تیم و مواضع مذاکراتیِ ایران د چار آشفتگی

تحلیل‌گر ارشد  سیاست خارجی گفت: د ر تیم و مواضع مذاکراتیِ ایران نوعی آشفتگی وجود  د ارد  و د ر بیان نظرات گاهی د قت لازم صورت نمی‌گیرد . کلمات انتخاب شد ه گاهی د قت لازم را ند ارند  و همین می‌تواند  سبب سرد رگمیِ همه طرف‌ها شود  و البته د ر د اخل هم به عنوان ناظر، این سرد رگمی را مشاهد ه و احساس می‌کنیم.د یاکو حسینی د ر گفت‌وگو با ایلنا افزود : نوع نگاهِ طرفِ ایرانی به موضوع و مذاکرات احتمالاً با گذشته بسیار متفاوت خواهد  بود  و باید  ببینیم چه مقد ار این تفاوت و شکافی که د ر فهم چارچوب مذاکراتی وجود  د ارد  و نقطه از سرگیری مذاکرات، می‌تواند  به نتیجه برسد  و د ید گاه طرفین را حول نگرانی‌های مشترک به هم نزد یک کند .تحلیل‌گر ارشد  سیاست خارجی گفت: باید  استراتژی مذاکراتی ایران کاملاً روشن باشد  و همه طرف‌ها البته پیش از همه طرف‌ها خود ِ ما باید  بد انیم که د قیقاً از کد ام نقطه می‌خواهیم به کد ام نقطه برویم و چه حساسیت‌ها و خطوط قرمزی را د اریم. گاهی صحبت از این می‌شود  که اختلاف فقط د رباره چند  کلمه است و به زود ی می‌شود  این چند  کلمه را هم حل و فصل کرد  و گاهی تصور می‌شود  که یک شکاف عظیمی بین انتظارات وجود  د ارد  که به راحتی قابل پر شد ن نیست.

 

عد الت، گمشد ه عصرها و د وره‌های مختلف زند گی بشر

رئیس قوه قضاییه د ر پیامی به سومین جشنواره رسانه و عد الت د ر استان کرمان بیان کرد : عد الت، این گمشد ه عصرها و د وره‌های مختلف زند گی بشر، شهد  گوارایی است که کام هر انسانی را شیرین و جان او را آرام می‌کند  و جزو آرمان‌های اصلی مرد م ایران د ر انقلاب شکوهمند  اسلامی نیز بود ه که قوه قضاییه و سایر قوا و مسئولین، سنگینی آن را بر د وش خود  احساس می‌کنند  و باید  توجه د اشت که انقلاب اسلامی با تلاش برای مقد مه سازی ظهورِ آن منجی د وران و عد الت گستر حقیقی این رسالت مقد س را بر د وش د ارد .به گزارش ایلنا، محسنی اژه‌ای د ر پیامی به جشنواره رسانه و عد الت د ر استان کرمان نوشت: سرمایه‌ی اعتماد  مرد می به نهاد  عد الت گستر و خد متگزاران عد الت آفرین، پشتوانه عظیمی است که توانسته قوه قضاییه را به رکنی مرد می و عد الت خواه د ر نظام اسلامی تبد یل کند . وی اد امه د اد : رسانه‌ها می‌توانند  د ر تحقق این آرمان بنیاد ین و حقیقی، نقشی بی بد یل را ایفا نمود ه و یاری رسان قوه قضاییه د ر این مسیر باشند .هم‌افزایی کارکرد  مهم رسانه و رسالت عد الت گستری، راهبرد ی است که می‌تواند  با ایجاد  فهم مشترک انسانی، زمینه‌ای را فراهم آورد  که هر شهروند  د غد غه‌مند  و هر د ستگاه مسئولی د ر جایگاه خود  و د ر چارچوب قانونی نسبت به مسائل و موضوعات مربوط به مرد م، ورود  و مطالبه نمود ه و جامعه را به سوی تحقق عد الت سوق د هد .

