
معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت با بیان اینکه اکنون تقریبا روزی 30 میلیون متر مکعب گاز فلر می‌شود، خاطرنشان کرد: در هر حال به خاطر پراکنده بودن چندان توجیهی ندارد مگر اینکه خود نفت سرمایه‌گذاری کند تا از عواید آن که فرصت کاهش آلودگی هوا است، برخوردار شویم. مرتضی بهروزی‌فر نیز گفت: زمان استخراج نفت معمولا مقادیری هم گاز استخراج می‌شود که قاعدتا باید جمع‌آوری شود، اما زمانی که حجم آن کم است و یا در حوزه دورافتاده قرار دارد و یا تکنولوژی در دسترس نیست چاره‌ای جز سوزاندن نیست. وی افزود: تا سال 2019 ایران بعد از روسیه و عراق سومین کشور از نظر حجم گازهای همراه است، هرچند در چند دهه گذشته برنامه‌هایی برای جمع‌آوری گازها در دستور کار بوده اما موضوع این است که نیاز به سرمایه و تکنولوژی دارد، البته به خاطر تحریم‌ها هم در اولویت قرار نگرفته است.
این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا 18 میلیارد متر مکعب و معادل دو فاز پارس‌جنوبی در مشعل‌ها سوزانده می‌شود. وی با اشاره به مزیت‌های جمع‌آوری و نسوزاندن این گازها خاطرنشان کرد: یک مزیت اصلی مسئله زیست محیطی است چون این حجم عظیم از گاز که سوزانده می‌شود، تصفیه‌نشده و ترش است و عملا گوگرد آن هم جدا نشده بنابراین محیط زیست را آلوده می‌کند و ضمن اینکه سرمایه عظیمی است که سوزانده می‌شود.
بهروزی‌فر تصریح کرد: اگر از سوزاندن فلرها جلوگیری می‌شد بخشی از مشکل امروز کشور بابت کمبود گاز قابل حل شدن بود و یا اینکه اگر صادر می‌شد حجم قابل توجهی ارز وارد کشور می‌شد و یا اینکه می‌توانست در پتروشیمی و نیروگاه استفاده شود اما اکنون هم به لحاظ محیط‌زیست و هم عدم‌النفع ارزی ضرر کرده‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۳۳۲ سازه دریایی در سواحل هرمزگان مشمول مسئولیت ها و نظارت سازمان بنادر هستند که از مجموع این تعداد رقمی بالغ بر ۵۳درصد غیرمجاز هستند. علیرضا کرجی ران طی سخنانی به تبیین قوانین مربوط به حوزه سواحل پرداخت و هدف از شناسنامه دار کردن و صدور مجوز برای سازه‌های دریایی را رعایت ضوابط و استانداردهای ایمنی و همچنین صیانت از محیط زیست دریایی اعلام کرد. وی با اعلام اینکه ۳۳۲ سازه دریایی در سواحل هرمزگان مشمول مسؤولیت‌ها و نظارت سازمان بنادر هستند، گفت: از مجموع این تعداد، رقمی بالغ بر ۵۳ درصد سازه‌ها معادل ۱۷۷ مورد، فاقد مجوز هستند که پرونده برخی از آنها به محاکم قضائی ارجاع شده و در دست رسیدگی است.

مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: زمین ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن تامین و به زودی ساخت و اجرای این واحد‌ها آغاز می‌شود. محسن وطن خواهی مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: در شهر پرند ۴۴۵ هزار هکتار اراضی آماده شده که اقدامات اولیه برای ساخت این پروژه‌ها به زودی آغاز می‌شود. او با بیان اینکه در حال حاضر زمین برای ساخت ۲۰ تا ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن تامین شده است، گفت: همچنین اراضی ۶ هزار واحد مسکونی که پیش از این برای طرح ملی مسکن تامین شده بود، در اختیار این طرح قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت عمران پرند همچنین درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهر پرند هم گفت: تا کنون ۶ هزار و ۵۰۰ متقاضی، دومین مرحله از آورده خود را واریز کرده اند و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها هم به ۱۵ درصد رسیده است.

دبیر کانون انجمن‌های انبوه سازان مطرح کرد:

دبیر کانون سراسری انبوه سازان از دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی برای برگزاری نشست با بخش خصوصی در راستای اجرای نهضت ملی مسکن خبر داد. فرشید پورحاجت در خصوص هزینه احداث هر متر مربع واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن اظهار کرد: قرار است به زودی انبوه سازان جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی برگزار کنند تا در آن در خصوص هزینه تمام شده و فرمول قیمت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گیری شود. وی افزود: باید با وزارت راه و شهرسازی به همگرایی دست یابیم و اقدامات مورد نظر دو طرف میان سازندگان و وزارت خانه تشریح شود.