چین و روسیه آماد ه رزمایش با ایران
فرماند ه نیروی د ریایی ارتش از اعلام آماد گی چین و روسیه برای برگزاری رزمایش مشترک با ایران خبر د اد .امیر شهرام ایرانی د ر گفت و گو با ایسنا، د رباره برگزاری رزمایش های مشترک ایران با سایر کشورها اظهار کرد : ما سالیانه برگزاری رزمایش د ر د اخل کشور را تعریف کرد ه و آن را برگزار می کنیم.وی افزود : امسال هم رزمایش برگزار خواهیم کرد . ما از کشورهای مختلف برای برگزاری رزمایش د عوت کرد ه ایم که فعلا روسیه و چین اعلام آماد گی کرد ه اند .فرماند ه نیروی د ریایی د ر پایان گفت: رزمایش های ما با سایر کشورها مرکب و مشترک است. مرکب یعنی نیروهای چند گانه ایران د ر رزمایش با سایر کشورها شرکت می کنند .

تایید  حمله اسراییل به جایگاه‌های سوخت
د و مقام آمریکایی، تاکید  کرد ند  که اسرائیل عامل حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت د ر ایران بود .به گزارش ایلنا از نیویورک تایمز، میلیون‌ها نفر از مرد م عاد ی د ر ایران و اسرائیل د ر آتش متقابل جنگ سایبری بین کشورهایشان گرفتار شد ه‌اند . د ر تهران د ر پی حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، مرد م ساعت‌های طولانی د ر صف‌های بنزین ماند ند . این حمله سایبری موجب از کار افتاد ن پایگاه‌های سوخت د ر ایران شد  و مشکلات زیاد ی برای مرد م ایجاد  کرد .هک‌رها ماه‌هاست به عرصه های غیرنظامی نفوذ کرد ه‌اند . راه آهن سراسری ایران د ر ماه ژوئیه مورد  حمله قرار گرفت اما این هک نسبتاً ساد ه به همین د لیل ممکن است کار اسرائیل نبود ه باشد . از طرفی ایران متهم است که سال گذشته یک حمله نافرجام به سیستم آبی اسرائیل انجام د اد ه است.

مجلس به نوری رأی اعتماد  د اد 
نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر جلسه علنی پس از بحث و بررسی و استماع نظرات مخالفان و موافقان به یوسف نوری سومین وزیر پیشنهاد ی آموزش و پرورش با ۱۹۴ رأی موافق از مجموع ۲۶۸ رأی اخذ شد ه، رأی اعتماد  د اد ند . به گزارش ایلنا د ر این جلسه ابتد ا گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرائت شد  که طی این گزارش، کمیسیون آموزش موافقت و نظر مثبت خود  را نسبت به وزیر پیشنهاد ی اعلام کرد .پس از آن نمایند گان مخالف و موافق نوری به بیان صحبت‌ها و د لایل خود  پرد اختند  و بعد  از آن وزیر پیشنهاد ی آموزش و پرورش به از برنامه های خود  د فاع کرد .

رد  حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل هرگز به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد  کرد . از سال‌ها پیش به این نتیجه رسید ه‌ام تخصیص بود جه و آماد ه‌سازی ارتش برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، د ر واقع هد ر د اد ن میلیارد ها د لار هزینه است. به گزارش ایلنا از معاریو، «ایهود  اولمرت» اضافه کرد : نفتالی‌بنت باید  از سخنرانی و الفاظ تهد ید آمیز د ست برد ارد  و د ر کنار آمریکا برای حل موضوع ایران قد م برد ارد . اسرائیل د ر مقابله با چالش‌های مهمی که د ر پیش د ارد ، به آمریکا نیاز د ارد .

جد یت تهران برای مذاکرات وین
نمایند ه روسیه د ر سازمان‌های بین‌المللی د ر وین د ر توییتر از برگزاری اولین نشست د وجانبه غیررسمی طرف‌های برجام پیش از آغاز رسمی مذاکرات وین خبر د اد .به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف د ر توییتر نوشت: اولین نشست غیررسمی د وجانبه د ر وین برگزار شد ، این نشست جهت آماد گی برای از سرگیری رسمی مذاکرات احیای برجام است که قرار است روز د وشنبه برگزار شود . رسید ن به توافق د ر این زمینه به تلاش‌های قابل توجهی احتیاج خواهد  د اشت.او همچنین د رباره تیم مذاکره کنند ه ایران گفت: ترکیب هیئت جد ید  ایران د ر مذاکرات وین بسیار تاثیر گذار است. باید  آن را گواه نیت جد ی ایران تعبیر کرد .وی خبر د اد ه بود  نشست‌های غیر رسمی طرف‌های مذاکره کنند ه د ر وین جهت ایجاد  آماد گی برای ازسرگیری رسمی مذاکرات آخر هفته شنبه و یکشنبه برگزار خواهد  شد .

لفاظی جد ید  مالی علیه ایران
نمایند ه آمریکا د ر امور ایران مد عی شد  که اگر تهران بخواهد  از فرصت مذاکرات به عنوان بهانه ای برای تسریع برنامه هسته ای استفاد ه کند ، آمریکا و متحد انش علیه ایران فشار خواهند  آورد . به گزارش ایسنا رابرت مالی بد ون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض توافق از سوی کشورش گفت: اگر ایران فکر می کند  که این بار می تواند  فشار بیشتری بیاورد  و سپس بازگرد د  و بگوید  که آنها امتیازات بهتری می خواهند ، این د یگر کارساز نخواهد  بود . ما و شرکایمان این کار را انجام نخواهیم د اد .این مقام آمریکایی افزود : اگر این رویکرد  ایران است که سعی کند  از مذاکرات به عنوان پوششی برای تسریع برنامه هسته ای خود  استفاد ه کند  و د ر مذاکرات تعلل کند ، مجبور خواهیم شد  به گونه ای پاسخ د هیم که ترجیح ما نیست. هیچکس نباید  از این موضوع تعجب کند  که د ر آن شرایط فشار بر ایران افزایش یابد .

پایتان را از روی سیم برد ارید 
نمایند ه جیرفت د ر مجلس یازد هم از کاهش سرعت اینترنت د ر کشور انتقاد  کرد  و خطاب به وزیر ارتباطات گفت: پایتان را از روی سیم برد ارید .به گزارش ایسنا، ذبیح الله اعظمی خطاب به عیسی زارع‌پور گفت: سرعت اینترنت نه تنها افزایش نیافت بلکه به شد ت کاهش یافت به طوری که د انش آموزان و د انشجویان د چار مشکل شد ند  و فضای کسب و کار آسیب د ید ه است. آقای وزیر! پایتان را از روی سیم برد ارید .نمایند ه جیرفت د ر مجلس گفت: طبق اعتراف همکارانتان زیرساخت‌های اینترنت د ر استان کرمان مشکل اساسی د ارد . فورا اقد امی کنید .

رئیس جمهور د ر اجلاس اکو مطرح کرد :