به هر رقمی که سازمان برنامه بدهد پایبندیم
دبیر کانون سراسری انجمن‌های انبوه سازان ادامه داد: ارقام مورد نظر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای هزینه احداث مسکن مربوط به طرح اقدام ملی مسکن بود و از آنجایی که پرونده اقدام ملی بسته شده، باید به ارقام جدیدی دست یابیم. وی تأکید کرد: قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند و ما هم به آن پایبند هستیم.

۲ دستور رئیس جمهور و معاون اول وی به وزارت راه و شهرسازی
پورحاجت درباره نامه انبوه سازان به حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ماهیت این نامه، اعلام آمادگی بخش خصوصی برای اجرای نهضت ملی مسکن بود ضمن اینکه تقاضای برگزاری نشستی با دولت در این خصوص داشتیم. وی تصریح کرد: در پی ارسال این نامه به رئیس جمهور، حجت الاسلام رئیسی پاسخ نامه ما را داد و طی دستوری به وزیر راه و شهرسازی، خواستار برگزاری نشستی از سوی وزارت راه با انبوه سازان شد. این فعال صنعت ساخت و ساز تصریح کرد: محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز دستور داده تا نماینده‌ای از کانون سراسری انبوه سازان در جلسات شورای عالی مسکن و نمایندگان انجمن‌های استانی انبوه سازی در جلسات شوراهای مسکن استان‌ها حضور داشته باشد.
وی درباره حضور خارجی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تا کنون حضور شرکت‌های انبوه سازی خارجی در نهضت ملی مسکن چند بار تأیید و تکذیب شده است.
ما هنوز نمی‌دانیم که آیا خارجی‌ها برای اجرای این پروژه به ایران می آیند یا نه و نهاد متولی اجرای نهضت ملی مسکن از حضور شرکت‌های خارجی، به دنبال چه چیزی است؟ پورحاجت افزود: پروژه‌های معمول ذیل جهش تولید مسکن از فناوری پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند که نیازمند واردات فناوری ساخت باشیم؛ مگر اینکه برای بلندمرتبه سازی بخواهیم از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم. وی تأکید کرد: البته ما به عنوان بخش خصوصی فعال در صنعت ساختمان، از انتقال تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی به کشور استقبال می‌کنیم اما سازمان نظام مهندسی پس از ۲۰ سال از آغاز اجرای قانون نظام مهندسی هنوز نتوانسته تأثیری در تغییر و تحول و ارتقای صنعت ساختمان بگذارد.

فعلاً خبری از وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نیست
دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی گفت: هنوز ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها وارد فاز اجرایی نشده است ولی تا جایی که اطلاع دارم برخی بانک‌ها در حال اجرای مقدمات آن هستند.

ساخت مسکن نباید به کلان شهرها معطوف شود

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: به نظر می‌رسد دولت بنا ندارد که صفر تا صد حدود یک میلیون مسکن در یک سال بسازد، بلکه خلا مورد نیاز را جبران می‌کند. محمد امین جعفری درباره وعده دولت سیزدهم برای ساخت چهار میلیون مسکن اظهار کرد: این وعده قابلیت اجرا شدن را دارد اگر مسئولان واقعا بخواهند «عبارت ما می‌توانیم» را اجرا کنند. وی با بیان اینکه سوء برداشت‌های نادرست از میزان ساخت و ساز مسکن توسط دولت شده است، گفت: به نظر می‌رسد دولت بنا ندارد که صفر تا صد حدود یک میلیون مسکن در یک سال بسازد، بلکه در حال حاضر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت سالانه حدود 300 هزار تا 400 هزار خانه را می سازد. همچنین حدود 400 هزار مسکن نیز توسط خود مردم ساخته می‌شود. در نتیجه بین 700 تا 800 هزار مسکن در سال آماده بهره برداری است.
دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه نیاز کشور به مسکن در حدود یک میلیون تا یک میلیون و صد هزار مسکن در سال است، گفت: دولت سیزدهم منظورش از وعده یک میلیونی در سال این است که شکاف یا خلا موجود، بین میزان ساخت خانه تا میزان مورد نیاز را تامین کند.
وی مطرح کرد: دولت بنا دارد تا با واگذاری به بخش خصوصی و پیمانکار یا همکاری با قرارگاه خاتم انبیا حدود 200 تا 400 هزار مسکن مورد نیاز را بسازد. جعفری بیان کرد: البته دولت باید منطقه جغرافیایی، نوع مصالح استفاده شده و زیرساخت‌های لازم رفاهی را در نظر بگیرد و بعد اقدام به ساخت مسکن کند چراکه ایران، کشوری حادثه خیز از نظر بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل است و اگر این مسکن‌ها ساخت مناسبی نداشته باشند، جان و سلامت مردم را به خطر خواهند انداخت. این فعال دانشجویی با بیان اینکه دولت برای ساخت مسکن مشکل زمین ندارد، گفت: دولت می تواند زمین‌های کم قیمت را بسازد و به صورت 20 تا 25 ساله به صورت اقساطی به مردم بفروشد.