رئیس جمهوری گفت: صلح پاید ار، توسعة پاید ار و رفاه همگانی د ر گرو تحقق د و اصل عد الت و معنویت است. تحقق عد الت د ر سطح جهان مستلزم بازتعریف روابط کشورهای توسعه‌یافته با کشورهای د ر حال توسعه است. روابط موجود  حاصل سیاست‌های سلطه‌طلبانه است.
به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی د ر پانزد همین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصاد ی (اکو) گفت: ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصاد ی با کشورهای آسیایی، بخصوص همسایگان خود  د ر آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز، قائل است.
وی گفت: طی سالیان گذشته، د ستاورد ها و پیشرفت‌های خوبی د ر سازمان اکو بد ست آمد ه اما کماکان فاصله معناد اری مابین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمند ی‌های واقعی سازمان وجود  د ارد . برای نمونه، با وجود  پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارتِ د رون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ د رصد  است.
رییس جمهوری با تاکید  بر اینکه ایران به د نبال ارتقای سطح همکاری‌ها د ر اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان د ر مناسباتِ منطقه‌ای و بین‌المللی است گفت: ابزارهای مؤثری برای جهش سازمان وجود  د ارد  که د ر صورت اشتراک مساعی اعضا می‌تواند  علاوه بر پیشرفت ماد ی کشورها، سعاد ت نسل‌های آیند ه را تضمین کند .
وی با تاکید  بر جد یت د ر تجارت گفت: بسیاری از گشایش‌های اقتصاد ی د ر اکو، منوط به ارتقای تجارت د رون‌منطقه‌ای است. ایران آماد گی د ارد  نقش بیشتری د ر آزاد سازی‌های تجاری د ر منطقه اکو ایفا نماید . مایلیم همه کشورهای عضو براساس زمان‌بند ی که متناسب با اقتصاد  ملی آن‌هاست د ر آزاد سازی‌های تجاری د ر اکو، چه د ر قالب موافقتنامه اِکوتا و چه د ر قالب مذاکرات تجارت آزاد  حضور د اشته باشند . ایران آماد ه است با اعطای تعرفه‌های ترجیحی‌ِ مناسب د ر چارچوب اکو، د ر حصول این هد فِ مهم، سهم د اشته باشد .
رییسی با اشاره به شبکه مواصلاتیِ مکمل گفت: شبکه‌های مواصلاتی منطقه اکو نه تنها لازمه توسعه تجارت د رون منطقه‌ای است بلکه د ر خد متِ تجارتِ کشورهای عضو، به ویژه کشورهای محصور د ر خشکی، با جهان خارج است. ما معتقد یم پتانسیل‌های تجاریِ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به حد ی است که د یر یا زود ، تمام مسیرهای بالقوه د ر منطقه اکو باید  گشود ه شود .
وی به اهمیت انرژی و ظرفیت‌های تجاری و توسعه‌ایِ آن اشاره کرد  و گفت: تکمیل اقد امات ناتمامی همچون ایجاد  بازار منطقه‌ای برق اکو؛ ایجاد  کنسرسیوم شرکت‌های انرژی اکو؛ عملیاتی شد ن مرکز انرژی‌های پاک اکو؛ و سازوکار همکاری صنایع پالایشی اکو باید  د ر اولویت قرار گیرد . جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جد یت د ر همکاری د ر این حوزه‌ها، آماد ه است برنامه‌های آموزشی حوزه نفت و گاز برای کشورهای عضو اکو را توسعه د هد . همچنین علاقمند  هستیم پروژه‌های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله جمهوری اسلامی ایران د ر د ستور کار سازمان اکو قرار گیرد .
رییس جمهور اقتصاد ِ د یجیتال را مورد تاکید  قرارد اد  و گفت: ایران آماد گی د ارد  د ر زمینه‌هایی همچون اتصال فیبر نوریِ کشورهای عضو، ایجاد  پِلَتفُرم‌های د یجیتالی مشترک، تباد لات فناورانه، علمی و د انشگاهی، ایجاد  بازارهای مشترک منطقه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین د ر حوزه تجربة آموزش شاد ، هوش مصنوعی و آموزش مجازی با اعضا همکاری کند . این آماد گی وجود  د ارد  تا جمهوری اسلامی ایران نقطه کانونیِ این همکاری‌ها د ر سازمان اکو باشد  و به این سازمان کمک کند  تا اجلاس سالانه‌ای را د رخصوص امنیت سایبری و آموزش مجازی د ر سطح حرفه‌ای میان کشورهای عضو برگزار نماید .
وی با اشاره به معماریِ جد ید ِ مالی د ر اکو گفت: ظرفیت‌های تجاری منطقه؛ الزامات زیرساختی و توسعه‌ای منطقه؛ و محد ود یت د سترسی به منابع مالی خارج از منطقه ایجاب می‌کند  سازوکارهای مؤثرتری د ر قالب یک معماری ملی منطقه‌ای جد ید  به کار گرفته شود . «بانک تجارت و توسعه اکو» باید  با انجام اصلاحات قانونی و رویه‌ای، نقش پررنگی د ر تأمین مالی مباد لات تجاری مابین کشورهای عضو برعهد ه گیرد . ایران آماد ه است افزایش سرمایه این بانک را با نگاه مثبت مد نظر قرار د هد . همچنین اید ه ایجاد  «صند وق سرمایه‌گذاری مشترک اکو» که د ر نشست صند وق‌های ثروت ملی کشورهای عضو که از سوی ایران مطرح شد ه است را راهگشا می‌د انیم و د ر اینجا اعلام می‌کنم به محض تمهید  مقد مات و تأسیس این صند وق د ر اکو، صند وق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران سهم خود  را د ر اختیار پروژه‌های تحت پوشش این صند وق قرار خواهد  د اد .
رییسی گفت: ایران بر این باور است که مد یریت منطقه باید  توسط خود  کشورهای منطقه انجام پذیرد . پایان یافتن خصومت‌ها د ر منطقه قفقاز نوید د هند ه ثبات و آغازگر فصل جد ید  توسعه و همگرایی منطقه‌ای است؛ و وظیفه همه ماست که د ر این جهت کار کنیم. مشارکت و همراهی کشورهای عضو اکو با حوزه قفقاز د ر این مرحله، می‌تواند  به تعمیق و ارتقای نقش سازمان کمک کند . با توجه به شرایط جد ید  منطقه قفقاز معتقد یم احیای مسیرهای سنتی و تسهیل جابجایی کالا و مسافر د ر منطقه پس از سه د هه، به رشد  و توسعه منطقه اکو کمک خواهد  کرد . همچنین بر این اعتقاد یم هرگونه تغییر د ر جغرافیای سیاسی منطقه نه تنها به ثبات و امنیت منطقه کمک نمی‌کند  بلکه زمینه تنش‌های بیشتر د ر آیند ه را فراهم می‌کند . همکاری میان کشورهای حوزه قفقاز برپایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قواعد  بین‌المللی، تضمین کنند ه صلح و ثبات و زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه خواهد  بود . ثبات د ر منطقه قفقاز همچنین شرایط برای شکل‌گیری همکاری‌های فرامنطقه‌ای همچون ایجاد  کرید ور بین‌المللی خلیج فارس – د ریای سیاه را فراهم ساخته است که باعث تسهیل تجارت و مراود ات اقتصاد ی اعضای اکو با سایر کشورها خواهد  شد .
وی افزود : سازمان اکو د ر د هه‌های اخیر سازوکارهای مناسبی را د ر حمایت از بازسازی و توسعه اقتصاد ی افغانستان، که د ر آغوش کشورهای اکو قرار د ارد ، پی‌ریزی نمود ه است. پیامِ نشست سران اکو به جهان باید  حاکی از تد اوم حمایت این سازمان از تلاش‌های افغانستان‌ و مرد م نجیب آن د ر بازسازی و توسعه اقتصاد ی باشد . اینک با رسید ن فصل سرما، مرد م افغانستان بیش از همیشه به کمک‌های معیشتی اولیه و سوخت نیاز د ارند . اما سوزناک تر از سوز سرما آن است که منابع مالی ملت افغانستان توسط اشغالگران د یروز و سارقان امروز آمریکایی، محبوس شد ه است. ایران مانند  همیشه، آماد ه هرگونه همکاری و کمک به مرد م افغانستان، به خصوص حمایت از آموزش و تحصیل زنان و د ختران با استعد اد  آن سرزمین است. رییس جمهوری گفت:حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بد ون قید  و شرط است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز کوچک‌تر از آن است که خللی د ر اراد ه جمهوری اسلامی ایران د ر سیاست تعامل حد اکثری با همسایگان و منطقه ایجاد  کند . ایالات متحد ه آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه و همچنین استقرار این سیاست «ظلم حد اکثری»، نشان د اد  که منافعش با منافع جمعی منطقه ما سازگار نیست. منفعت منطقه ما همکارهای سود مند ، و براد ری ملت‌های منطقه است. ایران آماد ه است تمام ظرفیت‌ خود  را برای تحقق این هد ف انسانی و اسلامی به کار ببند د .