رویایی خرید مسکن برای جوانان
وی با اشاره به طرح ساخت مسکن مهر عنوان کرد: به عقیده بنده مسکن مهر با وجود تمامی نواقص، برای کشور و مردم مفید بود چراکه افرادی صاحب خانه شدند که هیچ گاه تصور نمی‌کردند، بتوانند از خود مسکن داشته باشند. جعفری با بیان اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال مانند طرح مسکن مهر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم به ویژه در شهرهای بزرگ نیازمند، ساخت منازلی این چنین با قیمت مناسب از سوی دولت هستند چراکه با توجه به گرانی بازار مسکن و میزان درآمد، خرید خانه برای جوانان به رویا تبدیل شده است. دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پاسخ به اینکه آیا ساخت مسکن انبوه توسط دولت، منجر به مهاجرت افراد از روستا یا شهرهای کوچک به کلان شهرها یا تهران می‌شود، گفت: به عقیده بنده این معضل در طولانی مدت امکان دارد که تبدیل به چالش مهاجرت‌های غیر ضروری شود. بنابراین مسئولان با کمک مشاوران باید از ابتدا فکری به حال این مشکل کنند. به عنوان مثال به افرادی اجازه ثبت نام دهند که متولد شهر مورد درخواست خرید خانه هستند یا حداقل 5 تا 10 سال در آن شهر سکونت داشته اند. وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ساخت مسکن را نباید به کلان شهرها معطوف کند بلکه باید در شهرهای کوچک نیز مسکن بسازد. اگر مسکن تنها در شهرهای بزرگ ساخته شود، به طور قطع برای فردی گزینه مهاجرت وسوسه انگیز خواهد بود.

کندی احداث خط ریلی بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس
نخستین فازخط ریلی بین کشورهای عربی حاشیه فارس با روند کاهش فعالیت فیزیکی روبرو است. کریدور ریلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با طول بیش از ۲ هزار و ۱۱۷ کیلومتر شش کشور امارات، قطر، کویت، عربستان سعودی و عمان و بحرین را بهم متصل خواهد کرد که فاز نخست آن براساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل شود که تاکنون روند فعالیت ریل گذاری در تمامی این کشورها کاهش یافته و در بعضی از کشورها به دلیل عدم تامین بودجه توقیف شده است. براساس گزارش های منتشر شده امارات متحده عربی در فاز نخست این پروزه تاکنون فقط ۴۰۳ کیلومتر از خط ریلی را تکمیل کرده در حالی که برنامه توسعه خط ریلی بین شهرهای مختلف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در دستور کار بود.

مشاور نوسازی صنعت هوانوردی وزیر راه
منصوب شد
طی حکمی علیرضا مروج به سمت مشاور نوآوری‌های راهبردی وزیر راه و شهرسازی در شورای راهبردی تحول و پیشرفت صنعت هوانوردی منصوب شد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حکمی با توجه به پیشنهاد علی جعفری رئیس شورای راهبردی تحول و پیشرفت صنعت هوانوردی، علیرضا مروج را به سمت دبیر شورا و مشاور نوآوری‌های راهبردی وزیر در شورای راهبردی تحول و پیشرفت صنعت هوانوردی منصوب کرد.
اساسنامه صندوق ملی مسکن نهایی شد
وزارت راه و شهرسازی اساسنامه پیشنهادی صندوق ملی مسکن را برای تصویب به هیئت دولت ارسال کرد. وزارت راه و شهرسازی اساسنامه پیشنهادی صندوق ملی مسکن ذیل ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن را برای تصویب به هیئت دولت ارسال کرد. صندوق ملی مسکن به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع این قانون، حداکثر تا سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تشکیل می‌گردد. بر اساس اساسنامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، قرار است صندوق ملی مسکن به نهادی برای تأمین منابع مالی پایدار عملیاتی کردن برنامه‌های بخش مسکن تبدیل شود. همچنین منابع مالی پراکنده در بودجه‌های سنواتی در این صندوق متمرکز شده و با منابع مالی غیر بودجه‌ای بخش مسکن تجمیع و هم افزا می‌شوند.
بخشی از منابع صندوق ملی مسکن به تأمین مالی تهیه مسکن خانوارهای کم درآمد فاقد مسکن اختصاص یافته و بخش دیگری از منابع نیز به تشویق بانک‌های عامل برای سرمایه گذاری در تولید یا نوسازی مسکن در نظر گرفته خواهد شد. صندوق ملی مسکن علاوه بر اینکه به محلی برای جذب سرمایه‌های سرمایه گذاران داخلی و بانک‌ها تبدیل می‌شود، سرمایه‌های خارجی بخش مسکن نیز در آن متمرکز شده و به نهادی برای همکاری بخش مسکن با بازار سرمایه تبدیل خواهد شد.