امیرعبد اللهیان بر رفع تحریم‌های ظالمانه تاکید  کرد 

وزیر خارجه آماد گی کشورمان د ر بخش همکاری‌های چند جانبه د ر منطقه د ر موضوعات مختلف از جمله آب، حمل و نقل و ترانزیت برای همکاری با ازبکستان به منظور کار با د یگر کشورها را مورد  تاکید  قرار د اد . به گزارش ایسنا، حسین امیرعبد اللهیان د ر د ید ار با عبد العزیز کامل‌اف، وزیر خارجه ازبکستان د ر حاشیه نشست اکو با مرور روابط ایران و ازبکستان د ر حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصاد ی، ضرورت گسترش مناسبات د ر مسیر منافع د و کشور را مورد  تاکید  قرار د اد  و آماد گی کشورمان را برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های د و کشور د ر آیند ه نزد یک به اطلاع طرف ازبکستانی رساند .امیرعبد اللهیان با تایید  نظر وزیر خارجه ازبکستان د ر زمینه لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فی‌مابین، این اقد ام را عاملی برای جهت‌د هی و شتاب بخشی به روابط د و کشور د انست. شرایط د ر افغانستان، آوارگان افغانستانی ناشی از وضعیت اخیر د ر این کشور، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران د ر زمینه بر قراری د ولتی فراگیر د ر افغانستان و متشکل از اقوام مختلف، نتایج گفتگوهای انجام‌شد ه با همتایان از د یگر کشورها د ر این خصوص و همچنین تشریح د ید گاه و تحرکات کشورمان د ر خصوص گفتگوهای وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحد ه و جد یت جمهوری اسلامی ایران برای رسید ن به توافقی خوب، فوری و همراه با حسن نیت به شرط بازگشت همه طرف ها به تعهد ات خود  و لغو تحریم های اعمال شد ه، بی اعتماد ی نسبت به آمریکا، همکاری نزد یک کشورمان با آژانس از د یگر محورهای مطرح شد ه از سوی امیرعبد اللهیان با همتای ازبکستانی د ر این د ید ار بود . عبد العزیز کامل‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز د ر این د ید ار با تشکر از مهمان‌نوازی کشورمان د ر جریان سفر اخیرش به تهران به منظور شرکت د ر نشست همسایگان افغانستان و با اشاره به روابط د وجانبه، آماد گی کشورش را برای شرکت د ر نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها مورد  تاکید  قرار د اد  و بر ضرورت ارتقا مناسبات تصریح کرد . وی د ید ار روز یکشنبه روسای جمهور د و کشور را بیانگر روابط حسنه فی‌مابین د انست. وزیر خارجه ازبکستان همچنین د ید گاه د و کشور د ر موضوع افغانستان را به یکد یگر نزد یک د انست.وی همکاری های فیمابین د و کشور با د یگر کشورهای منطقه را مورد  تاکید  قرار د اد .تبریک به مناسبت ریاست د وره‌ای ازبکستان د ر سال جد ید  میلاد ی بر سازمان همکاری اکو از سوی امیرعبد اللهیان و همچنین ابراز امید واری وزیر امور خارجه ازبکستان د ر استفاد ه از تجربه غنی کشورمان د ر حوزه اکو از د یگر موضوعات مورد  گفتگو از سوی وزرای امور خارجه د و کشور د ر این د ید ار بود .

عبد ی بر بهبود  رفاه جامعه تاکید  کرد 

یک تحلیلگر مسائل سیاسی د اد ن وعد ه حل مشکلات مساله ای‌ را حل نخواهد  کرد  گفت: با توجه به شرایط حکومت و مرد م معلوم نیست جامعه و مرد م وعد ه های د اد ه شد ه را قبول کنند . عباس عبد ی د ر گفت وگو با ایسنا با اشاره به اعتراض های آب گفت: وضع همینگونه خواهد  ماند  و شاید  با برخی وصله پینه بشود  مشکلات و د رد ها را بصورت موقتی تسکین د اد ، ولی بازگشت به نقطه آغاز نیاز به سرمایه گذاری عمد ه مالی و مهمتر از آن سرمایه گذاری سیاسی برای جلب اعتماد  و مشارکت عمومی مرد م د ر مد یریت جامعه د ارد  که فکر نمی کنم به این شرایط و نگاه رسمی محقق شود .
وی با تاکید  بر اینکه سواستفاد ه های جریان‌های خارج از کشور از اتفاقات د اخل کشور تمام شد نی نیست گفت: ممکن است ایران هم از اتفاقات کشورهای رقیب یا د شمن بهره برد اری کند . اصولا حکومت نباید  عملکرد  خود  را با این بهره برد اری های خارجی مرتبط کند  چون بهره برد اری خارجی که د ر د ست ما نیست. برنامه ریزی حکومت باید  مستقل و برای بهبود  رفاه جامعه خود ش باشد .این فعال سیاسی گفت: تا وقتی نگاه حکومت به خارج باشد  و آنها را به سواستفاد ه متهم کند ، خواسته یا ناخواسته نگاه مرد م و مخالفان را هم به خارج سوق می‌د هد  و جامعه و مرد م را به این نتیجه می رساند  که آنها هم باید  از طریق خارج از کشور مسائل خود  را حل کنند .
وی گفت: وقتی بحث لزوم افزایش سطح آگاهی د رباره مسائل زیست محیطی می کنیم همیشه ذهن ما به سمت آموزش می رود .البته این د رست است و بد ون آموزش، آگاهی افزایش نمی یابد ، اما بخش کوچکی از آگاهی جمعی مربوط به آموزش است و بخش عمد ه آن محصول مشارکت اجتماعی و حضور جمعی د ر تصمیمات و تجربه زیسته ما است. بگذارید  د ر این زمینه مثالی بزنم. بخشی از اصولگرایان قبل از اینکه د ولت را به د ست بگیرند ، خیالبافی کرد ه و می گویند  با آنقد ر پول ریختن د ر بازار می شود  که قیمت د لار را کنترل کرد . یا با فلان رقم اند ک می‌شود  شغل ایجاد  کرد .
عبد ی گفت: وقتی جامعه را کنار بگذارید  و د ر تصمیمات مشارکت ند هید ، آگاهی عمومی که مفید  و با واقعیت مطابق باشد  به سوی صفر میل می کند .

جلود ارزاد ه از طرح‌های مشکل آفرین برای مرد م انتقاد  کرد 

نمایند ه اد وار مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که اساس کار مجلس یازد هم با شعارهای غیرواقعی و غیرمتناسب با مشکلات مرد م آغاز شد ، امروز نمایند گان د ر یک حالت گمگشتگی قرار د ارند . به همین د لیل است طرح‌هایی که می‌آورند ، ایجاد  مشکل می‌کند .
سهیلا جلود ار زاد ه د ر گفت‌وگو با ایلنا گفت: طرح‌هایی که مجلس می‌آورد ، با شعارهایی که د اد ه‌اند  متناسب است اما نمی‌تواند  مشکلات را حل کند ؛ یعنی اسم با شعار مناسب است اما برای مرد م ایجاد  هزینه می‌کند .وی اد امه د اد : به طور مثال مجلس طرحی د رباره فضای مجازی آورد  د رحالیکه بسیاری از کسب و کارها د چار مشکل شد ه‌اند  یا د ر مورد  فرزند آوری و حیوانات خانگی طرح‌هایی مطرح شد ه که مشکل مرد م نیست؛ چراکه بارها مشاهد ه کرد م بسیاری از مرد م برای این‌که از مشکلات‌شان فرار کنند  حتی ممکن است به یک حیوان خانگی پناه ببرند  پس این اقد امات راه حل نیست. جلود ارزاد ه گفت: باید  کاری کنیم مرد م کشورمان مانند  مرد م بسیاری از کشورهای د نیا د ر آرامش زند گی کنند  و د غد غه‌ای ند اشته باشند ، اما این‌گونه نیست و عد ه‌ای د غد غه فکری د یگری د ارند . حال ممکن است یک عد ه بگویند  شما که چند ین سال سر کار بود ید  چرا فکری نکرد ید ، ما فکری کرد یم و د ر مسیر موفقیت هم بود یم اما هر بار یک سنگی جلوی پای‌مان اند اختند  و مسائلی را به وجود  آورد ند .وی تاکید  کرد : د ر این مد ت سخنی نگفتیم، چراکه حق هر مجلسی است یک زمانی را د ر آرامش به سر ببرد  تا بتواند  برنامه‌هایش را عملی کند  اما د ر حال حاضر مشاهد ه می‌کنیم که خروجی‌ها برای مرد م مشکل ایجاد  کرد ه و می‌کند . این نمایند ه پیشین مجلس بیان کرد : د ر مورد  کارگران مشکلاتی وجود  د ارد ، آنان حد اقل حقوق را د ریافت می‌کنند  از سوی د یگر مشاهد ه می‌کنیم ریال افت ارزش پید ا کرد ه که با این شرایط هر چقد ر هم حقوق را اضافه می‌کنیم، باز هم خانواد ه کارگری د رگیر معیشت هستند . امروز اگر کارگری بخواهد  یک خانه بگیرد  با حقوق ماهی ۴ میلیون تومان نمی‌تواند ، چه برسد  به اینکه کل هزینه‌های زند گی‌اش را بخواهد  تقبل کند .